Pe aceeași temă
Joi, 25 aprilie, Grupul pentru Dialog Social şi revista 22 au organizat dezbaterea cu tema Separaţia puterilor şi regimul politic în viitoarea Constituţie, moderată de Ioan Stanomir. La dezbatere au participat reprezentanţi ai mediului academic, ai partidelor politice, ai organizaţiilor nonguvernamentale şi ai mass-media. Publicăm în continuare extrase din această dezbatere.
IOAN STANOMIR
Din păcate, discuţia privind Constituţia României este absentă. Forumul Constituţional care s-a născut la iniţiativa puterii actuale este o formă fără fond, o instituţie în căutarea propriei sale misiuni. S-ar putea ca România să aibă o nouă Constituţie, iar această nouă Constituţie să nu fi trecut nici prin filtrul unei dezbateri publice, nici prin filtrul unui examen intelectual. Lipsesc elementele care definesc dezbaterile într-o societate democratică occidentală. Nu avem, în primul rând, o expertiză, nu avem măcar un raport pe baza căruia să se discute, nu avem o cutie de rezonanţă care să permită exprimarea vocilor publice în mod autentic. Ceea ce se adună sunt opinii excentrice, care aruncă în derizoriu o întreagă dezbatere – nu cred că opiniile cetăţenilor privitoare la Constituţie se rezumă la elucubraţiile care sunt popularizate de un anumit tip de televiziune în prime-time. În fine, poate cel mai important, lipseşte o viziune pe termen mediu şi lung privitor la ce înseamnă o Constituţie. Şi aici am să vă dau un exemplu oferit chiar de preşedintele Forumului Constituţional, care a mărturisit că, după părerea domniei sale, e necesar să se mai amendeze o dată Constituţia în 2014, pentru a se putea pune de acord cu eventualele mutaţii privind suveranitatea intervenite la nivelul UE. Dacă ştim cu certitudine că vom mai avea nevoie de o revizuire în 2014, fie nu facem nimic acum, fie ne rezervăm o perioadă în fiecare an în care ne ocupăm de revizuirea Constituţiei...
Cred că ne aflăm în faţa celui mai de jos moment al evoluţiei noastre democratice din ultimii 20 de ani. Este un moment în care nu mai avem opoziţie, în care există o coaliţie de guvernare a cărei principală vocaţie este cearta în direct la ore de maximă audienţă, cu o majoritate obeză şi lipsită de imaginaţie politică, o naţiune care a votat în decembrie în baza unui resentiment şi care se regăseşte azi prizoniera unui proiect politic pe care nu-l poate controla în niciun fel. Acest lucru este de o gravitate fără precedent şi, dacă după 20 de ani ajungem în situaţia de a număra opoziţia veritabilă din România pe degetele de la o mână, înseamnă că la nivelul celor care au făcut politică este nevoie de un examen serios de conştiinţă şi de un tip de asumare a propriilor eşecuri. Eu îmi permit să spun aceste lucruri mai apăsat pentru că destinul a făcut să nu intru în niciun partid politic după 1989 şi, după cum se prezintă lucrurile, s-ar putea ca să nu intru niciodată într-un partid politic, aşa cum arată acum. Poate că este mai bine să nu intrăm toţi în partide politice, să mai rămână unii şi pe margine şi să poată, din când în când, să aibă revelaţia eşecului şi a impasului în care ne aflăm.
O Constituţie nu poate fi nici obiectul unei revizuiri anuale, după cum nu poate fi niciodată croită în spatele uşilor închise. Din păcate, această croire a unei Constituţii în spatele uşilor închise a încetat să mai fie o metaforă şi este o realitate a procesului de revizuire constituţională la ora actuală. Este dramatic ceea ce ni se întâmplă şi, sincer, n-aş fi dorit niciodată să trăiesc aceste timpuri.
