Pe aceeași temă
În lumina publicității. Strigăte scandate de protest. Marșuri pe bulevarde, cu un tonus euforic. Corp la corp cu forțele de ordine. O identitate minoritară aruncată provocator în fața celorlalți. Un patos misionar. Stringență sub amenințarea unei funeste epidemii. Trupuri lacerate. Și, la nevoie exhibat, dreptul la promiscuitate – în jargonul depreciativ al unora.
În penumbra unei vile ascunse de copacii parcului. Într-o familie complice. O ambivalență glisantă. Atmosferă tihnită de vacanță. Bălăceală de piscină. Corpuri sportive și frumuseți ideale (de nuduri antice). Mici hemofilii. Cuplul subminat de distanță. Discreție. Persistența sentimentelor.
Sunt cele două fațete ale aceluiaș fenomen, ilustrate de două filme recente: 120 de bătăi pe minut și, respectiv, Strigă-mă pe numele tău. Reprezentative, fiecare, pentru câte un subgen al filmului gay. Cel militant, politizat, cu perspective sociale largi. Și cel intimist, indiferent, în bună măsură, la o altfel de actualitate decât cea a cuplului. De fapt, deseori doar distanța focală diferă, fiindcă cele două aspecte, inevitabil, coexistă. Filmul lui Robin Campillo insistă pe practici sit in ale unor activiști civici, manifestații împotriva ipocriziei politice în epoca Mitterrand, parade gay pride ori ședințe aprinse de asociație. Cel al lui Luca Guadagnino - pe inițiere erotică, indeterminare sexuală, idilă de vacanță și hedonism campestru. Dar fervoarea afecțiunii – cu riscurile de rigoare alături de un seropozitiv – până la moarte nu lipsește în cel dintâi, așa cum spectrul Republicii de la Salò – și al lui Mussolini – bântuie încă discret regiunea vilei de evrei din cel de-al doilea.
Ne poate displăcea activismul – prea invaziv, prea isteric, prea ideologic. Dar dacă azi lumea e, în anumite privințe, mai bună ca în urmă cu ceva timp, meritul e și al lor – al celor care au făcut gălăgie pentru o cauză inițial impopulară. Acum circa un secol și jumătate sclavia încă prospera într-o Americă dominată de creștinism. Mulți clerici foloseau temeiuri biblice – apostolul Pavel a fost un sclavagist, iar pentru unii blestemul urmașilor lui Ham era încă viu – și găselnițe teologice pentru a bloca dezrobirea negrilor. Azi privim cu rușine sclavia de dinainte, dar aboliționiștii au avut mult timp o viață grea printre contemporani. Și mai recent, femeile nu aveau drept de vot mai nicăieri în lume. Sufragetele au fost ironizate la vremea lor, dar, fără o obstinație ce trezea destulă ostilitate trufașă, nu s-ar vorbi azi de egalitate de șanse între femei și bărbați. Înaintea tuturor acestora, capitalismul a adus cu sine condiții de muncă jalnice, chiar și pentru copii. Două secole de lupte sindicale au redus semnificativ, cel puțin în anumite țări, accidentele și bolile profesionale. Destule greve au înroșit, între timp, caldarâmul până ca revendicările să fie ascultate. Și dacă nu mai chinuim azi așa des nebunii – nu doar marii psihotici, ci și autiștii ori melancolicii – în azile cu practici inumane nu e doar meritul neurolepticelor, ci și al ciudaților adepți ai antipsihiatriei. Și lista unor mutații de mentalitate pornite prin militantismul unui grup inițial restrâns e lungă.
Imagine din filmul 120 de bătăi pe minut
Dar decisiv nu e patosul, ci justețea cauzei. Și comuniștii erau inițial o minoritate. Dar au adus, în cele din urmă, mai mult prăpăd decât promisa egalitate. Astfel încât trebuie să judecăm de la caz la caz. Nediscriminarea homosexualilor e un pas înainte sau unul înapoi? Să nu uităm că până nu demult articolul 200 îi putea trimite drept în celulă. Doar presiunile integrării europene au dus la abolirea lui, cu toată opoziția acerbă a lui Corneliu Coposu, un catolic fervent, ori a BOR, încă o dată cu două măsuri – una de ultragiată înfierare, alta de tolerare a propriilor (discreți) episcopi sodomiți. Epidemia de SIDA a reprezentat un turnesol în această controversă, cel puțin în lumea occidentală. Pentru unii a fost un semn evident al decadenței moravurilor – dacă nu o pedeapsă divină, măcar un efect al noii promiscuități fiziologice (consecutive revoluției sexuale). Neoconservatorii și evanghelicii au prins din zbor argumentul, gata să-și compare orașele cu Sodoma cea înecată în smoală. Despre cât de insidios au modificat percepția publică asupra noii boli astfel de asocieri a vorbit și Susan Sontag, pentru care confruntarea cu noul virus era doar ultimul episod într-o istorie venerabilă a culpabilizării bolnavilor. De altfel, dacă vrem să găsim cu tot dinadinsul păcate pe drumul răspândirii virusului, până la promiscuitatea homosexuală întâlnim altele: vânătoarea de cimpanzei, transporturile modernizate de colonialismul european, prostituția pentru noua mână de lucru ieftină, turismul (hetero)sexual. Cât despre promiscuitate, să nu ne grăbim să aruncăm piatra: poetul nostru național a murit sifilitic, iar sfântul nostru național a umblat pe la multe Răreșoaie.
