Pe aceeași temă
Dispărut încă de la sfârșitul primul război mondial, Imperiul Otoman supraviețuiește pentru moment, prin legile sale, în Biserica Sfântului Mormânt.
*Scara de lemn așezată sub una dintre ferestrele care dau înspre intrarea Bisericii Sfântului Mormânt.
Ca mulți alți călători ajunşi la Ierusalim pentru a vedea Locurile Sfinte, în special Biserica Sfântului Mormânt, am fost şi eu, pe rând, entuziasmată, uimită, revoltată, ofensată, rar impasibilă, atunci când am fost confruntată cu dizarmonia umană și arhitectonică caracteristică acestui monument. Ea se explică prin lunga istorie a acestei biserici inaugurate în anul 336, în timpul lui Constantin cel Mare. Distrusă de perși în 614, reconstruită, a fost complet demolată de califul fatimid al-Hakim în 1009. Reclădită sub domnia lui Constantin Monomachos, biserica a fost remodelată apoi de cruciați în forma unei bazilici romane, consacrată în anul 1149. Acesta a fost modelul menit să dureze. Cu toate că edificiul a suferit multe alterări, mai ales la nivelul decorului și al partajării spațiului de cult, bazilica își păstrează la nivel structural aspectul romanic.
Văzută din perspectivă istorică, această biserică prezintă un studiu de caz fascinant, deoarece din punct de vedere legal ea funcționează încă după legile unui stat, Imperiul Otoman, de la a cărui desființare se vor împlini în curând 100 de ani. Legal, Biserica Sfântului Mormânt este un waqf, statut sub care a funcționat, cu scurte întreruperi, din 638, când patriarhul Sofronie al Ierusalimului a capitulat orașul în mâinile califului ‘Umar. Regulile după care biserica este organizată sunt cele ale legii shari’a. În acest tip de sistem legal, un waqf desemnează o donație religioasă, prin care celor ce o folosesc le este acordat dreptul de uzufruct, nu și de proprietate. Așadar, din punct de vedere legal, niciuna dintre cele șase comunități creștine care își împart spațiul bisericii - grecii ortodocși, latinii catolici, armenii, copții, sirienii și etiopienii - nu posedă spațiul respectiv, ci doar îl slujesc folosindu-l. Actuala partajare și administrare a bisericii urmează așa-zisul Status quo nunc din 1852, un firman dat de sultan care confirmă un set de norme ce reglementează împărțirea spațiului, desfășurarea și orele serviciilor liturgice și paraliturgice (de exemplu, procesiuni); în alte cuvinte, stabilea limitele legale în care se desfăşoară întreaga viață cotidiană a comunităților care trăiesc și oficiază în Biserica Sfântului Mormânt. Status quo-ul îngheța starea de fapt la anul 1852, care favoriza trei dintre cele șase comunități, grecii, latinii și armenii, iar dintre acestea trei, pe greci. Acest corpus de reguli este încă legea curentă în Biserica Sfântului Mormânt, o relicvă a administrației otomane ce a supraviețuit destrămarii Imperiului.
Prevederi ale legii din timpul stăpânirii musulmane determină până și închiderea și deschiderea bisericii. Bazilica construită de cruciați avea două intrări monumentale. De 800 de ani însă, doar una dintre ele poate fi deschisă. Cu ritualul deschiderii unicei uși de acces sunt însărcinați, încă din timpuri medievale, reprezentanți a două vechi familii musulmane din Ierusalim. După pierderea Ierusalimului de către cruciați în fața lui Saladin, în 1187, acesta a dispus închiderea bisericii și zidirea uneia dintre ușile monumentale. La insistența Papei Inocențiu al IV-lea, sultanul a permis în 1192 deschiderea bisericii la venirea pelerinilor, care puteau intra după ce plăteau o taxă autorităților musulmane. Cheile au fost încredințate celor două familii musulmane - Nusseibeh și Joudeh - ai căror descendenți îndeplinesc zilnic, din vremea lui Saladin, acest serviciu pentru Biserica Sfântului Mormânt. Tot ei erau cei care colectau taxa de intrare, abolită abia în 1831, pe care pelerinii și slujitorii bisericii trebuiau să o plătească de fiecare dată când intrau. Pentru evitarea acestei taxe, diverse soluții au fost căutate, una dintre ele implicând așa-numita Capelă a Francilor, aflată la capătul scărilor care pornesc din partea dreaptă a pieței din fața bisericii. Construită în perioada cruciată a Ierusalimului, capela avea inițial menirea de a asigura accesul direct din piață la Calvar. După ce cruciații au pierdut Ierusalimul, un perete a fost zidit despărțind Calvarul de Capela Francilor. Totuși, un geam a fost lăsat în acest perete (vizibil și astăzi în peretele ce desparte Capela Crucificării de Capela Francilor), prin care pelerinii săraci care ajungeau la Ierusalim și nu puteau plăti taxa de intrare percepută de musulmani puteau să vadă Calvarul și Sfântul Mormânt fără să intre în biserică. De Status quo se leagă și existența scării așezate sub una dintre ferestrele ce dau înspre intrarea bisericii. Această scară de lemn începe să fie reprezentată sub una dintre ferestre încă din secolul al XVIII-lea, astăzi fiind considerată parte integrantă a fațadei. Ea trebuie înlocuită chiar și atunci când condițiile meteorologice (singurele care pot ignora regulile Status quo-ului) duc la putrezirea și dezmembrarea ei. Pusă în acel loc de către armeni, cărora le aparțin ferestrele și bordura în dreptul cărora este plasată, scara a fost în prim-planul multor controverse opunându-i pe armeni grecilor, pentru că, în versiunea armenilor, ar desemna dreptul lor de posesie asupra acelui perete. Astăzi scara este considerată parte a Status quo-ului.
Atât povestea scării, cât și cea a cheilor (cărora le corespund realități materiale în Ierusalim) trimit la împrejurări politice trecute, ale căror norme articulează însă existențe contemporane în acest spațiu restrâns. Dispărut încă de la sfârșitul primul război mondial, Imperiul Otoman supraviețuiește pentru moment, prin legile sale, în Biserica Sfântului Mormânt.
* VALENTINA COVACI este istoric, doctorandă a Universiteit van Amsterdam din Olanda