Pe aceeași temă
REVIZORUL, de N.V. Gogol • regia şi adaptarea: Felix Alexa • traducerea: Maşa Dinescu • scenografia: Andrada Chiriac • cu: Marius Manole, Mihai Constantin, Ilinca Manolache, Irina Movilă, Claudiu Bleonţ • Teatrul Naţional Bucureşti, stagiunea 2013-2014.
Cred că îți trebuie mult curaj ca regizor să montezi Revizorul în România. Memoria colectivă, firește a celor care au prins deprinderea de a intra într-o sală de spectacol, păstrează încă extrem de puternică amintirea „Revizorului lui Pintilie“ ca pe un pisc nu numai imposibil de depășit, dar chiar greu de egalat. Spectacolul, cu totul copleșitor din punct de vedere artistic, a fost interzis după a treia reprezentație (decizia a fost luată de „Cabinetul 1“, la intervenția ambasadorului URSS la București); directoratul lui Liviu Ciulei a fost întrerupt imediat; lui Lucian Pintilie i s-a luat dreptul de a mai lucra în teatru. Ce aducea pe scenă într-o manieră atât de șocantă montarea de la Bulandra? Chipul înfricoșător al hămesitului, al celui care oricât îi dai nu se mai satură, și mai vrea, și mai vrea, gata să-ți ia și pielea de pe tine. Nu-ți trebuia prea multă inteligență sau imaginație ca să înțelegi că „hămesitul“ nu era altcineva decât „marele prieten de la Răsărit“ și a fi menținut în repertoriul unui teatru bucureștean un asemenea spectacol-pamflet însemna o provocare publică pe care Ceaușescu nu era dispus să și-o asume.
Care este resortul intim care îl împinge pe Felix Alexa, autorul spectacolului de pe scena Naționalului din București, să se debaraseze de orice complex și să se oprească asupra piesei lui Gogol? Furia. Neputința, refuzul de-a se mai „adapta“ într-o lume în care nu numai că nu se mai recunoaște, dar chiar o consideră ostilă, potrivnică oricărui om de bun-simț care, la fel ca și el, aspiră spre o elementară normalitate. Tot despre curaj e vorba. Nu curajul de a încerca să sară peste o ștachetă ridicată la cote foarte înalte de un ilustru predecesor – curajul de a arunca în fața „rinocerilor“ adevărurile cele mai dure și mai neiertătore despre lumea „lor“ (suntem în Ferma animalelor, nu?), în care ne constrâng să încercăm să supraviețuim. A reușit Felix Alexa în temerara lui întreprindere? Înainte de a propune un răspuns, să reținem două dintre punctele cardinale după care s-a orientat Alexa în travaliul lui.
Primul este însuși Gogol. Într-o notație din Pagini alese din scrisori către prieteni, autorul evidențiază despre opera lui un lucru definitoriu: „Pușkin îmi spunea mereu că niciun scriitor n-a avut încă darul meu de a zugrăvi în trăsături atât de vii trivialitatea vieții, de a contura cu atâta vigoare vulgaritatea omului vulgar, încât toate lucrurile mărunte, care de obicei scapă ochiului, să apară la mine mai izbitoare. Aceasta este principala mea însușire, care îmi aparține exclusiv și care într-adevăr nu se mai vădește la alți scriitori“. Până la el. Ulterior, când Dostoievski avea să conștientizeze faptul că „Noi toți am ieșit de sub Mantaua lui Gogol“, el nu făcea decât să evidențieze poziția de pionierat pe care autorul Revizorului a marcat-o, prin toată opera lui, în obsesiva tentativă de a lumina până în cele mai adânci tenebre mizeria care se poate ascunde în sufletul omenesc. Merejkovski i-a dat și un nume: Diavolul.
