Pe aceeași temă
Miercuri, 5 decembrie 2012, Grupul pentru Dialog Social a organizat dezbaterea cu tema Pentru cine e urgentă modificarea Legii Audiovizualului?, moderată de Şerban Pretor. La dezbatere au participat actuali şi foşti membri ai Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) şi reprezentanţi ai asociaţiilor implicate în fenomenul audiovizual.
Publicăm în continuare fragmente din această dezbatere.
ŞERBAN PRETOR (fost membru al CNA):
Ne-am adunat aici să discutăm despre cui îi foloseşte actuala tentativă de modificare a Legii audiovizualului. Spun tentativă, pentru că a fost o ordonanţă adoptată şi prezentată în briefingul de presă după şedinţa guvernului din 27 noiembrie şi, în ciuda faptului că a fost prezentată ca adoptată deja, având în vedere că a fost atât de urgentă încât n-a putut să-şi facă circuitul firesc de a fi supusă dezbaterii publice, de a obţine avizele de la ministerele de resort, ne aşteptam ca a doua zi să fie publicată în Monitorul Oficial şi să producă efecte. Faţă de un proiect dezbătut în public care se concretizează într-un act normativ, aici traiectul a fost aproape invers, adică, după ce a fost adoptat ca ordonanţă de urgenţă, în urma reacţiei publice, actul a fost transformat în proiect şi prezentat ca atare. CNA a primit ulterior o invitaţie din partea guvernului să dezbată proiectul ordonanţei. Unul dintre punctele care va constitui un subiect în dezbaterea noastră este modul procedural în care s-a făcut adoptarea sau neadoptarea, pentru că, la ora actuală, e greu să ştii dacă e vorba de un proiect care a fost adoptat şi modificat ulterior sau chiar e vorba de un proiect care acum îşi începe traiectul de dezbatere publică şi avizare de către organismele abilitate de lege. Ar fi fost bine să putem avea un reprezentant al iniţiatorilor, căruia să-i cerem să ne explice şi modul în care a fost conceput acest act şi unde a prins el contur, în ce formă şi prin ce foruri a fost el definitivat. Mai ales, am fi fost interesaţi să aflăm caracterul de urgenţă, deoarece Constituţia obligă guvernul ca, în caz excepţional, când poate să dea ordonanţe de urgenţă, să explice clar caracterul de urgenţă. Din păcate, nu există nimeni prezent care să poată face acest lucru, astfel încât vă invit să vă spuneţi punctele de vedere atât în ce priveşte această procedură, cât şi problemele de conţinut ale ordonanţei.
Parcurs legislativ răsturnat
GELU TRANDAFIR (membru al CNA):
Problema mea este că, de fapt, nu stai de vorbă cu o persoană, nu vezi pe cineva care să susţină din partea iniţiatorilor posibilitatea de a pune întrebări şi de a da răspunsuri asupra acestui proiect de ordonanţă. Asta e o situaţie total anapoda, e cumva răsturnat totul. Este întâi un proiect adoptat, nu se duce la Monitorul Oficial şi apoi se dă timpul înapoi, este trimis spre avizare. În felul ăsta putem să şi întinerim, pe aceeaşi logică! Sunt reprezentanţii cabliştilor, ai industriei de publicitate etc. I-am întrebat: cu cine aţi vorbit? Vreau o persoană căreia să-i spun: sunt gata să accept argumentele tale sau să ţi le resping.
RĂSVAN POPESCU (preşedintele CNA):
Noi am luat o poziţie încă de când au început să se vehiculeze variante de modificare a Legii audiovizualului, de acum câteva săptămâni. Am trimis guvernului o serie de observaţii, mai ales din punct de vedere tehnic, cu raportare la nişte variante care circulau la momentul respectiv. Cu această ocazie, am avut o dezbatere publică la CNA, în care unii dintre actorii din piaţa media interesaţi în acest proiect au putut să-şi spună punctul de vedere. Pe 29 noiembrie, ne-a venit proiectul în mod oficial. Azi am avut o discuţie, cu proiectul în faţă. Din nou au fost invitaţi să ia cuvântul reprezentanţii industriei. Am constatat că punctele de vedere sunt divergente, atât între membrii Consiliului, cât şi între cei din industrie. Posturile de televiziune sunt mai degrabă mulţumite de proiect, în timp ce nemulţumiri sunt în zona cabliştilor şi a celor care lucrează în industria de publicitate. Fiind o paletă atât de largă, nu putem decât să transmitem iniţiatorului, Ministerul Comunicaţiilor, că nu am reuşit să ajungem la un punct de vedere comun şi că au datoria, ca iniţiator, să consulte nu numai instituţiile interesate, respectiv CNA, Consiliul Concurenţei şi ANCOM, ci şi cei mai importanţi jucători de pe piaţa media.
