Tintin - după optzeci şi patru de ani

Ioan Stanomir | 11.01.2013

Pe aceeași temă

Atunci când pe 10 ianuarie 1929, în paginile unui supliment de cotidian  catolic belgian Georges Remi,  ( cu al său pseudonim  Hergé), publica primul text în care apărea un ciudat şi energic reporter adolescent, pe numele său Tintin, nimeni nu putea bănui că secolul XX  se întâlnea cu una dintre emblemele sale  memorabile. Dincolo de spaţiul benzii desenate,  un mit părăsea visele lui  Hergé pentru a deveni parte din imagologia modernă. Reporterul şi simpaticul său patruped, Milou,  îşi celebrează optzeci şi patru de ani de viaţă.

Un accident al destinului face ca propria mea lectură din “ Tintin” să fie una târzie- la vârsta la care alţi copii  intâlneau proza grafică  a lui Herge, luxoasele sale albume aveau , în România socialistă, gustul exotic şi raritatea atâtor altor obiecte-cult, de la coca-cola la ciocolata toblerone.  Peste  ani, după  ce inţierea în arcanele lui Pif gadget se realizase, descoperirea lui Tintin a venit, organic, ca o etapă  în această căutare a miracolului care se ascunde în spatele benzii desenate.

Şi  poate că  poveştile  lui Herge nu sunt  scrise pentru cei care sunt biologic copii ori adolescenţi- ca şi la Jules Verne, geniul creatorului rezidă  în abilitatea de a ţese, în rama istoriilor sale, grăuntele de mit care nu se alterează niciodată.  Trepidante şi încărcate de mistere,ironice şi temerare, textele lui Herge sunt mai degrabă destinate recitirii decât lecturii inocente. Alături de   Jules Verne, Herge este, prin seria lui Tintin, unul dintre cei mai prodigioşi inventatori de personaje şi de lumi.  Spaţiul benzii desenate permite ca sinteza de  poveste şi de imagine să spulbere graniţele tradiţionale, acordând libertatea absolută la care oricare dintre noi visează. Desenul de linie clară este suportul cel mai redutabil al fanteziei.

Cât despre Tintin, în acest cosmos al lui Hergé, reporterul care nu îmbătrâneşte şi nu moare niciodată luminează  pe cei care se află în jurul său. Aventurile sale sunt tot atâtea pretexte pentru trasee iniţiatice, pentru călătorii în care minunile abundă, iar binele învinge, invariabil.  S-a spus, adesea, că singurele personaje cu adevărat plictisitoare în literatură sunt cele  pozitive, de vreme ce binele este,prin chiar natura sa, monoton şi monocord.  O dată cu Tintin şi cu companionul său neastâmpărat, Milou, Binele irumpe în lumea noastră cu toată strălucirea de care care este capabil, fără a fi niciodată tezist, plictisitor sau previzibil. Şi nimic nu mai poate fi la  fel după această revelaţie: din cutia muzicală a  benzilor desenate se iveşte un sunet fermecat  al universului.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22