Pe aceeași temă
Cu o zi inainte, pe fluxurile de stiri aparea un comunicat privind achitarea celor patru acuzati de complicitate la crima. Justitia rusa se pronuntase astfel in cazul asasinarii la comanda a jurnalistei Anna Politkovskaia, caz expediat in arhivele victimelor „fara autori cunoscuti“. Iluzoriu triumf al aparatului birocratic impotriva adevarului clamat pe strazi si meridiane, sfidare la adresa nenumaratelor vieti sacrificate in numele democratiei pe stil nou (a fost numita, de altfel, generic al oricaror abuzuri, „democratie supravegheata“, in buna traditie cinica). Procesul decomunizarii a ramas nefinalizat, observa regizorul Lev Dodin (invitat cu spectacolul Viata si destin, dupa romanul omonim al lui Vasily Grossman), intr-o intalnire cu presa prilejuita de Festivalul Uniunii Teatrelor din Europa, editia a XVII-a, la Bulandra, spre deosebire de procesul denazificarii din Germania inceput din anii ‘60. Simpla comparatie…
Si iata ca, la Teatrul LUNI de la Green Hours, informatia se adauga dosarului-document Rusia lui Putin, ce prefateaza spectacolul-lectura prezentat de UNACT, in cadrul unui atelier de arta traducerii coordonat de Carmen Vioreanu si Nicolae Mandea. Sigur ca, in ambianta „underground-ului“, ecoul are alte conotatii decat aceea convenita de scena clasica; atunci nici „efectul“ estetic nu este unul cu orice pret cautat. Tinerii actori sunt indrumati spre tonul alb, lasand cumva cuvintele in libertate. Nu retorica teatrala e aici pusa in joc si nu lipsesc stangaciile, rostirea nefinisata. In schimb, conectarea la actualitate – dar cate corespondente implica aceasta in spatii disperse – e una dintre motivatiile ce face diferenta. Si, sigur ca da, putem citi in intimitate volumul Rusia lui Putin, versiunea romana aparuta in 2008, la Editura Meditatii, reprezentand prin ea insasi o zguduitoare experienta in care ne regasim, daca nu suntem interesati de reactia ultimelor generatii, desi nu au trait in proximitatea Gulagului, exportandu-si prin timp si in cele mai neasteptate ipostaze mostenirea, nu ramane indiferenta fata de absurdul totalitarismului, revedicandu-se in spirit totodata de la traditia unei mari literaturi. Doar ca, de data aceasta, este vorba de intamplari, cu ghilimelele de rigoare, din infailibilul, in ciuda mistificarilor si manipularii mediatice care-l paraziteaza, cotidian. Privit fara menajamente in toata grozavia sa de catre o constiinta neinregimentata, tot astfel transferul marturiei nemijlocite/netranzactabile in teatru, dincolo de geografie si ideologii, insolit omagiu al unui mare dramaturg suedez, Lars Norén, a carui piesa, Anna Politkovskaia in memoriam, este jucata acum pe importante scene europene, complineste aici semnificatia unui eveniment. Construit prin alaturarea fragmentelor din cartea jurnalistei la textul teatral, un analogon al realului. Si refuzului de a capitula.
Au citit actori si regizori: Alexandru Fifea, Bogdan Georgescu, Cristina Gavrus, Alice Monica Marinescu, Andrei Serban, Lucian Iftimie, Andrei Ionita, Ionut Grama, Lala Misosniky, Sanziana Nicola, Andrei Ionita, Miruna Bogdan. Documentare: Arina Braileanu. Parteneri: Teatrul LUNI de la Green Hours, Agentia de Monitorizare a Presei, Asociatia Persona.