ANDREEA PORA (redactor-şef adjunct, revista 22):
În ce puncte, în mod concret, consideraţi că proiectul ar trebui modificat? Am să-i rog să răspundă acestei întrebări pe reprezentanţii cabliştilor, ai agenţiilor de publicitate etc. A doua chestiune care cred că ar merita dezbătută porneşte de la această afirmaţie, care pe mine m-a surprins şi aş vrea să o înţeleg mai bine, şi anume: de ce posturile de televiziune sunt mulţumite?
GEORGE CHIRIŢĂ (director executiv, Asociaţia Română de Comunicaţii Audiovizuale):
Această lege, poate, nefiind perfectă sau foarte riguros redactată, conţine ceva care poate să ne pună un semn de întrebare asupra acestei certitudini că a fost vorba de o procedură viciată în adoptarea acestei ordonanţe. Anume, conţine o prevedere care spune că, în situaţii care pot afecta interesul public, se aplică procedurile de urgenţă dispuse de legi şi nu se aplică procedura de dezbatere pe care o descrie detaliat actul normativ, adică Legea transparenţei decizionale. Asta ne împinge la discuţia dacă e vorba de o asemenea situaţie sau nu, în cazul ordonanţei de urgenţă. Modul de adoptare e reglementat nu într-o lege, ci chiar în Constituţie, avem cazul tipic prin care excepţia din Legea transparenţei îşi poate găsi un subiect asupra căruia să se aplice.
IOAN ONISEI (membru al CNA):
Potrivit Legii audiovizualului, art. 17 alin. 3, CNA este consultat în legătură cu orice modificări ale Legii audiovizualului sau în legătură cu domeniul audiovizualului. Legea care reglementează transparenţa în legătură cu actele normative adoptate de administraţie a fost încălcată.
O lege în avantajul radiodifuzorilor
VALENTIN JUCAN (membru al CNA):
Această ordonanţă nu este urgentă. Modificarea legii este o urgenţă, într-adevăr, dar nu în această manieră. Ştiam cu toţii că există un document care urmează să ajungă sub o formă sau alta la guvern sau la parlament, un document venit dinspre un anumit radiodifuzor. Există acest document înregistrat la CNA la începutul anului. Acest document îl puteţi regăsi într-o proporţie de aproape 100% în această OU. Acum vedem un document care este de fapt adoptat, un document pe care noi îl dezbatem. Este un lucru fals. Prin vocea purtătorului de cuvânt al guvernului aflam aseară că punctul de vedere al CNA şi probabil al altor entităţi va fi luat în considerare dacă este un punct de vedere bun. Practic, ei vor aprecia ceea ce spunem noi dacă este pe placul lor. Cu alte cuvinte, voi discutaţi, că noi oricum facem cum dorim noi.
Unii radiodifuzori sunt de acord cu aceste modificări, pentru că acei radiodifuzori, întâmplător sau nu, sunt cei care încalcă legea permanent. E normal că le convine, atunci când vor avea la dispoziţie 2 ani să se judece, urmând ca sancţiunea CNA să fie aplicată sau nu. Imaginaţi-vă că o decizie a CNA e aplicată peste 2 ani sau imaginaţi-vă că unul dintre dvs. cere dreptul la replică. CNA acordă dreptul la replică şi poate o somaţie, postul de televiziune atacă în instanţă şi dreptul dvs. la replică e difuzat peste un an jumătate.
