Pe aceeași temă
Pe 2-3 septembrie, ambasadorii Romaniei se afla la Bucuresti, pentru a participa la Reuniunea Anuala a Diplomatiei Romane, cu tema O economie in expansiune, o diplomatie dinamica, organizata de Ministerul Afacerilor Externe. Evenimentul a intrat deja in traditia MAE, fiind organizat anual pentru a marca Ziua Diplomatiei Romane, de pe 1 septembrie.
In acest an, reuniunea isi propune sa ajute la identificarea celor mai bune solutii prin care diplomatia romaneasca sa sustina si sa promoveze economia romaneasca in lume si sa sprijine expansiunea capitalului autohton. Aceasta in conditiile in care, pentru MAE, sustinerea dezvoltarii economice interne este un obiectiv prioritar de politica externa.
Printre subiectele abordate se numara: Diplomatia si provocarile economice globale ale prezentului, Diplomatia energetica, Romania in fluxurile investitionale internationale, Made in Romania si Strategia de la Lisabona.
Dezbaterile continua in cadrul grupurilor simultane centrate pe problematici curente ale Ministerului Afacerilor Externe, cum ar fi Reforma serviciului consular - directii de actiune si prioritati, Diplomatie culturala cu accent pe anul 2008 - Anul International de promovare a Dialogului Intercultural - si Comunicare si Diplomatie Publica.
La sesiunile de lucru participa invitati de prestigiu din cadrul Administratiei Prezidentiale, Guvernului României, Parlamentului României, corpului diplomatic acreditat la Bucuresti, mediului de afaceri, mediului academic, societatii civile, formatorilor de opinie si mass-media, precum si invitati din strainatate.
MARIUS LAZURCA, Ambasadorul Romaniei pe langa Sfantul Scaun
Functionarul - tentativa de reabilitare
M-am intrebat adesea daca in Romania contemporana notiunea de cariera publica are cu adevarat sens. Daca ideea unui angajament durabil in serviciul public, intr-o institutie a guvernarii locale sau centrale, poate avea vreun grad de atractivitate pentru cei mai buni dintre absolventii universitatilor de azi. Daca, in fapt, intr-o institutie publica nu esueaza doar inteligentele prudente, vocatiile mediocre, talentele incerte.
E greu sa te sustragi evidentei ca functionarul nu are astazi cea mai magulitoare imagine. Reprezentarea lui virtuala include lipsa manierelor, izul de rutina si dezinteres, suspiciunea de coruptie. Suntem departe, asadar, de a putea admite - sau doar inchipui - ideea unei aristocratii publice, a unei elite de merit care sa-si dedice biografia slujirii binelui comun in interiorul institutiilor guvernamentale. Pe de-o parte, avem o lege a functiei publice si un cursus honorum care scandeaza, prin clase si grade, competenta, destoinicia si fidelitatea functionarilor romani. Pe de alta parte, absenta traditiei si o mentalitate difuz antielitara descurajeaza orice comparatie cu, de pilda, Tabelul Rangurilor, prin care Petru cel Mare structura o "nobilime" administrativa in slujba Rusiei Imperiale. Prestigiul functionarului roman nu-l egaleaza nici macar pe acela, mai modest, al birocratului Austriei habsburgice, figura exaltata melancolic de romanele unui Joseph Roth.
Ce ne lipseste pentru a avea o functionarime demna, macar, de exigentele "intaririi capacitatii institutionale" despre care se vorbeste, pe buna dreptate, atat de des? Intai de toate, probabil, institutii care, prin transparenta si politete, sa faca zilnic proba ca s-au eliberat de ereditatea toxica a comunismului. In al doilea rand, o cultura a serviciului public, al carui rol ar fi multiplu: a incuraja vocatiile germinale, a legitima optiunile formate, a premia competentele manifeste si a expune public meritele indubitabile. In al treilea si, poate, cel mai importat rand: exemple stimulante de functionari publici.
Dupa parerea mea, in Romania de azi sunt inca putin numeroase institutiile interesante pentru un absolvent cultivat, inteligent si ambitios. Institutii care sa promita credibil perspective de valorizare morala si de progres profesional unui tanar cumsecade si talentat. Experienta mi-a dovedit totusi ca Ministerul de Externe este o asemenea institutie si ca, plecand de la el, reabilitarea prestigiului serviciului public ar putea dobandi consistenta.
