Pe aceeași temă
Politizarea instituţiilor? Marţi, 19 iunie, Grupul pentru Dialog Social (GDS), Asociaţia Ziariştilor Independenţi din România (AZIR) şi PEN Club România au organizat o dezbatere privind ordonanţa de urgenţă prin care Institutul Cultural Român (ICR) trece în subordinea Senatului. Evenimentul face parte din proiectul intitulat România – temă de cugetare. Oameni şi instituţii, care îşi propune o analiză a principalelor instituţii publice. Publicăm în continuare fragmente din această dezbatere.
MAGDA CÂRNECI (GDS):
Dezbaterea din seara aceasta a fost declanşată de Ordonanţa de Urgenţă 27/2012, care, în mod surprinzător, a iscat o mare revoluţie a societăţii culturale. Ne-am propus să înţelegem semnificaţia adevărată a acestui fenomen. Este doar o miză politică? Este doar o miză culturală? Este vorba de conştientizarea în faţa unei situaţii? Este vorba despre renaşterea spiritului civic şi o trezire a societăţii civile în România?
TEODORA STANCIU (AZIR):
De mai mult timp, AZIR a realizat dezbateri cu titlul România - temă de cugetare şi subtitlul Oameni şi instituţii, întrucât ne-am ocupat de fiecare dată tocmai de oameni care ridică instituţiile la gradul cel mai mare de reprezentare pentru România. Ei bine, în momentul în care am citit textul ordonanţei, ne-am spus că o asociaţie de ziarişti, dar şi GDS şi multe alte ONG-uri au datoria de a-şi exprima o atitudine care să meargă în sensul pledoariei pentru autonomia instituţiilor culturale şi pentru continuitatea acelor izbânzi care sunt evidente şi pe care nimeni nu le mai poate contrazice.
Am câteva întrebări. Când e necesară o ordonanţă de urgenţă? Era nevoie de această ordonanţă în acest moment? Era ceva grav sau neaşteptat care s-a întâmplat şi guvernul trebuia să intervină abrupt? Ce anume este legal în această ordonanţă şi ce este ilegal? După opinia noastră, este vorba despre o ilegalitate. V-aş ruga să reflectaţi asupra continuităţii activităţii ICR. Pentru că acest institut, prin efortul uriaş pe care l-a realizat, a făcut să nu ne mai fie ruşine când mergem la un târg de carte sau când ne întâlnim cu intelectuali din alte zone ale lumii.
Aş lansa discuţia pornind de la formula din textul ordonanţei, care spune aşa: „Luându-se în considerare lejeritatea cheltuirii banului public de către ICR în condiţiile de plină legalitate, evitarea oricăror nereguli financiar-contabile de genul celor evidenţiate în timp de către Curtea de Conturi“.
HORIA-ROMAN PATAPIEVICI (ICR):
Oricine a lucrat într-o poziţie de conducere în administraţia publică ştie că fiecare cheltuială este supusă unor proceduri şi reglementări legale de alocare a fondurilor, care sunt foarte stricte - uneori sunt atât de stricte, încât îţi este şi greu să cheltuieşti banul. Curtea de Conturi are obligaţia de a evalua anual corectitudinea cheltuirii banilor de la buget, în raport cu regulamentele pe care le-am menţionat. Controlul anual al Curţii de Conturi conduce la un raport înaintat ordonatorului principal de credite, cu observaţii făcute în urma controlului, încheiate de recomandări. Într-un număr limitat de zile, recomandările trebuie aduse la îndeplinire de către ordonatorul principal de credite. Niciun raport al Curţii de Conturi nu poate fi lăsat cu recomandările neexecutate. Paragraful din ordonanţă pe care l-a citat doamna Stanciu, potrivit căruia ar exista nereguli financiar-contabile sesizate de Curte care nu pot fi eliminate decât prin schimbarea Legii 356/2003, este pur şi simplu manipulatoriu şi mincinos: pentru că nu se poate să treci de la un an la altul fără să fi executat recomandările emise de Curtea de Conturi.
