Pe aceeași temă
Dacă Marx a avut inspirata idee să privească alienarea umană și din perspectiva muncii cotidiene, ultrajul inegalității a dictat alte priorități, chiar și printre marxiști. Abordările emulilor s-au preocupat mai ales de distribuirea roadelor și prea puțin de ethosul productiv – statutul social conferit de acestea fiind, pentru mulți, mai determinant decât metafizica oportunităților profesionale. Pe de altă parte, până și un psihanalist ca Erik Erikson și-a completat maestrul dintr-un motiv analog, refuzând cantonarea explorării psihice la dinamici erotico-afective – ca și cum profesiile ar fi simple eșafodaje pentru drame intime. Iar un freudo-marxist ca Herbert Marcuse n-a ezitat să reinterpreteze prea restrictivul concept de sublimare – revoluționarii șaișoptiști i-au popularizat apoi entuziasmați proiectul de eliberatoare erotizare a muncii. Revoluția n-a mai avut însă loc, iar dacă azi se muncește cu patos ca într-un ritual global, totuși ontologia muncii e una slabă.
Noua noastră stânga intelectuală a căutat – uneori cu lupa – urme ale inegalităților sociale în filmele noului val. Ceea ce e însă și mai greu de găsit e munca. Desigur, nu avem de-a face doar cu identitățile vagi ale unor eroi de parabolă, profesiile personajelor fiind deseori exhibate, fără însă a depăși, de cele mai multe ori, un rol funcțional/simbolic în economia scenariilor. Boogie e în vacanță, iar know-how-ul său de mic producător de mobilă e cel mult o resursă de comparații vanitoase. Viorel, care tocmai se pregătește să-și răzbune divorțul, e un inginer, dar fabrica sa apare doar ca rezervor de piese pentru arma viitoarei crime. Doctorii care-l consultă (mai mult sau mai puțin) pe domnul Lăzărescu sunt în exercițiul funcțiunii, dar atitudinile lor contravin fie unei practici curente, fie chiar eticii medicale – cu alte cuvinte, nu sunt cotidiene și deontologic acceptabile. Arhitecta și doctorul care încearcă să-și scape copilul vitezoman de pușcărie nu sunt arătați dincolo de viața lor privată. Filajul executat de Cristi, conștiinciosul polițist de provincie, e mai mult o convențională pierdere de timp. Cabinetul unde consultă Raluca, amanta-dentistă pentru care soțul își va părăsi soția, e mai degrabă un spațiu de precipitare a rupturii conjugale, iar profesia ei, un prilej de comentarii malițios-obscene. Și spitalul doctorului Romeo, preocupat de bacalaureatul fiicei, e mai degrabă loc de întâlnire pentru protagoniștii altor drame decât cele medicale. Nelu, agent de pază într-un supermarket de provincie, își face agale rondurile, dar accentul cade pe neobișnuita sa blajinătate. Iar Anghelescu, tată de incestuoși, e prezentat doar în disputele sale domestice, nu și în cabinetul său ginecologic – o identitate despre care, de altfel, se discută aprins în familie.
O excepție e Pătrașcu, a cărui coregrafie cotidiană de intermediar al înmatriculărilor auto îi conturează semnificativ portretul. Și pe arhitectul George – din proaspătul Dublu, regizat de Catrinel Dănăiață – îl observăm mult timp la treabă, chinuit de finalizarea unui proiect. Dar e doar un trompe-l`oeil, fiindcă asistăm, în fond, nu la eforturile unui proces creator, ci la tribulațiile unei conștiințe nefericite. Plictisit de excesivele ore de birou, iritat de servituțile contractului de muncă, resentimentar față de patronul-exploatator, dopat (erotic) în vederea eficientizării propriei productivități, George e înlocuit pe ecran cu spleen-ul său, clocit în timpii morți ai activității de proiectare. Să nu ne închipuim însă că arta cinematografică e incompatibilă cu o mai angajantă reprezentare a muncii. Nu doar prima proiecție publică a istoriei arăta ieșirea din fabrică a unor muncitoare, dar una dintre capodoperele epocii mute, Timpuri noi, a rămas mai elocventă ca satiră decât prea multele opuscule ideologice. Ulterior, neorealismul și-a propus, cu patosul său comunist, să confere muncitorului statut de erou – de la pescarii lui Visconti ori Rossellini la micii lustragii și benzinari ai lui De Sica. Antonioni va extinde spectrul profesional: deambulările personajelor au loc între frenetice activități de bursă ori obositoare ședințe foto. Iar un contemporan ca Paolo Virzi va reînnoi duhul satiric al lui Chaplin, înlocuind fabrica cu call center-ul. Cu atât mai semnificativ e cazul fraților Dardenne, ale căror personaje au resorturi existențiale profund înrădăcinate în universul cotidian al muncii. Noul val autohton este, prin urmare, mai puțin realist decât (se) pretinde, ignorând în bună măsură – prin asumate opțiuni de scenariu, ceea ce ține, în fond, de aceeași artă a elipsei pe care o aducea în discuție Bazin – o întreagă dimensiune antropologică, cu tot orizontul tensiunilor sale, structurante și destructurante.
