Pe aceeași temă
Am început să țin orele de istoria teatrului universal prin 2007. Inițial au fost seminariile, dar, cum studenții nu citeau mare lucru, am înțeles repede că va trebui să am mereu în mânecă povești și istorii care țin mai degrabă de activitatea de curs. Până în acel moment nu fusesem mare fan al teatrului antic. Din mulțimea de piese pe care le citisem, doar câteva îmi păreau actuale; doar câteva aveau un miez digerabil. De fapt, nu prea trecusem prin teatrul antic și totul până la Shakespeare îmi era neclar.
Prin 2002, când intrasem la facultate, universitatea avea un excelent profesor de istoria teatrului universal: Ileana Berlogea. Tragedia e că puțin după începerea anului universitar, doamna profesor s-a internat și s-a operat. Din câte am înțeles, operația a reușit, dar a urmat o infecție de spital fatală. Am citit toate textele din bibliografie, mi-am făcut conspecte detaliate, dar lucrurile nu se legau între ele. Era ca și cum ai încerca să înveți o limbă străină folosind un dicționar: poate că reușești să înveți să scrii orice cuvânt, să știi cu exactitate ce înseamnă, dar fără profesor n-ai să știi niciodată cum să-l citești și mai ales cum să-l folosești în propoziție și în frază. Și când vine vorba de orice profesor de istorie, fie ea chiar și istoria teatrului, e nevoie de un profesor care a văzut lumea în lung și-n lat!
Pe vremea studenției, aveam multe întrebări și curiozități cu privire la teatrul antic. Mă interesau lucruri legate de arhitectura amfiteatrelor (la greci) și a teatrelor (la romani), a așezărilor care aveau teatru, a locului pe care teatrul îl ocupa în viața individului și în viața comunității respective. Aș fi vrut ca omul de la catedră să poată să pocnească din degete și să ne trezim acolo. Teatrul antic, mai mult decât orice alt capitol din istoria teatrului universal, are o doză de mister care fascinează. Este un domeniu cu, încă!, multe semne de întrebare și multe zone de umbră care n-au fost lămurite definitiv. Așa că fiecare profesor are varianta sa despre teatrul antic.
Am citit un număr de cărți de istorie și de istoria teatrului, am urmărit documentare despre teatrul antic, filme artistice. Am încercat să-mi scriu planul de curs făcând un pot-pourri din scrierile și observațiile altora. Cel mai mult m-a influențat și convins polonezul Zygmunt Hübner (1930-1989) și cartea sa Teatru și Politică. Hübner - un foarte important om de teatru (critic, pedagog, istoric de teatru, actor și regizor de teatru, manager a trei teatre importante din Polonia) – a avut o carieră de peste 30 de ani într-o perioadă în care teatrul polonez era captiv, dar foarte creativ. A început să scrie Teatru și Politică la mijlocul anilor ’80, pe ascuns. Manuscrisul a fost gata în ianuarie 1989, cu trei luni înainte să moară. Volumul fusese conceput ca o culegere de eseuri care pun la încercare ideile și ar fi trebuit să apară în afara Poloniei (eventual în Franța). Dar, odată cu căderea regimului comunist, cartea este publicată în Polonia (1991), iar apoi în SUA (1992).
Cele mai multe informații despre teatrul antic apar în primul capitol: Teatrul și Statul. Aflăm că în 493 î.H. poetul grec Phrynichus își prezintă tragedia Capturarea Miletului la Atena. Aceasta e cea mai veche informație cu privire la teatrul european. N-a supraviețuit decât informația, nu și textul (nici măcar fragmente!). Totuși, Capturarea Miletului a avut o oarecare faimă în epocă, faimă care i se trage din faptul că autorul a fost condamnat pentru că i-a făcut pe atenieni să-și amintească propriile nenorociri. Piesa a fost interzisă. Nu mai există un alt gest asemănător în toată istoria teatrului antic. Hübner concluzionează, ironic, în prima pagină, că istoria teatrului începe cu un moment despre relația dintre teatru și politică, despre îngrădirea libertății de exprimare a teatrului.
Istoric vorbind, Miletul a fost distrus complet de perși, în 494 î.H. Colonia greacă fusese în capul revoltelor câtorva orașe ionice din Asia Mică care se ridică împotriva ocupației persane. Un an mai târziu, Phrynichus rememorează episodul. Herodot scrie că publicul atenian a fost de-a dreptul șocat, iar condamnarea lui Phrynichus a fost o consecință logică. Unde greșise poetul? Nu pentru că exploatase un subiect contemporan, ci pentru că nu glorificase Atena! O înfrângere nu poate să întărească sentimentele patriotice și mândria națională, iar scriind Capturarea Miletului, Phrynichus făcuse un deserviciu statului!