Cateva argumente. La noi, ca si aiurea, meseria diplomatica beneficiaza inca de o suma intreaga de stereotipuri pozitive: ca selectioneaza crema functionarimii, ca se preteaza doar inteligentelor vii, firilor sofisticate si spiritelor natural cosmopolite. Imaginarul obstesc atribuie diplomatului calitati morale si intelectuale magulitoare, iar meseria diplomatica este si ea inconjurata de rumori pozitive. Prejudecata comuna il plaseaza pe diplomat in contexte valorizante - negocieri, receptii, intrevederi - si ii atribuie talente iesite din comun - dezinvoltura, eruditie, tact.
Din fericire, realitatea diplomatiei romane de azi livreaza suficiente exemplificari in carne si oase ale "sterotipurilor" descrise mai sus. E vorba de persoane ale caror probitate si competenta sunt dublate de inteligenta, cultura si bune maniere; e vorba, in general, de femei si barbati inca tineri, cu o preistorie profesionala onorabila in afara MAE si cu rezultate convingatoare in interiorul sistemului. Ei vorbesc cel mai plauzibil, desi foarte discret, despre capacitatea acestei institutii de a se reinventa dupa 1989 si tot ei explica rezultatele - orice s-ar spune - excelente ale diplomatiei noastre: integrarea in NATO si UE. (Pe cei care le atribuie unui soi de "fatalism geopolitic" ii invit sa fie rezonabili.)
Admit ca mie insumi mi-ar fi fost imposibil, sau mult mai greu, sa ma adaug corpului diplomatic daca acesti oameni n-ar fi existat. Exemplele mele, fiindca ale unui neofit, nu sunt neaparat numeroase, dar nici exhaustive; le voi da cu discretie pentru a marca, si in acest fel, exemplaritatea lor. TB, de pilda, ambasador, eseist sofisticat si antropolog profesionist, face plauzibila combinatia, parelnic paradoxala, dintre cultura inalta si administratia de varf. MC, ambasador in "exil" temporar la o alta institutie guvernamentala, reinventeaza in Romania functia mandarinatului, adica a autoritatii exercitate fulgerator, onest si discret. AV a parcurs, dupa 1990, toate secventele profesionale ale carierei si a ramas, la apogeu, generos si modest. LC, SM, ThP, VA sau VP intruchipeaza cu totii destine ale unor universitari care ar putea (re)urca oricand la catedra, in tara sau in lumea larga. Au decis, totusi, ca meseria diplomatica este cel putin la fel de palpitanta ca aventura in labirintul paradisiac al bibliotecii.
Persoane ca cele pe care, aproape, le-am numit dau ministerului profilul sau ideal, identitatea fara de care nicio institutie performanta nu ar putea functiona. Oameni ca acestia explica fara cuvinte de ce birourile ministerului au fost ocupate de desantul unei tinerimi ambitioase si fermecatoare. Ei demonstreaza debutantilor ca talentul, abnegatia si buna cuviinta nu au iesit din uz, fiindca mai pot hrani, iata, cele mai onorabile cariere. Ei ar putea reabilita, in fine, nobletea intrinseca a serviciului public si prestigiul implicit al functionarului, personaj de care Romania nu se poate totusi dispensa.
TOADER PALEOLOGU, Ambasadorul Romaniei in Regatul Danemarcei
Un exercitiu de modestie
Pentru un intelectual, o functie precum cea de ambasador este sau ar trebui sa fie sansa de a exercita o insusire rar intalnita in mediile academice si artistice, si anume, modestia. Ar putea parea paradoxala o asemenea afirmatie, tinand cont de toate onorurile derulate sub picioarele unui ambasador: apelativul Excelenta, covorul rosu, saluturile militare, frecventarea marilor lumii etc. Daca mai pui la socoteala puterea exersata in cadrul ambasadei sau neaosul "sa traiti" indragit de unii colaboratori, este clar ca sansele sunt mari de a da in fandacsie: fara indoiala, multora li se urca ambasadoria la cap. Dar daca ai putin spirit filozofic, iti dai seama ca toate acestea, pe langa faptul ca sunt desertaciuni, se adreseaza functiei, si nu omului.
