Pe aceeași temă
Fără sală de spectacol proprie, dar plin de elan, Teatrul Ion Creangă vrea să performeze și să se înnoiască, prezentând publicului în această toamnă două premiere, care se adaugă titlurilor existente în repertoriu.
Actorul Lucian Ghimiși și-a început directoratul la Teatrul Ion Creangă cu un festival și o premieră, premiată chiar cu ocazia acelui festival. Deși în bejenie pe la Palatul Copiilor sau de curând la Excelsior, unde e găzduit, acest teatru pentru copii cu mare și frumoasă tradiție ține să-și mențină cota culturală și de piață, chiar și în aceste condiții, iar noul său director s-a angajat într-un program eroic, având în vedere, pe de o parte, schimbarea de generație în materie de actori și, pe de alta, faptul că sediul din Piața Amzei e gata renovat... doar pe dinafară. Cu elanul propriu tinerilor, Lucian Ghimiși se luptă cu greutățile și vrea să performeze într-un climat antipatic, de indiferență față de acest gen (n-am văzut prea mulți colegi la premierele evocate), alimentat de mentalitatea că teatrul pentru copii e o cenușăreasă. Că nu trebuie să gândim așa a dovedit-o chiar această toamnă, bogată pentru echipa de la Creangă, care a organizat pe cont propriu o ediție a Festivalului Internațional „O sută, o mie, un milion de povești” (ce titlu inspirat), aducând pe afiș și noutăți prin cele două recente premiere.
Mai întâi, Amintiri din copilărie, după Ion Creangă, un omagiu patronului de pe frontispiciu și un pariu cu prejudecățile privind clasicii pe scenă, determinat de vechea dispută între adepții fidelității absolute și gândirea liberă, uneori prea liberă în raport cu modelul literar. Adevărul e undeva la mijloc, evident. Dacă un spectacol de acest fel mai e obligatoriu și asociat procesului de învățământ, e bine ca el să nu fie atât de adaptat, încât Creangă să devină de nerecunoscut pentru cei care îl au pe autor la lecturi obligatorii și de examen. E bine, în același timp, ca artiștii să-și urmeze imboldul creativ, sincron timpului în care se manifestă, adică să abordeze opera din perspectiva necesarei modernități de limbaj și a schimbărilor în percepția copilului însuși. Cine reușește să îmbine aceste cerințe de bun-simț va găsi, cu siguranță, cheia succesului. În cazul de față, tânărul și talentatul regizor Peter Kerek a operat în original cu curaj, alcătuind un scenariu adecvat intențiilor și viziunii sale, excedând însă textul printr-o formulă predominant vizual-coregrafică. S-a jucat deci excesiv cu temele lui, cu personajele și povestirile din Amintiri... cu un simț ludic necesar, dar nu suficient. N-a prea fost atent, cu alte cuvinte, la coerență, a folclorizat în exces după modele de rău augur. (Când e vorba de Creangă ori La lilieci, nu se poate să nu vedem pe scenă vreo bătută, oricât de stilizată.) A realizat un spectacol cu surprize vizuale notabile, dar cam în sine, datorate excelentei scenografii a Iulianei Vâlsan și coregrafei Larisa Barbu, și s-a luptat cu imensitatea scenei și sălii de la Palatul Copiilor, în intenția de a iniția o comunicare cu publicul. Invitat în spectacol, actorul Richard Bovnovski, cunoscut pentru abilitățile sale de gimnast, l-a întruchipat pe Nică interesant, dar cu prea puțin lipici, ceea ce într-un spectacol pentru copii e necesar. Echipa întinerită de actori a manifestat, pe de altă parte, un entuziasm jucăuș ceva cam căznit, o meteahnă mai veche a spectacolelor pentru copii, care ajung atât de greu la sinceritate și autenticitate tocmai fiindcă supralicitează în direcția maimuțărelii infantile, riscând din partea micuților spectatori întrebări de genul: dar de ce se prostesc așa, mamă?! Cea mai adevărată a rămas tot Alexandrina Halic, care, în rolul Mătușii Mărioara, a transmis aceeași naturalețe și bucurie a jocului care au consacrat-o. Dacă am formulat observațiile de mai sus este pentru că spectacolul de la Creangă merită o analiză, și nu doar aprecieri adjectivale, fiind un cap de serie într-un demers de înnoire a mijloacelor acestui teatru, care trebuie să țină cont azi de actualizări, fără să abandoneze magia teatrului care-l face pe mai departe unic. Sunt multe imagini în acest Amintiri din copilărie pe care le luăm cu noi, precum aceea din secvenţa Pupăza din tei, sunt multe momente de extracție mitologică, precum nașterea lui Nică, care, chiar dacă nu au legătură cu pretextul literar, vin din aceeași lume a credințelor strămoșești, lărgind orizontul spiritual și cultural al reprezentației, așa încât putem spune că rezultatul e bun și mai ales că poate fi îmbunătățit.
