Pe aceeași temă
Marea performanță a romanului Negru și roșu este felul în care împletește polifonic teme spinoase, pline de capcanele prejudecății și ale blocajului mental, scoțându-le în acest fel de sub statutul de miză a cărții.
După o tăcere de nouă ani, unul dintre cei mai interesanți prozatori de după 2000 revine cu un roman foarte curajos. Ioan T. Morar reușește să-și onoreze astfel incomoda performanță din Lindenfeld (2004), o carte de mare virtuozitate și de aceea greu de depășit, pe un subiect nostalgic (a murit satul șvab), dar violent remixat în ludic, thriller, deriziv și, simultan, în grotesc.
Cu Negru și roșu, autorul a ales de bună voie să intre fix în ochiul vulcanului: sfârșitul celui de-al doilea război mondial, „vă ordon, treceți Prutul!“, masacrul de la Odessa și deportarea țiganilor. Nici că se putea subiect mai exploziv, dar Morar iese teafăr din rețeaua de infraroșii a suspiciunilor (cât p-aci, totuși, să atingă cel puțin un fir exploziv: gloria, aici cam șifonată, a Armatei Române), pentru că i-a fost clar de la bun început pe ce se poate baza ca adevăr istoric. Și n-a depășit granița, ci a lăsat ficțiunea să coloreze tabloul, fără să clintească nimic din desenul dat. „Acest roman este o ficțiune care s-a intersectat, în mod inevitabil, cu unele personaje reale, ale căror replici în cadrul lui țin tot de ficțiune“ - sună, de altfel, avertismentul lui Ioan T. Morar.
Ce găsim în planul adevărului istoric: în primul rând, pe generalul Ion Antonescu, cu carisma lui rece, intimidantă (distanță, distanță și iar distanță separă portretul Mareșalului, la Ioan T. Morar, față de cel din Delirul lui Marin Preda). Găsim controversata trecere a Nistrului, blestemata campanie de la Odessa și represaliile-masacru asupra evreilor, ale căror consecințe rostogolesc la vale ce mai continua să stea în picioare din iluziile marelui război. Dar mai ales deportarea țiganilor în Transnistria, surogat sinistru pentru o imposibilă ieșire din derivă („Rezultatul practic al trimiterii țiganilor în Transnistria s-a soldat cu un fiasco colosal, material și moral“ - se spune într-un năucitor raport al colonelului Vasile Gorsky, document autentic plasat ca addenda la roman). Suntem duși în ambianța deja destul de coruptă a instituțiilor unui stat aflat în plină confruntare militară. Mai intră în scenă și câțiva generali reali (Ilie Șteflea, Ion Glogojanu, Iosif Iacobici), rapoarte și informații care au circulat între ei, cronologia războiului, dar și „tovarășa Ana“ (Pauker, firește), Bodnăraș, „tovarășul Walter“ (Roman, desigur), Divizia „Tudor Vladimirescu“ și altele de acest fel. Tot acest schelet istoric e reconstituit și ridicat în picioare, sumbru, fără milă, dar și fără patetism. Și acolo rămâne, ca fundal al romanului, scrijelit cu negru, până ce culorile ficțiunii se sting una câte una, scoțându-l din nou la iveală.
Căci restul este ficțiune (și acțiune), din plin.
Un țigănuș din Tărtășești, alb la față, cu ochi albaștri și iubitor de carte, pe nume Jorjan Nicolae, ajunge elev la Liceul Militar din Sibiu. Conștient de grava lui inadecvare socială, dezvoltă o facultate abnormă a lucidității, constând în fabricarea minuțioasă a unei biografii de camuflaj. Drumul era, de fapt, gata trasat. Însăși condiția lui de orfan de război fusese ușor trucată, prin trișeria binevoitoare a preotului din sat: tatăl lui Jorjan nu murise în războiul dintâi, ci trei ani mai târziu, și nu de pe urma rănilor, cum s-a scris în dosar, ci a tuberculozei cu care se întorsese de pe front. Dar sărăcia incredibilă a familiei și aparenta sete de salvare din această condiție a băiatului, ca și a mamei lui, scuză convingător manigansarea.
Ce s-a putut o dată se va putea oricând. În consecință, câteva mici corecturi pe actele de identitate ale lui Jorjan îl transformă la catalog în Georgian Nicolau. Ar avea, vezi Doamne, un bunic grec. Dar nu a învățat grecește, ci nemțește, rusește, franțuzește. Prima vacanță acasă, în țigănie, îl lămurește că nu va putea avansa răstignit între cele două lumi. Decide să se rupă definitiv de sărăcia urât mirositoare (dureros de rece pasajul în care analizează din ce e făcut mirosul persistent de țigănie) și pornește cu ambiție de Rastignac precoce, dar și cu aspirații de Julien Sorel, la cucerirea unui nou destin. Când o teză la română îi cere să-și povestească o întâmplare din copilărie, îi dă profesorului acest răspuns bizar: „Eu nu am amintiri din copilărie. M-am sustras banalului ludic prin lectură“. Și fraza, teribil de arogantă, are succes, ca toate stratagemele de camuflare ale lui Georgian. De acum înainte, armata, cariera de ofițer și autoritatea tutelară a generalului Ion Antonescu, cu care poartă nesfârșite dialoguri imaginare, formându-și în acest mod neobișnuit personalitatea, vor face conținutul de fiecare zi al acestui bildungsroman.
Eroul din Negru și roșu are o perspectivă răsturnată asupra vieții. Copil, el e deja bătrân. Gândește și pentru ai lui. Se vede în ei, dar nu cu ei, ci deasupra lor. Își calculează fiecare gest, fiecare pas, își stabilește jaloane și le depășește pe rând. Viața lui e o scară inventată treaptă cu treaptă, pe măsură ce-o urcă, iar armata - figura perfectă a acestui mod de a acționa. Netrăite la timp, nesupunerile tinereții vor răbufni fatal abia la maturitate.
