Pe aceeași temă
Chiar dacă este compusă din texte scrise în perioade diferite, cartea Iuliei Motoc Despre democraţie în Europa unită prezintă o remarcabilă unitate de idei.
Orice carte a Iuliei Motoc este o provocare intelectuală, iar, după o lectură atentă, poţi avea sentimentul unei împliniri cu totul aparte. Aceasta deoarece autoarea are o dublă specializare, în drept şi filosofie politică, având o prestigioasă carieră academică în domeniul ştiinţei politice şi o solidă cunoaştere a literaturii universale. Întreg acest amalgam de preocupări face ca temele alese de Iulia Motoc să se situeze premeditat şi sistematic la graniţa mai multor discipline, astfel încât juristul descoperă că normele pe care le aplică au o raţiune superioară simplei voinţe a legiuitorului, iar politologul, că obiectele sale de analiză nu trebuie raportate doar la comportamentul actorilor politici.
Cea mai recentă carte a Iuliei Motoc, Despre democraţie în Europa unită, se înscrie în aceeaşi categorie a frontierelor interdisciplinare, frontiere ce se deschid în faţa cititorului şi se arată ca fiind pline de sensuri ce aşteaptă a fi descoperite.
Textul care deschide acest volum, Finalitatea Uniunii Europene. Există o viziune est-europeană? Reflecţii pe marginea discursului lui Joschka Fischer, arată cum o scriere de acum aproape 10 ani poate fi extrem de actuală şi poate căpăta o nouă cheie de lectură. Explicaţia este că discursul menţionat propunea o formă de integrare federală a Europei, chestiune care a fost mult timp considerată o temă aproape tabu la nivelul oficialilor europeni, pentru a fi reluată în septembrie curent, abordarea împrumutând multe dintre ideile forte exprimate de fostul ministru de Externe german. Iulia Motoc consideră că nu putem vorbi de revigorarea proiectului politic european fără a pune în centrul atenţiei problema identitară a Europei: fără o „reinventare spirituală“, nu putem vorbi de una politică. Astfel, alăturarea numelor unor filosofi precum Jan Patočka, Václav Havel sau Constantin Noica cu tema federalismului nu mai este atât de paradoxală cum ar părea la prima vedere. Iulia Motoc porneşte în analiza sa de la o altă constatare, cea care ne arată că naţiunile est-europene au avut întotdeauna reticenţa proiectelor federaliste, deoarece experienţa a arătat că egalitatea în cadrul federaţiei se dovedeşte a fi, mai devreme sau mai târziu, doar o utopie. O altă dificultate a oricărui proiect federalist este aceea că „demersul de «constituţionalizare» pare insuficient şi nu are deocamdată impact“, deficitul federal fiind strâns legat de cel constituţional, remarcă valabilă şi astăzi.
Cel de-al doilea text, Parteneriatul Uniunii Europene cu ţările din Europa Centrală şi de Est. Criteriile politice, are un destin foarte asemănător celui dintâi. Scris într-un moment în care nu era încheiat procesul de aderare a ţărilor din Centrul şi Estul Europei, acest text este surprinzător de actual. Fără consolidarea democraţiei, nu putem vorbi de o europenizare deplină a acestor state. Or, această consolidare nu poate exista în absenţa statului de drept. Iulia Motoc preia astfel modelul lui Linz şi Stepan, care văd statul de drept ca pe una dintre cele cinci componente ale unei democraţii consolidate, alături de societatea civilă, politică şi economică şi existenţa unui consens referitor la procedurile democratice. Veriga cea mai slabă în acest context este pentru Iulia Motoc tocmai statul de drept. Restul componentelor enumerate pot fi remediate, adaptate din mers, dar statul de drept rămâne ineficient, câtă vreme există o moştenire caracterizată prin lipsa structurii administrative, care „a marcat apariţia statului modern în Vestul Europei“. Cu alte cuvinte, dacă, în privinţa economiei sau a participării politice ori civile, pot exista împrumuturi care se pot adapta în timp, în privinţa statului de drept, un asemenea împrumut nu este posibil, deoarece lipseşte tradiţia unei birocraţii eficiente şi imune la schimbările politice. Iulia Motoc avertiza la momentul scrierii acestui text că aderarea la Uniunea Europeană nu va rezolva problema carenţelor statului de drept, o problemă care va face ca procesul de europenizare să fie multă vreme incomplet. O viziune care, din păcate, s-a adeverit şi la care nu există remedii pe deplin acceptate de actorii politici. O altă temă abordată de Iulia Motoc se referă la raportul dintre cetăţenie şi identitatea naţională. Fără un consens asupra existenţei şi naturii cetăţeniei europene, nu se poate vorbi de o viziune europeană comună. În acest domeniu, tradiţiile naţionale sunt încă foarte puternice şi vor continua să fie. Numitorul comun ar trebui să fie un criteriu universal acceptat, precum protecţia drepturilor omului.
