Pe aceeași temă
„Nimeni nu a scris, pictat, sculptat, modelat, construit, inventat vreodată nimic decât pentru a ieși din infern.“ (Antonin Artaud, Le suicidé de la société)
Artistului pare să-i stea bine un soi de nebunie, fabricată la nevoie, pentru a confirma un clișeu necesar. Antonin Artaud, pacient fidel al instituțiilor psihiatrice, se apleacă asupra nebuniei lui Van Gogh în care vede o fantasmă necesară societății pentru a se apăra de vina de a-l fi condamnat pe pictorul olandez la excluziune și, în final, la suicid.
Trecut prin ordaliile unei lungi internări într-o instituție psihiatrică, Antonin Artaud, artist vehement și teoretician al teatrului cruzimii, scrie în penultimul an de viață eseul Van Gogh, sinucisul societății. Manifestare a unei afinități expresive și totodată manifest împotriva unei formule interpretative, eseul lui Artaud vine ca răspuns la interpretările operei lui Van Gogh făcute cu instrumentarul psihiatriei, ce rețineau din expresivitatea artistului exclusiv aspectele care păreau să confirme alienarea acestuia. Artaud chestionează nu numai marginalitatea în care psihiatria l-a plasat pe artistul olandez, similară celei în care se vedea pe sine proiectat, dar mai ales gestul interpretativ reducționist de a vedea în operă o panoplie de simptome și nimic mai mult. Dacă doctorul François-Joachim Beer credea că poate decela schizofrenia lui Van Gogh, răspunsul lui Artaud, dat pe un ton când febril, când calm-profetic, denunță instituția psihiatriei, invenție a unei societăți tarate, pentru a se apăra de investigațiile anumitor conștiințe lucide superioare ale căror conștiințe divinatorii o supărau. Ridicolul terminologiei psihiatrice, îngustimea medicilor, care își epuizaseră resursele și inventivitatea pe parcursul celor nouă ani de internare, se grefează pe sensibilitatea unui artist fragilizat de propriile suferințe, iar descoperirea circumstanțială a lui Van Gogh, după vizitarea unei expoziții la Musée de l’Orangerie, este revelatoare pentru Artaud. Descoperă o sensibilitate compatibilă, o expresie artistică nudă și un destin ale cărui coordonate îi alimentează credința în sterilitatea psihiatriei, condamnabilă pentru simplitatea cinică pe care o arată, atunci când se confruntă cu o conștiință artistică autentică. Sinucisul societății – pentru că, spune Artaud, societatea l-a pedepsit pe Van Gogh pentru păcatul de a i se fi refuzat și mai ales pentru faptul de a fi profesat o hiperluciditate dureroasă. Nimeni nu ne sinucide niciodată singur, crede el, iar vina pentru moartea pictorului există în societatea întreagă, grăbită să închidă, izoleze, diagnosticheze artistul prin instrumentarul psihiatriei, în loc să se deschidă către o altfel de înțelegere a ceea ce i se dezvăluie prin pictura convulsivă a lui Van Gogh.
Imagine din expoziţia Van Gogh / Artaud. Le suicidé de la société (Musée d’Orsay, Paris) |
In perioada 11 martie – 6 iulie a acestui an, la Musée d’Orsay poate fi văzută expoziția Van Gogh / Artaud. Le suicidé de la société, explorare a textului lui Artaud și a interpretărilor date de acesta pânzelor artistului olandez. Cele peste 40 de tablouri de Van Gogh, aranjate cronologic și pe criterii tematice, sunt însoțite de comentariile lui Artaud extrase din textul invocat mai sus și de câteva dintre desenele acestuia. Dintre acestea, portretele sunt realizate ca urmare a terapiei prin artă la care îl îndeamnă doctorul său, Gaston Ferdière. Una dintre intențiile expoziției, dincolo de interogarea textului lui Artaud, este căutarea zonelor de interferență dintre cele două sensibilități. Mai precis, ce se află la originea acestei afinități? Sinuciderea la care e îndemnat de societate artistul, deși pare să fie punctul nevralgic și de coeziune al dialogului dintre cei doi, nu este decât reacția la un tip de înțelegere și profesare a artei întru autenticitate. De altfel, și imaginile alese pentru expoziție sunt relevante: autoportretele lui Van Gogh, în care Artaud vede figura unui măcelar genial, sunt urmate de cele ale lui Artaud, iar citatele din cei doi autori se întrețes. Textul comentează imaginea, imaginea deschide textul, iar dialogul dintre cei doi artiști este văzut ca un efort de înțelegere din partea lui Artaud a propriei expresivități, prin contactul cu forța expresivă a lui Van Gogh, cel care picta nu linii sau forme, ci lucruri din natura inertă în plină convulsie. Dincolo de similitudinile biografice văzute de Artaud, pictura lui Van Gogh îl impresionează prin viața pe care o respiră și prin felul său direct de a spune adevărul, consecință a hiperlucidității artistului: Nu există fantome în tablourile lui Van Gogh, nici viziuni, nici halucinații. Există adevărul torid al unui soare la orele două ale după-amiezii. Mărturiei lui Van Gogh, care îi scrie fratelui său că își dorește să fie văzute portrele sale ca niște apariții, îi răspunde Artaud prin comentariile sale, ilustrate apoi de autoportrete, încercări de comunicare cu celălalt, dar și explorări ale limitelor corporalului.
Expoziția aduce la lumină, după expresia lui Artaud, întâlnirea a două personalități alienate, în înțelegerea comună, întâlnire ce are loc prin imagine și text, contopite într-un limbaj menit să exprime, nu atât terapeutic, cât revelator, adevărul subiectiv al artistului. Artaud coboară în infernul de unde se iese prin creație, ca să se regăsească pe sine, sensibilitate amputată, trup supus ședințelor de electroșocuri, alterat de tratamentele medicamentoase. Pledoaria lui pentru o altfel de înțelegere a lui Van Gogh, psalmodiată, versificată, pornește din convingerea că adevărul artistului, ivit din exprimarea vieții înseși, îl poate condamna la excluziune. Dincolo de spiralele versificate și de rotocoalele lexicale, Artaud expune ideea autenticității vocației picturale a lui Van Gogh, care nu este decât pictor și atât. Unul autentic, căci dezvăluie mereu adevărul care nu este niciodată real, dar întotdeauna adevărat al artistului. Figura artistului, pe care Artaud o situează într-un soi de limb al lucidității, se pierde cel mai ușor atunci când societatea îi pune gând rău, căci luciditatea vine dintr-o teribilă sensibilitate, dintr-o deschidere prea mare către lume ce-l expune: În cazul suicidului, e nevoie de o armată de ființe ticăloase pentru a îndemna corpul la gestul împotriva naturii de a se priva de propria viață. Nebunia: o mare, veche neînțelegere, un fel comod și steril de-a sufoca geniul, conchide Artaud narcisiac, căutând ca prin apropierea de un destin, printre multe altele ilustre și damnate, să se salveze din infernul celorlalți.