Zweig sau împotriva fanatismului

Ioan Stanomir | 09.07.2012

Pe aceeași temă

“Lumea de ieri. Amintirile unui european” este testamentul unui scriitor a cărui biografie a putut părea aceea a unui copil fericit al sorţii. Născut într-o familie evreiască ce ilustrează,  exemplar, sinteza austriacă, educat, rafinat şi poliglot, Stefan  Zweig devine, în anii dintre cele două războaie mondiale, un autor de best seller-uri şi una dintre conştiinţele cele mai articulate şi profunde ale umanismului european. Şi totuşi, acestui edificiu organizat în jurul îngemănării dintre sensibilitate şi raţiune îi va fi dat să se năruie, o dată cu naţional- socialismul. Treptele tragediei sale sunt familiare în successiunea lor- mai întâi interdicţia şi arderea pe rug a cărţilor sale în Germania nazistă, apoi părăsirea, definitivă, a Austriei redusă la rolul de provincie a noului  Reich. Statutul  juridic  de “apatrid” traduce, dramatic, coborârea în inferrn. Sinuciderea din 1942, în Brazilia ultimului exil, nu este decât epilogul  căutării  eşuate a unei alte patrii în locul celei europene şi austriece, pierdute.

Şi, ca şi în cazul unui alt austriac  împins către exil şi moarte, Joseph Roth, părăsirea tărâmului natal se află la originea  propensiunii creatoare ce dă naştere capodoperei. “ Lumea de ieri “  nu este doar biografia  lui Zweig, ci şi una dintre acele expresiile geniului  limbii şi culturii germane. La două decenii de la prăbuşirea Imperiului şi a  finalului Marelui  război, Zweig face  să renască, în cadrul frescei sale, un continent de imagini, de sunete şi de concepte, continent pe care îl  opune  valului de fanatism pe care îl întruchipează mareea hitleristă. O  fericită contaminare se produce  între  diferitele voci  ale scriitorului.   În ”Lumea de ieri” se întâlnesc, unite, fineţea de portretist a autorului de nuvele şi entuziasmul în apărarea libertăţii din  cartea dedicată lui Castellio şi Calvin. Simbolic, acestei biografii a lui Zweig, înflăcărate în  elogiul  demnităţii umane şi în demonizarea tiraniei, N. Steinhardt îi va consacra una dintre  paginile cele mai luminoase ale publicisticii sale din intervalul de după august 1944.

Fiu al unei lumi ce  venerează progresul şi acordă raţiunii puterea de a străbate tenebrele, Zweig oferă, o dată cu  legatul său auto-biografic,  evocarea unui trecut ce pare ininteligibil celor de astăzi. Accelerarea istoriei şi ridicarea către suprafaţă a demonilor colectivismului  acordă mitului austriac o poziţie privilegiată în  imaginarul lui Zweig. Ca şi pentru Roth, cel din “ Marşul Radetzky”, imperiul şi împăratul muribund  ipostaziază acel echilibru   ce reconciliază contrariile. Viena culturii şi a muzicii  este patria în care se trăieşte , de către Zweig şi de către contemporanii săi, un vis ce pare fără de sfârşit. Minunata  vară a lui 1914, ultima  vară de pace, este cântecul  de lebădă al vechii Europe. Ceea se naşte, după convulsiile unui război devastator, nu mai poate fi decât un interludiu  de pace. Dincolo de suprafaţa liniştitoare a epocii de până la 1933 se pot resimţi mişcările tectonice ale  noilor credinţe telurice. Contrastul dintre umanismul liberal al lui Zweig şi  decorul noii Europe  este energia ce hrăneşte  pledoaria sa pentru moderaţie şi lumină, într-o  epocă a rătăcirilor.

Puţine texte ale  secolului XX recuperează, precum “ Lumea de ieri”, această condiţie a exilului. Dezrădăcinarea, dispariţia familiarului, vecinătatea  fanatismului ubicuu  colorează paginile de final ale cărţii. Zweig trăieşte spre a fi martorul definitivei prăbuşiri a Vienei care îi fusese spaţiu matricial. Masificarea  rasistă şi gustul violenţei de stat  sunt  mărcile  timpului postbelic. Disperarea lui  Zweig este disperarea umanismului liberal în faţa avansului, aparent de neoprit, al răului. Zweig este  un Settembrini constrâns să trăiască în utopia carcerală imaginată de cei mai radicali dintre discipolii lui Naphta.

Există, însă, un nucleu de  paradoxal optimism ce temperează pesimismul istoric al lui Zweig. În faţa nebuniei ce agită masele, în faţa pasiunilor  ce dezumanizează, în faţa fanatismului ce exaltă rasele şi puritatea sângelui, se  înalţă, doar aparent fragil, zidul de apărare al spiritului şi al  artei. European şi occidental, Stefan Zweig  este parte din linia nobilă a reflecţiei ce refuză barbaria. Recitit astăzi, testamentul lui Zweig este un îndemn  la echilibrul culturii şi al libertăţii.              

Stefan Zweig, “ Lumea de ieri. Amintirile unui european. “ , traducere de Ion Nastasia, Editura Humanitas, Bucureşti, 2012.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22