Pe aceeași temă
Patrick McGuinness este un scriitor puţin cunoscut în spaţiul cultural românesc sau, cel puţin, a fost până la publicarea volumului Ultimele o sută de zile. Născut tocmai în Tunisia în 1968, mama lui fiind belgiancă francofonă, iar tatăl său cetăţean britanic cu descendenţă irlandeză, după cum numele său o relevă indubitabil, a crescut şi trăit în Venezuela, Iran, Anglia, Belgia şi România, experienţa pe care a folosit-o pentru a publica anul trecut primul său roman, The Last Hundred Days, care a cunoscut un relativ succes în spaţiul anglofon, fiind răsplătit chiar cu prestigiosul premiu britanic Costa Book Awards. Traducerea rapidă a lucrării în limba română rămâne lăudabilă, căci ne oferă posibilitatea de a ne privi trecutul recent în oglindă. Însă este această oglindă una autentică sau doar tremuratul unei ape care, ştim bine, distorsionează imaginea celui care se oglindeşte? Atunci când deschizi o carte al cărei titlu este Ultimele o sută de zile, iar subtitlul, cel de prezentare, Un roman despre sfârşitul comunismului în România, ai anumite aşteptări justificate, mai ales dacă este scris de un străin care s-a aflat în acele momente de cumpănă în Republica Socialistă România, având posibilitatea de a observa, oarecum detaşat, dar atent, prăbuşirea unei lumi corupte până în măduva oaselor şi naşterea alteia, cam la fel de viciate, din start.
Firul narativ al cărţii este cât se poate de simplu, chiar dacă autorul încearcă să-l transforme într-unul complicat şi complex (nu este!): un lector englez ajunge în România lui Ceauşescu la jumătatea lui aprilie 1989 pentru a preda limba şi literatura engleză la Universitatea din Bucureşti. Prima observaţie: din aprilie până în 22 decembrie 1989 sunt mai multe zile decât cele o sută clamate în titlul cărţii. O altă metodă pentru a atrage atenţia publicul anglofon? Passons. Dacă volumul ar fi rămas netradus, ar fi reprezentat doar o altă descriere insolită a dictaturii lui Ceauşescu, una exotică, nebună şi totalitară, amestec de stalinism sovietic cu influenţe nord-coreene, imposibil de înţeles de către cititorii anglofoni care, până la urmă, nu au experimentat niciodată un asemenea sistem kafkian, pe propria lor piele. Versiunea românească a cărţii presupune un risc destul de mare tocmai pentru că noi, românii, cam ştim (sau măcar avem iluzia că ştim) ce s-a întâmplat în anul 1989, de aceea nu putem să nu remarcăm numeroasele inadvertenţe istorice pe care autorul le livrează cititorilor (Euronews ar fi transmis Revoluţia din decembrie 1989; „În faţa gării, o statuie a Tovarăşului, din marmură albă, domină puţinătatea împrejurimilor“ – nu ţinem minte ca România să fi fost împânzită de statuile lui nea Nicu, nu încă, urma, probabil; „Pe vremuri, ţăranii care trăiau în apropiere de graniţe îşi construiau bisericile pe roţi, ca să le poată muta ori de câte ori erau călcaţi de turci“; un cutremur devastator de pământ ar fi avut loc în ajunul Revoluţiei, oferind regimului comunist un nou prilej pentru a dărâma vechiul centru istoric al Bucureştiului; grevele muncitoreşti din Timişoara ar fi declanşat evenimentele din capitala Banatului, „lucrătorii de la uzina petrochimică Timiş oferiseră armatei un ultimatum: alăturaţi-vă nouă sau părăsiţi oraşul; dacă nu, detonăm uzina şi, odată cu ea, mare parte din oraş“ şi ar fi fost urmate de alte greve muncitoreşti în Bucureşti; în ajunul Revoluţiei, Constantin Manea, nomenklaturistul umanist de la Interne, care mirosise bine de unde bătea vântul schimbării, foloseşte metoda fostului ministru al Apărării, Victor Stănculescu, pentru a fugi de răspunderea implicării în represiune - piciorul în ghips -, iar la reşedinţa acestuia, zăpada era dată cu lopata în zilele premergătoare Revoluţiei, când toată lumea ştie ce vreme frumoasă a fost atunci, fără strop de zăpadă! etc.). Este drept, acest talmeş-balmeş istoric, condimentat totuşi şi cu informaţii exacte despre evoluţia României din acele momente, poate fi scuzat cu uşurinţă prin recurgerea la argumentul că volumul nu este unul de literatură memorialistică sau o analiză istorică exactă, ci un roman în care ficţiunea poate lucra aşa cum doreşte, recompunând elemente disparate pentru a oferi imaginea de ansamblu dorită de autor. De acord, însă atunci când jonglezi cu date şi evenimente istorice uşor verificabile, o minimă coerenţă trebuie avută în vedere.