Această ordonanţă nu respectă articolul 116 din Constituţia României, care prevede, în interpretarea celor care au emis-o, faptul că ICR trebuie să se subordoneze Parlamentului. Din punctul de vedere al taxonomiei pe care îl presupune acest alineat 2 de la articolul 116, ICR intră la capitolul „alte organe de specialitate“, care se pot organiza ca „autorităţi administrative autonome“. Orice autoritate administrativă autonomă este obligată să furnizeze imediat informaţiile solicitate de Parlament. Atunci când Comisia de Cultură a Senatului a convocat conducerea ICR pentru „a informa asupra unor aspecte din activitatea Institutului“, ne-am prezentat şi am dat informaţiile. Un alt argument invocat în ordonanţa de urgenţă şi care, în viziunea acesteia, ar justifica modificarea structurii ICR este articolul 111 din Constituţie, potrivit căruia „Guvernul şi celelalte organe ale administraţiei publice, în cadrul controlului parlamentar al activităţii lor, sunt obligate să prezinte informaţiile şi documentele cerute de Camera Deputaţilor, de Senat sau de comisiile parlamentare, prin intermediul preşedinţilor acestora“. Articolul în cauză nu spune că este obligatorie subordonarea faţă de o comisie a Parlamentului sau faţă de o stuctură a Parlamentului, ci afirmă doar că, în cazul solicitărilor, este obligatoriu răspunsul. Atât. Presupoziţia filozofică a acestei invocări este aceea că Parlamentul reprezintă structura faţă de care trebuie să se subordoneze orice unitate administrativă autonomă din ţară. Ceea ce, după opinia mea, nu rezultă din Constituţie. Concepţia potrivit căreia Parlamentul ar fi şeful de drept al tuturor instituţiilor, iar ţara ar trebui să funcţioneze, pentru a funcţiona bine, numai în subordinea acestuia mi se pare o concepţie greşită.
ICR a fost înfiinţat în baza Legii 356/2003. Atunci funcţionau un Parlament cu o majoritate PSD, un Guvern PSD condus de Adrian Năstase şi un preşedinte PSD, Ion Iliescu. La vremea respectivă, aranjamentul instituţional al punerii ICR sub autoritatea simbolică a şefului statului a fost făcut din următoarea raţiune: s-a considerat că anume subordonarea faţă de Senat, în care se găsea pe atunci Fundaţia Culturală Română, constituie un factor de politizare a instituţiei. Şi atunci s-a încercat, ca formulă de depolitizare a instituţiei, un aranjament instituţional de tipul celui spaniol, unde regele, care e şeful statului, este şi preşedintele de onoare al Institutului Cervantes, iar Institutul este condus de un preşedinte, numit de şeful statului. Funcţionarea sub autoritatea simbolică a preşedintelui statului a fost atunci considerată de către Guvern şi Parlament ca fiind una capabilă să elimine suspiciunile de politizare. Ei bine, acest aranjament, aceluiaşi partid, aflat acum din nou la guvernare, nu i se mai pare potrivit. Era bine în 2003 sub autoritatea şefului statului, nu mai este bine acum, că şeful statului nu mai este al lor. Ca logică instituţională, raţionamentul autorilor ordonanţei e nul. Ca logică politicianistă, e perfect. Rămâne însă faptul că, într-un stat de drept, funcţionează nu principiul „dă-te tu, ca să stau eu“, ci principiul care spune că legile nu se fac pentru cazuri particulare. Or, tocmai aici s-a legiferat anume pentru un caz particular.
Acum trec la partea a doua a preambulului ordonanţei, care reprezintă filozofia de profunzime a modificării şi care, în opinia mea, este cea mai îngrijorătoare. Până aici suntem în zona formală a Constituţiei şi a ceea ce se pretinde aici că ar fi aducerea la constituţionalitate. Cum am încercat să arăt, nu este vorba de aşa ceva. Acum intrăm în zona de conţinut care, de fapt, modifică misiunea ICR: acesta este elementul cel mai îngrijorător al actualei ordonanţe. Vă citez (scuzaţi limbajul incredibil, de anii ’50): „Luând în considerare faptul că neadoptarea măsurilor propuse prin prezenta ordonanţă de urgenţă va aduce, pe deoparte, la prelungirea efectelor profund negative ale unor stări de lucruri care tind să afecteze, cu titlu de permanenţă, sentimentul de apartenenţă la naţiunea română a celor stabiliţi, vremelnic, în alte state, iar, pe de altă parte, la menţinerea unor disfuncţionalităţi referitoare la modul de organizare şi la funcţionarea ICR […], se adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă“. De fapt, ce spune acest îngrozitor limbaj de lemn, care ne umple gura precum nisipul? Spune următorul lucru: că există o stare de alienare a românilor care trăiesc în străinătate, pe care funcţionarea ICR pe actualele baze o accentuează şi tinde să o permanentizeze. Altfel spus, activitatea ICR dăunează apartenenţei la naţiunea română a românilor care trăiesc în străinătate. Acest lucru, coroborat cu faptul că în preambul se vorbeşte despre orientarea ICR doar spre diasporă, şi nu spre menirea lui centrală, care este promovarea culturii române în străinătate, arată că, în viziunea legiuitorului improvizat care este Guvernul, se doreşte o reorientare a misiunii ICR. Este lucrul asupra căruia vă atrag cu deosebire atenţia ca fiind cel mai semnificativ şi, în opinia mea, cel mai grav. Naţionalismul, care este endemic în Comisiile de Cultură ale Parlamentului, şi-a impus punctul de vedere, împotriva cosmopolitismului spre care am orientat toate politicile culturale ale ICR.
