Pe aceeași temă
Omul de la fereastră nu e altceva decât chinul străpungerii în sens invers a stratului rece, lutos, neroditor al prezentului, spre înțelegerea trecutului. Drum personal, dar nu numai. Eroii lui Alexandru Vlad spun de fapt povestea trecutului nostru comun, absurd, maculant, de neoprit, ca o reacție nucleară.
Acum trei ani, tot în decembrie, scriam aici despre romanul lui Alexandru Vlad, Ploile amare, și încheiam cu cuvântul „destin“, pe constatarea că noua, impresionanta vigoare a scrisului lui se întâlnise fericit o anume revenire în actualitate a scriiturii clasice, neutre, fără vârstă. Nu aveam cum să știu cât de acut îl grăbea, de fapt, destinul pe colegul meu de generație. N-am apucat să-l cunosc, așa că numărul in memoriam pe care i l-a dedicat revista Vatra mi-a spus dintr-o dată mai mult decât aș fi putut reconstitui din cărți, iar Omul la fereastră, romanul apărut acum postum, mi-a reamintit că nu există ceva mai încărcat de semnificație decât ultima carte a unui scriitor.
Prin Alexandru Vlad, generația optzeci a mai pierdut un autor foarte interesant, unul prin care ramura clujeană căpătase brusc altă pondere. Venise cumva vremea lui, a scrisului simplu prin elaborare îndelungată, a reflecției morale îndelung suprapuse peste autoficțiune, a parabolelor lui la vedere, larg desfăcute cititorului, precum secretul ingenios al unui origami, căci nu ascunderea, ci tocmai descifrarea erau acum urgente. Nota inconfundabilă îi venea din prețiosul reziduu poetic al prozei, cu grijă apărat de asaltul presant al realismului.
Omul de la fereastră nu lasă niciun dubiu. A fost scris cu conștiința finalului previzibil, într-un orizont deja pregătit de insistența calmă a meditației morale din toate scrierile mai recente. E un roman în formă definitivă, revizuit pentru tipar (nu-i imputați autorului greșelile de corectură!), îmbibat de obișnuita lentoare frământată a autorului, dar luminat de clarificări dureroase, tardive: după comunism nu există învingători, comunismul trăiește nu atât cât trăiesc călăii, ci cât trăiesc victimele, iar generația care a avut parte de două vieți („una rămasă în comunism, unde ne sunt amintirile, adolescența, inițierile și reflexele. Alta în democrația improvizată care a urmat: în libertate și sărăcie, instabilitate și gălăgie, oportunități și capcane“) nu a mai avut parte și de viitor. Sub setul acesta de constatări, romanul palpită crud, ca un țesut incizat, prin personaje și întâmplări de intensitate expresionistă, reunite simbolic în excepționala descriere a unei expoziții de sculptură: „Măști de porțelan, de fapt niște capete, uneori niște busturi, (...) se întregeau cu niște umeri zdrențuiți, deșirați în partea de jos și lipsiți de brațe. Aceste măști erau goale ca niște coji, cu ochii ca niște caverne, mai degrabă niște rupturi, ulcerații. (...) pe lângă măști mai erau niște coloane și niște forme umane aruncate ca niște veșminte goale de oase (...). Aceste forme umane păreau a fi pielea solidificată după un bizar proces de uscare, de argăsire, care transformase epiderma în porțelan: victime ale unei tentative de-a trece peste niște obstacole, de-a evada“.
Adam și sora lui Monika îi sunt practic „oferiți“ sculptorului Mircea Rainer – autorul expoziției de mai sus, artist notoriu în comunism, profesor de arte frumoase, cu faimă de dizident nepedepsit – de către tatăl lor, informator al Securității. Alexandru Vlad țese o zguduitoare și foarte originală versiune a conflictului securist-urmărit: Rainer își depistează singur turnătorul și îl anihilează preluându-i atribuțiile, cu care se joacă demonic. Scrie chiar el notele informative pe care tatăl-securist le va semna, din ce în ce mai speriat de turnura pe care o ia dosarul acestui „obiectiv“ care se autofabrică drept dizident. Ca să îl îmblânzească, își strecoară copiii în anturajul artistului. Monika îi devine amantă. Adam își varsă revolta ca jurnalist și va fi împins să ajungă chiar la dosarul de Securitate al sculptorului, implicit și la cel de turnător al propriului tată.
Până la final, autorul nu dă răspuns dilemei generale cine-i de fapt victima și cine călăul, iar acest dublu emploi sechestrează pe rând fiecare personaj, fie că e vorba de vinovăția probată a unora ori de inocenţa vinovată a altora: „Cât despre cei ca mine, poate că ne-am luat răsplata meritată [spune Adam, n.m.]. Poate că mediocritatea se plătește mai scump decât curajul, dar bietul mediocru cum să-și dea seama de asta înainte de bilanțul final? Și nu el face bilanțul. Poate faptul c-am stat în acele vremuri de-o parte (...) și că, trăgându-mă la o parte, m-am crezut nevinovat, nemaculat, poate chiar mai pur, n-a fost decât obrăznicie și trufie (...) O vreme oi fi fost prea tânăr, dar apoi am știut, și cel care știe nu are voie să nu facă...“.
