Pe aceeași temă
Joi, 12 iunie, Grupul pentru Dialog Social a organizat dezbaterea cu tema Religia în spaţiul public şi în învăţământul şcolar, moderată de Eugen Ciurtin. La dezbatere au participat reprezentanţi ai cultelor, ai Ministerului Educaţiei, ai Secretariatului de Stat pentru Culte şi ai societăţii civile. Publicăm în continuare extrase din această dezbatere.
EUGEN CIURTIN (GDS, istoric al religiilor):
Mă bucur că sunt aici de faţă, mai mult decât în alte contexte, reprezentanţi ai mai multor biserici, ai guvernului, personalităţi din societatea civilă şi sper ca această dezbatere să fie suficient de fructuoasă. Mi se pare că avem o agendă comună, câtă vreme e vorba de spaţiul public.
Tehnicile de a dezbate şi de a ajunge să fii înfrânt sau câştigător într-o dispută argumentativă nu vin dintr-o universitate precum Bologna sau Oxford din sec. XII, ci din cea mai mare universitate medievală, în Nalanda, care e în nordul Câmpiei Gangetice, unde, între sec. V şi sec. VIII, s-a elaborat cea mai fluidă şi cea mai tehnică metodă de a dezbate între religiile asiatice, la origine o metodă buddhistă. Ei au învăţat unii de la alţii cum să se recunoască, atunci când trebuie, onest, înfrânţi. Dacă dezbaterea de azi are un sens, îl are în primul rând în a diminua un pic enormul grad de ipocrizie şi de interese mai mult sau mai puţin avenite care există pe tema religiei în spaţiul public în România contemporană.
Sunt câteva teme pe care cu toţii le cunoaştem şi pe care am vrea să le dezbatem împreună. Prima ar fi foarte recentul protocol, care la început a avut un caracter secret, semnat între Ministerul Educaţiei, Secretariatul de Stat pentru Culte şi Biserica Ortodoxă Română, prin care, de exemplu, încadrarea personalului didactic pe catedre de religie la cultul ortodox în unităţi de învăţământ preuniversitar se face cu avizul scris al reprezentanţilor BOR. În al doilea rând, ne interesează situaţia practicării unor valori educative ale religiei în şcolile secundare sau gimnaziale din România. De asemenea, aşa cum colegii de la HotNews au semnalat cu promptitudine şi acurateţe, discutăm despre situaţia propriu-zisă din teren, acolo unde trebuie să beneficiem de contactul democratic între valori religioase şi învăţământ. Sunt cel puţin bizarerii, sunt lucruri care încalcă drepturile şi libertăţile civile şi despre care vă invit să vorbim.
Am să vă citesc un fragment, o poziţie a d-lui Andrei Pleşu despre manualele de religie, un text publicat în mai 2008:
„Se vorbeşte cu atâta incult parapon despre religie, încât nu e de mirare că tot ce ţine de sfera ei ameninţă să sucombe în barbarie comportamentală şi ignoranţă. E drept, nici slujitorii Bisericii nu par pregătiţi să reacţioneze adecvat. Învăţământul religios e practicat, adesea, la un nivel inadmisibil, cu accente rudimentar apologetice, ridicol etniciste, străine de orice subtilitate, de orice graţie teologală. Nevrednicia unor dascăli e la fel de vinovată de paloarea educaţiei religioase ca şi discursul laicizant la modă. E nevoie de o reformă tenace şi profundă pentru ca studiul religiei să capete stil, bun-gust şi gust bun.
Îmi e totuşi imposibil să înţeleg pe ce se bizuie alergia unora la ideea însăşi a unei educaţii religioase cuviincioase. Bine condusă, ea nu poate decât să consolideze educaţia pură şi simplă, să-i dea anvergură şi temei. Ce e rău şi urât în marile texte sacre ale lumii? Ce tip de anestezie intelectuală te poate face să priveşti chiorâş spre Upanişade şi spre Coran, spre Canonul Buddhist şi spre Biblie? Ce specie de anestezie sufletească poate anula savoarea marilor mistici de pretutindeni? Cât trebuie să fii de simplificat lăuntric, ca să nu percepi amploarea nelumească a reflexiei teologice, a efortului ascetic, a aspiraţiei ultime? Şi cât de smintit trebuie să fii că să te simţi atins în demnitatea raţiunii tale de vecinătatea lui Lao-tse, a lui Shankara, a Sfântului Augustin, a Magistrului Eckhart, a lui Pascal, a lui Vasile cel Mare sau a lui Grigorie Palama?“.
