Pe aceeași temă
Mă îndoiesc că mulți oameni care nu-i sunt locuitori au și cea mai vagă ideea despre ce înseamnă cu adevărat „Viața în Valea Jiului“. Alexandra Gulea este unul dintre acești puțini oameni.
Nu gust deliciile demolării, motiv pentru care scriu doar atunci când un spectacol de teatru sau un film îmi oferă bucuria lucrului împlinit artistic, pe care îmi permit să-l semnalez celor care mă onorează cu încrederea lor. Filmul Matei, copil miner al Alexandrei Gulea nu m-a prins pe parcursul celor 80 de minute, cât durează proiecția, și la ieșirea din sală nu am avut sentimentul că am văzut un film despre care simt nevoia să scriu.
M-am înșelat. Lucrurile au evoluat într-un sens cu totul distinct de cel pe care îl anticipam. Filmul care eram convins că nu mi se va fixa în memorie a început să mă urmărească, să-mi evidențieze în minte sensuri care mi-au scăpat sau cărora nu le-am acordat importanța cuvenită. Nu e numai vina mea. Debutanta în lung-metraj (cu un palmares notabil în filmul documentar) întoarce aproape cu ostentație spatele oricărui ingredient al filmului comercial; refuză sec poncifurile pe care și spectatorul cel mai exigent le gustă când sunt administrate cu iscusință și ne invită imperturbabilă la meditația gravă pe care eseul ei cinematografic ne-o propune. De aici, inevitabila senzație de arid, de răceală și de distanță pe care o resimți mai mult sau mai puțin inconfortabil. Din ce se trage opțiunea Alexandrei Gulea pentru o asemenea formulă? Îmi închipui că din convingerea că are ceva extrem de important de spus și că nu o poate face decât într-o deplină fidelitate față de lumea pe care ne-o descoperă: Valea Jiului. Are dreptate. „Valea Jiului“ nu este un loc pentru care ne trebuie prea mult timp să-l găsim pe hartă. Dar mă îndoiesc că mulți oameni care nu-i sunt locuitori au și cea mai vagă ideea despre ce înseamnă cu adevărat „Viața în Valea Jiului“. Gulea este unul dintre acești puțini oameni. Un film construit în totalitate pe un băiat de școală primară, care se impune în final ca o efigie a locului în care s-a născut și în care, mai mult ca sigur, e condamnat să-și trăiască viața, este un exercițiu de virtuozitate pe care nu ai nicio șansă să-l duci cu bine la capăt, dacă nu stăpânești la perfecție fiecare detaliu al demersului. Autoarea filmului, scenarist și regizor, le știe bine, le știe temeinic. Nu bag neapărat mâna în foc că a ajuns să coboare până și în subteran (cu toate că aș ține pariul că a făcut-o), dar cu siguranță a forat adânc în sufletele, în mințile localnicilor și a empatizat în totalitate cu ei.
Nu se întâmplă multe lucruri, nu abundă evenimentele în Matei, copil miner. Dialogurile sunt laconice, concise. Imaginea se hrănește din vâna de documentarist a regizoarei, amintind adeseori „lumea de dincolo de lume“ a lui Tarkovski din Călăuza, cu o expresivitate și o forță de portanță care spun infinit mai mult decât replicile care, în context, ar fi devenit redundante.
Imagine din filmul Matei, copil miner |
Cercurile sunt închise în viețile oamenilor din Valea Jiului și cu șanse minime de salvare. Bunicul lui Matei, astăzi o umbră după anii îndelungi petrecuți în mină, încearcă să suplinească atât cât poate familia din care s-a ales praful; mama lui Matei a plecat să muncească în Italia, din când în când își permite să dea un telefon acasă, să afle cum se descurcă „ai ei“, și nu revine în țară decât pentru câteva ore, cât să-și bage tatăl în pământ. Singurul câștig de care, eventual, se poate bucura: un copil făcut cu un „macaronar“ care nu rupe un cuvânt românește. Va pleca cât mai repede din „Vale“, fără să mai apuce să-și ia rămas bun de la fiul care nu o mai recunoaște ca mamă. Matei, învins de sentimentul copleșitor al abandonului, nu-și găsește locul într-o clasă școlară; pleacă într-o călătorie inițiatică, ajunge și rătăcește câteva zile printr-un București ce are mai curând aerul unei necropole decât al unei capitale europene; se urcă în tren și se întoarce definitiv învins în locul în care îi este sortit să-și ducă zilele. Matei, copil miner este mai mult decât titlul filmului: este o profeție. S-a născut și îi este dat să meargă pe urmele unei vieți în care soarele, lumina, în general, sunt bucurii la care se aspiră.
Nu știu dacă sintagma „performanță actoricească“ este cea mai potrivită când scriu despre Alexandru Czuli. Expresivitatea concentrată, dureroasă, naturalețea lipsită de orice inhibiții dau personajului o alură ce nu are nimic cu prestația unui debutant. M-am interesat cine este; dacă e un copil sănătos, dacă nu prezintă cumva o formă de autism și cum s-a ajuns la el. Elev în clasa a VI-a într-o școală din Vulcan, perfect sănătos, cu o apetență exersată pentru muzică. A fost selectat dintre sute de băieți de vârsta lui, după ce regizoarea a vizitat 30 de școli din Valea Jiului. Tatăl lui, cum altfel? este miner. Nu știu ce își dorește Alexandru Czuli de la viață și pe ce drum ar vrea să meargă. Dar felul în care a „jucat“ rolul mi se pare impresionant și, cine știe, poate... „acolo sus cineva îl iubește“ și îi va da șansa unei alte vieți decât cea căreia îi pare predestinat.
Pe Remus Mărginean nu l-am văzut de ani. A fost o prezență notabilă pe scena Naționalului craiovean și extrem de frecventă în filmele românești. O legislație prost croită l-a alungat din teatru, iar dezinteresul regizorilor români (în general) pentru actorii din provincie l-a aruncat în uitare. Partitura pe care i-a oferit-o Alexandra Gulea a însemnat pentru Mărginean șansa unei performanțe actoricești. S-a achitat cu brio. Din păcate, nu a fost prezent la premieră. Sper că ecourile îndelungilor aplauze care au izbucnit la invocarea numelui lui au ajuns la el și i-au adus o bine meritată bucurie.
Aș mai avea multe de spus despre acest film care „nu mi-a plăcut“ și la care, pe măsură ce trece timpul, mă gândesc ca la un lucru important. Nu mai am spațiu tipografic. Dacă timpul vă permite, duceți-vă să-l vedeți. Mea culpa: merită! //