Imagine din Revizorul regizat de Felix Alexa la TNB (foto: Tudor Predescu) |
Al doilea este Emil Cioran, care nu ezita să-l numească pe Gogol „Un Shakespeare al meschinului“ și despre care crede că „Nimeni n-a mers mai departe decât Gogol în perceperea cotidianului. De prea multă realitate, personajele sale devin inexistente și se preschimbă în simboluri în care ne recunoaștem pe deplin“.
Nu de la sine. Și nu feriți de pericolul ca, în această pastă în care se topesc personajele gogoliene, să nu mai putem face distincții absolut necesare. Accentele trebuie puse cu maximă atenție și remarca pe care o face prof. Albert Kovacs: „Eroul comediei Revizorul n-ar fi Hlestakov, ci Primarul“ este pe cât de surprinzătoare, pe atât, cred și eu, de exactă și de incitantă prin noile perspective pe care le deschide. Cine parcurge cu atenție textul, și spectacolul lui Alexa o face, nu poate să nu observe sinusoidele sub care evoluează starea de spirit și comportamentul lui Hlestakov. De la junele devorat de foame: „Mi-e o foame cum nu mi-a fost niciodată... Pfui, chiar mă ia cu greață“; cu urechile ciulite la cel mai mic zgomot: nu care cumva să vină hangiul și să-l arunce de guler în stradă sau, mai rău, să-l dea pe mâna poliției pentru datoriile pe care nu are cu ce să le plătească – la „Revizorul“ în fața căruia tremură și se ploconesc toate notabilitățile orașului. Nu spune un singur cuvânt care ar putea da naștere și celei mai palide erori. Nu uzurpează nicio înaltă demnitate. Tremură, de frică și de foame, și încearcă să înțeleagă nebunia care se dezlănțuie sub ochii lui. Sigur, nu intervine să îndrepte greșeala și nu schițează niciun demers care să corecteze confuzia pe care, în cele din urmă, realizează că a provocat-o. Dar personajul spre care e împins și în identitatea căruia ajunge să se instaleze (ar fi fost mai potrivit „implementeze“, nu-i așa?) cu o frenezie pe care nici el nu o mai poate controla este creația Primarului și a suitei acestuia. Hlestakov se naște în clipa în care stăpânul urbei îl proclamă „Revizor“ și se volatilizează în secunda în care a ieșit ca o boare pe ușă. Totul ar fi putut fi doar un vis urât, un coșmar născut în mintea unor oameni care, la câte au pe suflet, din când în când, rar de tot, sunt bântuiți de spaima că li se poate înfunda. Un hohot de râs în fața sperieturii trase ar fi fost suficient pentru ca lucrurile să meargă mai departe pe vechiul lor drum. Și atunci, de unde furia, nebunia care îi ia mințile Primarului, împingându-l până la crimă (în versiunea lui Alexa)? Din orgoliu. Din neputința organică de a accepta ideea că cineva poate fi mai hoț și mai canalie decât el: „M-a înjunghiat! M-a omorât! M-a terminat! Văd negru în fața ochilor! De când sânt în funcție nici un om de afaceri, nimeni n-a reușit să mă ducă; i-am păcălit pe escrocii escrocilor, pe cei mai mari hoți, pe cei mai tari șmecheri! Am păcălit trei prefecți!...“.