Acum, ce se schimbă prin actuala ordonanţă este: (i) subordonarea ICR şi autoritatea de care, de facto, dacă nu de jure, depinde conducerea Institutului, (ii) modul de constituire a Consiliului de Conducere şi (iii) gândirea care prezidează la stabilirea misiunii Institutului. Institutul trece de sub autoritatea simbolică a preşedintelui sub controlul parlamentar al Senatului. Numirea conducerii se face de către Biroul Permanent al Senatului, cu votul Senatului, în plen. Aceasta înseamnă că numirile pentru poziţia de preşedinte şi de vicepreşedinţi, care înainte erau făcute de preşedintele ţării (în felul următor: preşedintele ICR, numit de şeful statului, numea 2 vicepreşedinţi, confirmaţi de şeful statului), acum sunt la latitudinea Biroului Permanent al Senatului: lui îi aparţine iniţiativa întregii conduceri, nu doar a preşedintelui ICR. O altă structură de conducere care cade în puterea Biroului Permanent al Senatului este aşa-numitul Consiliu de Conducere, care se întruneşte de cel puţin două ori pe an şi care are atribuţii legate de avizarea bugetului, a strategiei, a organigramei. Această structură este un fel de parlament, pentru care Comitetul Director al ICR (format din preşedinte, cei 2 vicepreşedinţi, secretarul general, secretarul general adjunct, un director general şi un director) constituie partea executivă a Institutului. Până acum, Consiliul de Conducere era constituit pe structura următoare: 7 persoane erau membrii Executivului în sens larg – unul singur era numit de preşedinte, ceilalţi de Guvern; 7 membri proveneau din uniunile de creaţie sau breslele artiştilor; iar 7 erau numiţi de preşedintele în exerciţiu al ICR, în ideea că, dacă el este numit să pună în aplicare o strategie, el trebuie să aibă măcar o treime dintre cei care avizează strategia, organigrama şi bugetul. Pe toţi cei 21 îi confirma, pentru a-i împuternici, şeful statului (de unde confuzia, speculată de unii senatori USL, că şeful statului i-ar numi pe toţi membrii Consiliului de Conducere, care, în acest fel, ar fi politizat – e fals). În momentul de faţă, cei 7 membri numiţi în legea iniţială de preşedintele în exerciţiu al ICR sunt numiţi de Biroul Permanent al Senatului, cu avizul plenului. Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă că membrii Consiliului de Conducere vor fi numiţi după un algoritm politic, exact aşa cum se întâmplă cu conducerile CNA, CNSAS şi cu Consiliul de Administraţie al TVR. Rezultatele acestui aranjament instituţional se văd: funcţionarea corectă a acestor instituţii, pe principii exclusiv profesionale, este în chip endemic împiedicată de conflictele politice din Senat sau din Parlament, în general. Raporturile de forţă politice din Parlament sunt, prin aceste numiri, exportate la vârful unor instituţii care ar trebui să funcţioneze după principii exclusiv profesionale. Pentru profesionalismul şi independenţa ICR, formula propusă de ordonanţă este cea mai puţină recomandată.
Am fost acuzaţi şi eu, şi Mircea Mihăieş că am fi politizat Institutul prin articolele noastre. Acest argument este împletit din două argumente: primul susţine că poziţiile noastre politice au politizat instituţia; al doilea susţine că, în general, un demnitar nu ar trebui să aibă vreo poziţie publică.
