Pe aceeași temă
Dezbaterea pe care o prezentăm în rezumat, prilejuită de apariția la Editura Curtea Veche Publishing a volumului Iarnă-n vară, Primăvară-n toamnă, de Joachim Gauck, a avut loc duminică 2 iunie, în cadrul Târgului de carte BookFest. La eveniment au participat ambasadorul Germaniei în funcție la acea dată, Andreas von Mettenheim, Ioan Stanomir, profesor universitar, Ana Blandiana, scriitoare, fondatoarea Memorialului Sighet, Adrian Cioflâncă, istoric, membru al Colegiului CNSAS, Michael Astner, traducătorul cărții. Dezbaterea a fost moderată din partea editurii de Doina Jela, redactorul cărții.
Asumarea trecutului
ANDREAS VON METTENHEIM (ambasadorul Germaniei în funcție la acea dată)
Mă bucură faptul că volumul lui Joachim Gauck poate apărea acum şi în limba română. Mă exprim aşa cu bună ştiinţă, deoarece nu este o carte scrisă de preşedintele federal, ci de Joachim Gauck – o diferenţiere pe care acesta pune mare preţ.
Cu toate acestea, după cum ştiţi, ambasadorul german este, în mod formal, reprezentantul preşedintelui federal în ţara gazdă, astfel încât sunt îndreptăţit, ba chiar este de datoria mea să vă transmit salutul preşedintelui federal cu prilejul unei dezbateri la care el ar fi putut contribui incomensurabil mai mult decât mine, dacă îndatoririle sale ca şef de stat i-ar fi permis.
Voi avea grijă acum să nu fac o recenzie a cărţii, însă vă recomand lectura acestui mare angajament pentru libertate, care este totodată şi un angajament pentru responsabilitate proprie.
Doamna Ana Blandiana va relata, desigur, în cadrul dezbaterilor, despre fructuoasa colaborare între Institutul Gauck şi instituţiile similare din România, o faţetă importantă a numeroaselor legături între ţările noastre.
Țările noastre sunt legate de anul 1989, fapt care ne oferă posibilitatea unor comparaţii. De aceea, este important să precizăm că, şi în ceea ce priveşte asumarea trecutului, premisele din Germania şi România au fost şi poate încă mai sunt foarte diferite.
Germania a trebuit să „facă ordine“ în urma a două dictaturi, a dominaţiei naziste şi a RDG-ului comunist – aceasta ar fi prima deosebire. Cea de-a doua constă în faptul că fosta RDG a avut alături, după 1989, o Germanie relativ prosperă, organizată eficient şi obişnuită cu libertatea, ai cărei cetăţeni, funcţionari şi experţi au putut ajuta. Gauck povesteşte pe larg în cartea sa despre cum a acceptat să-i fie recomandat, pentru funcţia de adjunct al său, un jurist din Bavaria, funcţionar de rang înalt, apolitic, şi despre cum a obţinut o echipă de funcţionari din cadrul Ministerului federal de Interne, care îl va ajuta la dezvoltarea instituţiei sale. Noua Românie nu a avut, în acest sens, o Germanie federală alături.
Las România în seama dumneavoastră şi mă voi ocupa doar de Germania. Vă rog să aveţi înţelegere pentru faptul că voi face referire şi la perioada dictaturii naziste, însă sunt valabile aceleaşi principii.
Subiectul „asumării trecutului“ ne preocupă pe noi, germanii, de peste 50 de ani, face parte din cotidianul nostru. Trebuie doar să deschideţi ziarele, care între timp au trecut la mici analize sectoriale, la istoria anumitor întreprinderi în timpul celui de-Al Treilea Reich, eventual la problema dopajului în sportul redegist sau, foarte actual, la investigaţiile privind testarea unor medicamente periculoase pe cetăţenii redegişti. Poliţia Judiciară federală şi Serviciul de Informaţii Externe s-au confruntat recent cu problema continuităţii personalului preluat din timpul celui de-Al Treilea Reich. Şi instituţia pe care o reprezint, Ministerul de Externe federal, a iniţiat recent o dezbatere dură şi foarte controversată privind participarea unor diplomaţi germani la Holocaust. Toate aceste subiecte se bucură de larg interes în rândul opiniei publice.