Protocolul cu BOR, parte a unei normalităţi
GABRIEL ISPAS (secretar general adjunct în Ministerul Educaţiei Naţionale):
Protocolul semnat de Ministerul Educaţiei cu Patriarhia Română şi Secretariatul de Stat pentru Culte nu a avut niciodată un caracter secret. Protocolul a fost semnat în 29 mai, joi, la orele 18. Vă daţi seama, niciun ministru sau secretar de stat nu a plecat cu registrul de intrări-ieşiri pentru a da un număr protocolului respectiv. După ce s-a semnat formal protocolul, acesta a urmat calea firească de înregistrare la toate instituţiile. De altfel, chiar înainte de orice dezbatere contradictorie în spaţiul public, la 30 mai MEN a postat pe pagina de Internet un comunicat de presă în care anunţă, pe de o parte, încheierea acestui protocol, pe de altă parte, care sunt principalele elemente ale acestuia. Dacă protocolul ar fi avut un caracter secret, categoric era imposibil ca ministerul să devoaleze conţinutul acestui protocol.
De ce s-a semnat acest protocol? Pentru că ţine de firesc şi de respectarea legilor în vigoare în acest moment în România. Primul protocol semnat între BOR şi MEN după revoluţie datează din 1990, prevederile fiind cvasiidentice cu cele care sunt în acest protocol, mă refer la fondul problemei. Protocolul nu conţine niciun fel de dispoziţie care să încalce nici Constituţia, nici drepturile şi libertăţile cetăţeanului, nu încalcă nici dispoziţiile Legii educaţiei naţionale, cu atât mai puţin ale Legii cultelor. Legea educaţiei vorbeşte despre predarea religiei în şcoală. Legea cultelor stabileşte mai departe şi modul în care trebuie să se realizeze colaborarea dintre culte şi MEN. Ministerul nu-şi pierde caracterul laic prin acest protocol, învăţământul românesc rămâne cum a fost şi până acum. Singura diferenţă este că încercăm să identificăm mecanisme care să ne ajute să depăşim elementele mai puţin plăcute din practică. Într-o dezbatere pe care a organizat-o HotNews spuneam, în urmă cu două-trei luni, că sunt, într-adevăr, multe lucruri care trebuie reglate în partea de programă şcolară, în partea de curriculă şi în modul în care arată manualul de religie şi că împreună trebuie să facem un efort pentru a îmbunătăţi aceste lucruri. Semnarea protocolului între MEN şi BOR, din punctul nostru de vedere, nu este decât o parte a unei normalităţi pe care ne-o dorim în colaborarea dintre instituţiile statului şi cultele religioase. Evident, MEN nu este deschis numai către BOR, care este majoritară din punctul de vedere al cultului pe teritoriul României. Deschiderea este totală şi spre celelalte culte.
Circulara controversată a inspectorului şcolar de religie
GABRIEL LIICEANU (GDS):
Am citit pe HotNews o ştire despre inspectorul şcolar de religie din judeţul Gorj, Ştefan Cristian Vătafu, care a transmis o circulară către profesorii de religie din judeţ. Iată cum sună ea:
„Vă rog să-mi trimiteţi situaţia din unităţile de învăţământ unde predaţi, cu următoarele: 1) situaţia cultelor neoprotestante în şcoală; 2) numărul familiilor heterodoxe din localitatea respectivă şi dacă acestea dispun de casă de rugăciune; 3) numele pastorului; 4) implicarea preotului paroh în relaţia cu şcoala şi în activitatea de combatere a acestui fenomen. Eu voi trimite Mitropoliei situaţia pe care o voi primi, de aceea vă rog să respectaţi termenul şi rog seriozitate!“.
E posibil ca un inspector şcolar din ministerul dvs. să ceară o asemenea bază de date pentru Mitropolie? Care este cadrul legal care permite o asemenea iniţiativă, privitoare la celelalte culte creştine recunoscute oficial de statul român?
În urmă cu două săptămâni a venit în România un faimos jurnalist şi autor francez, Jean Sévillia, care a ţinut o conferinţă despre religiile din Franţa. La un moment dat, a fost întrebat din sală câţi credincioşi musulmani există în Franţa. Şi el a spus: „Nu există în Franţa statistici cu practicanţii nici unui cult, pentru că identitatea religioasă a unui individ ţine de intimitatea lui, de privacy-ul lui. E treaba lui în ce crede, nu a societăţii. Nu există cifre oficiale în acest sens“. Și atunci întreb încă o dată: cu ce titlu şi la iniţiativa cui a cerut inspectorul Ştefan Cristian Vătafu această informaţie? Cu ce acoperire legală a făcut-o?
GEORGE GRIGORIŢĂ (consilier patriarhal):
Aş dori să fac o mică corectură la ceea ce a spus d-l Liiceanu. În Franţa, fenomenul religios este foarte bine monitorizat. Ministerul de Interne ştie foarte exact cine şi ce orientare religioasă are. Probabil că ştiţi că anumite grupări sectare sunt interzise în Franţa.
