Pe aceeași temă
Spitalul comunal, de Hristo Boicev; traducerea: Cătălina Puiu; cu: Răzvan Vasilescu, Valentin Uritescu, Marius Manole, Marius Stănescu, Adela Mărculescu, Paul Chiribuţă, Andrei Hutuleac, Raluca Aprodu, Andreea Vasile, Florentina Ţilea, Maria Junghietu, Alexandru China, Alex Ştefănescu, George Rotaru, Cosmin Teodor Pană; scenografia: Nina Brumuşilă; light design şi ilustraţie muzicală: Felix Alexa;
un colind horror de Ada Milea; regia artistică: Felix Alexa; Teatrul Metropolis, stagiunea 2011-2102.
Pentru ca totul să fie perfect, Salonul nr. 6 are pereţi dubli. Dincolo de panoul înalt de sticlă murdară, privirea se izbeşte de un zid de cărămidă netencuită, iar mai departe pare să nu mai fie Nimic, exceptând raidurile strategice ale Alianţei, când, conform protocolului, se stinge lumina. Nu chiar nimicul, cât ceva pe care pacienţii Spitalului comunal din Salonul pseudo-cehovian au, în viziunea regizorului Felix Alexa, la Teatrul Metropolis, toată libertatea să şi-l imagineze, dacă tot nu le rămâne altceva de făcut. Iar în Balcani, unde totul este posibil, dramele şi ironia, distorsiunile realităţii şi caracterul frust al ambianţei rezistente la orice nu-i este pe potrivă formează un amalgam specific farsei tragicomice. Dar una în care umorul, sarcasmul, poezia şi rafinatul joc al subtextului se intersectează subtil în sensibilitatea omului contemporan, ce nu se livrează comunelor certitudini.
Cam aşa stau lucrurile cu fiecare ocupant al patului destinat, pe care-l schimbă într-o frenezie, ca nişte copii, profitând de absenţa supraveghetorului - totuşi nu absent, impregnând spaţiul cu spiritul vigilenţei de frate mai mare. Şi Fero (Andrei Huţuleac), băiatul „idealist“ de la ţară, suferind de hipermnezie, după cum sună diagnosticul medical, şi bătrânul şmecher convins că dacă „nu se fură“, măcar „se compensează“ prin combinaţii învăţate de-a lungul unei întregi vieţi (rol impecabil interpretat de Valentin Uritescu, parcurgând o largă gamă de mijloace expresive ce materializează faţetele unui personaj mereu surprinzător), şi Kontuzov Celebris, „aviatorul“ amnezic, căruia îi vine mereu rândul să cumpere bere colegilor de salon, pentru că uită cum respiră, visează la miracolul externării, căci altă cale nu există. În aşteptare, trăiesc într-o lume a ghilimelelor (şi fiindcă, odată intrat aici, eşti bun rămas), transferate la voia întâmplării, dacă nu cumva după un plan intrat în firea lucrurilor.
Încât nu întâmplător asistăm, încă din prima scenă, la o operaţie fără anestezie. Pacientul este tăiat şi cusut de Doctorul (excelent interpretat de Paul Chiribuţă), care, luându-şi gustarea şi trăgând din ţigară, îşi continuă masacrul. Cade curentul electric, lipseşte foarfecul chirurgical, nicio problemă, intră în joc lumânarea pentru a tăia un banal catgut, necesară în orice situaţie. Operaţie reuşită, pacientul mort. Da’ de unde, Doctorul trânteşte odată improvizata masă de operaţie şi iată că Bratoi (Marius Manole face aici una dintre cele mai relevante creaţii din cariera sa), internat pentru extracţia apendicelui bolnav, revine la viaţă. Satisfacţie împărtăşită de Asistentă, dăruită şefului până în pânzele albe sau, mă rog, la camera de gardă. Că apendicele nu se află pe partea dreaptă va avea să o afle şi Bratoi mai târziu, dar lanţul încurcăturilor a fost deja declanşat şi farsa e deja în elementul ei. Mai ales după sosirea Inspectorului, pe numele său William - Shakespeare sau Puşkin, aceasta e întrebarea... -, purtând pijamaua sub costum, gata pregătit să-şi intre în rol, adică, să scrie ceea ce altfel ar rămâne necunoscut celorlalţi. Şi, împreună cu el, ambiguitatea, fantasmele. Dintr-o dată, inspectorul devine centrul de interes în speranţa că, prospectându-le existenţa, vor găsi în sfârşit şansa de salvare. Kontuzov Celebris, personaj figurat de actorul Răzvan Vasilescu în nuanţe de mare fineţe, într-un crescendo reprezentativ pentru cel ce, privat de identitate, îşi poate revendica ce-i este pe plac, este şi aviatorul doborât, vizitat de Micul Prinţ al lui Saint Exupery, şi eroul medaliat de reprezentanţii Alianţei în numele devotamentului său neţărmurit. În acest joc dintre iluzii şi realitate, alimentat de vrednicul scriitor William (dublul autorului, asumându-se cu autoironie în chip de paranoic, ipostază jucată la aceeaşi intensitate impusă de regizor întregii trupe de actorul Marius Stănescu - Inspectorul căruia îi revine, nu-i aşa?, ultimul cuvânt), între feerie, farsă şi cinism nu e decât un pas.
Apariţiile personajelor reprezentate de Adela Mărculescu (consoarta bătrânului combinator) şi Maria Junghietu (adevărata soţie a lui Kontuzov) dau un plus de savoare absurdului întreţinut de îndelungata convieţuire în realitatea exterioară actualului aşezământ, la care tânjesc cu toţii. Fractura e însă ireversibilă şi colindul horror, compus de Ada Milea, punctează ca un ecou starea de fapt. Din babilonica lume a poveştilor de spital se răsfrâng în lumina crudă a cotidianului ipostaze precum Cenuşăreasa (Raluca Aprodu), întâlnindu-şi Prinţul, nimeni altul decât Kontuzov Celebris, cum altădată, prin prezenţa Micului Prinţ, geamurile năclăite ale Salonului nr. 6 proiectează imaginea unui univers mirific de pe altă stea. Decorul creat de Nina Brumuşilă serveşte ideal concepţia regizorului Felix Alexa şi semnificaţiile acestui spectacol impresionant. //