Pe aceeași temă
Fără explicitări și mărturisiri directe, Andrei Pogorilowski ia în glumă, dar pe cont propriu, teme grozav de complicate: cum a fost atunci, cum este acum. Cum a fost / este posibil. Nomenclatură versus trai anonim. Sau, dacă punem și ceva emfază, dictatură versus libertate.
Autor timid, debut lipsit de timiditate. Aceasta ar fi definiția sintetică a lui Andrei Pogorilowski, cu romanul său Cartușe. Este cel mai bun titlu lansat de concursul de debut al editurii Cartea Românească (premiat la ediția din 2011) și cea mai convingătoare intrare în scenă în genul (auto)ficțiune, din ultima vreme.
Micul roman (neterminat!, se revoltă, înduioșător frustrat, Marius Chivu) aduce un mic David Foenkinos autohton, încă timorat, dar debordând de vervă inteligentă, cultivat și înzestrat cu un bun cântar al bunului gust. La cei peste 40 de ani pe care-i are, Andrei Pogorilowski încă se mai răsfață în nesiguranța propriei vocații. Pare că obosește cizelându-și cartea la modul narcisiac, drept care ne-o livrează așa cum e - rundă „erotică“ deopotrivă eroică și reușită, dar fără prea mare încredere în acel „Va urma“ din final. Cu atât mai remarcabil că juriul concursului a înșfăcat propunerea, obligându-l pe autor să se profesionalizeze.
E ciudat, dar nu prea deranjează „neterminarea“ cărții. Nu interesează, la urma urmei, cum se termină povestea de amor dintre burlacul copt și neîntreprinzător Vlad și juna, dar obosita lui colegă de multinațională, Andreea. Ba chiar e mai amuzant așa, ca ea să-și reîntâlnească pe neașteptate la sfârșit fostul iubit, categoria băiat de Dorobanți, cu Lexus și tot tacâmul, și să se tulbure, readusă brusc în familiaritatea lumii ei de pixeli și scheme psihologice prefabricate pe Internet, după o porție căznită, dar nu fără urmări, de sentimente crescute cu greu, la umbră, fir cu fir - curată reîmpădurire. Relația celor doi e marea probă de măiestrie dată de Andrei Pogorilowski. Printr-un subiect anodin, respectiv o idilă condimentată senzual, reușește să transmită cu haz nebun distanța melancolic-derizivă față de lumea anxioasă, dar teribil de lipsită de emoții, a tinerilor de azi.
Cartușe e o variantă de Pygmalion, din care prozatorul face o parodie fină, mai bine zis un concert mut de făcut cu ochiul peste straturi de modele și poncife suprapuse.
Noua Ela Gheorghidiu, Andreea, tocmai se dezmeticește dintr-o depresie post-Laurențiu. La 24 de ani, e superbă, dar s-a văzut înlocuită de una încă mai tânără, mai epatantă. Ruptura i-a fost comunicată în stilul generației: business-like, adică simultan cu soluția de damage containment (că „să rămână în apartament, fără chirie și fără să plătească utilitățile, până își va găsi pe altcineva și va reuși să își reprioritizeze viața“). În ciuda cunoștințelor de anger management dobândite pe la team-building-uri și la „cursurile Amway“, Andreea „oscila haotic între postura de vrabie zgribulită și harpie care descoperă drujba“. Când se pregătea să-și recucerească iubitul, cu ajutorul schemei SWOT, îl nimerește la telefon pe Vlad, un coleg de birou cam bleg, oricum inofensiv, numai bun de întrebat ce e aia gotic. Explicația lui - i-ar fi plăcut lui Camil Petrescu! - coboară deștept pe arcul inculturii Andreei: nu e vorba de stilul catedralelor occidentale, cum crede bietul Vlad, ci de eventuala lui legătură cu machiajul funebru, goth, la modă printre fetele tinere. Amorul-școală al celor doi se consumă între aceste două repere. El învață siguranța bărbatului deplin, iar ea, alfabetul afectelor ghemuite sub mecanica puternic instrumentalizată.