Ca întotdeauna la Alexandru Vlad, romanul e o împletitură savantă de istorii. Cea despre dosarul de Securitate ar fi fost singură capabilă să alimenteze o carte, dar Omul de la fereastră conține și romanul fraților nenorocoși. El crește încet, de la pagini anodine, cu personaje venite din prezentul de polistiren și renunțare al postcomunismului, trece prin lunga scenă a mărturisirilor reciproce dintre frate și soră undeva la malul Rinului, ca să încheie extatic cu două scene „cărtăresciene“ care prind în efigie chipul Monikăi, la granița incandescentă dintre inocență și păcat. „Cum eram atras de ea? [scrie naratorul Adam – n.m.] Într-un mod oarecum mai complex decât simpla atracție față de cineva de sex opus. Mă simțeam mai confortabil (nu era hybris), părea că eram o singură entitate care-și reunește cele două jumătăți în care fusese abuziv despărțită. Senzualitatea care ne cuprindea era și aceasta firească, în sensul că nu ne-o provocam noi, dar a trebuit în scurtă vreme să-i facem față.“
Relația frate-soră explodează în trepte. Primul nivel e cel al simbiozei prepubere situate la limita incestului. Adam e însă despărțit de timpuriu de sora lui mai mică, printr-o misterioasă decizie a părinților. Fata rămâne la oraș în grija unei mătuși, băiatul își urmează familia în satul bunicilor. Verile încinse de soare și de inițieri ilicite ale fraților reuniți de vacanță rămân miezul vulcanic al vieților lor. Deasupra se așază magma înghețată, ostilă a maturității, unde relația frate-soră va exploda din nou, în disjuncție, respingere, ruptură. A treia explozie are loc târziu, în planul mărturisirilor complementare, în care ființa dublă frate-soră se reunește tragic asupra adevărurilor individuale și de familie, și numai ca să poată privi cu aceiași ochi lumina definitiv pierdută a paradisului.
Omul de la fereastră nu e altceva decât chinul străpungerii în sens invers a stratului rece, lutos, neroditor al prezentului, spre înțelegerea trecutului. Drum personal, dar nu numai. Eroii lui Alexandru Vlad spun de fapt povestea trecutului nostru comun, absurd, maculant, de neoprit, ca o reacție nucleară. Nu întâmplător, frumoasele descrieri în care autorul este recunoscut ca maestru ne pun aici în față un fel de Cernobîl sufletesc, supraviețuind autonom și inutil: „Casa [bunicilor – n.m.] aproape că se dărâmase singură, multe lucruri fuseseră furate, până și gardul. Au mai rămas pomii, bătrâni, dar plini de fructe, un rod abundent și mărunțel, de parcă-și ieșiseră și aceștia din fire“.
Aici nu mai plouă decât rar, în momente anume, care ar merita să fie pomenite fiindcă sunt laitmotive din romanul anterior, asamblate simfonic. În rest, e soare orbitor. Pâinea e prea coaptă. Fierul de plug miroase incins a îndelungă nefolosire. Apa din copae aburește în miez de zi. Fisiunea nucleară a început.
Romanul are două finaluri: unul moral, celălalt simbolic. Cel dintâi ar fi sunat probabil foarte literar dacă autorul ar fi încă alături de noi: „Trebuia să plec. Nu mai am de ce rămâne eu însumi. (...) Voi apărea în altă parte. (...) O dispariție care nu va afecta pe nimeni și, e limpede, ca să poți începe o viață nouă, trebuie să dispari mai întâi din cea veche“. Cel de-al doilea este dipticul cu „nimfetă“ scăldată în lumină și face să explodeze întreaga frumusețe ambiguă, ambivalentă și amorală a vieții.
Unele cărți sunt capabile să clarifice nu doar parcursul propriului autor, ci și să scoată la iveală o constelație, un grup, o tendință, un timp. Când anunță ceva, semnalul e mai greu de perceput. Când însă fasciculul luminos e proiectat înapoi, reașezarea liniilor în desen are efect catharctic, reconfortează, ajunge să compenseze în mod paradoxal absența autorului. Iar ultimele romane ale lui Alexandru Vlad par să aibă acest efect, introduc un puternic coagulant în țesutul aparent rarefiat al generației optzeci.
Fie și paușal, li se va șterge probabil în curând acestor scriitori care au trăit două vieți datoria de a fi scris „romanul comunismului“.