Ne-am adunat aici ca să discutăm religia în spaţiul public. Am văzut că cel care ne moderează este specialist în istoria religiilor, cu toate că am considerat că ar fi fost bine să fie cineva care e specialist în pedagogie, care are un cuvânt de spus în ceea ce înseamnă învăţământul. Noi, Biserica, suntem acuzaţi de diferite lucruri la care trebuie să răspundem. Nu ne ferim şi putem să răspundem. Eu cred că ar trebui să continuăm într-un alt spirit, şi anume să vedem ce înseamnă religia, în primul rând, din punct de vedere pedagogic, ce anume vă deranjează pe unii dintre dvs., că nu toată societatea civilă este împotriva acestui protocol care a fost încheiat, şi să discutăm punctual pe acele lucruri şi să vedem unde putem să ajungem la un consens şi unde nu.
GABRIEL ISPAS:
Să răspund la întrebarea d-lui Liiceanu. Şi în inspectoratele şcolare, ca în tot învăţământul, ca în toate sectoarele de activitate, sunt oameni cu mai multă minte, cu mai puţină minte, mai habotnici sau oameni care au o viziune a viitorului. Daţi-mi voie să cataloghez, neprotocolar, un asemenea demers ca fiind de maximă prostie. Un inspector şcolar nu trebuie să aibă o asemenea conduită, pentru că, în primul rând, la nivel de învăţământ religios, în şcoală, nu vorbim de prozelitism şi, în al doilea rând, nu facem prin şcoală un inventar al cultelor şi al orientărilor religioase.
Catehizarea pe bază de teroare şi cultura urii
GABRIEL LIICEANU:
Trebuie să reglaţi situaţia. Dacă dvs. sunteţi indignat, dar omul acela continuă să funcţioneze ca inspector şcolar, ceva nu e în regulă.
Nu contest nicio clipă nevoia educaţiei religioase bine făcute în şcolile noastre. În schimb, nu mă pot abţine să-mi exprim motivele de îngrijorare legate de raportul dintre Biserică şi învăţământ în forma lui actuală.
Prima mea îngrijorare e legată de efectele nefaste pe care le poate avea educaţia religioasă dacă e prost făcută. Dacă un profesor de matematică, de filologie sau de fizică e mediocru, urmările mediocrităţii sale nu vor greva întreaga viaţă a elevului. Există posibilitatea înlăturării lor, cândva. Sau, oricum, ele nu-i vor mutila mintea şi sufletul. Dar dacă un profesor de religie nu are harul didactic necesar şi nu ştie să facă din predarea religiei un fapt autentic de edificare a personalităţii copilului, efectele pot fi dramatice şi ireversibile. Când un profesor de religie intră într-o şcoală şi le spune copiilor că Soarele se învârte în jurul Pământului, că Galilei şi Copernic au bătut câmpii asta este o dramă şi, din toată povestea asta, iese discreditată Biserica. Pentru o vreme cel puţin, copilul va fi dezorientat, dar în scurtă vreme va afla că preotul i-a spus o enormitate. Nu mai vorbesc de conflictul care se creează între materii înlăuntrul şcolii, iar Ministerul Educaţiei bănuiesc că nu poate fi indiferent în faţa faptului că la fizică şi la astronomie se învaţă un lucru, şi la ora de religie se învaţă opusul. Nu trăim în secolul XII. Biserica trebuie să aibă abilitatea şi supleţea de a-şi potrivi paşii cu cei făcuţi între timp de ştiinţă şi să-şi delimiteze ferm teritoriul ei. Religia nu e chemată astăzi să se războiască cu fizica, astronomia şi biologia, decât cu riscul asumat de a se compromite.
Alte exemple, care mi-au fost relatate de părinţi realmente îngrijoraţi şi adesea indignaţi de poveştile cu care veneau acasă de la orele de religie copiii lor. Un preot profesor, de pildă, crede că e normal să le spună copiilor că, dacă nu vor ţine Postul Mare, deci 40 de zile plus Săptămâna Patimilor, vor ajunge în iad. Părinţii care îmi povesteau asta erau medici. Vă daţi seama cum au evaluat ei performanţa preotului care îi învăţa pe copiii de 8 ani că, vreme de 50 de zile, în plină perioadă de creştere, nu aveau voie să mănânce carne, ouă, lapte sau prăjituri. Păi asta e o barbarie, domnilor! Eu ţin minte că această cutumă, în anii ‘60, fusese suprimată în Biserica Ortodoxă pentru copii, bătrâni şi bolnavi. Să înţeleg că ea a revenit? Alt exemplu: „Copii, dacă vă uitaţi duminica la film, veţi ajunge în iad!“. Sau: „Copii, spuneţi-le părinţilor voştri că, dacă nu mergeţi duminica la biserică, veţi intra cu toţii în iad!“. Ce este asta? Catehizare pe bază de teroare?
Ce vreau să spun? Că nefiltrarea, la nivelul exigenţelor pedagogice, a calităţii profesorului de religie poate să aibă urmări nefaste. A preda religia în spiritul creştinismului autentic, evanghelic, a cultiva toleranţa, şi nu fanatismul, ecumenismul şi iubirea, şi nu dispreţul şi ura faţă de alte religii, implică o enormă responsabilitate şi cere o doză de supleţe şi rafinament spiritual. A modela mentalul cuiva la vârsta maximei lui plasticităţi este un lucru extrem de delicat. Avem noi destui preoţi pregătiţi să facă faţă acestei teribile sarcini? Prin urmare, răspunderea pe care şi-o ia Biserica în clipa în care atestă calitatea unui profesor de religie este enormă.