Să fie, în schimb, mai generos cu explorarea erosului? La peste un secol de cinema, Alex. Leo Șerban încă aștepta – semn al unui mult prea problematic acord – Marele Film Erotic. În cazul nostru, sexul pare mai prezent pe afișe decât în filme. Cauza e tot o alegere tematică – cuplul e mai mereu în criză. Așa era în Boogie, unde spațiul (de vacanță) conjugal e un labirint, iar intimitatea e mai vie cu o prostituată de ocazie. În Aurora sexul e deja dureros de imposibil, iar în Dincolo de calea ferată e momentan dificil din cauza unei prea îndelungi despărțiri. Până și hârjoana din Marți, după Crăciun pare mai mult parte a unui exercițiu de dedramatizare a paralelei separări. Dacă în Box ni se indică doar hotelul de adulterină al eroinei, în Metabolism sugestia se rezumă la o ușă crăpată (fără perspectivă) și la niște gemete vagi – e și o trimitere la prologul Aventurii lui Antonioni. Dar italianul mult (și explicit) invocat a cultivat, la vremea lui, un erotism intens, deopotrivă senzual și sofisticat, la antipodul emulilor locali, mai zgârciți cu paleta nuanțelor. Nu gâfâielile – în anii ’90 au început să sugereze la noi mitocănia profitului (neocapitalist) – lipsesc, ci o broderie de tip Wong Kar-wai – Mâna, inedit liant de tandrețe între un ucenic croitor și o prostituată de lux, pare chiar pe măsura așteptărilor lui Marcuse de erotizare subtilă a profesiei. Cvasi-absența sexului se datorează nu pudorii ori prea intensei sublimări. Bazin considera cinematografia drept cea mai erotică dintre arte, tocmai prin proximitatea privilegiată cu visul – pe care îl înțelegea, convergent cu psihanaliza, dotat cu un fundamental mecanism de cenzură. Dar nearătatul, în caz autohton, e în afara subtilei dialectici onirice: ilustrează mai degrabă un gol și o epuizare a resurselor imaginative ale erosului.
Pe de altă parte, cantonarea în aerul stătut al unei relații – o reinventare a vechilor chingi ale ipocritei căsătorii burgheze –, corespunzător unei involuții afective, inevitabil va simplifica (drastic) țesătura sentimentelor, dezinteresându-se de fina complexitate a intimității, care rămâne de căutat prin alte culturi cinematografice – de exemplu, în Trei amintiri din tinerețe, ultimul film al lui Arnaud Desplechin. Deja menționatul George exersează un dublu trai erotic: cel conformist, (aproape) conjugal – redat printr-o poziție sexuală mai rigidă și mai puțin fuzională –, și cel fantezist – pe plajă, noaptea, într-o șerpuială narcotică. Unul e sec, celălalt euforic, dar ambele sunt fugace și inconsistente. Criza erotică e un simptom al unei vlăguiri interioare, dar și al unei dezumanizări insidioase. Bazin era entuziasmat de neorealism și pentru vâna sa umanistă, totodată poetică și meta-politică. Vorbind despre De Sica ca regizor, remarca speciala tandrețe cu care își anima personajele. Abordările noului nostru val sunt însă departe de „gentilețea curtenitoare și discretă“, de „generozitatea liberală“ care „nu cere nimic în schimb“ – demersul autohton e la fel de legitim, dar inevitabil circumscris. Domnul Lăzărescu e demn de milă, dar nu are noblețea densă a lui Umberto D.
George e prezentat ca un promițător tânăr arhitect, iar biroul, locuințele – cu excepția celei a copilăriei – și chiar discotecile pe care le frecventează sunt aranjate pe măsura noilor tendințe ale designului interior. Ar putea fi chiar autorul proiectelor – totuși, se simte atât de inconfortabil peste tot, iar iluzoria eliberare e asociată cu o rustică căsuță cu stuf. Interioarele noului val au folosit deseori virtuțile expresive ale apartamentelor mai vechi: strâmte, încărcate, eteroclite. Îmbâcseala frustrantă moștenită din comunism și aglomerația de obiecte specifică locuințelor părintești au devenit cadrul predilect pentru dependențe familiale vicioase ori conflicte între generații. Răspândirea unei alte estetici domestice – spații mai aerate, mai funcționale, mai coerente, dar și mai aseptice și mai abstracte – e și o provocare scenografică. A fost și pentru Antonioni, acum jumătate de secol, dar rezultatul era departe de actuala lichidă inadecvare: între personaje și obiecte se instituiau, prin versatile tensiuni, inedite câmpuri hermeneutice, care confereau realității un provocator (și seducător) supliment de potențialitate – nu alienare nevrotică, ci o intrepridă aventură a locuirii. A fost și pentru Godard, cam tot pe atunci, în Disprețul – arenă pentru o coregrafie dialectică a cuplului. Înaintea lor, Bazin saluta depășirea, de către neorealiști, a rupturii dintre personaje și decor. Era nu departe de estetica lui Gadamer, care încerca să disloce opoziția dintre frumos și decorativ. George, în schimb, pare să se miște în mediul său cel mult ca într-un colaj animat.
Astfel de circumscrieri ne pot ajuta să vedem valențele, dar și limitele noului val. Pe de altă parte, desant teoretic salutar în cultura noastră, André Bazin merită o privire mai puțin selectivă decât cea pe care o popularizează unii dintre emuli. Vom fi surprinși să găsim dialectici pline de nuanțări și ipoteze asumate fără pretenții dogmatice, chiar cu conștiința derutantelor paradoxuri. Să luăm exemplul apărării lui Rossellini, apărută în 1955 în revista Cinema Nuovo sub forma unei scrisori deschise adresate redactorului-șef Guido Aristarco. Referindu-se la Călătorie în Italia și la reprezentarea fușerită – care-i nemulțumise pe unii – a orașului Napoli, Bazin preciza: „Este Napoli «filtrat» de conștiința eroinei, iar dacă peisajul e sărac și limitat, e fiindcă această conștiință de burgheză mediocră e ea însăși de-o rară sărăcie spirituală. Napoli din film nu e totuși fals (ceea ce ar putea să fie, în schimb, un documentar de 3 ore), ci este un peisaj mental totodată obiectiv ca o pură fotografie și subiectiv ca o pură conștiință“.