Felix Alexa făcea, cu câteva zile înaintea premierei, o declarație în presă în care, cu siguranță, descifrăm cheia opțiunii pentru piesă: „În Revizorul e vorba despre toată nebunia României contemporane. Despre ceea ce trăim cu toţii azi în România, despre corupţie, minciună, birocraţie... Pentru mine acest spectacol e un strigăt de revoltă faţă de tot ce se întâmplă în acest moment în România, de la politicieni la birocraţie şi la reacţiile umile ale oamenilor în faţa realităţii“. Și, într-adevăr, nu curg multe minute din spectacol până când publicul să se conecteze natural la reality-show-ul care se consumă pe scenă. Totul duhnește a grobian, a parvenitism, a opulență, a sfidare a oricăror limite ale decenței și ale cuviinței. Automobilul de lux, bodyguarzi care nu se dezlipesc de „obiectiv“, banii care se aruncă în aer ca un pumn de paiete sunt doar câteva dintre accesoriile care definesc inconfundabil lumea celor care astăzi fac jocurile. Să nu ne jucăm, să nu ne prefacem copii, știm foarte bine că, din totdeauna și oriunde în lume, unii au făcut jocurile. Ce dă însă o notă aparte și tot mai greu de suportat în spațiul mioritic este mirosul pestilențial pe care îl emană acești „unii“! Împotriva lor trage Alexa cu toate tunurile pe care le descoperă în textul lui Gogol și, când i se pare că nu este suficient, își ia libertatea să mai pună de la sine, fără a deturna însă sensul major al piesei.
E foarte greu să ratezi o distribuție, când ai la dispoziție o trupă din care poți să alegi o Ana Ciontea, Ilinca Manolache, Irina Movilă, Maria Buză, Iuliana Moise sau pe un Claudiu Bleonț, Mihai Calotă, Ovidiu Cuncea, Istvan Teglas și toți ceilalți de pe afiș. Despre șansă se poate vorbi când trebuie să te oprești asupra interpreților lui Hlestakov și al Primarului. Varianta Marius Manole în rolul Revizorului era de la sine înțeleasă: Alexa-Manole este deja un tandem care a câștigat prea multe „bătălii“ împreună, ca cineva să-și fi imaginat și o altă opțiune, dincolo de faptul că natural actorul are toate datele pentru a-l credita cu o creație. O reușește și se reconfirmă ca unul dintre oamenii cei mai dăruiți și mai devotați scenei și profesiei de actor. Nu e puțin, într-o vreme în care o reclamă TV pentru un săpun sau un rol într-un serial de trei parale sunt infinit mai atractive pentru mulți decât un rol muncit pe scenă. Aș minți însă dacă aș spune că excelentul, de altfel, Marius Manole a fost omul care m-a surprins până la încântare în spectacolul de la Național. Nu e vina lui. Cel care a pus accentele așa cum a vrut, adică în răspăr cu montările tradiționale, a fost Felix Alexa și bine a făcut. Atât pentru forța generalizatoare a spectacolului, cât și pentru greutatea pe care a translat-o pe umerii Primarului, respectiv ai lui Mihai Constantin. L-am văzut în multe spectacole până acum; au fost seri în care închideam ochii și îl ascultam cu bucuria iluziei că îl aud pe irepetabilul George Constantin; l-am considerat un actor serios, capabil de roluri onorate cu tot harul. Nu mi-l imaginam de anvergura splendidă pe care o dovedește în rolul Primarului. Nu cred că sunt mulți actori români, din toate generațiile, care să aibă azi capacitatea unei game de inflexiuni vocale atât de largi și atât de expresive cum o are Mihai Constantin, moștenită în totalitate de la ilustrul lui părinte. Dar performanța lui Constantin nu se rezumă doar la atât. Personajul pe care îl construiește are capacitatea de-a ilustra în modul cel mai sugestiv multitudinea de tonuri, de nuanțe, de fațete care articulează specimenul căruia îi dă viață.
Am amânat pentru final răspunsul la întrebarea pusă la începutul acestor rânduri: „A reușit Felix Alexa în temerara lui întreprindere?“. Cu siguranță, da, din punct de vedere artistic. Dacă însă și-a dorit ca spectacolul să fie mai mult decât un demers artistic, gândindu-se, poate, la un manifest civic, îmi permit să-i spun, cu respect și cu prețuire, că vârful mizeriei umane – referindu-mă strict la lumea cu care se luptă pe scenă – se înalță la altitudini impenetrabile privirii artistului, a laicului în general. În dimensiunea copleșitoare a mizeriei rezidă, probabil, forța ei inexpugnabilă. //