Turgheniev sau melancolia

Ioan Stanomir | 13.09.2012

Pe aceeași temă

Revelaţia lui Turgheniev este, înainte de toate, revelaţia fascinaţiei melancoliei. Nimic mai puternic decât acest sentiment în paginile sale. Este ca şi cum, în spaţiul unei proze ce refuză atracţia stihialului, scriitorul rus ar fi reuşit să domesticească tonurile  impresioniste ale unei muzici ce îi aduce împreună pe Mozart, Chopin sau Debussy. Iar dacă ar fi să imaginăm un  instrument care să traducă polifonia artei sale, acesta ar fi pianul pe care îl regăsim în atâtea dintre textele sale, populând un spaţiu al intimităţii şi reflexivităţii.

Atumci când îşi publica, cu mai mult de un secol în urmă, notaţiile sale în marginea lui Turgheniev,punctând ambiguitatea originară ce defineşte relaţiile intelectualului român cu o Rusie în egală măsură  ameninţătoare şi fascinantă, (“ Rusia ne-a dat multe lucrurile rele, mai ales nouă, vecinilor ei, care fiind un popor mic, putem rezista atât de greu colosalei ei presiuni. ..Să ne despăgubim cu ceea ne-a dat şi bun, cu Tolstoi şi cu Turgheniev.” ) G. Ibrăileanu era marcat de  deja de  filonul de indicibilă tristeţe pe care îl va exploata, către finele vieţii sale, în “Adela”.  O întreagă promoţie literară nu poate fi înţeleasă fără întoarcerea către sursa originară a lui Turgheniev. De la G. Ibrăileanu la C.Stere şi mai apoi la Ionel Teodoreanu,scriitorii  “ moldoveni” au  transcris, la rându-le , un timbru al existenţei afin cu acea de persistentă   tristeţe slavă.

 Descoperirea lui Turgheniev este ,  pentru  spaţiul românesc, însă, radical diferită de contactul cu profetismul creştin al lui Tolstoi sau Dostoiesvki.  La antipodul  misticii ce exaltă o identitate inventată cultural, Turgheniev propune o artă atentă la jocul anilor care trec şi deschisă către negocierea unui raport echilibrat între tradiţie şi modernitate. Dacă se poate vorbi de un  “cehovianism “ al lui Turgheniev, aceasta este de identificat în subtilitatea privirii  ce reconstruieşte mişcările sentimentelor cu aceeaşi graţie cu care, în alt moment cultural, Petru Creţia va urmări dinamica norilor şi geografia lor poetică.

Relaţia oricărui intelectual cu Turgheniev nu poate fi gândită în afara acestei atracţii/ rezerve faţă de privilegierea dimensiunii profetic- mesianice a textului literar. Celor educaţi în cultul “marelui inchizitor “ şi al  sondării abisurilor care stau să se deschidă înaintea veacului al douăzecilea, cărţile lui Turgheniev  li se pot părea, simultan, inatractive şi  “moderate”.  Şi totuşi, dincolo de acest prim  nivel al receptării hrănit de prejudecăţile critice , ce preferă explozia simfonică delicateţei graţioase a sonatelor, textele lui Turgheniev  schiţează o pedagogie a echilibrului  ce  refuză atât excesele mimetice cât şi izolarea mistică slavofilă.  Exilul auto-impus al lui Turgheniev îi oferă acestuia acelaşi  beneficiu al distanţei care  îi va permite şi lui Caragiale să rămână în Berlin martorul şi cronicarul unei Românii de care nu se poate desprinde.

 Polemicile din jurul lui “ Părinţi şi copii”  decurg şi din reticenţa scriitorului de a reduce polifonia  narativă la simplitatea propagandistică a  mesajului mobilizator. Tragedia lui Bazarov este cu atât mai  semnificativă cu cât în parcursul ei se află grăuntele de absurd al unei morţi lipsite de sens. Ca şi Rudin, un alt intelectual sedus de cuvinte, Bazarov se stinge fără a atinge acel prag la care a visat, halucinat. Rusia nu se poate regenera  prin sacrificiul său, de vreme ce întreaga lui viaţă a fost o notă de subsol la o lucrare niciodată scrisă cu adevărat. Aparenta mediocritate a lui Kirsanov,cel care descoperă  fericirea conjugală şi pacea în  arcadia propriei moşii, este, poate, unica manieră în care fiinţa terestră poate accede la firescul unei fericiri din care lipseşte grandoarea suicidară a idealurilor.