Pentru alții, în schimb, tocmai condiția de vulnerabilitate extremă a relansat demnitatea homosexualului, văzut deja nu ca un hedonist mai excentric, ci ca un suferind transfigurat. Care, ca și eroii din 120 de bătăi pe minut, nu renunță, ci iese la contraatac, solicitând nu doar toleranță, ci și politici active în sprijinul seropozitivilor. Mai concret: presiuni eficiente asupra unei industrii farmaceutice prea dependente de considerente comerciale, precum și favorizarea unei educații sexuale bazate pe prezervativ. Aspecte încă actuale, de altfel – companiile de profil investesc deja mai mult în marketing decât în cercetare, iar crizele în distribuția unor medicamente vitale pentru unii sunt recurente; în același timp, micul latex a rămas oaia neagră a papilor (și implicit a lumii catolice). Tinerii membri ai asociației Act Up își folosesc timpul de viață rămas sfidând boala. Nu se lamentează, ci au energia disperării bine canalizate. Provocările lor joacă și rol de euforizant anxiolitic, în contextul unor descurajări de înțeles. Sentimentul că s-au angajat în lupta cea bună e nu doar reconfortant, ci și stimulator. În astfel de condiții, intimitatea nu se decantează departe de lumea dezlănțuită, ci în fugarele sale interstiții. Complicitatea e cel puțin la fel de densă în stradă ca în pat – o situație, în fond, mai degrabă rară. Prea adeseori spațiul privat e o oază, o compensație, dacă nu chiar un refugiu spasmodic, nu o prelungire a convergențelor publice. Între cele două e, dacă nu un hău, cel puțin o graniță. A fi mai mereu alături – când nu sunt în joc dependențe deplorabile – e un privilegiu de militant (norocos). Care resimte orgasmul politic la fel de intens ca pe cel erotic. O astfel de mai deplină tovărășie e invidiabilă, cu condiția ca cea care-i unește să fie o cauză nu doar onorabilă – și comunismul părea –, ci și responsabilă. Istoria le-a dat dreptate: profilaxia și politicile sanitare mai ferme (alături de inovațiile terapeutice) au scăzut semnificativ incidența bolii numai acolo unde au fost aplicate cu consecvență. Cazul neinfectatului Nathan, care uneori neglijează precauțiile cu muribundul Sean, e unul fericit – de cele mai multe ori, însă, acesta e un context tragic. Dacă Philadelphia vorbea despre discriminare și vulnerabilitate legală, 120 de bătăi pe minut vorbește despre militanță și solidaritate.
Lângă Cremona, într-o vilă de secol XVI, suntem în cu totul altă lume decât pe bulevardele pariziene. Și în cu totul altă situație existențială. Boala, nedreptatea și lipsurile sunt departe. Nimic amenințător în afara propriilor dorințe – la prezervativ nu se gândește nimeni. O primăvară erotică, de nimic presată. Trupuri seducătoare, într-o reciprocă râvnire. Muzică de pian, sculpturi grecești, comentariile lui Heidegger la presocratici, galerii renascentiste, etimologii savante. Livezi, lacuri, pădurici, nopți de vară, cascade montane. Cultura și natura își dau mâna pentru a pregăti culcușul celor doi efebi.
Imagine din filmul Strigă-mă pe numele tău
Strigă-mă pe numele tău continuă stilistica lui Bertolucci din Frumusețe furată – în locul vilei toscane, una lombardă, iar în locul adolescentei în prag de inițiere erotică, un adolescent. Ca și predecesorul, Guadagnino practică un intimism manierist, colecționând instantanee atent regizate, eliberate de constrângeri prea realiste. Nu lipsește și o reverență făcută lui Antonioni – în loc de galeriile din Ferrara (din prima poveste din Dincolo de nori), cele din Crema; în plus, Armie Hammer seamănă bine cu Kim Rossi Stuart. Dar și o reverență lui De Sica, ca și cum evreii din Grădinile Finzi-Contini ar fi supraviețuit miraculos și și-ar fi reluat hârjoana juvenilă într-un alt parc edenic, doar puțin mai în amonte pe Pad.
Guadagnino mai explorase la dolce vita – în precedentul A Bigger Splash, de pildă, unde tragică e doar concurența erotică, într-un comparabil context de vacanță, doar într-un decor (sicilian) ceva mai torid. De data aceasta, afinitățile elective homosexuale, extrem de discrete, protejează și mai bine cuplul, pe care nimic exterior nu-l amenință. Scurtul preludiu heterosexual e doar un afrodisiac pentru adevărata idilă, potențată de delicatețea temporizatoare a celui un pic mai matur – un adevărat model pentru o epocă în care se vorbește mult de hărțuire și abuz. Probabil tocmai o anumită doză de indeterminare sexuală – care conferă farmec metamorfozelor dorinței – face ca relația să rămână o aventură de vacanță. Nu e de exclus și o anumită duplicitate deja asumată de american, crescut într-un mediu mult mai puțin tolerant decât cel al adolescentului de dincoace de Ocean. Tatăl celui din urmă – la un moment dat oferă sfaturi aproape de codoș – pare un bisexual refulat, care trăiește o compensație tardivă prin experiența rară a fiului.
În orice caz, suntem într-o oază – mai mult sau mai puțin credibilă – a unei lumi mai degrabă homofobe, unde a fost nevoie de o cumplită epidemie de SIDA pentru a descoperi că heterosexualii și homosexualii sunt în aceeași oală. //