De-ar fi numai atât și tot ar fi destul pentru un roman de debut. Dar Cartușe mai are un fir narativ, care contrapunctează permanent idila Vlad-Andreea cu amintirile din copilărie ale bărbatului. Cu una dintre ele se deschide, admirabil, cartea. Vlad copil este martorul nevăzut al unei împerecheri neprotocolare dintre doi musafiri, pe când stătea ascuns în „peștera“ paltoanelor de damă stivuite în camera lui, într-una din nenumăratele seri de petrecere din casa părinților. Accentul scenei nu cade pe experiența în sine, ci pe intensitatea, în special olfactivă, a detaliilor „peșterii“ - o lume regresivă, zidită pe furiș, în chiar materia vieții adulților, de un băiețel neglijat, și care procură două pagini foarte bune la începutul cărții.
Copilul familiei Hârtopanu avea de toate: casă mare, într-un cartier de nomenclaturiști, servitoare (pe Mărioara), jucării din import, care stimulau fantastic imaginația șterpelitoare a băieților din vecini, dar mai ales o libertate pe care nu și-o prea dorea. Se plimba des cu tramvaiul, de plictiseală. Scotocea prin dulapuri și debarale, sustrăgând diverse obiecte neindentificate. Povestea „cartușelor“ (de fapt, tampoane igienice OB, transformate în proiectile de tras la țintă, prin îmbibare cu aracet, eventual pictate cu carioca roșie) este absolut antologică. Nenimerind ținta, un „cartuș“ se agață de mâna personajului „tovarășa Elena“ din diorama pregătită pentru concursul interșcolar „Ceaușescu și copiii“: „Cortina fu trasă, iar delegația avu ocazia să vadă, printre altele, cum opt copii îmbrăcați în costume populare dansează înlănțuiți hora în jurul unei femei care tocmai își pune tamponul vaginal însângerat pe fața tovarășului de viață“. Nu e mai prejos nici scena bombei lansate din „instalația de ghidaj-parașutaj“ bricolată de copii (șase „vinturi“ furase de acasă Vlad!) și care, „explodând“ cam prin spatele Palatului Victoria de acum, pusese în picioare trupele de Securitate. Sau istoria sălii de box improvizate la subsolul casei: sac de box dintr-o haină de piele veche umplută cu nisip, proteze dentare din caiet dictando sau de matematică, antrenamente disperate și fără rezultatul scontat (comparația se face cu paginile de lenjerie intimă bărbați din revista „porno“ Neckermann!).
Domnul Hârtopanu, de meserie comisar sovietic, era genul plecat cu lunile. Venirile lui se anunțau de regulă prin aglomerarea bruscă, sub masa din bucătărie, a unui mare număr de lăzi cu băuturi scumpe, cărate de un șofer, „care se făcea remarcat pentru că era extraordinar de serios și extraordinar de speriat“. Mama, Irina, descinsese direct de la Moscova, odată cu încheierea „studiilor“ comisarului, și avea să se întoarcă la un moment dat definitiv acolo, la agenția TASS pentru care lucra. În intervalele vag materne de la București, se implica episodic cu întrebări de genul „Ai mâncat?“ sau „Azi ai lecție?“. În rest, trimitea din nenumăratele ei delegații în URSS cărți poștale reprezentând mereu aceiași biatloniști la spartakiada de iarnă. Din fericire, există și amintiri comune la Hârtopani: de pildă, Vlad și părinții în vizită la ambasadorul URSS. „Păftim, păftim, maladeț!“, îl îndemna gazda. La un moment dat, mama se ținea de umeri cu ambasadorul și dansau; tatăl, cam abătut, „bătea tactul inabil, pe masa cu intarsii de trandafir, cu o scrumbie afumată, tare ca un șoric uitat în pod“. Orice comentariu ar strica efectul!