Instabilitate constituţională
TEODOR BACONSCHI
E un loc istoric bine cunoscut pentru noi faptul că am avut întotdeauna parte, ca naţiune modernă, începând cu Regulamentele Organice, de o cronică instabilitate constituţională. Cu alte cuvinte, însăşi legea fundamentală, care aşază instituţiile majore în statul român, s-a schimbat odată cu timpurile, brutal, de multe ori fără un mandat popular şi, în orice caz, bulversând la nesfârşit viaţa instituţională şi continuitatea ei, firească în alte părţi, astfel încât relaţia dintre români şi Constituţia lor este la fel de fracturată, de neclară, de frustrantă. N-am avut măcar două generaţii succesive capabile să se familiarizeze şi până la urmă să respecte cu adevărat textul fundamental, legea majoră pe care se sprijină contractul social, textul care te face să fii membru al societăţii căreia îi aparţii. Aşa stând lucrurile, nu ne va mira excesiv nici suita de ajustări prin care a trecut Constituţia postcomunistă a României - e deja un element de conştiinţă publică faptul că şi precedentele transformări ale textului constituţional nu au rezultat nici din munca unei comisii de constituţionalişti reputaţi, nici dintr-o dezbatere publică autentică, ci mai degrabă din bunul plac al unor grupuri politice care au actualizat textul în netransparenţă şi egoism politic, astfel încât diverse figuri de prim-plan să poată beneficia de o acoperire constituţională în acţiunea lor viitoare. Suntem şi astăzi în aceeaşi situaţie. Forumul Constituţional este cel mult o glumă proastă, la fel ca prezenţa unui Becali în Comisia juridică a Camerei Deputaţilor. Deşi avem constituţionalişti de forţă, ei nu vor fi probabil consultaţi, nu se vor face nici comparaţii europene, nu va fi mobilizată nici expertiza pe care o deţine Comisia de la Veneţia. Cât despre dezbaterea publică propriu-zisă, ea este deja, cum bine s-a remarcat, marcată de derizoriu şi giumbuşlucuri jenante.
Ce putem face mai degrabă? O Adunare Constituantă nu avem şi nici nu vom transforma acest parlament într-una care să lucreze. Nici măcar nu ne putem imagina un deceniu de stabilitate constituţională. Şi atunci, sigur că va trebui să jucăm tactic din partea academică şi a societăţii civile mai ales pe normele europene. Există state care au Constituţie, state care nu au o Constituţie formală, state care se ocupă în Constituţie de raportul dintre cele trei puteri şi au un Bill of Rights anexat. Cred că va trebui să facem mare tapaj pentru conformitatea dintre viitorul text şi cel puţin cel al Charter of Fundamental Rights of the EU care e deja în vigoare, chit că un tratat constituţional al Uniunii nu a putut fi ratificat între cele 27 de state membre. Bineînţeles că avem moştenirea în mare măsură valabilă a Cartei ONU şi tot ce ţine de Declaraţia Universală a Drepturilor Omului. Va trebui să vedem cel puţin că valorile şi drepturile individuale şi colective trecute acolo sunt preluate, desigur formal, în noul text constituţional. Cred, de asemenea, că va trebui să pledăm pentru o simplificare a textului şi pentru generarea unei pedagogii constituţionale în şcoala românească.
Mai adaug opinia personală cu privire la relaţia stat-biserică. Nu cred că ea ar trebui să facă obiectul unui text constituţional, adică ar trebui reglementată printr-o legislaţie secundară, derivată, dar în ce mă priveşte sunt şi aici consecvent creştin-democraţiei. E vorba, poate, de o menţiune care să garanteze principiul „o biserică liberă într-un stat liber“, deci libertatea celor doi parteneri – biserici-stat – şi, totodată, dreptul lor de a coopera pentru binele comun. Pe timpul când Valéry Giscard d’Estaing conducea Constituanta europeană, a fost o mare dezbatere, supralicitată mediatic, legată de prezenţa sau absenţa în preambulul acelui text a unei referiri la Dumnezeu, divinitate sau tradiţia iudeo-creştină. Întrucât România este un stat multiconfesional şi laic - sperăm să rămână aşa -, în ce mă priveşte m-aş pronunţa doar pentru o menţiune a tradiţiei iudeo-creştine, deci nu pentru invocarea în text, expressis verbis, a numelui lui Dumnezeu, pentru că la gradul toxic deja de demagogie din viaţa politică a României, privatizarea sau naţionalizarea lui Dumnezeu ar putea duce într-un viitor nu prea îndepărtat la tot soiul de excese şi răstălmăciri din partea elitei politice, aşa încât cred că e mai prudent să ne limităm la atât.