De fapt, ce ne propunem noi prin orele de religie? Realizarea unei educaţii religioase, în sensul de catehizare? Sau obţinerea unei culturi religioase, în sensul de cunoaştere a textelor fondatoare ale creştinismului? Eu cred că amândouă sunt necesare. Pentru că a nu şti Biblia este un fapt de incultură crasă pentru un european. Un om care nu cunoaşte Biblia nu are acces la alfabetul culturii europene şi riscă, de pildă, să se plimbe prin marile muzee ale Europei ca pe o plantaţie de cartofi. Un copil se cuvine să înveţe Crezul, dar, deopotrivă, să ştie cine e Iosif, cine e Avraam, ce înseamnă ispitirea din pustiu, Golgota etc. Și, mai ales, să înţeleagă care e formidabila încărcătură etică a textelor creştine, aceea care te face să fii creştin chiar şi atunci când uiţi să te duci duminică de duminică la biserică.
În sfârşit, ca unul care aparţine Bisericii Ortodoxe, am dreptul ca să mă raportez la preot ca unul ce aşteaptă să fie slujit faţă de cel care-l slujeşte. Drept care nu-mi pot reprima uimirea când văd slujitori ai Bisericii intrând în jocuri politice. Am citit site-uri şi bloguri ale unor preoţi care mi-au dat fiori. Valorile religiei creştine sunt mila, iubirea şi toleranţa, nu fanatismul şi ura. Există un preot în Alexandria, cred că Picioruş îl cheamă, care are un blog intitulat Teologie pentru azi. O platformă ortodoxă pentru... o reală postmodernitate. Ce e în capul unui preot care-şi intitulează astfel blogul? Iar înăuntrul blog-ului ştiţi despre ce e vorba? Despre cultura urii. D-l Picioruş se pare că a fost nevoit să scoată de pe blog chestiile cele mai bătătoare la ochi, pentru că cititorii indignaţi au intrat în contact cu episcopul din Alexandria, care l-a chemat pesemne la ordine şi l-a pus să şteargă cele mai agresive articole. Erau scrise într-un limbaj de maidan, cu invective de tip Antena 3. Ținta lor erau intelectualii de carura lui Pleşu şi Patapievici (puşi, desigur, sub stigma „intelectualii lui Băsescu“), care au făcut pentru Biserica Ortodoxă şi pentru cultura religioasă din ţara noastră cât cei mai buni slujitori ai ei! E posibil ca o faţă bisericească să se comporte ca un activist PSD? Asta e chemarea unui preot? Când cineva intră în tagma preoţească, când este hirotonisit, el e decretat „vrednic“ (dignus est) pentru această profesiune. Este oare un preot care instigă la ură contra intelectualilor de vază ai ţării sale cu adevărat „vrednic“? Aceeaşi întrebare mi-am pus-o în privinţa preoţilor (anonimi!) care întreţin site-ul Război întru cuvânt. Înăuntrul unei biserici creştine care, prin vocaţia ei, slujeşte pacea, iubirea şi îndurarea, cuvântul-călăuză aici este, iată, „război“. Sunt de găsit în acest site apărarea obscurantismului celui mai cras, răfuiala cu intelectualii, contribuţia pasională la scindarea politică dezastruoasă care s-a produs în societatea românească în anii din urmă. Îşi permite Biserica noastră să trăiască cu asemenea slujitori în sânul ei? Nu compromit ei Biserica şi nu zădărnicesc oare munca celor cu adevărat vrednici?
Un ultim motiv de îngrijorare e cel pe care l-am sugerat la început, evocând exemplul inspectorului Vătafu. Biserica Ortodoxă Română afirmă că are în centrul activităţii ei ecumenismul. Iar Uniunea Europeană, din care, slavă Domnului!, facem parte, are şi ea la loc de cinste, printre valorile ei, ecumenismul. Eu cred în dialogul dintre religii, nu în excluderea celuilalt. Dar cum să mă mai mir de Mitropolia gorjană, când am auzit din gura părintelui stareţ, cu ocazia unei vizite la Mănăstirea Vatopedu de la Muntele Athos (cred că era prin 2006), că protestanţii şi catolicii sunt slujitorii diavolului? Cum arată o Europă contemporană divizată creştin-cultual în marginea unor detalii doctrinare, a unei simple conjuncţii? Toţi creştinii mărturisesc credinţa lor în Christos ca Fiu al lui Dumnezeu şi purtător al unui mesaj universal de mântuire. De ce există atunci această ură între confesiuni şi de ce alcătuieşte o mitropolie baze de date pe confesiuni?