Acţiunea, relatată la persoana întâi, este un amestec eterogen între un thriller poliţisto-politic şi o poveste de dragoste (autorul trăieşte un scurt, dar intens amor, foarte improbabil, cu fiica ministrului adjunct de Interne, Constantin Manea, al cărei prenume este şi mai fatasmagoric, Cilea, şi care se termină rapid, pentru că Cilea revine la mai vechea pasiune faţă de un alt mafiot dubios, Belanger, cel căruia autorul i-ar fi luat locul de lector), cu ample referiri la situaţia societală dezastruoasă din România lui Ceauşescu. La aceste ingrediente se adaugă şi implicarea britanicului în mişcarea de rezistenţă anticomunistă infiltrată de Securitate, ample referiri la demolarea vechiului Bucureşti şi incursiuni în istoria comunismului românesc, totul aşezat pe fundalul unei societăţi în descompunere, dar care avea să-şi revină rapid tocmai sub conducerea nomenklaturiştilor nemulţumiţi, reuniţi în Frontul Salvării Naţionale, a cărui constituire este mult antedatată. Pentru această corespondenţă, McGuinness foloseşte prototipul lui Trofim, care nu este nimeni altcineva decât un Silviu Brucan profund umanizat.
Singurele bârne care susţin edificiul narativ al cărţii sunt tocmai cele extrase din realitatea istorică nealterată, brută şi brutală, imaginile unei Românii aflate la capătul suflării şi răbdării, România anului 1989: „Aici, în România lui Ceauşescu, totul era lipsă şi absenţă, spaţiu neumplut, iar lumea supraabundenţei materiale părea la fel de extraterestră precum legile fizicii în Star Trek“. Autorul descrie pertinent complotul care a dus la preluarea puterii de către forţele nomenklaturiste reciclate, dar marşează şi pe ideea existenţei a două tendinţe în Securitatea lui Ceauşescu, Securitatea bună şi patriotă versus Securitatea vicioasă, violentă, sadică, ceea ce este greu de dovedit, chiar dacă o întreagă pseudoliteratură apologetică, al cărei cap de afiş a fost, în mod incontestabil, Pavel Coruţ, a făcut totul pentru a demonstra existenţa unei Securităţi patriote! De asemenea, este imposibil de precizat care dintre cele două a învins (dacă au existat două), cert este doar că Securitatea a reuşit să se substituie oricărei forme de justiţie popular-revoluţionară, ba, mai mult, să preia o bună parte din controlul României politice şi economice postdecembrist. Concluzia lui McGuinness îşi păstrează actualitatea şi s-a dovedit a fi fost realitatea postdecembristă cu exactitate: „La bordel nou, aceleaşi curve bătrâne... la urma urmei, experienţa e de apreciat la o curvă...“.
Dacă Patrick McGuinness s-ar fi mulţumit să se concentreze doar asupra celor trăite în mod real şi nemijlocit în perioada în care a fost în România ultimelor luni ale regimului ceauşist, ar fi conferit cărţii o doză de autenticitate memorialistică de prim ordin, iar volumul său nu ar fi fost un eşec, în opinia noastră, cel puţin. Lectura cărţii sale ne lasă impresia că McGuinness a căutat mai degrabă obţinerea recunoaşterii literare în spaţiul anglofon. În ce măsură a reuşit rămâne un subiect care merită dezbătut, însă cititorul român va fi destul de greu de captivat cu relatarea ficţională a unor evenimente care au avut, în mod logic, o cu totul altă semnificaţie pentru el, mult mai profundă şi directă. Vorba aia, tocăniţa englezească (celebra the stew) nu prea seamănă cu ghiveciul românesc! //
// PATRICK McGUINNESS
// Ultimele o sută de zile
// Editura Polirom, 2012