Credem noi, intelectualii, ca are mare importanta ce carti am scris, ce studii am facut si ce pareri avem despre lume si viata. Iar unora dintre noi li se pare ca anumite conventii sociale de ordin vestimentar sau comportamental reprezinta o ingradire a libertatii personale. O fi. Si nu vreau sa intru intr-o atare discutie. Dar, sa-mi fie cu iertare, un om care intarzie, care raspunde la mobil cand nu se cuvine, care e prea categoric in afirmarea opiniilor personale, nu suporta conversatii stupide sau are alergie la sacou, cravata si, eventual, papion, un asemenea om, zic, oricat de stralucit, nu prea are ce cauta intr-o meserie precum diplomatia.
Desigur, m-au ajutat studiile pe care le-am facut, iar activitatea didactica s-a dovedit un atu in cadrul mandatului meu: anul trecut am predat la Universitatea Copenhaga un curs despre Carl Schmitt, iar acum, in toamna, voi preda in colaborare cu doi profesori danezi un curs de teologie politica si un altul despre scriitorii reactionari de la Joseph de Maistre la Cioran ("les antimodernes", cum ii numeste Antoine Compagnon in recenta sa carte). Este, desigur, un avantaj extraordinar sa pot intretine relatii atat de stranse cu studenti si colegi din tara de resedinta. Dar stiu ca cel putin la fel de importanta este participarea la receptii, uneori insipide, achizitionarea de mobilier, obtinerea de fonduri si alte asemenea activitati pentru care nu te pregateste un curriculum academic. Am spus de multe ori ca atentia la detalii este secretul artei diplomatice.
"Sire", ii scria Talleyrand lui Ludovic al XVIII-lea, "am mai mare nevoie de cratite decat de instructiuni". Si asa e: "cratitele", adica tot ce tine de logistica reprezentarii, sunt esentiale in activitatea unei ambasade. Iar eu asta am si facut. Am batut la cap pe toata lumea din minister pana cand am primit bani sa cumpar un pian si l-am ales cu multa grija (teza mea e ca o ambasada fara pian e ca un camembert fara vin rosu sau ca un foie gras fara Sauternes: o barbarie). Am luat asupra mea sarcina unui santier: or, dupa mine, pentru un ambasador proba de foc e sa faca fata unui santier, o vizita de stat fiind floare la ureche in comparatie. Am adus tablouri noi in ambasada. Iar cel mai mult m-am ocupat de achizitii: mobilier, masini, computere, fete de masa, pahare etc. De-aia si spun ca, pentru mine cel putin, misiunea de ambasador este un exercitiu de modestie. Stiu foarte bine ca sunt un "maitre d’hotel" cu valente, e drept, multiple. Spunea cardinalul de Bernis, unul dintre cei mai mari diplomati ai tuturor timpurilor, ca a tinut vreme de peste douazeci de ani deschisa "l’auberge de France au carrefour de l’Europe": astfel descria el, cu luciditate, umor si modestie, impresionanta sa prestatie ca ambasador al Frantei la Roma. Si altele erau vremurile acelea: un ambasador chiar era un personaj august, fastuos, cvasisuveran.
"Ce jos trageti dumneavoastra lucrurile", i-a spus tatalui meu un pictor "spiritualist" caruia nu-i placuse un citat faimos din vorbele lui Renoir: "Un peintre, mon ami, qui sait peindre des fesses et des tétons, est un homme sauvé". Asa zic si eu: "Un ambassadeur, mon ami, qui sait s’occuper des casseroles, est un homme sauvé". Si e bine, tocmai, sa tragem lucrurile cat mai jos, pentru a nu lasa nimic in voia intamplarii. Doar de la detaliile unui savoir-vivre aparent superficial se poate construi ceva serios in domeniul acesta. Ce spunea Nietzsche despre greci se potriveste de minune diplomatilor care-si vad lungul nasului: "(sie) waren oberflachlich aus Tiefe" ("erau superficiali pentru ca erau profunzi").
MIHNEA MOTOC, Reprezentant Permanent al Romaniei pe langa Uniunea Europeana
Te nasti sau devii diplomat?