BOR nu are autoritate asupra inspectorului de religie
Pr. IONUŢ CORDUNEANU (vicar administrativ patriarhal):
Aş vrea să încep referindu-mă la cazul de la Gorj. Consider că acest protocol tocmai asta încearcă să preîntâmpine, să clarifice: care sunt atribuţiile şi nivelul punctual de legătură cu Biserica al fiecăruia dintre aceste proiecte ale profesorului de religie, mai strictă, pentru că ora de religie este confesională în România. Nu avem o autoritate directă asupra inspectorilor de religie. În protocol nu spune nicăieri că i-am numi sau că am acorda binecuvântarea pentru inspectorul de religie. Nu pentru că acel inspector de religie este inspector şi pentru profesorii de religie ai altor culte. Sunt judeţe în care ortodocşii sunt minoritari, în care profesorii de religie cei mai mulţi aparţin romano-catolicilor, reformaţilor, deci nu se pune problema. În schimb, se vorbeşte de cooperare, colaborare şi de faptul că ne informăm reciproc despre modalităţi, despre cele constatate, pentru că mulţi ne spun nouă direct despre calitatea unor profesori de religie. Dacă ei lipsesc de la ore este o problemă administrativă, ţine de Ministerul Educaţiei. Dacă, în schimb, eroarea apare de la doctrină sau de la morală, acest lucru nu-l mai poate evalua statul. Statul nu are calitatea să aprecieze dacă un profesor de religie ortodoxă chiar predă religie ortodoxă sau altceva.
Consider regretabil ce a făcut acel inspector, şi-a depăşit clar atribuţiile. Nu am înţeles şi nu s-a precizat cine i-ar fi cerut de la Mitropolie, ce putea să facă cu acele date la Mitropolie, dacă era o curiozitate personală a lui. Nu centralizăm astfel de situaţii la nivelul Patriarhiei. Nu văd de ce le-am fi cerut, pentru că avem preoţi şi protopopi care pot să informeze asupra situaţiei confesionale în localitatea respectivă, dacă mai sunt şi alte confesiuni, dacă este un prozelitism licit sau ilicit, dacă este propovăduire sau este o cumpărare. Deci, aspectele acestea le rezolvăm la nivelul bisericesc, n-avem nevoie de instrumentele statului şi tocmai consider că acest protocol inclusiv acest lucru ar trebui să-l ajute.
Cât priveşte diverse site-uri, bloguri, dacă vă veţi uita cu atenţie pe ele, veţi vedea că în primul rând partea instituţională a Bisericii este cea mai atacată. Ca Biserică majoritară în ţara aceasta, consider că aceste mişcări rămân marginale. Nu ştim nici noi prea bine cine e în spatele „Războiului întru cuvânt“. Este o incitare la ură, dar să ştiţi că în ultimele două săptămâni, sub diverse motive, legate de acest protocol, am constatat o incitare la ură împotriva Bisericii.
Aş vrea să trec discuţia într-un domeniu oarecum mai aplicat. Astăzi, 12 iunie, CEDO a pronunţat soluţia Fernández Martínez contra Spaniei. Este vorba despre un profesor de religie catolică, căruia Biserica Catolică din Spania nu i-a mai dat posibilitatea să activeze, pentru considerentul că învăţa nişte lucruri contrare Bisericii Romano-Catolice – era împotriva celibatului preoţilor, avea o viziune sexuală foarte largă etc. Fernández Martínez a dat în judecată statul spaniol, care a susţinut autonomia Bisericii, Marea Cameră a făcut acelaşi lucru. Deci ora de religie în predare confesională este cvasigenerală în statele din Consiliul Europei şi UE şi această oră de religie reprezintă regula.
EDUARD KUPFERBERG (directorul Cancelariei Rabinice a Federaţiei Comunităţilor Evreieşti din România):
Vreau să vă pun o întrebare retorică: un profesor de matematică poate să-şi piardă credinţa în matematică? Pentru că, în momentul în care întrebăm cu ce se deosebeşte un profesor de religie de altfel de profesor, ajungem la această problemă. Eu, unul, ca evreu, dacă aş avea suficienţi copii ca să aibă ore de religie în cadrul şcolilor, aş vrea să am un anumit control asupra profesorului de religie, pentru că n-am de unde să ştiu dacă la un moment dat el nu trece la o altă religie. Și în momentul respectiv, niciun cult din această lume nu l-ar mai putea considera calificat să predea o educaţie religioasă confesională, indiferent de calităţile sale intelectuale. Cred că, din acest punct de vedere, protocolul cu BOR a fost doar începutul şi bănuiesc că se vor încheia astfel de protocoale şi cu celelalte culte sau religii care beneficiază de partea de învăţământ în cadrul şcolii. Și este, într-adevăr, necesar şi avizul Bisericii, dacă un om, indiferent de cunoştinţele sale, mai este sau nu îndrituit să poată să predea o anumită religie din punct de vedere confesional.
Personal, nu cred că se poate preda doar partea culturală a unei religii, fără partea cultuală. Trebuie amândouă să fie predate în cadrul confesiunii, sunt necesare şi lecţii de religie comparată, la clase mai mari, să cunoască şi celelalte religii.