Puteri separate, dar egale
SEVER VOINESCU
Vrem, nu vrem, există în textul constituţional menţionarea numelui lui Dumnezeu, pentru că este precizat textul jurământului pe care, de pildă, preşedintele îl depune şi acolo se vorbeşte despre asta. Prezenţa elementului religios în textele jurămintelor e un lucru cu mult mai important decât ne pare. Nouă ne pare o formalitate astăzi, dar, în fine, asta mărturiseşte ceva despre sursa reală a jurământului: până la urmă, este un pact între cel care îl depune şi cel care îl ascultă, dar acel pact este garantat de ceva suprem, superior. Nu văd nimic rău în a menţiona, cum spunea d-l Baconschi, elemente legate de tradiţia iudeo-creştină, deşi nu-mi dau seama exact pe unde, deoarece Constituţia noastră nu are un preambul. În textele constituţionale, acesta e foarte important, pentru că e o bază de lucru şi pentru legiuitori, dar mai ales pentru controlul constituţionalităţii. De foarte multe ori afli principiile, direcţia, valorile fundamentale care articulează instituţiile din Constituţie citind atent preambulul. De pildă, în tradiţia constituţională americană, al cărei admirator entuziast sunt, textul Constituţiei este cel puţin la fel de folosit precum textul Declaraţiei pentru Independenţă, nu numai în practica politică, dar în practica controlului constituţional la Curtea Supremă. Există în America foarte mulţi constituţionalişti, profesori de drept care spun că, din punct de vedere constituţional, Declaraţia pentru Independenţă trebuie pusă pe aceeaşi treaptă cu Constituţia.
Felul în care ne-am apucat să modificăm Constituţia e mai degrabă de natură să ne îngrijoreze cu privire la rezultat. Pentru că, dacă suntem înţelepţi, ştim bine că ceva ce începe prost nu poate să sfârşească bine. După părerea mea, acest efort de modificare a Constituţiei a început prost. În mod normal, ar fi trebuit să pornim cu un diagnostic, ar fi trebuit să avem până la acest moment, după analiza vieţii politice şi juridice, un set de probleme pe care actuala ordine constituţională nu le poate rezolva şi apoi să începem să discutăm soluţiile pentru rezolvarea acestor situaţii pe care viaţa ni le-a pus în cale şi constituantul nu le-a putut anticipa în toată complexitatea lor. Acest diagnostic există, este vorba de Raportul Comisiei Prezidenţiale conduse de Ioan Stanomir. De la lansarea sa până acum a trecut un timp şi sigur că, deoarece viaţa politică în România este cu totul imprevizibilă, multe lucruri ar mai fi putut fi adăugate. Dar, în orice caz, ar fi trebuit să pornim de la un diagnostic, şi nu de la teze. Procedura pe care a pornit pleacă de la nişte teze pe care le-au decis politicienii în parlament - acum se dezbat, chipurile, în Forumul Constituţional şi pe urmă le vor vota. Dar tipul ăsta de abordare nu dă soluţii problemelor. În loc de diagnostic, am pornit efortul de modificare a Constituţiei pe baza a două resorturi care ţin mai degrabă de psihologie. Întâi, enervarea. Simţim că a sosit timpul acum să reparăm tot ceea ce ne-a enervat pe parcursul ultimilor ani la Constituţie. Unii au fost enervaţi pentru că această Constituţie le părea prea prezidenţială – nu-l suportă pe Băsescu. Alţii au fost enervaţi de faptul că această Constituţie e prea parlamentară – îl iubesc pe Băsescu. Nu mai vorbesc de eterna odisee a relaţiei dintre preşedinte şi prim-ministru, asta e deja ceva de dimensiunile unei telenovele argentiniene... Al doilea resort psihologic care ne mână în această modificare e faptul că nutrim speranţe, de toate tipurile. Sunt oameni care speră şi vor ca, din speranţele lor, să producă soluţii. Sunt şi politicienii, cei care au în mână procesul, mai ales, pentru care speranţele se traduc de fapt în găsirea formei constituţionale pentru consacrarea unor aranjamente politice conjuncturale. Aspecte din Constituţia din 2003 s-au pregătit pentru Adrian Năstase, în 1991 pentru Ion Iliescu, acum zic unii că şi le aranjează între ei Ponta şi Băsescu etc. Cred că, dacă pornim de la aceste două impulsuri, nu putem decât să producem o Constituţie pe care, într-adevăr, o vom modifica în 2014. Suntem condamnaţi ca în 2014 să o mai schimbăm o dată, în 2016 după alegeri sau înainte de alegeri, în funcţie de cum stau lucrurile, încă o dată ş.a.m.d.
