Pe aceeași temă
Fenomenul emigraţionist alb rus nu s-a declanşat neapărat după pierderea războiului civil de către forţele militare albgardiste (sau Armata Voluntarilor), în urma exodului masiv după pierderea Crimeei în 1920, ci începând cu 1917, anul când au avut loc cele două revoluţii, cea din februarie şi cea bolşevică din octombrie 1917 (mai degrabă o lovitură de stat). Mişcarea a fost una de amploare, iar cifra este încă destul de vagă, dar se presupune că în jurul a două milioane de ruşi au părăsit raiul comunist, alegând lumea liberă. Paleta opţiunilor politice ale albilor era la fel de vastă precum cea dezvoltată, din nefericire, în Rusia (una dintre cauzele înfrângerii lor militare), de la monarhişti şi cadeţi (adepţii partidului constituţional-democrat) până la menşevici, verişorii mai ghinionişti ai bolşevicilor. În mod paradoxal, acestui exil i s-a alăturat în 1929 chiar artizanul victoriei Armatei Roşii, Leon Troţki, eliminat de pe scena politică sovietică de abilul şi necruţătorul Stalin. Ruşii albi s-au stabilit pe unde au putut, de la Shanghai sau Tokyo până în ţările slave din Europa Centrală sau de Est, precum Bulgaria, Cehoslovacia sau Polonia. Parisul și Berlinul au devenit capitale de referinţă pentru mişcarea albilor. În ciuda faptului că ruşii albi aveau puţine afinităţi cu România sau spaţiul cultural românesc, unii dintre ei s-au stabilit şi la noi. Să nu uităm că bunicul matern al lui Nichita Stănescu, tatăl mamei sale, Tatiana, era generalul ţarist Nikita Cereaciuchin, stabilit în România după 1917.
Una dintre figurile marcante ale mişcării albilor în România interbelică rămâne Nikolai Vasilievici Sablin, a cărui viaţă ar putea constitui, fără îndoială, subiectul unui film artistic care ar dovedi întreaga oroare a secolului trecut în acest spaţiu al lumii, aşa cum reiese din volumele apărute în spaţiul cultural românesc în ultimul timp, graţie eforturilor lui Vadim Guzun, care a întreprins o cercetare amplă a arhivelor CNSAS (Comandorul Sablin: liderul monarhiştilor ruşi urmărit de Siguranţă şi de Securitate, 1926-1959, Editura Argonaut, Cluj-Napoca, 2014; Nikolai Vasilievici Sablin. Ancheta, procesul şi detenţia liderului emigraţiei ruse din România. 1958-1962, Editura Argonaut, Cluj-Napoca, 2016).
Cine a fost Sablin înainte să ajungă în România? Născut la Sankt Petersburg în anul 1880, într-o veche familie nobiliară rusă, a ales cariera militară, devenind ofiţer în cadrul flotei ţariste, în această calitate luând parte la nefericita campanie din 1904-1905 din Extremul Orient, care s-a încheiat cu un eşec usturător pentru Rusia, înfrântă categoric de japonezi. Sablin a fost luat prizonier, petrecând 13 luni în Japonia. După revenirea în Rusia a fost repartizat în cadrul Flotei Baltice, servind chiar pe nava favorită a ţarului (1906-1916), cunoscând îndeaproape familia imperială. În ajunul anului 1917 a fost numit comandantul flotilei de torpiloare Satakunta. După cum recunoaşte în declaraţiile date Securităţii, a primit un număr impresionant de decoraţii (39), atât din partea regimului ţarist, cât şi a României ca ţară aliată. Sablin nu şi-a părăsit postul nici măcar după venirea bolşevicilor la putere, chiar dacă de disciplina Marinei Imperiale se alesese praful (rămâne celebră înecarea pe fundul Mării Negre a ofiţerilor de către marinarii bolşevizaţi), continuând până în 1921 să slujească în Flota Militară Sovietică din Marea Baltică, în ciuda faptului că fratele său fusese ultimul reprezentant diplomatic al Rusiei Imperiale la Londra, unde a şi rămas după octombrie 1917, devenind colaborator al serviciilor secrete britanice.
Familia Sablin a hotărât să se stabilească în România, explicaţia fiind că prima sa soţie (Ecaterina Pommer) avea o moşie în judeţul Soroca, în Basarabia. Nu mulţi imigranţi albi au avut un asemenea noroc, cei mai mulţi trăind în sărăcie. În România, Sablin a dus-o destul de bine, cel puţin până în decembrie 1944. Era o figură dinamică şi importantă a mişcării albgardiste din întreaga Europă, fiind numit şi preşedintele filialei române a Uniunii Navale Ruse. Şi-a completat veniturile de la moşie cu cele obţinute în calitate de reprezentant al firmei americane de automobile Studebaker. Colaborând cu cercurile monarhiste din ţările europene, a fost reperat şi constant supravegheat de Siguranţă, după cum o dovedesc documentele, cu atât mai mult, cu cât unii dintre albgardişti au trădat, devenind spioni ai serviciilor secrete sovietice. Nu s-a putut dovedi faptul că Sablin ar fi jucat acelaşi joc dublu. A condus publicaţia anticomunistă Golos Buharesta (Vocea Bucureştiului), editată în limba rusă, dar şi Editura Litera. Dacă s-ar fi descoperit că este spion sovietic, nu i s-ar fi permis înrolarea (probabil la cererea sa, având în vedere că în 1941 avea 61 de ani) în Marina Militară Română, unde a deţinut funcţia de comandant al Convoiului de aprovizionare nr. 1 Sulina. Dovada cea mai credibilă că nu a fost spion sovietic a venit în decembrie 1944, când a fost ridicat de un comando al serviciului de contrainformaţii militare din Bucureşti şi dus la Moscova. Sablin a fost supus interogatoriilor în celebrele închisori sovietice precum Lubianka, Lefortovo sau Butîrka, fiind condamnat pentru „activităţi antisovietice“ la o pedeapsă de 20 de ani de muncă forţată, ajungând în lagărele din R.S.S.A. Komi, iar mai apoi fiind transferat în lagărul Spassk din Kazahstan (unde au murit mulţi români). Moartea lui Stalin din martie 1953 i-a permis şi lui repatrierea (dacă o putem numi astfel), după mai bine de doi ani, în România bolşevizată, în mai 1955.