Hübner continuă să aducă alte puncte de vedere când vorbește despre teatrul antic. Citându-l pe Robert Graves (în a sa carte Greek Myths), Hübner precizează că locuitorii din Corint l-au „mituit“ pe Euripide cu 15 taleri de argint să scrie o versiune Medeea în care ei – corintenii – să fie prezentați într-o lumină favorabilă. Potrivit tradiției (mitologiei antice grecești), corintenii, supărați pe soarta lui Glauce și Creon, capturează cei șase copii ai Medeii și îi omoară cu pietre. Euripide a luat banii și s-a ținut de cuvânt: a scris o Medeea (tragedie) în care soția abandonată își omoară cei doi fii (numărul copiilor a fost redus la doi din motive practice și de verosimilitate!) pentru a se răzbuna pe soțul adulterin. Iar versiunea lui Euripide a rămas în istorie. Azi, Medeea e femeia care își omoară copiii! Aceasta este imaginea ei în cultura populară.
Plină de informații care provoacă, adunate din diverse surse, an de an mă așez în fața studenților și încerc să îi apropii de acea lume. Și în ciuda tuturor fișelor făcute în aproape zece ani, an de an trișam. Trișam pentru că vorbeam despre o lume pe care, la rândul meu, o cunoșteam doar din cărți, poze și filme. Nu călcasem niciodată într-un amfiteatru grec autentic, cu blocuri de piatră clădite de mâini care au văzut teatrul pe care încercam cu disperare să-l cunosc, la o distanță de peste 2000 de ani. M-am întrebat dacă un educator care vorbește doar din cărți poate fi un educator! Mulți au să răspundă afirmativ. Dar dacă am înlocui teatrul cu medicina... Un educator care povestește despre corpul uman doar arătând fotografii și filme poate pregăti medici care să salveze vieți?
În urmă cu câțiva ani, am călătorit în avion cu o grupă de studenți americani care, însoțiți de profesorul lor de literatură rusă, erau în drum spre Sankt Petersburg și Moscova. Urma o excursie de două săptămâni pentru premianții de la clasă, ca să înțeleagă mai bine lucrurile pe care le citiseră și le dezbătuseră la clasă. Doi ani la rând m-am încurajat că pot și eu să fac același lucru măcar cu cinci-șase dintre studenții mei (cel puțin la cursul meu, an de an studenții excepționali puteau fi cuprinși într-o cifră!). N-am reușit, așa cum n-am reușit nici măcar pe mine să mă trimit acolo (în Grecia sau Italia), printre ruine.
Multă vreme m-a măcinat întrebarea asta: trebuie să cer ajutorul cuiva sau trebuie să mă descurc singură (urăsc cuvântul „descurc“, care sună atât de departe de rigoarea academică!). O perioadă am încercat să-mi găsesc conferințe cu teme și loc de desfășurare aproape de ruinele mele, dar, odată acceptată, îmi era imposibil să fac deplasarea. Nu cunosc existența niciunui for academic care să, măcar, cofinanțeze participarea academică românească. Sau, dacă există, au proceduri atât de încurcate și iau atât de mult timp, încât ar trebui să cunoști cu mai bine de un an înainte ce urmează să faci, iar de cele mai multe ori apelurile pentru conferințe și conferința în sine se întâmplă în interiorul unui an.
Anul acesta am reușit să vizitez siturile de la Pompei și Herculanum, să cumpăr cărți la fața locului. Și înseamnă atât de mult pentru mine, încât mi se pare o realizare fără margini. Sună ridicol, dar îmi vine să trec totul în CV, pentru că în spatele „unei excursii“ de genul acesta stă o muncă imensă, o serie de sacrificii. O să îmi mai trebuiască câțiva ani ca să ajung la ruinele grecești, dar, cel puțin pentru capitolul Teatru Latin, o să pot să am propria mea părere, o să pot arăta la curs fotografiile mele și o să pot să-mi dau cu părerea pentru că am fost acolo.
Nu știu cum se simt alți colegi universitari, dar eu nu pot să mă opresc din a învăța. Mulți, sunt sigură, continuă în intimitatea bibliotecilor sau a propriilor case. Alții tânjesc după interacțiunea cu un profesor sau mentor dintr-un alt spațiu cultural, pentru a adăuga o nouă perspectivă. Am încercat ambele variante, alternativ și/sau concomitent. Și totul pentru ca an de an să pot stârni întrebări, să pot răspunde la cât mai multe dintre ele.
La aproape 40 de ani, ruinele de la Pompei și Herculanum m-au marcat atât de mult, încât și acum mă trezesc revizionând și retrăindu-mi pașii în acele ore de vizită. Mă întreb ce emoții ar stârni unui tânăr de 20 de ani, ce întrebări mi-ar pune acolo, printre ruine, și cum i s-ar schimba viața, principiile și morala după un episod atât de puternic.