Pe aceeași temă
Inaugurarea oficiala a Festivalul International de Teatru de la Sibiu, editia a XIV-a, sub emblema Capitalei Culturale Europene, a avut loc pe data de 24 mai, figurand un model al deschiderii si comunicarii. Pentru ca, pornind de la motto-ul adoptat - NEXT -, publicul are prilejul sa intalneasca cele mai insolite oferte. Spectacole prezentate in zeci de locatii, sali clasice, spatii neconventionale, vechi monumente arhitectonice ori strazi ale batranului burg sunt repere intr-o aventura cu participanti de peste mari si tari, caracterizata prin perenitatea creatiei. Un festival al artelor de fapt, cum l-a re-definit directorul Constantin Chiriac la conferinta de presa de la UNITER, deopotriva act si reflexie estetica, asimiland sensurile traditiei si impactul contemporan. Proiectele sunt concepute pe aceste coordonate. De la deja consacrate - workshopuri, Cetatea, Tinerii marginalizati si artele spectacolului, Fits&Centrul National de cultura al rromilor ori Bursa de spectacole -, la experimente putin familiare publicului autohton, prins in morisca evenimentelor ce se succed ametitor in zile/nopti lumina; incat nu va fi fost usor sa alegi intre Molloy al teatrului Gare St. Lazare Players, de pilda, si Nasul dupa Gogol pus in scena de Alexandru Dabija la Nationalul sibian, reprezentate la aceeasi ora. Iar exemplele pot continua, dat fiind cele peste 350 de spectacole si concerte repertoriate pe parcursul festivalului. Cum deloc lesne sa asisti la multe din lansarile de carte ori vernisaje - pictura, fotografie, expozitia de caricaturi de Stefan Popa Popas -, cand exact in acelasi timp are loc, altundeva, o manifestare de egal interes. Desigur, orasul devine astfel mai animat decat oricand. Din ciclul Regizori romani si straini invitati, alte nume de rezonanta: regizorul Silviu Purcarete cu Asteptandu-l pe Godot, Radu-Alexandru Nica - Vremea dragostei, vremea mortii, Tompa Gabor - Rinocerii, Mihai Maniutiu - Banchetul si Trilogia evreiasca (care a debutat cu Experimentul Iov), Florin Fatulescu - Demonii, in adaptare proprie. Teatrologul George Banu a fost coordonatorul proiectului A fi sau a nu fi (Europa, Shakespeare si actorii sai), organizat de actorul Ion Caramitru si invitati din Franta, Polonia, Marea Britanie, Grecia, Germania, pentru ca in proiectul Conferinte speciale sa adauge contributii in spirit sorbonard pe tema Actorul european (Identitate continentala si diferenta culturala). Mircea Dinescu s-a angajat intr-un Tratat de ras, tuns si frezat. A circulat pe traseul Rasinari Un tramvai numit Popescu, regia Gavriil Pinte. Mai vechi colaboratori ai festivalului, japonezii si-au trimis sase trupe de anvergura si un masiv colectiv de voluntari, fiind printre primii sustinatori ai acestui eveniment, inclusiv cu mijloace logistice. In sfarsit, ceea ce continua sa fie un atribut al teatrului, celebrat prin atentia declarata pentru arta rostirii, primeste valente noi impuse de marii creatori invitati. Teatrul-dans, teatrul de strada si instalatii dau alte dimensiuni in acest colocviu al artelor in cetate, al cetatii in dialog cu lumea. Pe langa spectacolele ce si-au lasat amprenta in constiinta publicului autohton, Purificare de Sarah Kane si Pescarusul de Cehov, regizorul Andrei Serban a prezentat in premiera noua sa montare Don Juan in Soho de Patrick Marber (programat in finalul evenimentului) si spectacolul-lectura Rock’n Roll de Tom Stoppard, produse de Teatrul National "Radu Stanca" Sibiu, Teatrul National Cluj si Fundatia Art Act. Inca un motiv pentru a recomanda chiar si in zilele de dinaintea inchiderii acestei stagiuni pe data de 3 iunie - fiindca stagiunea de toamna structureaza un proiect nu mai putin ambitios -, ceea ce se anunta a fi, citandu-l pe E.S. d-l ambasador Donato Chiarini, reprezentantul Comisiei Europene la Bucuresti, "…si un prilej de a privi in viitor, si de a pune intrebari firesti, care se cer puse (…) …"