Textul intitulat Europa unită şi Europa postcomunistă. Raţionalitatea şi etica extinderii este structurat asemănător, având în centru aceeaşi problemă a fundamentelor unificării europene. Pentru Iulia Motoc, există două viziuni asupra integrării europene, chiar dacă acestea nu sunt prezentate astfel. Una este bazată pe prudenţă, pe empirism şi a fost îndelung experimentată drept „metoda Monnet“. Cealaltă este bazată pe raţionalitate politică, având în centru eficacitatea şi mai puţin considerente etice. Singura variantă a unui model reuşit de integrare politică nu se poate baza, în viziunea Iuliei Motoc, decât pe o justă adecvare a celor două viziuni. Revine în acest text tema statului de drept: absenţa sa nu este doar o constatare, ci „o altă trăsătură a comunismului“. În absenţa unei culturi birocratice, comunismul s-a instaurat cu mai multă eficienţă decât dacă ar fi existat o administraţie stabilă ca rezultat al intrării în modernitate. Statul de drept este o carenţă astăzi şi pentru că a fost desconsiderat în teoria marxistă. Faptul că „Marx, în descendenţa hegelianismului, demistifică dreptul, îl consideră o simplă suprastructură“ are efecte pe termen lung asupra desconsiderării rolului statului de drept în consolidarea democraţiei. Chiar dacă statul de drept este un actor cvasiabsent din dezbaterea publică, europenizarea contribuie indirect la buna funcţionare a acestuia. Europenizarea s-a substituit democratizării, remarcă Iulia Motoc, ceea ce reprezintă un aspect pozitiv, dar şi un motiv de reflecţie asupra capacităţii societăţilor est-europene de a se autoregla. Europenizarea a jucat şi joacă un rol benefic şi deoarece dezbaterea publică din aceste societăţi s-a orientat spre viitor, fără a se bloca într-un trecut asupra căruia este greu de obţinut un consens.
Ultimul capitol al cărţii, Tradiţia europeană şi dreptul internaţional. Câteva consideraţii despre moştenirea totalitară, porneşte de la o premisă extrem de incitantă din punct de vedere intelectual: există două feluri de raportare la drept, fiecare dintre ele specific celor două jumătăţi ale continentului. Doctrina marxistă a dreptului nu trebuie desconsiderată, ea fiind perpetuată în forme care de multe ori înşală asupra originilor intelectuale. Moştenim şi suntem influenţaţi de acest mod de gândire mai mult decât ne place să credem. Lipsa unor mecanisme eficiente de garantare a drepturilor, în paralel cu garantarea lor prin textul Constituţiei, este marca gândirii marxiste, foarte eficientă în a nu respecta drepturile fundamentale, în timp ce se proclamă exact contrariul. Pentru Iulia Motoc, acest dublu limbaj nu ar fi posibil dacă justiţia ar fi independentă şi neutră politic. Acesta este motivul pentru care regimurile comuniste au făcut concesii pe linia reglementării unor drepturi fundamentale, dar au rămas pe deplin consecvente până la capăt unui model de organizare care exclude independenţa justiţiei. Iulia Motoc aminteşte că modelul originar al marxismului pornea de la premisa că extinderea dreptului public în detrimentul celui privat va contribui la o mai bună garantare a drepturilor individului. Această viziune nu a fost preluată nici măcar de constituţiile comuniste, care s-au dovedit a fi nici fidele canonului marxist, cu atât mai puţin celui democratic. Din acest motiv, „pentru cetăţenii din statele comuniste, Constituţia are acelaşi statut cu Manifestul Partidului Comunist, un obiect extern“. Nici dreptul internaţional nu a fost scutit de o interpretare ideologică, din moment ce prevederile sale nu puteau fi invocate direct în faţa instanţelor, ci doar dacă erau transpuse prin norme de drept intern. În acest fel, statele comuniste au semnat instrumente internaţionale de protecţie a drepturilor omului, ignorând total respectarea lor. Modelul occidental este diferit de cel marxist în multe privinţe, dar domeniul în care interpretarea este nu doar diferită, ci radical opusă este cel al felului în care ar trebui să funcţioneze justiţia. Lecturând aceste reflecţii ale Iuliei Motoc, nu ne putem decât întreba în ce măsură modul de gândire marxist asupra dreptului a reuşit să supravieţuiască şi cum anume se poate face desprinderea radicală de acesta, pentru a asigura aplicarea întregului sistem normativ al statului de drept. Deoarece dezbaterea publică nu atinge asemenea subiecte sau, când acestea apar, sunt tratate superficial, discuţia „despre constituţionalismul european nu a atins încă miezul problemei“. Există un remediu pentru a pune discuţia asupra fundamentelor statului de drept în Europa pe un făgaş constructiv: felul în care Curtea Europeană de Justiţie a contribuit, discret, dar eficient, asupra precizării conţinutului unor termeni cheie în înţelegerea structurii normative care stă la baza proiectului de integrare european. Tot în cadrul acestui capitol, Iulia Motoc expune unul dintre cele mai percutante argumente din cuprinsul acestei cărţi, care surprinde prin felul în care implică reflecţia filosofică în explicarea dreptului. Este nevoie de mai mult decât de toleranţă pentru a reconcilia cele două abordări ale dreptului, chiar dacă, în aparenţă, avem de-a face cu un consens. Toleranţa este pentru Iulia Motoc, în linia lui Derrida, „ospitalitate condiţionată“, un concept care defineşte, în cele din urmă, argumentul celui mai puternic. Este nevoie de o deschidere totală din partea susţinătorilor celor două tradiţii, de „ospitalitate faţă de cel care te vizitează pe neaşteptate“, ospitalitate care este mai mult decât toleranţa, „invitarea unui oaspete“.
Chiar dacă este compusă din texte scrise în perioade diferite, cartea Iuliei Motoc prezintă o remarcabilă unitate de idei. Conceptele cheie folosite sunt cele dintr-un vocabular ce tinde spre banalizare prin excesul de utilizare: democraţie, stat de drept, europenizare, independenţa justiţiei etc. Prin cartea sa, Iulia Motoc redă sensul acestor concepte şi le face să descrie o realitate ascunsă unei priviri superficiale, o realitate care, prin iluminarea acelor dimensiuni mai puţin scoase la suprafaţă, devine mai uşor de înţeles. //