Cum s-a întors, a şi început să redacteze manuscrisul care-i va fi fatal şi care apare în interogatorii sub titulatura ironică de Impresii din călătoria prin El Dorado (apărută în România în limba rusă anul trecut la Editura Argonaut din Cluj-Napoca, redactată de Vadim Guzun şi Mihaela Botnari), în care îşi descrie lunga experienţă în Gulagul sovietic (nu a mai avut cum să facă acelaşi lucru cu cel din RPR). În timpul interogatoriului din 18 martie 1958, Sablin declara ofiţerului de Securitate Tănase Vasile (de fapt, probabil că acesta l-a obligat să semneze documentul, redând frazeologia specifică): „Scrierea care are un caracter duşmănos împotriva Uniunii Sovietice am întocmit-o cu scopul de a rămâne un memoriu despre viaţa petrecută de mine în timpul detenţiei în URSS. Această scriere are un caracter duşmănos şi defăimător împotriva Uniunii Sovietice deoarece reflectă concepţia mea de duşmănie şi ură faţă de Uniunea Sovietică“. Mai departe, Sablin a susținut că lucrarea era pentru uz intern, destinată doar familiei, chiar dacă recunoaşte că a discutat despre ea cu câţiva cunoscuţi. Sablin a încercat şi reuşit să scoată un exemplar din lucrare din ţară prin intermediul diplomaţilor francezi, destinatara celei de a doua copii (prima confiscată de Securitate şi, din fericire, păstrată în arhivele CNSAS, tocmai pentru că era corp delict) fiind Nadejda, cumnata sa, în vederea publicării în Occident. Nadejda a considerat că Occidentul nu era deloc pregătit să accepte o mărturie atât de cutremurătoare şi, parţial, avea dreptate - a mai trecut un deceniu până când Alexandr Soljeniţîn a zguduit temeinic această percepţie. Din cuprinsul volumului, a cărui traducere în limba română o aşteptăm cu nerăbdare, regăsim traseul şi experienţele standard ale deţinutului în Gulag, aspecte prezente la marea majoritate a supravieţuitorilor infernului sovietic (munca propagandistică „cultural-educativă“ dusă pentru spălarea creierelor deţinuţilor, viaţa spirituală a celor mai refractari, spitalul ca loc unde se putea respira şi fenta regimul criminal al muncii, receptarea morţii lui Stalin în rândul deţinuţilor).
Sablin s-a mai bucurat de aproape doi ani de libertate relativă în Republica Populară Română, înainte de a fi din nou arestat, la 18 martie 1958, de data aceasta de organele de represiune comuniste autohtone, fiind condamnat, la 5 septembrie 1958, la o pedeapsă de 20 de ani de temniţă grea (practic, o condamnare la moarte pentru un bătrân de 78 de ani). Alături de el a fost condamnată şi cea de-a doua soţie, Elena Sablin, de origine franceză, la 10 ani de închisoare pentru complicitate. Dacă soţia a supravieţuit şi a fost eliberată din Penitenciarul pentru femei de la Miercurea Ciuc în ianuarie 1963, Sablin a murit în 1962 în Penitenciarul din Dej, în urma unei insuficienţe cardiace.
Destinul său crud este remarcabil și pentru că oferă imaginea unui regim comunist român foarte dur, spre deosebire de cel sovietic după moartea lui Stalin (1953). Scriind acest manuscris, practic, Sablin şi-a semnat singur condamnarea la moarte, ceea ce nu s-a întâmplat cu memorialiştii sovietici care au descris Arhipelagul Gulag original, din URSS. Mai mult, existenţa înfloritorului samizdat i-a stimulat. Regimul represiv, chiar dacă i-a hărţuit, urmărit, în principiu i-a lăsat să moară în paturile lor (chiar dacă într-o sărăcie cruntă, precum i s-a întâmplat lui V. Şalamov) sau chiar le-a permis exilul (cazul cel mai cunoscut este cel al lui Soljeniţîn). Din altă perspectivă, studiind cele două volume de documente observăm marcanta diferenţă între urmărirea operativă a Siguranţei „burgheze“, care îl urmărea pas cu pas, fiind interesată să observe contactele şi acţiunile liderului rus, şi organele de Securitate comuniste, care l-au băgat în pământ, chiar dacă Sablin reuşise să supravieţuiască Gulagului sovietic.