Umorul lui Andrei Pogorilowski e irezistibil în multe scene, dar gustul de lacrimi al râsului se simte nu o dată. Cartușe e și un portret pieziș, făcut dinăuntru, din „peștera“ proprie, al lumii nomenclaturii comuniste - o lume care, aici, s-a desprins și a căzut în urmă, ca o treaptă de rachetă după ce și-a îndeplinit misiunea. Nu, nu e o judecată istorică din partea autorului, ci o constatare foarte concretă, chiar cinică: după moartea tatălui, puțin înainte de revoluția din ‘89, Vlad descoperea în difuzorul vechiului aparat de radio estonian 12 minilingouri de aur de câte 50 de grame fiecare, plus „200.000 de dolari aranjați în ordinea seriilor, chiar dacă aveau valori diferite, plus încă trei teancuri, făcute sul și legate cu gumă, de bancnote de o mie de mărci germane“. Paisprezece ani a tocat Vlad la această avere. Când n-a mai rămas decât apartamentul și pianul Bechstein, cumpărat cu un sfert din moștenire, s-a hotărât să iasă în viața reală. Abia atunci se face joncțiunea cu brave new world a zilelor noastre, în care Andreea e exemplarul tipic.
Am pomenit cuvântul contrapunct nu întâmplător. În carte vine vorba, de pildă, de sonată, și anume în cele mai necanonice situații (într-o scenă, un joc amoros încearcă să dea viață acestei forme fixe). Prozatorul are formație de muzician. Îl putem bănui deci că a vrut să dea întregii cărți o asemenea structură elaborată, că pe parcurs se va fi plictisit și a abandonat (oare?), lăsând în acest sens cartea neterminată. Nu m-ar mira nici intenția, nici abandonarea ei, fiindcă tenacitatea nu e calitatea cel mai bine reprezentată la Andrei Pogorilowski. Dacă ar fi fost, aveam acum în față un Matei Iliescu, cel puțin. Așa, ne rămâne să luptăm cu temerea că nu va răzbi cu totul dincolo de cochilia autoficțiunii. Rămâne de văzut.
Totuși, această mică proză de debut e mai dichisită decât pare. De pildă: de ce o cheamă Andreea pe fetișcana SWOT, care-și exhibă depresia dezasortând hăinuțele din pixeli ale unei Hello Kitty tamagotchi de pe telefonul mobil, pe care o hrănește maniacal, cu prăjituri din pixeli, în fiecare dimineață la ora 5 fără 5 fără 5?
Poate pentru că face, în numele autorului, mărturisiri incomode pentru el: o lume defectă, dar suprapusă euforic și armonic copilăriei, a fost înlocuită cu o lume vag funcțională, dar disonantă și foarte searbădă, în care o femeie ascultă un pian „cu aerul unui om care așteaptă să termini de vorbit cu cineva la telefon“. Pe vremea nomenclaturii, un copil descleia ușa șifonierului luxos, ca să obțină, iar și iar, scârțâitul semănând vag cu sunetul de orgă. În zilele noastre, o iubită face curat mutând pianul cu claviatura la perete. La linia de demarcație dintre cele două lumi, un bărbat se despărțea de pianina copilăriei lui coborându-i mecanic clapele înțepenite. Rezolva astfel „vechea și tăcuta tensiune armonică într-un acord final de si minor“. Mici metafore autoironic-melancolice despre lucruri grave.
Fără explicitări și mărturisiri directe, Andrei Pogorilowski ia în glumă, dar pe cont propriu, teme grozav de complicate: cum a fost atunci, cum este acum. Cum a fost / este posibil. Nomenclatură versus trai anonim. Sau, dacă punem și ceva emfază, dictatură versus libertate. O face printr-o fandare în poză flaubertiană, căci Andrei Pogorilowski este, pe ici pe colo, Vlad, dar și Andreea. În acest caz, dincolo de scriitura de mare înzestrare pe care o scoate din sertar autorul, trebuie să dibuim și mesajul lui de „pace“: un sceptic șpagat între două realități, reduse fiecare la imperfecțiunea ei.
Cum s-ar spune, așa a fost, doar atâta este. //
// ANDREI POGORILOWSKI
// Cartușe
// Editura Cartea Românească, 2012