Cea de a doua premieră de la Teatrul Ion Creangă are tot un reper clasic. Doar că bine cunoscutul basm al lui Andersen Crăiasa Zăpezilor ajunge acum pe scenă prin intermediul unei piese cu același titlu, scrisă de un englez născut în 1978, Charles Way, și montată de o regizoare tot din Anglia, Rosamunde Hutt. Autorul păstrează același motiv al poveștii despre o crăiasă cu inimă de gheață care vrea să le înghețe și pe ale altora, cu ajutorul unor cioburi dintr-o oglindă otrăvită de răceala ei. Asta i se întâmplă lui Cei (personaj botezat în atâtea feluri de adaptatori) care ajunge în împărăția de gheață de unde-l va salva Gerda. Aventurile fetiței care pleacă în căutarea prietenului ei pe care-l va încălzi cu lacrimi fierbinți sunt la Charles Way oarecum diferite, presărate pe drumul anotimpurilor, captive și ele în mrejele iernii polare. Un decor interesant, semnat Andreea Săndulescu, propune drept soluție scenografică pentru multitudinea de spații ale acțiunii o platformă în pantă, care acoperă aproape întreaga scenă, fiind dispusă cu mici ferestruici prin care intră și ies actorii, sugerând unele dintre spațiile indicate de autor în secțiunea Orașul. Dacă la început aceasta funcționează bine, fiindcă și locurile sunt mai lumești (locuințele personajelor, spre pildă), ulterior, când intrăm în fantezie și așteptăm vraja poveștii, platforma aceasta mai mult încurcă. Pe suprafața ei au loc tot felul de acțiuni convențional decupate, care creează confuzie, iar spre final, când plantația personajelor în decor ocupă lateralele, inconvenientele se înmulțesc.
Sunt, așadar, mai reușite scenele cu copiii la școală, acasă, hârjoanele cu trimitere la realitate și mai puțin izbutite momentele în care ar fi trebuit să cădem sub vraja lumii în care este ademenit băiețelul, respectiv împărăția Crăiasei. Pentru acestea nu s-a găsit din păcate soluția, iar impresionanta apariție de la început a Julianei Drăghici purtând straie somptuoase și farduri feerice devine ulterior simplu procedeu repetitiv. Nici efectele de scenă așteptate nu se produc, cu excepția acelei aurore boreale în black light, în rest spectacolul fiind jucat în baia de lumină a reflectoarelor, de la început la sfârșit. A avut mai mult de muncit în acest context și coregrafa Violeta Dincă, pentru a diferenția prin mișcare și ritm personajele și momentele. A făcut-o profesionist și adeseori inspirat, suplinind imaginația săracă a regizoarei, care a mizat pe convenție și când trebuie, și când nu trebuie. Fiindcă nu poți să apelezi la soluții gen „aici e o apă, vă spun eu” și să speri că micuții, fie ei cât de sensibili la convenție, vor fi încântați. Când o să știm mai bine de ce vin aceștia la teatru și ce vor să vadă, acum când au tablete, filme 3D și alte minuni tehnologice, vom ști și ce să facem cu talentul nostru și cu teatrul pentru copii. Despre distribuție nu pot să spun decât că Eliza Păuna n-a fost întruchiparea ideală pentru farmecul Gerdei, iar ceilalți tineri au schimbat haina mult prea multor roluri ca să se poată spune ceva despre realizările lor. I-am reținut pe Mihai Cojocaru (Cei), actor cu înfățișare romantică, simpatic și destul de adevărat mai ales la început, pe Eduard Petru Jighirgiu pentru ținută și joc în relație, pe Cezar Vlad Popescu pentru umor. Nu știu să spun acum dacă practica distribuirii aceluiași actor în mai multe roluri poate fi eficientă în spectacolul pentru copii și în ce condiții. Oricum, un dramaturg care scrie o astfel de piesă cu circa 25 de personaje nu se gândește și la reprezentarea ei și asta nu e bine. Mai ales că nu se prea poate face o legătură de sens între personajele grupate în capitolele Orașul, Primăvara, Vara, Toamna, Iarna, pentru a putea avea vreo noimă mutarea aceluiași actor de colo-colo.
Cum Teatrul Ion Creangă pare a-și fi pus ștacheta foarte sus la acest început de stagiune și de nou directorat, suntem siguri că are și resurse de autodepășire.