După părerea mea, parte a diagnosticului care trebuie pus evoluţiei constituţionale în România vine din defecţiunea raportării puterilor în stat una la cealaltă. Suntem toţi convinşi că o democraţie înseamnă puteri separate. În gândirea constituţională democratică din ultimele decenii în Europa sunt foarte multe voci care îndeamnă la o privire foarte flexibilă a principiului separaţiei puterilor. Separate, în sensul ca nu aceeaşi persoană să se ocupe şi de una, şi de cealaltă, însă ele trebuie totuşi să lucreze cumva şi, la un moment dat, explicit sau nu, trebuie să recunoaştem superioritatea uneia faţă de cealaltă. Ce s-a întâmplat în România, după părerea mea, este că puterile statului se află în competiţie. Există o pulsiune, pe care am putut-o vedea în guvern, de a conduce totul, de a subordona parlamentul şi de a presa puterea judecătorească. La puterea judecătorească am văzut adesea o tendinţă de a intra în domenii care ţin de Executiv - vă amintesc numai hotărârile instanţei judecătoreşti în privinţa execuţiei bugetare, ceea ce totuşi este cu totul inacceptabil. De asemenea, am avut multe momente când parlamentul a socotit că, fiind emanaţia voinţei directe a poporului, este cu totul suveran şi poate să facă practic orice doreşte la un moment dat - comisii de anchetă pentru procurori şi tot felul de alte lucruri. Trebuie să găsim în Constituţie mijloacele cele mai precise pentru a opri această competiţie, pentru a separa puterile şi mai departe pentru a limpezi o dată pentru totdeauna ce pot face. Pentru mine, teoria care spune că separaţia puterilor în stat trebuie privită într-un fel flexibil are originea într-o gândire de tip totalitar, chiar dacă astăzi temeiul gândirii constituţionale despre ştergerea acestei separaţii între puteri are mai cu seamă un temei utilitar, pentru că adesea ni se pare că cele trei puteri pot bloca statul. Dar mi-e teamă că, de câte ori se vorbeşte de flexibilizarea acestui principiu, de fapt undeva în spate e un rezon de natură totalitară.
În teoria constituţională clasică, pe care o admir eu şi pentru care încerc să pledez aici, se spunea că puterile trebuie să fie separate, dar se mai spune ceva important, că trebuie să fie egale. Ce înseamnă egale? Înseamnă că, de fapt, niciuna nu trebuie să fie superioară alteia. Cum se realizează asta? Prin faptul că fiecare putere are pârghii de control asupra celorlalte - faimosul „checks and balances“ din sistemul american. Aici Constituţia noastră e complet dezechilibrată. În legătură cu puterea executivă, avem ca dificultate constituţională această dualitate la vârful puterii executive, faptul că ai un prim-ministru şi ai în acelaşi timp un preşedinte. E foarte important să clarificăm acest lucru, stabilind că puterea executivă e condusă de un singur om, care este ales direct de către popor, aşa cum este ales şi parlamentul. Că-i zicem preşedintele României, că-i zicem prim-ministru, că-i zicem preşedintele Consiliului de Miniştri, cum i-om zice, dar cred că asta este o limpezire importantă şi lucrurile trebuie să meargă în această direcţie. Există o teamă indusă artificial în România, teama de prezidenţialism. Motivele sunt două: primul, că sună totalitar, ceea ce e complet fals; doi, că sună american şi noi nu ne potrivim cu americanii, ci ne potrivim cu europenii. Cred că, pentru România de astăzi, cea mai bună formulă este să avem o putere executivă condusă de cineva clar cu mandat de la popor. Modelului pe care eu îl propun i se zice prezidenţial pentru că e din America, dar preşedintele Americii are, în raport cu celelalte puteri, prerogative diminuate faţă de, spre exemplu, preşedintele Franţei. Preşedintele Americii nu poate dizolva niciodată, sub nicio formă Congresul. Preşedintele Franţei o poate face, mai mult, o poate face când vrea el. E o singură oprelişte în Constituţia franceză, spune că nu o poate face decât o dată pe an. Dar, în rest, nici nu-i trebuie o motivaţie constituţională, e de ajuns să constate un blocaj politic. Nu vă temeţi de această soluţie, nu duce la dictatură, ci, dimpotrivă, duce la limpezirea raportului dintre puteri şi la clarificarea democraţiei.
