Pe aceeași temă
"Ma bucur foarte mult pentru faptul ca premiile UNITER nasc atatea controverse", a fost fraza cu care presedintele Ion Caramitru a deschis luni, 26 martie, conferintei de presa de la sediul UNITER. Intalnirea - desi anuntata drept cadru oficial pentru informarea cu privire la editia din acest an a galei - a fost folosita de catre ierarhia Uniunii ca spatiu oficial de drept la replica, urmare a seriei de scrisori deschise publicate in presa, toate reactii atat la nominalizarile propuse de juriul initial, format in totalitate din critici de teatru (deopotriva membri UNITER si membri ai Asociatiei Internationale a Criticilor de Teatru - sectia romana: Oltita Cantec, Alina Mang, Adrian Mihalache, Iulia Popovici si Nicolae Prelipceanu), cat si la contestarea criticului Alice Georgescu in calitatea sa de membru al juriului final, alaturi de: Visky Andras (dramaturg, critic de teatru), Ion Cojar (regizor), Mihai Madescu (scenograf) si Valeria Seciu (actrita).
Ion Caramitru a numit decizia regizorului Andrei Serban de a se retrage din competitia de la categoria "cel mai bun regizor" drept o "chestiune aiuritoare", de vreme ce spectacolul Purificare, de Sarah Kane (Teatrul National, Cluj) ramane in concurs la alte patru categorii importante: cel mai bun spectacol, cea mai buna actrita in rol principal (Andreea Bibiri), cel mai bun actor in rol principal (Andras Hathazi) si debut (Cristian Grosu si Anca Hanu). Tema "Andrei Serban" i-a dat ocazia presedintelui UNITER sa rememoreze seria intalnirilor cu marele regizor. Serban "a fost repatriat" in 1990, la staruintele si insistentele unui ministeriabil Caramitru, care l-a investit ca director al Teatrului National Bucuresti si "intretinut la nivelul talentului pe care-l are".
Aceasta retragere nu este singura, actorul Vlad Ivanov anuntand inca din luna februarie ca rolul sau Ivan Ivanovici din spectacolul Elisabeta Bam, dupa Daniil Harms (regia Alexandru Tocilescu, Teatrul "L. S. Bulandra", Bucuresti) este un rol principal si, prin urmare, juriul a gresit in clipa in care l-a nominalizat la categoria "cel mai bun actor in rol secundar".
A doua chestiune arzatoare a conferintei a fost clarificarea situatiei criticului de teatru Alice Georgescu, pusa in discutie - potrivit aceluiasi Ion Caramitru - "intr-o maniera furibunda". Seria contestatiilor la adresa vicepresedintei AICT - sectia romana a fost deschisa de catre teatrul clasic "Ioan Slavici", din Arad, care considera ca doamna Alice Georgescu s-a antepronuntat in legatura cu spectacolul Iubirea Fedrei (de Sarah Kane, regia Mihai Maniutiu) intr-un articol aparut in data de 16 martie 2007 in Ziarul de duminica, suplimentul de cultura al Ziarului financiar. In incercarea de a se demonstra contrariul, articolul incriminat a fost citit. Fara sa fie vehement, articolul sublinia nefirescul popularitatii dramaturgului Sarah Kane, pe care o numeste "autor damnat" care propovaduieste o "dramaturgie violenta". Cat despre spectacol, criticile au fost marcate diplomatic, iar aprecierea neutra, in "coada de peste", cu privire la turneul teatrului aradean in capitala fiind un contra exemplu fata de acuzatia de antepronuntare. Articolul, chiar daca aparut la o zi dupa ce i s-a adus la cunostinta faptul ca a fost desemnata membru al juriului final, fusese scris inainte de a avea calitatea ulterior acordata si se inscrie in seria de atitudini - luari de pozitie cu care criticul de teatru isi castiga existenta.
Chestiunea antepronuntarii fiind rezolvata, doamna Alice Georgescu a ramas sa clarifice atitudinea sa personala fata de cele trei personalitati nominalizate la premiul criticii: Florica Ichim (pentru efortul ca editor al suplimentelor de cultura Teatrul azi, Galeria teatrului romanesc, Eseuri, cronici, insemnari teatrale si Dramaturgie de azi - de redescoperire si pastrare a memoriei teatrului romanesc), Liviu Malita (pentru proiectul de cercetare a fenomenului teatral romanesc in comunism si postcomunism, finalizat prin publicarea volumelor Cenzura in teatru. Documente. 1948-1989 si Viata teatrala in si dupa comunism) si Miruna Runcan (pentru incercarea de explorare a discursurilor teatrale ale actualitatii in cadrul proiectului Dramaturgia cotidianului). Criticul Alice Georgescu a tinut sa evidentieze ca, la nominalizarea pentru sectiunea Critica, ar fi trebuit sa fie luata in calcul activitatea curenta, militanta a potentialilor nominalizati - moment in care doua nume din seria celor trei enumerate mai sus nu-si justifica prezenta. Cum juriul de nominalizare nu va modifica lista propunerilor, Alice Georgescu, ca membru al juriului final, a fost intrebata daca se va abtine de la vot in cazul Criticii. Raspunsul a fost negativ, urmat si de precizarea potrivit careia remuneratia care ii va reveni gratie muncii depuse va fi donata UNITER-ului in contul actiunilor sociale pe care le intreprinde.
Cu ocazia conferintei de presa de luni, a fost definitivata lista premiantilor UNITER 2006, pe care a fost trecuta si criticul de teatru Mihaela Michailov, de data aceasta in postura de dramaturg, detinatoare a premiului "Cea mai buna piesa romaneasca a anului 2006". Intitulata Complexul Romania, piesa a fost preferata celorlalte trei care au intrat in selectia finala, respectiv: Posta, de Elena Maximov, Din iad, cu bine, de Doru Dragoi, si Catrafuse sau Fany, de Victor Cilinca. Concursul 2006 a avut juriul format din: regizorul Sanda Manu, criticul de teatru Cristina Modreanu si secretarul literar Violeta Popa, care au ales din 61 piese trimise pe adresa UNITER. Piesa anului va fi editata de UNITEXT si lansata in seara zilei de 23 aprilie 2007, in gala. Concursul, publicarea si premiul se desfasoara sub egida Casei Regale a Romaniei.