Deocamdată însă, trecutul a fost evacuat în mod eficient, asasinat cu sânge rece, șters, îngropat. Viitorul? Nici atât nu există, pentru că stă veșnic sub spaima deconspirării. Un set întreg de strategii de contracarare stau pregătite pentru orice eventualitate. Dacă prin absurd Nuța, frumoasa, generoasa și pătimașa lui mamă, ar veni la poarta liceului (deși chiar ea îl îndemnase să se rupă de țigănie și „să se facă român“) și i-ar striga „Jorjan! Băiatul meu!“, ar spune că e doica lui, căreia nimeni din familia lui „de greci“ nu i-a putut scoate din cap că doar l-a alăptat. Dacă va fi surprins vorbind țigănește (și va fi!), va spune că a învățat jucându-se cu copiii servitorilor. La spovedanie nu merge, n-ar avea cum să mintă, nici cum să spună adevărul. Femeile îl plac, le frecventează, dar nu se însoară. În noua lui lume, nu poți veni singur la cununie. Când pare că iubește (ca în episodul de mare frumusețe de la Odessa, cu frumoasa țigancă Djinga), de fapt raționează („nu pot spune că te iubesc, eu nu iubesc pe nimeni“) și îndură înghețat strigătul ei sfâșietor: „Ne ostavliai menia (nu mă părăsi - n.m.), boierule, ne ostavliai menia!“.
Fără trecut și fără viitor, lui Georgian nu-i rămâne decât prezentul, teritoriul voluptuos al reveriilor automistificării. „Cameleonul din el trăia zile de sărbătoare“, va nota la un moment dat Ioan T. Morar despre eroul său, strecurând discret cheia potrivită pentru acest caracter. Ca un Harap alb în negru, Georgian va întâlni sub fiecare pod nu vicleniile minciunii, ci pe ale adevărului. Pe frontul de dincolo de Prut, va trebui să re-reprime ceea ce deja reprimase crud înăuntrul lui. Va număra evreii spânzurați la Odessa (totuși, ușurat că nu face decât atât!), va inspecta coloniile țiganilor deportați, sfârșind prin a-și salva și aduce înapoi în țară mama și sora. Prețul e că dezbracă haina de împrumut. Dezertor, apoi spion la ruși și îl vedem în final hamletizând lângă cadavrul Mareșalului Antonescu. Comandase personal plutonul de execuție și trăsese glonțul decisiv.
„Cum am putut fi atât de orb, cum de nu am observat greșelile lui grave, politica lui încăpățânată“ - se gândește acum.
Ioan T. Morar a vrut acest final destul de didactic. Cum nu e un arhitect literar începător, trebuie să ne întrebăm de ce. Poate că a făcut loc bine cunoscutei pilde a șarpelui ouroboros, cel care își înghite coada. Dezintegrarea fictivului repară hybris-ul, regenerează? Nu știm, pentru că Georgian Nicolau e lăsat în întuneric, din nou la răscruce. Doar că acum drumul duce înapoi.
Cred mai degrabă că, pe măsură ce a scris povestea acestui straniu dezrădăcinat, cu viața lui dublă (ba triplă chiar, dacă socotim și proiecția de sine), cu trezia dureroasă a simultaneității multelor lui destine contradictorii, prozatorul a ales ca acord final interpretarea nepolemică a momentului istoric.
„Un întuneric în care, de acum, se îngropase imaginea unei lumi pe care Antonescu a stăpânit-o și împuținat-o, dar nu a înțeles-o.“ Spotul rămâne nemilos asupra Mareșalului, în timp ce ofițerul țigan se poate retrage discret de partea victimelor.
Marea performanță a romanului Negru și roșu este felul în care împletește polifonic teme spinoase, pline de capcanele prejudecății și ale blocajului mental, scoțându-le în acest fel de sub statutul de miză a cărții. Niciuna dintre ele nu poate fi invocată ca principal mesaj - și, slavă Domnului, se vorbește de masacrarea evreilor la Odessa, de deportarea țiganilor în Transnistria, de corupția din birourile antonesciene ale românizării, de comploturi, de spionaj, de racolare și îndoctrinare bolșevică sub masca soluției politice corective ș.a.m.d. Avem o dată tema identității, surprinsă în plină criză de interpretare, în condițiile ideologiei rasiste. Avem apoi tema onoarei militare, blocată în tragicul conflict cu grila morală. În simetrie, avem și tema trădării, salutar extrasă din posibilul schematism al unui roman istoric sau de război și trecută, fără urmă de inhibiție, prin acizii decapanți ai clasicității. Tolstoi și războiul developant de caractere, Rebreanu, cu al său Bologa în dilemă corneliană (stendhaliană, dacă vrem), mult Balzac, dar și mai mult Breban în „dezincriminarea“ ascensiunii prin rău. Totul - captat printr-o retragere tranșantă în scriitură neutră, cât mai departe de postmodernism. Cu atât mai valoroase sunt cârligele spre celălalt roman, Lindenfeld, din care recuperează angoasa identității ca endogamie (socială, în Negru și roșu), nevroza imposturii, dar și tentația irepresibilă a jocului faustic cu puterile lui Dumnezeu.
Ioan T. Morar își arată originalitatea în curioasa poziționare față de eroii lui: un fel de bună dispoziție greu de catalogat, între clovn tragic, magician malefic și gladiator de circ. Îi tratează cu o cruzime zâmbitoare, soră cu îngăduința echivocă a lui Caragiale, cel din „Zi-le oameni și dă-le pace“. //