Regim prezidenţial sau parlamentar?
CRISTIAN PREDA
Vom avea o schimbare a Constituţiei care va conduce la o schimbare de regim sau va fi doar o modificare a Constituţiei? Constituţia din 1952, în cei 12 ani de existenţă, a fost revizuită de 11 ori. La fel, Constituţia din 1965, care a durat ceva mai mult, până la căderea lui Ceauşescu, a fost revizuită de 10 ori. Cu alte cuvinte, există inclusiv în tradiţa noastră şi tradiţia şcolii care i-a format pe majoritatea politicienilor care gândesc acum modificarea Constituţiei posibilitatea de a schimba Constituţia fără a schimba regimul, pentru că e clar, nici revizuirile Constituţiei din ’52, nici ale celei din ’65 n-au modificat regimul. A fost o modificare interesantă în ’74, când s-a inventat funcţia de preşedinte al României, dar natura regimului n-a fost schimbată. Cum ştiţi, atunci preşedintele era ales de Marea Adunare Naţională, s-a întâmplat asta cu Ceauşescu. Problema interesantă care cred că ar merita discutată de elitele noastre politice ar fi: vrem în acest moment o schimbare de regim? Pericolul să ajungem într-o situaţie de schimbare foarte superficială, de schimbare de dragul schimbării, care nu produce o modificare a regimului, e foarte mare. Aşa cum e foarte mare şi pericolul unui blocaj. Dau un exemplu: dacă, de pildă, nu se organizează un alt referendum înainte de modificarea Constituţiei pe tema monocameral versus bicameral şi dacă răspunsul la un asemenea referendum va fi bicameral, atunci cei care pregătesc în acest moment revizuirea trebuie să ştie că trebuie să introducă în proiectul pe care îl vor prezenta trecerea de la bicameralism la monocameralism, pentru că există deja un precedent, decizia Curţii Constituţionale, care spune că trebuie ţinut seama de referendumul din 2009. Altfel spus, dacă USL nu introduce în acest moment trecerea de la bicameralism la monocameralism, proiectul va pica evident la Curtea Constituţională, pentru că există deja o decizie care ne spune că trebuie ţinut seama de 2009. Dacă USL decide acum să facă un alt referendum pe tema monocameralism/bicameralism şi iese invers, atunci pot merge mai departe cu un proiect de Constituţie care să cuprindă schimbarea actualei structuri a Legislativului.
La noi există o tradiţie a Executivului divizat sau bicefal. A existat un şef al statului şi un şef al guvernului de când avem modernitatea politică. Personal, optez pentru un Executiv divizat. Filosofic, optez şi pentru un Legislativ divizat, dar e referendumul despre care vorbeam. Eu cred că puterile trebuie să fie cât mai divizate pentru a asigura cu adevărat o protecţie pentru individ. Cred că Executivul e bine să rămână divizat, în condiţiile în care cetăţenii au decis că Legislativul nu trebuie să mai fie divizat, ci să fie bloc. Chestiunea pe care a adus-o Sever Voinescu e foarte importantă - relaţia Executiv-Legislativ. Dacă vrem cu adevărat o schimbare constituţională care să dea un regim mai bun, să nu fie doar o schimbare superficială, putem opera nişte modificări fie în sensul unei parlamentarizări a regimului, fie în sensul unei prezidenţializări a regimului. De ce cred că trebuie să operăm aceste modificări? Pentru că regimul, aşa cum a fost el construit în Constituţia din ’91 şi ca urmare a revizuirii inutile şi foarte superficiale din 2003, a funcţionat pendulând între perioade în care a avut o funcţionare într-o logică parlamentară - de pildă, la sfârşitul lui 2008, regimul a fost parlamentarizat: preşedintele era absolut inutil şi o majoritate covârşitoare de două treimi l-a pus în minoritate în mod constant. Au fost situaţii în care, dimpotrivă, în timpul lui Iliescu şi al lui Băsescu, în care regimul era prezidenţializat pentru că preşedintele era şeful de facto al guvernului, dominaţia preşedintelui asupra guvernului era foarte masivă. În ’92-’96 n-a fost Nicolae Văcăroiu şeful Executivului, să fim serioşi! Cel care a imprimat linia politică din ’92-’96 a fost Ion Iliescu. Şi Traian Băsescu a avut epoci, când prim-ministru a fost Emil Boc, când a imprimat o viziune prezidenţialistă. Putem să clarificăm acum în Constituţie, pentru a nu mai avea această oscilaţie care dă instabilitate.