În preambulul OU se spune că e vorba de locuri de muncă noi, e vorba de taxe şi venituri la stat. Păi, tocmai aceste lucruri nu se mai regăsesc în OU. Agenţiile de media urmează să pună pe liber destui oameni. Deci, se pierd locuri de muncă şi venituri la stat. Amenzile pe care CNA le dă nu vor mai fi încasate acum. Taxele pe care le plătesc agenţiile de media, care provin din rebaturi, dispar şi ele şi nu mai sunt plătite către stat. Practic, însăşi modalitatea guvernului de a spune că această ordonanţă de urgenţă este urgentă nu-şi regăseşte rezultatul.
ANDREEA PORA:
În interiorul CNA, există 5 membri care şi-au spus clar punctul de vedere şi au criticat această ordonanţă, în special în ceea ce priveşte această chestiune legată de amenzile care îşi vor produce efecte peste 2 ani sau la calende. Există şi un alt punct de vedere, înţeleg, care susţine că e în regulă să fie aşa, că piaţa este ajutată. Mă întreb, atunci, cum se va armoniza poziţia unei părţi a CNA cu poziţia celeilalte părţi, pentru că, până la urmă, se va transmite un punct de vedere? Vreau să aud şi poziţia celeilalte părţi. Am auzit deja până acum declaraţii venite din partea d-nei Trepcea, a d-lui Răsvan Popescu, care au spus că ordonanţa este foarte bună.
Interesul public
DAN GRIGORE (fost membru al CNA):
Pentru cine trebuie să fie bună ordonanţa asta? Pentru televiziuni? Nu pentru public? CNA este o autoritate de reglementare care face să fie apărat interesul major al publicului. În ce constă interesul publicului? Asta e problema. În funcţie de asta se poate stabili dacă o modificare de lege sau alta serveşte acestor lucruri. Aici trebuie ca CNA să-şi spună cuvântul. Sigur că operatorii de televiziune au interesele lor, pe care şi le apără în structuri organizate, în agregări pe care lumea nu le sesizează. Dar CNA trebuie să funcţioneze în rolul de interfaţă între piaţa media şi interesul publicului spectator.
NARCISA IORGA (membru al CNA):
Pe 27 noiembrie, când noi eram în şedinţă în plen, am văzut pe ecranul unui televizor „News alert: guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţă de modificare a Legii audiovizualului“. Toţi am fost surprinşi, având în vedere că nimeni nu ne-a consultat, nici măcar nu ne-a informat că urmează să se întâmple asta în mod oficial. Preşedintele CNA, evident, a fost solicitat de foarte mulţi jurnalişti să-şi spună punctul de vedere, punct de vedere cu care o parte dintre membrii CNA, şi anume 5, nu am fost de acord. Consideram că era normal ca punctul de vedere al CNA să fie asumat de autoritate, deci să fi stat de vorbă toţi cei 11 care suntem membri sau măcar 8, care suntem de regulă mai activi în Consiliu, şi să ne exprimăm o opinie unitară. Cred că era foarte important pentru CNA ca autoritate publică să exprime un punct de vedere pornit tocmai de la legislaţia încălcată în ce priveşte lipsa de transparenţă decizională, lipsa de prezentare a unui punct de vedere din partea CNA, chiar dacă nu avem drept de aviz. Or, lucrurile astea nu s-au întâmplat, ba, mai mult, parte dintre ceilalţi 6 colegi ai noştri ne-au acuzat că politizăm acest demers, că suntem opoziţia care dorim să ieşim în faţă printr-un demers ca să ne aflăm în treabă, că suntem reprezentanţii unui partid politic şi ai preşedintelui Băsescu, care sunt deranjaţi de faptul că guvernul de altă coloratură emite o astfel de ordonanţă. Şi atunci am considerat că singura noastră şansă de a ne face cumva auzită vocea este să ne adresăm Comisiei Europene printr-o scrisoare semnată nu aşa cum s-a spus la un post de televiziune şi la agenţiile de presă conexe, „cu antetul CNA“. Am semnat pe o foaie albă, fără niciun fel de antet, în numele nostru, ca membri CNA, dar nefolosind sub nicio formă stindardul instituţiei.