Nu puteţi să aşteptaţi de la mine o comparaţie detaliată privind reglementările în materie de despăgubiri, privind asumarea şi prelucrarea trecutului din punct de vedere juridic şi politic, s-ar putea să nu iasă aşa cum, poate, vă aşteptaţi.
Istoria despăgubirilor acordate victimelor nazismului a fost o istorie a corectărilor, plină de nedreptăţi şi lipsuri. În timp ce despăgubirile acordate absolut justificat evreilor în RFG (nu şi în RDG!), din motive pe care nu trebuie să le mai explic aici, au fost atribuite relativ repede, alte grupe de victime (ale programului de eutanasiere, homosexualii, romii sau cei obligaţi la muncă forţată) au fost incluse abia în urma unui proces de decenii. A durat, parţial, peste 20 de ani până când aceste grupuri de victime au fost luate în considerare.
Şi în ceea ce priveşte asumarea nedreptăţilor din RDG sub aspect al despăgubirilor, acestea au fost acordate doar în cazul privării de libertate cu lezare gravă a statului de drept. În Germania nu s-au acordat niciodată pensii pentru disidenţă.
Urmărirea penală a dictatorilor şi a colaboratorilor acestora s-a dovedit a fi, de asemenea, dificilă. Aceasta a reuşit după căderea celui de-Al Treilea Reich doar pentru că aliaţii au instituit un nou drept internaţional prin procesele de la Nürnberg. Între 1945 şi 2005 au fost condamnate la închisoare aproximativ 6.500 de persoane pentru uciderea de civili în timpul celui de-Al Treilea Reich. Amintesc în acest context că judecătorii Curţii naziste a Poporului, o maşinărie de ucis care a condamnat în cei 10 ani de existenţă peste 4.500 de oameni la moarte, au scăpat nevătămaţi până în anii ’60, în baza concepţiei juridice că judecătorii ar fi aplicat corect legea existentă la acea vreme.
După căderea regimului comunist, au fost iniţiate investigaţii, încă în fosta RDG, împotriva a 100.000 de persoane cu condamnarea definitivă a 750 pentru nedreptăţi din timpul RDG (falsificarea alegerilor, acte de corupţie, abuz de putere, ordonarea deschiderii focului la frontiera germană internă). Notabile sunt condamnările înalţilor demnitari redegişti pentru ordonarea deschiderii focului la Zidul Berlinului.
În pofida acestor cifre, sunt criticate similar ambele realităţi istorice de asumare a trecutului: asumarea juridică s-ar fi tărăgănat prea mult, vinovaţii rămânând din raţiuni de formă în libertate, decedând înainte de a putea fi judecaţi.
Activista pentru drepturi civice Bärbel Bohley a lansat celebra frază: „Ne-am dorit dreptate şi ne-am ales cu statul de drept“, punând astfel degetul pe rană. Pentru că suntem şi vrem să fim un stat de drept, nu avem voie să facem lucrurile în grabă. Există în acest sens un pasaj interesant în carte. Gauck este criticat de către colaboratorii săi din cadrul institutului pentru refuzul de a face accesibile publicului documente ale STASI. Refuzul său se baza pe faptul că nu exista în momentul respectiv nicio bază juridică pentru aceasta. Gauck scrie referitor la această situaţie: „Eu luasem poziţie pentru apărarea statului de drept, iar acesta devine secundar când etica celor buni face regulile. Administraţia de stat trebuie să fie gestionată de drept. Nici părerile, nici bunele intenţii şi nici relele intenţii nu trebuie să ghideze acţiunile“. Astfel existau şi argumentele juridice pentru întreruperea cercetării penale împotriva lui Erich Honecker.