ANDREI CORNEA (GDS):
Sunt profesor la Universitatea din Bucureşti şi predau diverse materii, printre care un curs destul de simplu de iniţiere în istoria artei universale, care are destule elemente care ţin de religia creştină – iconografie etc. De-a lungul timpului, dar mai ales în ultimii ani, vorbind cu studenţi care au sub 25 de ani - deci, oricum, care au crescut în societatea aceasta, nu în cealaltă, ateistă, care au făcut religie la şcoală, imensa majoritate ortodoxă -, am constatat că nu ştiu nimic. Când le spui Buna Vestire se blochează, dacă le spui ceva din Vechiul Testament, Abraham, Schimbarea la Faţă, nu ştiu nimic. Și mai e ceva poate şi mai grav: sunt complet dezinteresaţi sau nu au sentimentul că i-ar privi cu ceva lectura Bibliei. Nu ştiu cum se face învăţământul ăsta confesional, dar, dacă-l menţineţi aşa, probabil că 80% din populaţia României va deveni atee. Sau, poate chiar mai rău, va fi formal credincioasă, adică va respecta formal nişte rituri, dar fără să înţeleagă care e semnificaţia lor.
Toleranţă, înţelegere, dialog
REMUS CERNEA (deputat independent):
Aţi auzit cu toţii despre problema manualelor de religie. Este cunoscută probabil povestea lui Vasilică, acel copil a cărui poveste era enunţată în Abecedarul micului creştin, care se urca pe scară să strice cuibuşorul rândunelelor, iar Dumnezeu îi trăgea scara şi îl băga în spital. De asemenea, vă este cunoscută povestea din manualul Editurii Sf. Mina, în care la o aşa-zisă lecţie de morală este o ilustraţie cu un copil care este lovit de maşină, pentru că a fost neascultător. Aşadar, avem o problemă cu ceea ce se predă la orele de religie. D-l Liiceanu a vorbit foarte frumos în acest sens. Este important cum anume modelăm minţile unor copii care sunt vulnerabili la diverse forme de îndoctrinare şi la diverse forme de malformare a conştiinţei lor. Cred că ora de religie ar trebui să cultive toleranţa, înţelegerea între culte diferite. Am în faţă Reglementarea 1.720 a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei din 2005, în care se spune clar: Comitetul de Miniştri recomandă guvernelor statelor membre să asigure studierea religiilor, iar scopul acestei educaţii e acela de a le permite elevilor să descopere religiile practicate în ţara lor şi în alte ţări învecinate, de a-i face să înţeleagă că fiecare are acelaşi drept de a crede că religia lui reprezintă adevărata credinţă, că alţi oameni nu sunt altfel de fiinţe umane din cauză că au altfel de viziune sau că nu au niciuna. Aşadar, principalul mesaj al orelor de religie trebuie dublat, pe lângă anumite chestiuni care ţin de culte, evident, de un mesaj etic de toleranţă, înţelegere şi dialog, şi nu de ură sau marginalizare.
Pe lângă acest coţinut explicit al orelor de religie care ridică numeroase probleme, chiar statutul acestei discipline este discutabil, întrucât ea are o aparenţă de obligativitate. Legat de orele de religie, părinţii pot să decidă la ce cult va merge copilul lor, până la 16 ani (de la 16 ani, legea îi acordă acestuia dreptul de a decide singur). Aşadar, există o opţionalitate între culte diferite. Însă există şi posibilitatea ca părintele sau elevul de 16 ani să decidă să nu urmeze ora de religie, aşadar ora de religie este de fapt facultativă. Însă foarte mulţi directori şi profesori nu ştiu acest lucru. Conform unui studiu la care am participat făcut de Liga Pro Europa în urmă cu 7-8 ani, aproximativ 60% dintre directori şi profesori nu ştiau asta sau considerau că această materie este obligatorie. În continuare primesc mesaje de la elevi care îmi spun că au făcut o cerere să nu mai urmeze ora de religie şi această cerere nu a fost aprobată. De fapt, cererea este o notificare, nu este o cerere care ar putea fi aprobată sau nu.
Diferenţe între ora de religie şi cea de cateheză
Pr. WILHELM DANCĂ (decanul Facultăţii de Teologie Catolică, Universitatea din Bucureşti):
Am rămas uimit la sfârşitul unei vizite a echipei ARACIS, pentru evaluarea facultăţii noastre, când preoţi ortodocşi mi-au spus că ei nu au mai întâlnit până acum, în cadrul unei facultăţi de teologie, atâtea femei care să predea. În cadrul unei facultăţi de teologie catolică se află femei şi una dintre ele e ortodoxă. Nu pot să spun că e un model, dar eu am considerat că e firesc: e pricepută, e competentă să poată ocupa un post. Cred că în această direcţie, a formării viitorilor profesori de religie şi a profesorilor, apoi preoţi, s-ar găsi soluţia unui echilibru. Am stat şase ani în Italia, ştiu că e o diferenţă între ora de cateheză şi ora de religie. Ora de cateheză se face la biserică şi cea de religie se face în şcoală. Iar ora de religie înseamnă tocmai în orizontul acesta existenţial religios, deschis, nu confesional, adică nu se prezintă doar religia catolică. Sigur, şi asta e o parte din orele de religie, dar se prezintă şi celelalte, deci sunt undeva la întâlnirea dintre religii sau în orizontul unui dialog interreligios.