Bineînţeles că radiodifuzorii sunt încântaţi de posibilitatea ca CNA să rămână fără mâini, dar atunci eu spun că CNA nu mai trebuie să existe, dacă se merge pe ideea aceasta. Pentru că CNA nu e doar un controlor, are şi funcţia de reglementare şi de educaţie a publicului. În momentul în care difuzezi un text redus explicativ al unei sancţiuni aplicate pe ecran, nu o faci doar pentru acel post care a fost sancţionat şi care evident că susţine acum această ordonanţă de urgenţă, ci o faci pentru ca publicul să înţeleagă de ce acel post nu e corect şi de ce acel post a încălcat legea. Şi atunci, care mai e rolul CNA? Pentru că evident că acele sancţiuni, mare parte dintre ele, erau contestate în instanţă. 93% dintre procesele pe care le avem cu radiodifuzorii le-am câştigat. Drept pentru care pot să trag concluzia că CNA a avut dreptate în cele mai multe cazuri despre care vorbim. Dar rolul important, primordial, al CNA este de a educa publicul, de a explica ce e legal şi ce nu, ce e corect să se vadă la televizor şi ce nu e corect. Şi atunci, dacă orice decizie a noastră poate fi contestată şi suspendată până la o hotărâre definitivă şi irevocabilă a instanţei, adică peste doi ani, vă întreb, d-le Chiriţă: ce nevoie mai aveţi de CNA? Dacă dvs. susţineţi această OU care trage CNA pe linie moartă şi vă convine lucrul ăsta, e de înţeles de ce, de ce să mai existe CNA? Eu, una, vorbesc în nume strict personal, refuz o sinecură, refuz să fiu în CNA, să ocup o funcţie care să mă ţină cu mâinile legate. Pentru că rolul meu principal nu este de a regla contactele comerciale dintre radiodifuzori şi publicitari sau dintre cablişti şi radiodifuzori, ci de a educa publicul. Asta e formaţia mea de jurnalist.
RĂSVAN POPESCU:
Nu există două părţi în CNA, 5 membri şi 6 membri, atunci ar exista un punct de vedere majoritar. Există păreri împărţite şi de aceea nu se poate ajunge la 6 voturi exprimate. Sunt puncte unde eu sunt de acord cu d-na Iorga, altele în care nu sunt. Faptul că s-ar schimba regimul sancţionatoriu, de exemplu: eu am propus să înaintăm guvernului perspectiva noastră ca acest regim să se menţină aşa cum este acum. Cu toate că şi aici e o discuţie întreagă, pentru că, dacă, într-adevăr, la amenzi poţi să recuperezi în momentul în care câştigi în instanţă, 3 ore de emisie întreruptă nu se mai pot recupera orice ar spune orice judecător. Sunt alte puncte cu care suntem de acord. De exemplu, faptul că acest proiect de ordonanţă aduce nişte modificări la regimul publicităţii de natură să adauge nişte venituri în plus la televiziuni, într-un moment de criză prelungită, în care, după 3 ani, piaţa de publicitate, împărţită la atâţia actori, stă pe loc la aproximaiv 200 de milioane de euro, iar numărul de radiodifuzori se înmulţeşte. După părerea mea, ăsta este un lucru în interesul publicului: mai mulţi bani în televiziuni, şansa unor programe mai bune, şansa unor angajări în plus în domeniu, în industrie, care, cât de cât, măcar să sufle, dacă nu să trăiască.
Un test de rezistenţă a societăţii civile
MIRCEA DEACĂ (membru CNA):
România nu dezvoltă deloc această latură a studiului audiovizualului care se referă la manipulare, la modul în care poţi să faci retorică, în care poţi să faci persuasiune printr-un discurs audiovizual. Pe acest fond de învăţământ deja general într-o stare de catastrofă, apare această lege, care încearcă să decapiteze o autoritate cunoscută publicului, care cât de cât reprezintă interesul publicului, şi încearcă să elimine modul său de exprimare. Deocamdată este şi el destul de timid prin aceste amenzi. Amenzile sunt simbolice, cuantumul lor este minimal. Ceea ce doare este mesajul transmis de către radiodifuzori pe propriul ecran, pentru că atunci publicul află ceva. Este un test de rezistenţă a societăţii civile. Cred că este o acţiune de putere, care încearcă să vadă dacă suntem capabili să ne opunem pe o bază raţională.
