Pe aceeași temă
Despre soarta revistelor culturale se tot vorbește în România ultimilor ani. Dacă faci o cercetare pe Internet, vei constata cu uimire cum, de-a lungul perioadei post-1989 și mai ales de-a lungul ultimului deceniu, atenționările, îngrijorările, atitudinile belicoase, luările de poziție pro și contra în jurul lor se repetă în mod abundent și constant. Chestiunea principală o constituie supraviețuirea publicațiilor culturale în condițiile unei economii de piață haotice și rapace și ale unui mediu politic care pare să nu fie sensibil la importanța lor și pare să nu înțeleagă specificitatea acestora.
Problema e cronică și cu aspecte contradictorii. Pe de o parte, revistele culturale au reprezentat întotdeauna, în istoria modernă a României, reperele în jurul cărora s-au structurat câmpul de acțiune, ierarhiile de valori și curentele estetice ale uniunilor de creatori din spatele lor. Din acest punct de vedere, revistele culturale au fost de fapt adevărate instituții culturale care au modelat spiritualitatea și gustul generațiilor succesive de oameni instruiți din România ultimilor 150 de ani. Pe de altă parte, în liberalizarea adusă de perioada de tranziție postdecembristă, numărul publicațiilor de cultură, mai ales al celor regionale și locale, publicate cu fonduri locale/private a crescut vertiginos, luând cumva cu asalt statu quo-ul revistelor de tradiție recunoscută. Pe de o parte, în această perioadă postcomunistă, uniunile de creație și-au obținut autonomia și chiar totala independență ideatică și creativă față de factorul ideologic și politic anterior. Pe de altă parte, aruncate în vâltoarea unui liberalism primitiv și instabil, aceleași uniuni și publicațiile lor au trebuit să supraviețuiască cu greu lipsei unei subvenționări constante și convenabile din partea statului, cum se întâmpla în epoca comunistă.
Toate aceste lucruri sunt cunoscute de creatorii din România, dar publicul larg s-ar putea să nu știe toate eforturile uriașe de imaginație și creativitate instituțională, toate „ingineriile financiare“ de care au dat dovadă uniunile de creație ca să supraviețuiască și să-și îndeplinească rolul vital pentru membrii lor, creatorii de cultură din România. Revistele culturale reprezintă numai o parte, o latură din activitatea acestora, care e focalizată și pe numeroase proiecte culturale, și pe apărarea drepturilor de autor și sindicale ale producătorilor de cultură români. Dar revistele sunt poate partea cea mai vizibilă și mai cunoscută a acțiunii uniunilor de creatori în mediul public românesc. Și tocmai revistele de cultură au fost supuse în ultimii ani unei constante tensiuni, ba chiar terori, a dispariției.
Și aceasta, din motive multiple. Sigur, concurența pe care mediul online a creat-o publicațiilor pe print a constituit o uriașă provocare, la care, în cele din urmă, revistele tradiționale de cultură s-au adaptat, deși cu pierderi. Sistemul haotic și pernicios al distribuției revistelor pe print în chioșcuri și librării a reprezentat o altă, mare, provocare, având în vedere dificultatea și puținătatea cu care sunt recuperate sumele de bani datorate de difuzori. În aceste condiții, unele reviste au dispărut – revistele Cuvântul și Idei în dialog acum câțiva ani, revista Cultura foarte recent sunt doar câteva exemple. Nivelul scăzut al educației generale de azi și concurența agresivă pe care mass-media și internetul în general o fac lecturii sunt alte cauze ale situației fragile, chiar critice, a revistelor de cultură de azi.
În aceste condiții de precaritate, inițiativa uniunilor de creație – organizate în ANUC, Alianța Națională a Uniunilor de Creație – de a obține o lege pentru finanțarea de la bugetul de stat a publicațiilor de cultură a fost una legitimă. În definitiv, cultura reprezintă o plusvaloare specială în economia unei țări, cea care configurează, hrănește și susține identitatea profundă a unei națiuni. Cultura reprezintă un domeniu care aduce, prin acțiunile, serviciile și produsele sale, 5% la PIB-ul țării. Faptul că o lege care permitea finanțarea constantă a revistelor tradiționale ale uniunilor de creație a fost contestată și retrimisă spre discutare în parlament la finele lui 2013 a însemnat un an și ceva de tergiversări inutile. Faptul că în iunie 2015 a fost în fine semnată Legea 136/2015 privind finanțarea de la bugetul de stat, prin Ministerul Culturii, a revistelor de tradiție ale uniunilor de creație a constituit o victorie binevenită, deși punerea ei în aplicare a fost posibilă numai din toamna lui 2015. Faptul că la începutul lui 2016 s-a produs o blocare temporară a aplicării acestei legi, datorată unei metodologii inadecvate de aplicare a ei, la nivelul Ministerului Culturii, a constituit un impas care a fost finalmente destul de repede depășit. Este meritul ANUC, dar mai ales al Uniunii Scriitorilor din România, prin președintele ei combativ Nicolae Manolescu, că a atras atenția și a cerut modificarea acestor norme. Este și meritul Ministerului Culturii, prin ministrul Vlad Alexandrescu, că a revenit destul de rapid asupra lor, ținând seama de specificitatea finanțării revistelor culturale cu apariție periodică.
Să sperăm că nu vor mai fi impedimente în subvenționarea acestor publicații importante. Sprijinirea lor înseamnă sprijinirea libertății de gândire și de expresie în România, în pofida constrângerilor economice și administrative. Cine se atinge de revistele culturale se atinge de fapt de această libertate esențială.