La noi, în Biserica Catolică, facem în continuare distincţia aceasta între ora de religie şi ora de cateheză, avem programe de prezentare a adevărurilor de credinţă creştină catolică în cadrul bisericii, cu ocazia pregătirii copiilor la anumite sacramente, taine. În ora de religie la şcoală încercăm să prezentăm, într-o manieră cât mai obiectivă, adevărurile religioase universale, în aşa fel încât copiii să aibă o cultură religioasă şi să se regăsească în lumea în care trăim.
Mă întorc la prima mea afirmaţie. Am încercat să invit lume şi ortodoxă, şi de alte confesiuni, alte religii la facultate. Am făcut public faptul că la admitere nu facem niciun fel de discriminare confesională sau religioasă, primim pe oricine doreşte să studieze teologia cu specializările secundare pe care le avem – asistenţă socială, jurnalism, studii religioase chiar. Aş vrea să pun o întrebare ca să mă dumiresc, dar şi să-mi întăresc speranţa: pe când un preot profesor catolic ar fi invitat la o facultate de teologie ortodoxă să prezinte partea de istorie a religiei creştine care îi revine Bisericii Catolice?
TOMA PĂTRAŞCU (preşedintele Asociaţiei Secular-Umaniste din România):
Aş vrea să vă citez din criteriile de acordare a înaltei binecuvântări pentru candidarea la concursurile didactice de promovare la teologie ortodoxă. Se spune acolo că pentru posturile de conferenţiar şi profesor, care presupun un impact special, trebuie să se admită doar candidaţi clerici, care să facă dovada filiaţiei duhovniceşti şi ascultării faţă de chiriarh în vederea prevenirii pericolului laicizării facultăţii. Este vorba de instrucţiuni publicate de Arhiepiscopia Bucureştiului. Presupun că vă răspunde la întrebare.
GEORGE GRIGORIŢĂ:
Ceea ce aţi citit dvs. este o reglementare internă a Facultăţii de Teologie Ortodoxă a Universităţii Bucureşti, în cadrul căreia sunt pregătiţi, la secţia de teologie pastorală, cei care doresc să facă mai târziu preoţie. În Biserica Romano-Catolică cei care devin preoţi au o pregătire specială. Din cauza aceasta e nevoie ca cei care îi pregătesc să fie preoţi. Nu poţi să pregăteşti pe cineva pentru preoţie nefiind preot. Nu cred că în seminariile catolice sunt femei sau laici care îi învaţă despre Pastorală. Nu cred că la teologie liturgică dvs. aveţi femei şi nu cred că la teologie dogmatică dvs. aveţi ortodocşi.
IULIANA CONOVICI (consilier la Secretariatul de Stat pentru Culte):
Nici din punctul de vedere al Secretariatului de Stat pentru Culte protocolul nu a fost unul secret. În momentul în care s-a constatat că există interes pentru el, a fost publicat pe site-ul instituţiei noastre şi e în continuare acolo.
Metoda folosirii protocoalelor pentru clarificarea unor aspecte instituţionale nu e nouă. Se foloseşte din 1990 nu doar în educaţie, ci în toate domeniile unde există interferenţe între stat şi culte. Diferenţa între protocolul acesta şi unul anterior este că avem o nouă Lege a educaţiei naţionale şi între timp s-au consolidat nişte practici instituţionale.
Problema manualelor de religie
GABRIEL ISPAS:
Manualele sunt aprobate de către MEN. Și protocolul, în art. 3, la capitolul 1 spune foarte clar: manualul este avizat de Patriarhie şi este aprobat conform Legii educaţiei naţionale, nu conform statutului BOR sau al oricărui alt cult religios. Manualele nu sunt elaborate de minister sau de cult. Sunt elaborate de persoane individuale sau de un grup care convin să facă un anumit manual. Cu manualul respectiv vin la evaluare, este o adevărată procedură desfăşurată la Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare. Se evaluează conformitatea manualului cu programa şi dacă informaţiile din manual sunt sau nu reale.