VALENTIN JUCAN:
S-a atins subiectul sancţiunilor, al amenzilor şi întrebarea serii este cui serveşte această ordonanţă a guvernului? În primul rând, serveşte acelui trust care doreşte, sub o formă sau alta, să scape de distribuitorii de servicii mici şi medii, cărora le introduce în această ordonanţă un punct discriminatoriu. Adică, radiodifuzorii, televiziunile, în cazul în care atacă în instanţă în termenul de 15 zile, vor putea să plătească sancţiunea peste 2 ani, în schimb, distribuitorii de servicii, cabliştii, pe înţelesul tuturor, nu numai că nu au această facilitate, dar se şi introduce posibilitatea de a fi amendaţi cu 1-3% din cifra de afaceri. Nu sunt adeptul amenzilor, dar aş fi foarte curios ce s-ar întâmpla dacă, pornind şi mergând în continuare cu stindardul UE, ne-am alinia şi cu sancţiunile UE şi, într-o zi, unul dintre radiodifuzori ar primi 5% din cifra de afaceri? Deci este foarte clar şi cine-şi doreşte, şi ce-şi doreşte.
IOAN ONISEI:
În conferinţa de presă a celor 5 am spus că pe acest proiect de ordonanţă de urgenţă scrie Intact. Se schimbă regimul proprietăţii şi influenţei publice în audiovizual. Articolul prevedea că în cota de audienţă de 30% intră posturile generaliste şi cele de ştiri. În ordinea audienţei, există două posturi importante, PRO TV şi Antena 1. PRO TV nu are niciun post de ştiri, deci scrie Intact. Apoi, se modifică acest regim sancţionatoriu în legătură cu CNA. Anul trecut, cel mai sancţionat post a fost Antena 3, deci scrie Intact.
Toată lumea are de pierdut
VICTOR DOBRE (director executiv, International Advertising Asociation - România):
Şi noi suntem stupefiaţi de modul cum a fost promovat acest proiect. Am trimis două întâmpinări guvernului, prin care le explicam că noi, industria de publicitate, nu ne opunem de principiu, dacă guvernul sesizează nevoia unei reglementări. Dar e total nefiresc să o facă pe ascuns, fără să publice transparent intenţia pe care o are şi fără să-i invite la dialog pe principalii jucători. Am încercat să ne arătăm doar deschiderea şi să facem noi invitaţia la dialog. Nu ni s-a răspuns.
Zona noastră de competenţă nu include discuţii despre regimul sancţionatoriu şi altele. Ceea ce ne interesează pe noi e funcţionarea în parametri perfect comerciali şi legali a acestui mecanism în industria de marketing şi publicitate, tot ceea ce priveşte modul în care reclama clientului ajunge, prin intermediul agenţiilor, să fie difuzată de mediile respective. Mai departe am făcut un studiu de impact, care ne arată că, deşi aparent unii se bucură, din punct de vedere financiar toată lumea va suferi. Pentru că, dincolo de amenzi şi sancţiuni şi aplicabilitatea lor şi alte lucruri pe care nu le comentez, că nu sunt în competenţa mea, pot să vă povestesc cum se întâmplă lanţul banilor în natură, plăţile către mediile difuzoare de reclamă. De ce vor pierde televiziunile? Foarte simplu. Ele îşi imaginează acum că, eliminând agenţia direct din ecuaţia negocierilor, nu vor mai fi obligate să dea discounturile de volum. Agenţiile sunt puţine şi negociază pentru un număr mare de clienţi. Una e să încerci să cumperi de o mie de lei şi alta să cumperi de un milion acelaşi lucru. Acest discount pe care ei îl obţin de la difuzori este arătat clientului şi clientul beneficiază în felul ăsta de nişte preţuri mai scăzute. Dacă agenţia dispare din elementul respectiv, mediile îşi imaginează că vor putea vinde cu un preţ mult mai mare la clienţi. Dar e greşit, pentru că clienţii ştiu deja cât plătesc de fapt şi nu vor accepta ca de la anul să plătească în plus. Pe de altă parte, eliminând agenţiile ca intermediar, va obliga practic fiecare televiziune să negocieze cu 300 de clienţi. Vă daţi seama ce departament de vânzări ar trebui să aibă: