Educatia religioasa in scolile publice

Ana Soviany | 24.01.2008

Pe aceeași temă

Liga Pro Europa a lansat miercuri, 16 ianuarie, la sediul Grupului pentru Dialog Social, raportul privind educatia religioasa in scolile publice, cu titlul Promovarea interesului superior al copilului in educatia religioasa. Monitorizarea educatiei religioase in scolile publice din Romania. Scopul proiectului a fost "studierea modului in care se desfasoara educatia religioasa in scolile publice din Romania, finantate de la bugetul de stat, formularea de recomandari pentru reformarea predarii educatiei religioase in scoli si adoptarea de politici publice care sa corespunda idealului educational al Romaniei ca stat membru al Uniunii Europene, exigentei de a promova interesul superior al copilului, respectul pentru principiul egalitatii de sanse, nondiscriminarea, protectia minoritatilor religioase si dreptul de a nu fi afiliat religios".

Proiectul, dupa cum a explicat Smaranda Enache (presedinta Ligii Pro Europa), s-a desfasurat pe mai multe niveluri. Un prim nivel a fost cel de cercetare si a fost realizat de coautorii care au asigurat partea teoretica a raportului. Un alt aspect a constat in impartirea a 3.750 de chestionare, prin care s-a sondat opinia elevilor si profesorilor in legatura cu religia in scolile publice. De asemenea, au avut loc intalniri cu reprezentanti ai elevilor, profesorilor si cultelor, in care au fost dezbatute rezultatele obtinute in cadrul studiului. Raportul mai cuprinde o analiza a 32 de manuale de religie, din toti cei 12 ani de scoala, a programelor si tipurilor de evaluare.

Smaranda Enache a marturisit ca au existat si momente dificile in desfasurarea proiectului si ca realizatorii studiului au fost etichetati uneori ca "una dintre aripile unei minoritati agresive atee care urmareste excluderea religiei din programa scolara".

Unul dintre autorii care s-au ocupat cu analiza manualelor, Remus Cernea, a vorbit despre pasajele violente, intolerante si de un ritualism excesiv pe care le-a descoperit in cartile de religie. Drept exemplu, Cernea a aratat cum un manual de clasa I sugereaza ca cine nu se trezeste duminica inainte de ora 10 "nu-l iubeste pe Dumnezeu, nici pe aproapele sau".

La randul sau, Liviu Andreescu, care s-a ocupat de capitolul dedicat educatiei religioase in alte state, a explicat ca, din acest punct de vedere, asemanarile dintre Romania si alte tari democrate sunt doar aparente. Desi in majoritatea statelor democrate se preda educatie religioasa in scolile publice, de multe ori confesionala si uneori catheizanta, cu statut de materie facultativa sau optionala, spre deosebire de Romania, tendinta este de trecere spre multiconfesionalism si de intocmire a programelor scolare in spiritul unor obiective educationale mai largi.

In acelasi timp, s-a vorbit despre ambiguitatea statutului educatiei religioase in scoli, intre materie obligatorie, facultativa si optionala.

Printre coautorii raportului se afla si Emil Moise, profesorul devenit celebru dupa ce a dat in judecata Inspectoratul Scolar Judetean pentru ca simbolurile religioase sa fie eliminate din salile de clasa in afara orelor de religie. Moise a punctat faptul ca cineva care nu crede in Dumnezeu nu poate fi obligat sa contribuie financiar la plata profesorilor de religie sau a preotilor. De asemenea, a vorbit despre pedeapsa de pana la 6 luni de care este pasibil oricine forteaza o persoana sa asiste la un ritual religios, in aceasta categorie intrand si inchinarea de la inceputul orei de religie.

In cadrul dezbaterii a fost adusa in discutie si problema statutului cadrelor didactice care predau religia, care sunt subordonati atat Ministerului Educatiei, cat si Bisericii. Pentru a putea activa ca profesor de religie, nu este suficienta doar o diploma de absolvent de teologie, ci si binecuvantarea Bisericii.

Pe de alta parte, inspectorul general pentru disciplina religie, Vasile Timis, a spus ca ministerul doreste ca, si daca într-o clasa exista un singur elev de alta confesiune, acesta sa poata sa opteze pentru o educatie religioasa specifica propriei confesiuni.

De asemenea, a explicat ca exista aspecte in programele scolare pentru religie care incearca sa-i indrume pe copii spre implicare sociala, toleranta si spirit irenic. Timis a adaugat ca "Suntem cu totii interesati sa avem o educatie religioasa mai responsabila, care sa ne faca pe toti mai toleranti".

Preotul Mihai Sasaujan, lector la Facultatea de Teologie Ortodoxa din Bucuresti, a vorbit in schimb de impresia de viziune unilaterala pe care i-a lasat-o maniera de prezentare a discursurilor. "Eu cred ca fiecare copil, in fiecare confesiune, la orele de religie invata valoarea fundamentala crestina, care este identica la toate celelalte. E un nonsens sa spui ca, promovand valoarea confesiunii tale, ranesti valoarea altei confesiuni", a mai adaugat el.

Proiectul a fost realizat in perioada septembrie 2006-noiembrie 2007, de Liga Pro Europa si s-a bucurat de sprijinul financiar al Ambasadei Tarilor de Jos, prin programul Matra-KAP Small Projects. La lansarea de la GDS a participat si Excelenta Sa Jaap Werner, ambasadorul Olandei la Bucuresti.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22