Împotriva primului argument stă faptul că niciodată selecţia operatorilor şi actorilor culturali ori a proiectelor finanţate de ICR nu a depins de vreun factor politic, ideologic, religios, estetic ori filozofic. Convingerile conducerii nu s-au reflectat în niciun fel în criteriile de selecţie a programelor. Toţi cei care au avut de-a face cu Institutul au putut observa această neutralitate. Ea reflectă principiul filozofic liberal pe care am construit politica culturală a Institutului, care spune că instituţiile statului trebuie să fie neutre în raport cu convingerile şi credinţele cetăţenilor.
Cel de al doilea argument se bazează pe ideea că dreptul la liberă expresie al unui demnitar este mai mic decât al unui cetăţean lipsit de funcţie publică. Toţi criticii mei şi ai lui Mircea par să consimtă la această idee. Eu cred, din două motive, că această idee este o enormitate. Primul motiv este că nu există niciun argument în Constituţie sau în legile în vigoare care să-i interzică unui demnitar să îşi exprime opiniile politice. Al doilea motiv este că ideea captivităţii gândirii unui demnitar în cadrele instituţiei pe care o conduce se bazează pe o presupoziţie tare, care e respingătoare: aceea că orice funcţionar public devine, cu tot cu gândirea sa, proprietatea instituţiei care l-a angajat. Această presupoziţie ar trebui să fie ofensatoare pentru filozofia liberală în care noi toţi, oameni liberi şi cetăţeni demni, ar trebui să credem. Această viziune administrativ-cazonă asupra omului mie, personal, îmi repugnă. Din acest motiv, cred în continuare că, atunci când eşti demnitar, nu este nimic reprobabil în a-ţi exprima liber opiniile politice, fie în favoarea puterii, fie împotriva ei, fie împotriva unora şi altora, după caz — situaţiile trebuie judecate în chip particular. Nu îmi fac însă nicio iluzie că acest ultim argument este interesat: cei care îl susţin îmi dezaprobă de fapt opiniile şi se folosesc de argumentul general din pură ipocrizie; dacă Mircea şi cu mine am fi susţinut ideile lor (cum a făcut Marius Oprea, tot ca demnitar), nu ne-ar fi obiectat nimic (cum nu i s-a obiectat acestuia).
La aceste două argumente se mai adaugă alte două subargumente: că, prin poziţiile noastre, Mircea şi cu mine am fi fragilizat instituţia şi că ceea ce se întâmplă acum instituţiei este consecinţa acestei fragilizări; şi că e imoral să exprimi opinii politice „pe bani publici“. Ambele subargumente sunt uşor de demontat. În ochii cui este Institutul fragilizat? În ochii naţionaliştilor, ai membrilor reacţionari şi anti-cosmopoliţi ai Comisiilor de Cultură din Parlament, în ochii xenofobilor, în ochii adepţilor „Culturii Oficiale“, ai „Culturii Naţionale“ (totul cu majuscule şi urale) etc. Or, aceştia sunt şi cei care vor acum schimbarea misiunii culturale a Institutului! E limpede că adevărata cauză a „fragilizării“ instituţiei în ochii lor este reforma pe care, împreună cu colegii, mei am făcut-o, iar aşa-zisa politizare nu e decât pretextul „onorabil“. În fine, subargumentul „faceţi politică pe bani publici“ e stupid. Dacă ar trebui aplicat, ar însemna că niciun bugetar nu ar mai avea voie să îşi exprime opiniile politice, inclusiv parlamentarii, care nu doar că fac politică „pe bani publici“, dar tot pe bani publici fac campanii politice nemiloase împotriva unuia sau altuia dintre contribuabili sau a unor grupuri profesionale constituite, care plătesc şi ele impozite.
Incredibil de multe minciuni au fost proferate împotriva ICR în ultimele zile, de parlamentari şi miniştri care, şi ei, sunt plătiţi din bani publici, deci şi din buzunarul celor care lucrează la ICR în ţară şi în străinătate, pe care i-au calomniat în fel şi chip. Că despre calomnii şi minciuni este vorba stă mărturie activitatea noastră de 7 ani, soldată cu rezultate excepţionale, confirmate nu aici, unde criteriile sunt făcute de puternicii zilei, ci pe pieţele occidentale, unde funcţionează adevăratele standarde.