Doar puţine personalităţi ale mişcării civice au găsit un loc în viaţa publică a Germaniei reunificate. Este adevărat şi bine că cetăţeni din Estul Germaniei ocupă între timp funcţii importante, însă nici Joachim Gauck şi nici Angela Merkel nu afirmă despre ei că ar fi fost disidenţi. De altfel, probabil că singurul disident într-o importantă funcţie de stat după cel de-Al Treilea Reich a fost Konrad Adenauer însuşi, un politician căruia istoricii contemporani îi reproşează, pe de altă parte, că s-ar fi folosit din plin de vechile cadre din perioada nazistă la clădirea Germaniei federale.
Vă rog să decideţi singuri ce vi se pare cunoscut din cele ce am avut onoarea să vă prezint.
Vă doresc o dezbatere interesantă şi vă mulţumesc pentru atenţie.
DOINA JELA (Curtea Veche Publishing)
Proiectul editorial în care se înscrie apariția cărții în discuție este unul axat pe interesul susținut și constant al Editurii Curtea Veche Publishing pentru istoria recentă a spațiului est-european. Memoriile pastorului Joachim Gauck, actualmente președintele Germaniei, fac parte dintr-o serie mai specifică a acestui interes, urmând apariției cărții regretatului președinte al Cehoslovaciei și apoi al Cehiei, Václav Havel, Pe scurt, vă rog! ( 2009), și celei a lui Lech Walesa, Drumul spre adevăr (2011). Este o serie prin care dorim să punem la dispoziția cititorilor memoriile unor personalități care au contribuit decisiv nu numai la căderea regimului comunist, ci și la căutarea unor căi de reîntoarcere la democrație a țărilor lor, în poziții decisive în stat.
Dezbaterea s-a axat pe ideile și informațiile conținute în cartea lui Joachim Gauck, dar și pe faptul că, în calitatea sa de opozant al regimului comunist, iar mai apoi de Însărcinat Federal și creator al Autorității pentru documentele STASI, din fosta RDG, fostul pastor a acordat o prețioasă asistență omologilor săi români, înspirând instituțiile care și-au asumat drept sarcină demontarea, descrierea și în final înțelegerea caracterului ilegitim și criminal al regimului sub care țările noastre au trăit vreme de aproape 50 de ani: Memorialul Sighet, IICCMER, CNSAS.
Invitații au privit în paralel felul cum a fost abordat trecutul comunist în România și Germania, din punct de vedere: politic, juridic (cadrul legal și specificul lui, procese, despăgubiri, recompense), istoric, instituțional, editorial.
S-a vorbit de asemenea comparativ despre procesele în justiție, în cele două țări, numărul celor efectiv finalizate, responsabilii de crime sau abuzuri îndreptate împotriva drepturilor omului care au fost sancționați, frustrarea populației și în România, și în Germania că rescrierea istoriei din perspectiva victimelor nu a depășit etapa dreptului acestora de a se exprima. Despre importanța memorialisticii de închisoare, memorialisticii victimelor/persecutorilor, accesul la putere al foștilor colaboratori.
Modelul intelectualului implicat
ANA BLANDIANA (Memorialul Sighet)
L-am cunoscut pe d-l Joachim Gauck atunci când, în 1992 și apoi în 1997, a venit în România ca invitat al Alianței Civice pentru a sprijini eforturile noastre de a convinge Parlamentul României să voteze legea pentru studierea dosarelor fostei Securități. Era, la acea dată, președinte al Oficiului pentru studierea dosarelor STASI, instituția pe care o gândise, o înființase și o conducea, după ce se aflase în fruntea mulțimilor care - în octombrie 1990, în timp ce Zidul Berlinului se prăbușea - au ocupat sediile STASI salvând de la distrugere arhivele. Această instituție – model al sistemului de prelucrare a trecutului comunist - a fost şi modelul ideal pentru CNSAS, iar el - fostul lider al societății civile din RDG și inventatorul acestui sistem - era pentru noi modelul intelectualului implicat, dincolo de toate riscurile și de bună voie, în lupta pentru reformă și adevăr.