Există câteva puncte în Constituţia noastră unde asemenea lămuriri sunt foarte uşor de făcut, pornind de la modalitatea de a alege preşedintele. Dacă vrem un regim parlamentar, renunţăm la alegerea directă. Dacă vrem un regim care să nu fie parlamentar, menţinem alegerea directă a preşedintelui. Vă mai dau un exemplu: suspendarea preşedintelui. Dacă vrem un regim mai clar în sensul prezidenţial, se elimină mecanismul suspendării. Ori elimini suspedarea pentru că îţi dă situaţii absurde şi atunci iei un regim mai prezidenţial, păstrezi în Constituţie doar destituirea preşedintelui pentru înaltă trădare, ori, dimpotrivă, dacă vrei un regim care să funcţioneze într-o logică parlamentară, introduci în caz de eşec al suspendării dizolvarea parlamentului şi ţinerea de noi alegeri. Ai una sau alta dintre variante. Un alt exemplu, dizolvarea parlamentului. Ori îi acorzi preşedintelui posibilitatea de a dizolva parlamentul în toate situaţiile în care intervine o criză politică şi laşi la aprecierea preşedintelui aprecierea momentului în care intervine o criză politică, după modelul francez, ori elimini cu totul dreptul preşedintelui de a dizolva parlamentul, care e legat în acest moment doar de situaţia eşecului în constituirea unui nou guvern. Poţi să elimini complet această posibilitate ca preşedintele să dizolve Camerele şi dai posibilitatea primului ministru de a dizolva Camerele, şi atunci intri într-o logică de regim parlamentar. Ai, pe de o parte, moţiunea de cenzură cu care Legislativul îl sancţionează pe primul ministru şi ai, pe de altă parte, posibilitatea ca primul ministru să dizolve Camerele. Dacă menţii situaţia actuală, ajungi iar la crizele penibile pe care le-am trăit. Apoi, e vorba despre participarea la Consiliul European. Evident, dacă Victor Ponta va ţine, şi de data asta e ceva foarte personal, să introducă în Constituţie că primul ministru merge la Consiliul European, avem o parlamentaritate a regimului. Dacă se menţine varianta de azi, că preşedintele merge acolo, e o prezidenţializare suplimentară. Mai departe, durata mandatului preşedintelui. Dacă se menţine durata actuală sau chiar se prelungeşte durata, evident că avem de a face cu o prezidenţializare. O soluţie ar fi aceea de a face un mandat de 6 ani, dar un singur mandat. Asta ar da un tip de echilibru pe care nu-l avem astăzi. Asta e o logică de limitare a puterii personale, dar dă o anumită orientare prezidenţială regimului. Invers, vrei să parlamentarizezi regimul, diminuezi durata mandatului şi-l întorci la 4 ani. Ultimul exemplu: chestiunea numirii primului ministru. O Constituţie care să fie mai prezidenţială decât cea de astăzi ar putea să prevadă libertatea deplină a preşedintelui de a-l numi pe primul ministru, fără niciun fel de consultare. Invers, dacă vrei să-l parlamentarizezi, atunci introduci în Constituţie obligaţia preşedintelui de a-l desemna ca prim-ministru pe şeful partidului care ia cele mai multe mandate în parlament, prevăzând că, în caz de eşec al acestei prime numiri, preşedintele îl desemnează drept candidat pe liderul celui de-al doilea partid ca forţă parlamentară ş.a.m.d., până se constituie o majoritate.
Eu, personal, sunt în favoarea unei prezidenţializări în sensul în care am discutat. Evident că mi-aş dori să avem o discuţie deschisă cu cei care sunt avocaţii parlamentarizării. Mă tem însă că nu avem aceşti avocaţi ai parlamentarizării. Majoritatea celor care vorbesc azi de revizuire vor o soluţie călduţă, care să continue acest spirit confuz, care a dominat viaţa noastră constituţională.
Pagini realizate de RĂZVAN BRĂILEANU