Pe aceeași temă
Mihai Oroveanu, directorul Muzeului Naţional de Artă Contemporană, a murit sâmbătă, 31 august. Avea 66 de ani.
Cine nu-l știa pe Mihai Oroveanu din lumea artelor vizuale? Acum vorbim, vai, la trecut, despre un om cunoscut și stimat de o întreagă breaslă profesională. Era o instituție în sine și o prezență umană impresionantă, inconturnabilă, dincolo de faptul că a fost multă vreme directorul unor oficii care au administrat producția și expozițiile plasticienilor. Mare la stat, un munte de om, și calm la sfat, un munte de spirit bonom și tolerant, Mihai Oroveanu cunoștea practic tot despre arta modernă și contemporană românească. Era memoria vie a acesteia, o memorie prodigioasă și binevoitoare. Artiști, opere, monumente, tabere de creație, cărți de artă, documente de tot felul, legislație, tot ce ținea de acest domeniu încă insuficient cunoscut și recunoscut de reprezentanții culturii majore de la noi trecuse într-o formă sau alta prin mintea și ochiul, și inima încăpătoare a lui Mihai Oroveanu.
Datorită parcursului său profesional meandric - de la condiția de tânăr fotograf al Combinatului Fondului Plastic și colaborator al revistei ARTA în vremuri dificile, sărace și comuniste, la condiția de director al Oficiului Național pentru Documentare și Expoziții de Artă (ONDEA) imediat după revoluția din decembrie 1989 și apoi la cea de director al primului Muzeu Național de Artă Contemporană din România (MNAC), deschis în 2004 la București, Mihai Oroveanu a avut ocazia să atingă, să vadă, să contemple, să selecteze și să înmagazineze, într-o formă sau alta, cam tot ce s-a adunat în patrimoniul vizual românesc în ultimii 50 de ani.
Era un gurmand al vizualului, după cum era un gurmand al existenței, un bon viveur pe toate planurile. De la el puteai afla detalii precise și amănunte picante despre viețile unor pictori și sculptori deja uitați, despre statui din Buzău sau New York și despre atelierele artiștilor din București – ah, aceste ateliere ascunse prin te miri ce case vechi și dărăpănate, niște oaze de retragere pașnică din vacarmul orașului, locuri pline de un stil de viață azi pe cale de dispariție și despre care Mihai a publicat două splendide albume de artă pe la mijlocul anilor 2000. Știa să prețuiască, echilibrat și echidistant, ceea ce era de valoare în toate stilurile și formulele artei contemporane românești, nu doar în cele de succes internațional sau de ultimă oră - ceea ce a făcut ca controversatul MNAC să devină, treptat, o instituție reprezentativă și respectată.
Om-orchestă cu multiple preocupări – istoric de artă, curator, membru în jurii naționale și internaționale, autor de albume și cărți de artă, organizator de târguri de artă și de carte în țară și în străinătate (el a inițiat și organizat ani în șir târgul Bookfest!) –, Mihai Oroveanu era și un mare povestitor. Avea un șarm oral nespus, blând și hâtru, ai fi putut sta să-l asculți ore și ore în șir vorbindu-ți despre familiile boierești românești (dintr-una făcea și el parte), despre bunicul său, sculptorul Ion Jalea (căruia îi purta un adevărat cult și pentru care pregătea un muzeu), despre marii săi prieteni dispăruți – sculptorul George Apostu și pictorul Horia Bernea – și mai ales despre București. Îndrăgostit de acest mare oraș mal aimé, neiubit sau rău iubit de-a lungul vremii, Mihai era în stare să reînvie prin cuvinte domoale magia unui loc care mai păstrează până azi colțuri de stradă de o frumusețe mateină, vile de stil paseist, cârciumi pitorești și buticuri retro, cunoscute numai de el. Am vrut mereu să fac cu el un film despre București și nu am apucat.
Dar Mihai Oroveanu era mai ales un pasionat al fotografiei, această artă majoră în Occident, dar care în România a căpătat un statut cu adevărat respectabil abia de câteva decenii. El însuși un foarte bun fotograf, deși destul de discret cu această latură a personalității sale, Mihai Oroveanu a fotografiat mii și mii de lucrări de artă, vernisaje, expoziții, ateliere și întâlniri cu artiști din toate orașele, din toată țara și de peste hotare. Dar el era mai ales un împătimit al fotografiilor vechi, istorice, documentare, pe care le căuta și le colecționa de peste tot, din cele mai neașteptate locuri și circumstanțe (vezi România Modernă. Documente fotografice 1859-1949). Avea o colecție personală de clișee uriașă, dar a pus la punct și o clișotecă la fel de uriașă, cu peste un milion de exemplare, în cadrul celor două instituții la care a fost director, ONDEA și MNAC, amintite mai sus.
Colecționar de mare anvergură, poate unul dintre cei mai mari de la noi, Mihai era și un pasionat al documentelor, căci suferea, ca orice intelectual responsabil, de lipsa culturii documentației sistematice la români. Și a încercat din răsputeri să palieze această situație dezastruoasă mai ales în domeniul lui de expertiză, cel plastic și cel fotografic, fără să fi ajuns, probabil, să fixeze stabil și inebranlabil, cum își dorea și cum spunea adesea cu amărăciune, acest haos, această dezordine care marchează încă la noi profesiunea atât de stimabilă a documentării. Mihai visa la un muzeu românesc al fotografiei, pentru care se lupta de ani de zile și căruia ar fi vrut să-i doneze colecția sa impresionantă de clișee și documente. Mâhnit de lipsa de înțelegere a autorităților politice românești, se hotărâse în ultima vreme să doneze totul muzeului de artă din Pécs. Poate că plecarea prea grabnică dintre noi a acestui autentic om de cultură să forțeze mâna destinului și să vedem deschizându-se, în fine, în capitala României, un muzeu al fotografiei care să poarte un nume pe care l-ar merita pe deplin: Mihai Oroveanu.