ANDREI GĂITĂNARU (doctorand al Facultăţii de Filosofie):
De ce are Biserica nevoie de învăţământ confesional, cât timp ea are oricum o misiune catehetică pe care, în anumite cazuri, şi-o împlineşte cu foarte mult succes? Copilul meu află de la şcoală tot felul de bazaconii din categoria celor pe care le-am auzit aici, întâlnite prin manuale. Ajung să mă întreb: de ce nu m-am dus eu mai des la biserică, la orele acelea de cateheză, şi de ce sunt eu nevoit să fac cu el incursiuni pentru a-i explica că lucrurile nu stau chiar aşa cu iadul, că alte lucruri pe care le aude la şcoală, la ora de religie, nu sunt conform cu felul în care eu, în urma unei întregi tradiţii de sfinţi părinţi, înţeleg lucrurile şi rolul meu în această lume. Nu pot să nu mă mir cum de avem astfel de manuale, pe de o parte, şi, pe de altă parte, în orizontul cultural şi spiritual de scurtă durată, avem o grupare precum Rugul Aprins, care a germinat foarte puternic spaţiul teologal din România. E adevărat, nu poţi să pretinzi că vei preda copiilor teologie de nivelul celei scrise de Andrei Scrima, dar cu siguranţă poţi fi ceva mai atent când dai anumite avize pe anumite manuale care ies în public şi pe baza cărora copiii sunt învăţaţi ce înseamnă confesiunea creştină.
ȘTEFAN VIANU (GDS):
Aveţi dreptate, părinte Corduneanu: faptul că sunt tot felul de nebuni care spun, din păcate în numele Bisericii Ortodoxe, tot felul de aberaţii n-aveți cum să-l controlaţi. În schimb, aveţi cum controla ce intră în aceste manuale, alături de Ministerul Educaţiei, care are o responsabilitate imensă în ceea ce priveşte conţinutul lor. Ar trebui ca toate manualele acreditate de minister să fie rodul unei colaborări între diferitele instanţe competente, ceea ce ar asigura absenţa aberaţiilor şi monstruozităţilor despre care s-a vorbit. N-ar trebui să existe 7 manuale acreditate dacă ele nu sunt rodul unor colaborări între marii specialişti în istoria religiilor şi, bineînţeles, Biserica Ortodoxă. Ar fi de acord BOR să colaboreze cu intelectuali şi cu membri din societatea civilă pentru realizarea unui manual bun?
IONUŢ CORDUNEANU:
Procedura e aşa: se strâng 20 de edituri, care îşi angajează nişte persoane. Acele persoane fac 20 de manuale care sunt aduse la minister, care să spună ce e cu ele din punct de vedere pedagogic. Apoi suntem întrebaţi şi noi dacă acele manuale corespund, dar uneori ni se dau numai 5 zile la dispoziţie pentru cele 20 de manuale. Ne uităm numai pe ereziile mari, sfidătoare la cer, pentru că timpul este foarte scurt, sunt nişte proceduri de achiziţii...
MARIUS VASILEANU (profesor de istoria religiilor):
Există o meteahnă mai veche a Bisericii Ortodoxe, aceea de a se comporta ca o cetate asediată. Un proverb arab spune: „singura cetate care nu poate fi învinsă este cetatea care nu are ziduri“. Cred că discuţia din această seară face bine Bisericii Ortodoxe, care trebuie să schimbe discursul. Vreţi ca aceste biserici pe care le tot construim la nesfârşit să fie goale peste 30-40 de ani? Mergeţi cu aceste manuale înainte! Și nu este o problemă numai de manuale, ci şi o problemă de resursă umană, de vocaţie. Fiecare dintre noi avem imaginea unui dascăl drag, de la care am învăţat şi care chiar ne-a format. Să fim conştienţi: nu există decât rarisim oameni cu vocaţie între cei care predau religie ortodoxă sau de alte confesiuni. Lipseşte o inteligenţă spirituală în aceste manuale şi în discursul profesorului de religie. Sunt teme improprii în aceste manuale şi în discursul Bisericii în general, cu atât mai mult al dascălului. Nu au ce căuta probleme de genul „homeopatie versus creştinism“, am întâlnit aşa ceva. Este o chestiune la care câteodată nici medicii nu se pricep, cu atât mai puţin cei care predau religie ortodoxă!
Părintele Dancă şi d-l Liiceanu au ridicat o problemă esenţială: dialogul cu celălalt, cu celelalte confesiuni, cu celelalte religii. În ţara lui Mircea Eliade, a lui Culianu, nu mai diabolizaţi istoria religiilor, fiindcă este ruşinos! Am intrat deja într-un mileniu în care aceste interacţii se produc major şi la tot pasul. De aceea am pledat totdeauna când am avut ocazia pentru predarea religiei ortodoxe sau confesionale, atunci când e cazul, dar şi pentru istoria religiilor, măcar la ultimele clase de liceu. Dar cine predă istoria religiilor? Fiindcă nu există specialişti în România pentru aşa ceva. În Facultatea de Teologie Ortodoxă nu se învaţă istoria religiilor, cei care predau istoria fac apologia creştin-ortodoxă, ceea ce e firesc, dar până la un punct. În mod normal, cei care ar preda istoria religilor de aici înainte ar trebui să aibă studii specifice foarte clare.
A consemnat RĂZVAN BRĂILEANU
Grupul pentru Dialog Social intenţionează să reia dezbaterea în această toamnă.