Am să închei răspunzând la întrebarea cum ar trebui de fapt să arate legea de funcţionare a ICR, astfel încât să ne mulţumească pe toţi. Care toţi? Nu pe politicieni - scopul legii ICR nu trebuie să fie acela de a-i mulţumi de politicieni, ci pe toţi cei care, într-un fel sau altul, de fapt, în o mie de feluri impredictibile şi non-instituţionalizabile, contribuie la viaţa a ceea ce numim „cultura română de azi“. Răspunsul este că nu ştiu, practic, cum se poate imagina o lege care să asigure în mod necesar, adică independent de persoane, autonomia politică, independenţa culturală şi neutralitatea de programe a instituţiei. Actuala lege, ca orice lege, poate fi interpretată şi politic, şi non-politic. Tania, Mircea şi cu mine, pentru că suntem de convingere clasic-liberală, am interpretat-o non-ideologic, non-naţionalist (putea fi interpretată şi naţionalist) şi cosmopolit. Astfel, am construit o instituţie neutră în raport cu toate programele estetice, filozofice, religioase, ideologice etc. ale operatorilor culturali. Această (re)construcţie instituţională a beneficiat de neutralitatea binevoitoare a şefului statului, preşedintele de onoare al Institutului, care, în situaţii de criză (scandalul „poneiului roz“ şi expoziţia Rădvan de la Bochum), când Senatul a instituit o comisie de anchetă împotriva politicilor culturale pretins anti-naţionale ale ICR, ne-a dat tot sprijinul său, în mod public. Predecesorul meu la conducerea Institutului a avut altă opţiune, cu aceeaşi lege: a optat să publice în străinătate, pe banii statului, cărţile preşedintelui de atunci al României. Prin urmare, totul depinde nu doar de lege, ci şi, în mod esenţial, de persoane.
Cu toate acestea, sunt câteva lucruri care trebuie sigur evitate. Trebuie evitată subordonarea ICR faţă de Ministerul Afacerilor Externe ori faţă de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional. Trebuie evitat ca ICR să cadă victimă aranjamentului care împiedică funcţionarea depolitizată a CNA, CNSAS şi TVR (cu argumentul populist că „mai mulţi“ e mai democractic decât „unul singur“). Și aşa mai departe. Autonomia faţă de orice factor de presiune este esenţială. Singurul tip de control pe care l-aş sugera pentru ICR este controlul financiar al Curţii de Conturi. Atât. Doar controlul asupra legalităţii cheltuirii banului public. În rest, responsabilitate totală faţă de succesul ori insuccesul pe pieţele externe. Cât priveşte alegerea conducerii, niciun mod de a numi conducerea ICR nu e infailibil, pentru că orice persoană se poate înşela şi pentru că surprizele (bune ori rele) sunt imposibil de prezis. Concurs public? Perfect. Neajunsul este că tipul juriului va pre-determina viziunea aleasă. În cazul meu, de pildă, nimeni nu ar fi putut spune dinainte ce viziune voi adopta. Sper să-i fi surprins pe mulţi (de bună credinţă ori ba). Cât despre speranţa nesăbuită că schimbările legislative masive reprezintă în sine un lucru bun, eu sunt adeptul acelui tip de prudenţă, pe care o exprimă fără rest acest admirabil principiu, formulat cândva de Falkland, în timpul Războiului civil englez: „dacă nu este necesar să schimbi ceva, este necesar să nu-l schimbi“.
În rest, ţin să declar în mod public că singura autoritate care nu a exercitat nicio presiune asupra conducerii ICR în toţi aceşti ani (din 2005 încoace) a fost preşedintele Traian Băsescu, căruia Institutul îi datorează, de fapt, spaţiul de manevră, de autonomie şi de libertate care a permis ducerea la bun sfârşit a reformei care a schimbat faţa politicilor culturale de export din ţara noastră.
VLAD ALEXANDRESCU (GDS):
Din punctul meu de vedere, problema este mult mai simplă. E nevoie să ne amintim, pur şi simplu, cum a funcţionat ICR în ultimii 7 ani. În calitatea mea de ambasador la Luxemburg, neavând un ICR acolo, timp de 5 ani am colaborat cu ICR central, din ţară. Această colaborare s-a petrecut foarte bine, cu specialişti, care au venit de fiecare dată din ţară şi au montat diferite evenimente acolo. Aceste evenimente - muzicale, teatrale etc. - au reprezentat o adevărată Românie în Capitala Culturală Europeană de atunci, care în 2007 era Luxemburg, alături de Sibiu. A fost o funcţionare firească, cu un buget echilibrat, cu oameni care de câte ori au venit la ambasadă au ştiu exact ce vor, ce să ceară, şi ale căror acţiuni au obţinut ecou în presa de acolo. Am simţit că ei au mijloacele pe care eu, ca reprezentant al MAE, nu le aveam.