În această carte își rezumă, limpede și calm, întreaga viață, de la copilăria cu tatăl deportat în URSS (fără a fi fost nazist) la lunga perioadă în care și-a transformat amvonul într-o baricadă de la înălțimea căreia distribuia enoriașilor săi demnitate, revoltă și speranță; de la complicata și esențiala activitate de descifrare a dosarelor, în cadrul instituției căreia i-a fost și creier, și suflet, și care îi poartă neoficial numele, la alegerea sa ca președinte al Germaniei. Acest ultim pas, făcut peste prăpastia ce desparte de obicei societatea civilă de clasa politică, întregește emoționantul destin al unei personalități pentru care ideile și faptele nu s-au contrazis niciodată. A fi președintele Germaniei nu este pentru fostul pastor Gauck o onoare mai mare decât este pentru Germania onoarea de a-l avea președinte pe gânditorul şi organizatorul Institutului Gauck.
Pietate creştină şi viziune democratică
IOAN STANOMIR (profesor, fost președinte executiv IICCMER)
Înainte de a fi preşedintele de astăzi al Germaniei, Joachim Gauck este una dintre vocile care au onorat şi apărat cauza libertăţii şi a demnităţii umane în anii de încercare ai comunismului. Pastor şi luptător, Joachim Gauck probează posibilitatea naşterii unui mesaj politic şi moral care să combine învăţătura creştină şi preceptele pluralismului politic. Joachim Gauck duce mai departe, în acelaşi timp, tradiţia rezistenţei germane împotriva tiraniei naziste. Atunci când o naţiune se lasă sedusă de retorica urii, rolul celor puţini şi singuri este de a reabilita valoarea adevărului şi a omenescului.
Înfruntând comunismul şi instituind un sistem de gestionare a memoriei poliţiei politice din DDR, Joachim Gauck a pus în mişcare un mecanism ce a inspirat şi mobilizat naţiunile din Europa Centrală și de Est.
Într-o lume în care relativismul moral este elogiat, iar dimensiunea etică a angajamentului public este socotită ridicolă, biografia lui Joachim Gauck este un model pe care îl putem invoca, terapeutic. Fermitatea în condamnarea totalitarismului este condiţia obligatorie a refondării democraţiei.
Carte de înţelepciune, memoriile lui Joachim Gauck sunt o meditaţie în marginea unui secol al crimelor şi ispitelor. Alături de un Václav Havel, Gauck dă sens suferinţei noastre sub comunism. Sinteză umanistă de pietate creştină şi viziune democratică, acţiunea publică şi intelectuală a lui Joachim Gauck este testamentul pe care Europa asediată de comunism îl lasă viitorului.
ADRIAN CIOFLÂNCĂ (expert CNSAS)
Așa cum se știe, Germania este un caz paradigmatic prin modul care și-a gestionat trecutul dificil, traumatic, făcând față unei duble poveri: memoria Holocaustului și a comunismului. Și a devenit un model pentru celelalte state postdictatoriale, gestionând eficient problemele imense. Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității din România a fost construit luând ca reper Autoritatea Gauck. Totuși, în România, exemplul german a devenit nu doar model, ci și mit. Iar un mit simplifică lucrurile, le idilizează, trece cu vederea eșecurile, neajunsurile etc.
