Pe aceeași temă
Un număr excelent despre fotografie a publicat recent revista Secolul 21 (nr. 1-6, 2015). Coordonatorul dosarului, criticul de artă Adrian Guță, și-a propus, cum singur o declară, găsirea unor căi nuanțate și atractive de a aborda acest gen major al actualității vizuale, la vârsta modernismului, postmodernismului și a digimodernismului. De la textele teoretice semnate de Anca Oroveanu, Călin Dan și Cristian Nae, la textele istorice scrise de Cristian-Robert Velescu și Igor Mocanu, până la fotografia în arta generației ’80 prezentată de Adrian Guță și la ghidul de orientare în epoca post-fotografică întocmit de Iosif Kiraly, se întinde o plajă largă de analize și cazuistici elocvente. Ea e completată cu exemple din fotografia contemporană românească, unde sunt propuse numele lui Ion Grigorescu, Geta Brătescu, Ion Stendl, Ion Dumitriu, din generația seniorilor, sau Miklos Onucsan, Radu Igaszag, Mircea Stănescu, Dan Hayon, din generația de mijloc, și mai tinerii Nicu Ilfoveanu, Alexandra Croitoru, Ștefan Sava și Lucian Bran – toți aceștia analizați de condeie critice cunoscute, precum Aurelia Mocanu, sau de nume noi, precum Diana Marincu, Magda Radu, Matei Câlția, Ioana Mandeal și Patricia Bădulescu. Consecvent programului de sinteză culturală al revistei, numărul propune și o frumoasă comunicare între arte, prin dialogurile fotografie-eseu și fotografie-poezie semnate de Geta Brătescu și Magda Cârneci. Substanțial, variat și elegant pus în pagină, cu numeroase ilustrații alb-negru și color, acest număr al revistei Secolul 21 vine să consfințească rolul major al fotografiei în câmpul cultural general al României de azi.