în loc să aibă 20 de interlocutori, lucru gestionabil cu 5 oameni, vor fi 300 de interlocutori cu bugete diferite, cu scheme de discount diferite, cu discuţii diferite, volume diferite şi sezonalităţi diferite. Înseamnă o bătaie de cap absolut inutilă. Clienţii vor plânge pentru că nu toţi au foarte mulţi bani şi, atunci, cei care lucrau prin agenţie beneficiau de discounturi mai mari, deşi ei nu aveau un buget foarte mare. Or, dacă se vor duce să negocieze la televizor, nu vor putea obţine discounturile pe care le au azi şi vor plăti în plus şi vor avea nevoie de 15 negocieri, sunt 15 staţii de radio şi televiziune principale care deţin o cotă de piaţă importantă. Or, asta le va induce şi lor costuri în plus. Agenţiile e inutil să spun cum vor pierde, pentru că vor muri pur şi simplu. Pe lângă asta, vor muri staţiile de televiziune din ţară, care sunt reprezentate prin regii aici, nu au oameni, nu au forţă de vânzări proprie, ele au un mandat dat unor regii care nu se ştie cum va opera, pentru că ordonanţa nu prevede nimic despre funcţionarea regiilor de media. Agenţiile mici vor dispărea, clienţii mici vor dispărea şi ei pentru că nu-şi vor permite să plătească preţurile noi. În momentul ăsta, studiul nostru de impact, la nivel economic, constată o contracţie a pieţei de 20% la televiziune, ceea ce în cifre absolute înseamnă vreo 40 de milioane de euro, iar ca impact social înseamnă vreo 500 de locuri de muncă mai puţin. Nu ştiu cum asta este de natură să aducă beneficii statului.
În momentul ăsta, negocierea întâmplându-se pe lanţul client-agenţie-medii, tot discursul se păstrează într-un cadru pur comercial, se discută numai despre cumpărare de spaţiu publicitar, costuri versus minute sau puncte de audienţă sau ce vând ei. Dacă pun în relaţie directă cumpărătorul cu bani şi media, am două pericole mari. Unul ar fi intervenţia pe editorial, pentru că, pe lângă nu ştiu cât spaţiu, s-ar putea să se trezească cineva să ceară şi două ştiri, sau şantaj din partea cealaltă.
RADU PETRIC (preşedinte, Asociaţia de Comunicaţii prin Cablu):
D-l premier mi-a spus ce se va întâmpla cu transparenţa, apropo de această ordonanţă de urgenţă: ne-a transmis nouă, celor de la cablu, că suntem băieţi răi, că ar trebui să ne băgăm minţile în cap, că şi Consiliul Concurenţei are o investigaţie deschisă şi că n-avem ce trimite la Europa... Mă şi gândesc că o să fac naveta la Bruxelles ori vom angaja pe cineva acolo care să ne reprezinte interesele, pentru că aici nu avem cu cine discuta. Este o mascaradă de consultare publică, care încearcă să legitimizeze de fapt o hotărâre luată. Se pare că d-l Ponta, în ajun de Crăciun, ne urează Felix navidad!
Statul de drept
EUGEN VASILIU (fost director adjunct al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor – ORDA):
Mi-a plăcut foarte mult ideea că ce s-a întâmplat acum cu această ordonanţă este un test de rezistenţă a societăţii civile. Sunt jurist de meserie, am avut destule funcţii, şi în parlament, şi peste tot, şi am fost uimit când am văzut ordonanţa, aşa ceva e fără precedent. Pentru mici câştiguri de moment, pe care probabil le vor avea televiziunile, ele fiind de acord cu ce se întâmplă, de fapt ele îşi pun pe tarabă oxigenul prin care respiră. În momentul în care pe o stradă sunt mai mulţi comercianţi, vine unul mai mare, trustul Intact, şi zice: măi băieţi, hai să câştigăm împreună, chipurile, hai să închidem strada să nu mai vină poliţia să ne întrebe ce vindem şi cu cât vindem. Închidem strada şi a treia zi tipul acesta de mafiot vine şi-ţi pune pistolul la tâmplă, ştie că strada e închisă şi zice: acum îmi vinzi mie afacerea ta pe nimic. Chiar dacă vrei să strigi la statul de drept, el e îngropat în capul străzii.
A consemnat RĂZVAN BRĂILEANU