Gauck, actualul președinte al Germaniei și creator al Autorității federale pentru Studierea Arhivei STASI, este în poziția să vorbească despre ambele trecuturi problematice. La 11 ani, în 1951, tatăl său, fost ofițer de marină în armata lui Hitler, a fost ridicat de trupele sovietice de ocupație și deportat în Siberia, sub acuzații de spionaj lipsite de temei – unul dintre derapajele denazificării din zona estică a Germaniei din care Gauck a învățat. O spune clar: „am renunțat la o «decomunizare» analogă cu denazificarea, așa cum au practicat-o de exemplu cehii, atunci când i-au îndepărtat pe membrii Partidului Comunist din Cehoslovacia din serviciul public“.
În România, modelul german este evocat ca o formulă radicală de decomunizare. Or, soluția germană a fost un succes tocmai pentru că a adoptat o cale moderată, democratică. Ca șef al Autorității care gestionează dosarele STASI s-a opus atât ideii de distrugere integrală a arhivei, cât și deschiderii ei nediscriminatorii, preocupat fiind de protecția datelor personale, de demnitatea victimelor și a terților pomeniți în dosare.
Alături de obsesia pentru statul de drept, remarcabilă la Gauck este conștiința efectelor limitate. Fostul șef al Autorității pentru documentele STASI nu prezintă activitatea instituției ca parte a unei cruciade pentru purificarea morală a Germaniei. El a știut de la început că, pragmatic vorbind, efectele vor fi limitate, dar a crezut întotdeauna în importanța lor etică.
Mitul german face ca orice comparație între Germania și România să meargă invariabil în favoarea modelului german. Germanii au preluat repede controlul arhivelor poliției politice, au reglementat accesul printr-o lege valabilă în linii mari și astăzi, iar numărul angajaților Autorității a ajuns la 3.300 de oameni. În cazul României, CNSAS a fost construit mai târziu, cu o lege mai proastă, accesul masiv la documente a fost mai târziu, iar volumul de muncă este gestionat de circa 230 de angajați. Cu toate acestea, CNSAS este o instituție care funcționează bine, este rutinată, are proceduri predictibile și creează la rându-i beneficii publice.
Un docu-roman autobiografic
MICHAEL ASTNER (traducătorul cărții)
La această dezbatere, părerile exprimate de invitaţi au lăsat oarecum impresia că-i vorba de o carte pentru un public avizat, pentru specialişti în materie de istorie comunistă ori în studierea arhivelor STASI, respectiv ale Securităţii, ceea ce mă determină să punctez înainte de toate mai ales valenţele ei de docu-roman autobiografic, de Bildungsroman într-ale vieţii, libertăţii şi democraţiei.
Desigur, dincolo de firul autobiografic, cartea lui Gauck poate fi citită şi ca un fel de introducere în istoria RDG, a comunismului est-german, oferind posibilitatea de-a compara şi de-a reflecta asupra unei perioade istorice prea uşor şi prea repede uitată de atâţia şi atâţia cetăţeni din Germania şi din România.
Dar această carte merită citită poate cu atât mai mult şi pentru capitolele dedicate anilor de după căderea Zidului de la Berlin, de după reunificarea Germaniei, pentru că Gauck ne oferă o imagine nuanţată a unei tranziţii reuşite – reuşită care însă nu se explică exclusiv prin norocul de-a fi avut o „soră mai mare“, Germania de Vest, un exemplu concret fiind chiar Autoritatea Gauck, care, în mod paradoxal, a trebuit să se lupte nu doar cu foştii nomenclaturişti şi securiştii de la STASI, ci şi cu politicieni vest-germani, în frunte cu Helmut Kohl („cancelarul reunificării“), pentru a face accesibile dosarele STASI: „De-ar fi fost după Kohl (...), arhiva STASI ar fi dispărut pur şi simplu într-o imensă gaură neagră“.
Închei cu o formulare de-a dreptul înţeleaptă a lui Joachim Gauck: „Am fost adesea întrebat dacă informaţiile din dosare n-ar împiedica iertarea. La care am replicat mereu: «Nu pot ierta decât ceea ce ştiu»“.
Material realizat de DOINA JELA