Te nasti diplomat sau devii diplomat? Este intrebarea existentialista la care multi diplomati din generatia mea nu au avut timp sa-si raspunda. Odata ce izbuteai incadrarea la inceputul anilor ’90 intr-un sistem educational care ne era relativ indepartat, cel occidental, probabil unul dintre cele mai dificile teste, reintoarcerea in Ministerul Afacerilor Externe devenea mai simpla.
In acea vreme, Ministerul Afacerilor Externe se reconstruia. Toate politicile, intreg sistemul erau de fapt in reconstructie. Diferenta majora era aceea ca ministerul, interfata a politicii externe cu politica interna, trebuia sa se supuna intr-un mod armonios ambelor dinamici. Ministerul de Externe devenea loc privilegiat al reintoarcerii la democratie si cariera diplomatica a celor ce apartin generatiei mele a urmat directiile fundamentale ale politicii externe romanesti. In acest sens, din punct de vedere teoretic, pentru multi dintre diplomatii din Europa de Est modelul alegerii rationale a statului propus de Graham Allison in Essence of decision se suprapunea cu modelul al treilea, modelul personal.
Inceputul anilor ’90 a insemnat pentru politica externa romaneasca o etapa institutionala importanta, aderarea la instrumentele internationale fundamentale si incorporarea instrumentelor referitoare la drepturile omului. Momentul, in care expertiza juridica si idealismul, de obicei atasate dreptului international, au avut un profil marcat, a convers cu interesul national.
"Tineretea este un orgoliu, rareori o valoare", spunea Marin Preda.
Ca si alti diplomati in formare continua, in diverse etape ale carierei am fost totusi pusi in situatia de a vedea incredintandu-ni-se posturi, sarcini si teme pentru care in alte sisteme este ceruta o constructie mai lunga, mai migaloasa si rabdurie. La 32 de ani, eram numit ambasador al Romaniei in Regatul Tarilor de Jos, un pariu care, prin maniera favorabila in care optiunea a fost atunci receptata de tara gazda, s-a dovedit inspirat.
Alaturi de multi congeneri, am avut de asemenea sansa de a fi in avangarda celor ce au sustinut marele efort politic de aducere a Romaniei in NATO, primul proiect cu adevarat fundamental de politica externa si de situare globala decisiva a tarii ce a avut finalizare pozitiva. A fost atunci o alta etapa de identificare cu un destin mai amplu, un punct de inflexiune in care, cred eu, romanii ajunsesera la recuperarea ratiunilor autoincrederii.
Dupa un episod mai mult decat gratifiant de reprezentare la ONU si de serviciu in Consiliul sau de Securitate, am revenit acum in perimetrul integrarii europene, de care ma ocupasem ani buni cu ceva timp in urma, pentru a continua efortul colosal angajat in raport de multiplele mize ale unui nou stat membru al Uniunii Europene, care are in acelasi timp de facut racordurile necesare cu procese de compatibilizare lansate cu decenii in urma in Vestul continentului si de regasit un culoar propriu spre locul in concertul regional si international intuit dintotdeauna, cu acuratetea inconfundabila, de mentalul nostru colectiv.
Exista un pret pe care toti diplomatii din tarile democratice il platesc, acela rezultat din discrepanta dintre stereotipurile favorabile asociate perceperii meseriei noastre si egida nobila sub care actionam, pe de o parte, respectiv realitatile sale curente, care sunt dure, epuizante si fastidioase uneori, pe de alta. Adoptata pe termen lung, diplomatia iti deschide o cariera de inepuizabile satisfactii abstracte, in plan interpersonal, in majoritatea cazurilor suficienta pentru a justifica deplin o viata de om. Fateta cealalta este data de limitari materiale inevitabile - nu poti si nu are rost sa iti propui a propasi material in acest perimetru dincolo de limitele decentului -, de exigentele anonimatului si confidentialului, de exasperarile date de caracterul intotdeauna prea lent al proceselor specifice gestionate in raport de asteptarile sferei publice.
Daca Romania a reusit sa se recupleze incredibil de repede cu vocatia sa de succes prin empatie, gandire si actiune libera, neincorsetata si creatoare, atunci nu este de mirare ca diplomatii nu numai se nasc, ci si devin asa.