Pe aceeași temă
Magda Cârneci, Marilena Preda-Sânc, Roxana Trestioreanu, Aurora Király - Eu, En, Ich (II) – Mituri; Victoria Art Center (Calea Victoriei 12C, București); 23 septembrie – 19 octombrie 2013.
Magda Cârneci, Marilena Preda-Sânc, Roxana Trestioreanu și Aurora Király se reunesc în această perioadă în cadrul unei expoziții de grup speciale, deschise în spațiul generos al galeriei Victoria Art Center din București. Sunt patru creatoare cunoscute, cu patru povești vizuale create în prelungirea unor mituri legate de identitatea individuală și colectivă.
Expoziția este o demonstrație de storrytelling vizual. O serie de mituri naționale, politice, familiale, corporale devin pretext pentru aceste povești diferite, complementare și în același timp unitare împreună. Cele patru artiste comentează, retușează completează, ironizează, arată cu degetul către semnificațiile acestor mituri, scriind vizual, în registre diferite, interpretările lor pline de ironie, tandrețe, nostalgie, senzualitate, dar mai ales pline de sinceritate.
Marilena Preda-Sânc - Diva Combat (foto: Ciprian Ciuclea) | Magda Cârneci - Mitul Național și eu (foto: Aurora Kiraly) |
Este o expoziție pe care artistele și-o asumă ca fiind una feminină și feministă. Din punctul meu de vedere consider că este și nu este o expoziție „feminină“. Se poate spune, desigur, că autoarele folosesc feminitatea ca pe un „capital“ simbolic (în sensul lui Bourdieu), dar, în principiu, m-aș feri de schemele esențialiste în care lumea e polarizată între o parte feminină (a vulnerabilității, fragilității, subiectivității, interesului pentru sfera privată) și o alta masculină (caracterizată de virilitate, forță, obiectivitate, raționalitate, accent pe spațiul public). Este, într-adevăr, multă tandrețe și empatie în desenele Aurorei Király, senzualitatea și feminitatea abundă în propunerea vizuală a Roxanei Trestioreanu, dar avem în același timp și o anume detașare și raportare ironică rece, obiectivă în interpretările Magdei Cârneci și mai ales ale Marilenei Preda-Sânc, iar reflecțiile din zona privată se combină echilibrat cu cele din sfera publică. Cel puțin din aceste considerente m-aș feri de această etichetă – „feminizantă“.
În schimb, expoziția este fără dar și poate una feministă. Demersul are multe dintre ingredientele unui discurs feminist contemporan, nuanțat, pluralist, neîncrâncenat, dar ferm, eliberat de șabloanele abordărilor esențialiste de la începutul feminismului militant din anii ‘70. Cuvintele de bază pentru descifrarea expoziției într-o cheie feministă ar putea fi: calitativ, angajament, implicare, responsabilitate, empatie, recuperare, subiectivitate și autoreflecție.
Imagine de la vernisajul expoziției (foto: Octav Mardale) |
Abordarea calitativă este vizibilă. Avem pe simeze elemente de istoria vieții, jurnalul și fotografia apar ca forme de expresie, elemente din sfera privată (tocătorul de lemn) devin suport pentru lucrări, cercetarea vizuală este făcută la persoana întâi, și nu într-un registru impersonal. Angajamentul este, de asemenea, definitoriu pentru expoziție. Ironiile Magdei Cârneci față de reperele culturale, expuse anul trecut în cadrul expoziției Mitul Național de la Muzeul Național de Artă din București, sau cele ale Marilenei Preda-Sânc față de pleiada de sculpturi cu chipurile masculine ale „părinților“ Uniunii Europene, expuse în Parcul Herăstrău din Capitală, constituie gesturi pe care le-aș plasa chiar într-o zonă a unui „activism artistic/vizual“, a unei arte angajate, sociale. Nu am văzut în expoziție lucrări făcute doar de dragul artei și al performanțelor artistice (care există, fără discuție), ci am simțit artă pentru ceva, artă cu scop, artă prin intermediul căreia suntem invitați la o gândire critică și la o atitudine practică. În același timp, în toate poveștile spuse este vizibilă grija pentru ceilalți, pentru problemele noastre actuale imediate, pentru oameni și neoameni (nu întâmplător este prezentă, de pildă, tema eutanasierii), responsabilitatea în raport cu demitizările propuse agresiv în ultimele două decenii - fie că este vorba de Casa Poporului, de familie, de istoria neamului reflectată în opere de artă etc. Consider, de asemenea, expoziția ca un demers feminist datorită caracterului ei recuperator. Desenele Aurorei Király, plasate cu grijă (și ingenios în același timp) pe tocătoarele de lemn, sunt în acest sens un omagiu adus femeilor artiste celebre care au inspirat-o în evoluția ei. Avem o incursiune delicată și respectuoasă în trecut, dar și un mesaj de respect față de cei și cele datorită cărora suntem ceea ce suntem. Expoziția este, de asemenea, una asumat subiectivă. Universul creat, de exemplu, de fotografiile Roxanei Trestioreanu ne plonjează într-o lume profund personală, intimă, senzuală, autoreflexivă.
Expoziția este, conform titlului, despre „eu“ (scris în titlu în română, maghiară și germană). Dar nu este vorba despre un eu egoist și egocentric, ci, din contra, despre un eu altruist, recunoscător față de alții și iubitor de alții (nu întâmplător, mama Marilenei sau câinele Roxanei apar în lucrări, Magda-poeta îl ține tandru și recunoscător de după gât pe Eminescu, familia Aurorei este prezentă în lucrările ei). Este o expoziție despre „eu“, dar un eu în care ne regăsim cu toții - noi, ceilalți, cu problemele și dilemele noastre existențiale.
Dincolo de aceste comentarii, care nu sunt ale unui critic de artă, ci ale unui sociolog familiarizat cu tematica feministă, merită salutată această expoziție ludică, ironică, îndrăzneață, provocatoare, ancorată uneori direct, alteori mai subtil, în problemele actuale ale societății românești, dar și ale lumii globale în care trăim.