Meditaţie în marginea unei educaţii intelectuale, “ Fum“ este şi radiografia treptatei desprinderi de atracţia patologică a utopismului şi a dezechilibrului sentimental.  Litvinov parcurge,  în spaţiul aceleiaşi naraţiuni, cercurile inteligentsiei expatriate şi cele încărcate de frivolitate ale aristocraţiei din jurul curţii imperiale.  Revelaţia din “Fum” este revelaţia acestei duble alienări a lui Litvinov.  La egală distanţă de frazeologia ipocrită a celor care visează să schimbe lumea,  spre a eşua în mediocritatea conformismului dezgustător şi filistin, ca şi de etalarea searbădă a conversaţiei înaltei societăţi,  Litvinov este  chemat să exploreze propriul drum, la căpătul căruia se află micro-arcadia rusă în centrul căreia veghează Tatiana. Contrapunctică, arta lui Turgheniev plasează între oglinzi paralele discursurile despre identitatea şi fiinţa naţională- unul dintre cei mai articulaţi gânditori din Baden , Potughin, este , la rândul său, cariat de morbul care îl va distruge, în cele din urmă.  În cazul lui Litvinov, detaşarea de utopie şi de frivolitatea aristocraţiei este calea către iubirea  care mântuie şi însănătoşeşte.

“ Desţelenire “ este  prelungirea reflecţiei în marginea unui rău rusesc, reflecţie  ce debutează o dată cu “ Părinţi şi copii”.  Cronică a unei  revoluţii care întârzie să izbucnească, romanul lui Turgheniev poate fi citit ca autenticul manifest al scepticismului liberal ce întruchipează  filosofia târzie a scriitorului. Contemporan cu “ Demonii”, “ Deştelenire” nu  cuprinde nimic din profetismul slavofil de care este îmbibat textul lui Dostoievski. Luciditatea melancolică a lui Turgheniev este la antipodul exaltării mesianice- în naraţiunea sa nu există  ţăranul ca sumă a virtuţilor ruse, după cum nu poate fi identificată nici silueta unei personaj destinat să mântuie Rusia.

Traiectoria lui Nejdanov, traiectoria ce porneşte de la asumarea revoluţiei şi duce până la deziluzie şi sinucidere, este aceea a unei întregi inteligentsii ruse măcinate de impulsul suicidar al  coborârii către popor. Cum se va trezi Rusia cea  în adormire şi care va fi imaginea acestui viitor zidit de uriaşul trezit la viaţă? Interogaţiile întunecate ale lui Nejdanov sunt şi cele ale lui Turgheniev. Nejdanov este prins la mijloc între extremele unei vieţi ruse ce nu poate genera echilibrul-  respins de aristocraţia ipocrită şi găunoasă a cărei emblemă este  oportunistul educat şi angloman  Şipiagin, Nejdanov nu se poate contopi cu un popor  de care este separat prin sensibilitate şi  visări.

Simptomatic, alternativa pe care o sugerează,contrapunctic, Turgheniev este una definită prin respingerea, simultană,   a exaltării revoluţionare   şi a încremenirii nobiliare. Solomin, omul tehnicii, educat în Anglia,  se rupe de tradiţia pe care un  intelectual  diform şi laş precum Paklin o identifică a fi aceea a preferinţei ruse pentru milenarism. Solomin este străin de  apetitul pentru distrugere şi orbire  ce îl hrăneşte pe Markelov şi pe Matuşina.  Ca şi Bulgakov  decenii mai târziu, Turgheniev este vocea unei Rusii ce privilegiază organicitatea şi temeinicia evoluţiei.   Dacă  Nejdanov este înfricoşat în faţa chipului Rusiei adormite, Solomin este posesorul energiei liniştite şi al prudenţei ziditoare. 

Artist al  nuanţelor şi adversar al îngroşărilor profetice, Turgheniev este atras, fatal, în această conversaţie a vârstelor cu timpul care se duce. Invariabil, între acel “ atunci “ al iubirii pierdute şi  prezentul rememorărilor se interpune  vălul melancoliei. Ca şi  Emil Codrescu al lui Ibrăileanu, Lavreţki şi Sanin sunt în proximitatea împlinirii niciodată atinse cu adevărat. Acel sentiment al nefericirii , evocat de Ibrăileanu în criticile sale,pluteşte deasupra prozei lui Turgheniev- în ceea ce are mai profund şi neliniştitor, textele sale documentează nefericirea umană care se ascunde în  miezul  celei mai înalte bucurii.

De aici, poate, calitatea  specială a finalurilor şi epilogurilor din prozele lui Turgheniev.  Sfârşitul este nota pe care pianul o aruncă, în faţa unui auditoriu deja cuprins de întunericul nopţii. În “ Un cuib de nobili “, în “ Apele de primăvară” ori “ În ajun”, dominantă este această notă a nefericirii. Timpul  şi moartea sunt prezenţele fără de care mitologia  intimă a lui Turgheniev nu poate fi concepută. Înaintea extincţiei fizice de află acest teritoriu pustiit şi răvăşitor al  regretelor. Privirea în urmă este încărcată de simţământul pierderii ireversibile. ” Trecut–au anii ca nori lungi pe şesuri/ şi niciodată n-or să vie iară”: în perfecţiunea lor, versurile lui Eminescu sunt un   epitaf  ideal pe piatra tombală a prozelor lui Turgheniev.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22