Textul ordonanţei este o ruşine, pentru că, în loc să realizeze care sunt beneficiile acestui Institut, creează impresia că el e condus de nişte infractori, care trebuie înlăturaţi imediat pentru binele public. Mi se pare foarte periculos acest tip de abordare. Reamintesc că, după mandatul lui Emil Constantinescu, au fost trimişi în ţară ambasadori de prestigiu, precum Smaranda Enache, Teodor Baconschi, Mihai Zamfir, fiind chemaţi într-o lună, ca şi cum ar fi delapidat o bancă. Acum asistăm la exact acelaşi proces.
Ca fost ambasador, pot să vă spun că, în momentul în care te pregăteşti să părăseşti o funcţie publică, în care ai încercat să dai tot ce poţi pentru o idee, nu ţi-e indiferent felul în care îţi închei mandatul. Nu e uşor să reprezinţi România şi, până la urmă, e lucrul pe care l-a făcut Horia-Roman Patapievici în 7 ani din viaţă, reuşind să repună pe picioare de la zero o instituţie, în mod modern, echilibrat. E clar că, într-un fel sau altul, conducerea ICR va fi chemată să-şi depună mandatul. Mi se pare absolut vital să o poată face cu mândrie şi în recunoaşterea publică a societăţii. Pentru acest lucru merită mulţumiri.
TEODOR PALEOLOGU (PDL):
Chiar azi m-am văzut cu un influent senator al puterii actuale, care mi-a spus că numirile vicepreşedinţilor au fost ilegale, că trebuia făcut concurs şi că nu s-a făcut. I-am spus: dar în 2005, de ce nu ai zis nimic, dacă este aşa?
H.-R. PATAPIEVICI:
În 2004, preşedintele Ion Iliescu, care era preşedintele de onoare al ICR, a prezidat şedinţa în care s-a discutat prima organigramă. În această primă organigramă, semnată de preşedintele de atunci al ICR, Augustin Buzura, şi de preşedintele României, Ion Iliescu, au fost înfiinţate 2 posturi de vicepreşedinte. Statutul lor era de subsecretar de stat, cu o bugetare care era în acord cu Legea salarizării de atunci. Preşedintele de atunci al României a făcut o injoncţiune politică, încercând să pună ICR în dependenţă politică faţă de MAE, propunând ca unul dintre vicepreşedinţi să aibă simultan şi o poziţie de înalt funcţionar în MAE. În acest mod se crea o simbioză între ICR şi MAE de cel mai rău augur. Augustin Buzura, spre cinstea lui, s-a opus preşedintelui de atunci al României şi a reuşit să scoată această subordonare a ICR faţă de MAE, iar în momentul în care noi am preluat conducerea, în 2005, am moştenit cele 2 posturi de vicepreşedinte. Nu am schimbat încadrarea lor, de subsecretar de stat, şi cu atât mai puţin nici nu aş fi avut posibilitatea să modific încadrarea lor bugetară. Prin urmare, ideea că eu aş fi înfiinţat aceste posturi este o aberaţie. Ele au fost înfiinţate după momentul când preşedintele de atunci al ICR, Augustin Buzura, şi preşedintele de atunci al României, Ion Iliescu, au prezidat şedinţa Consiliului de Conducere în care a fost conturată prima organigramă. Aceste 2 poziţii, care nu figurează, e drept, în Legea 356/2003, sunt trecute, de la an la an, în Legea bugetului de stat, cu salarizarea aferentă. Aşa am funcţionat până când Guvernul Boc a dat Legea salarizării unice. Din acel moment, din motive juridice care au fost invocate de Curtea de Conturi, trebuia ca aceste 2 poziţii să fie introduse în Legea 356. Ca atare, am făcut o cerere către Guvernul României, ca să ţină seama de această cerere a Curţii de Conturi. A fost astfel emisă o Ordonanţă de Urgenţă de către Guvernul Boc, prin care erau nu înfiinţate, ci se consfinţea faptul că există deja, din 2004, în baza numeroaselor legi ale bugetului de stat care au fost votate în Parlamentul României de atunci, aceste 2 poziţii de vicepreşedinte, cu încadrarea de subsecretar de stat şi la nivelul de salarizare fără sporuri, pe care-l impunea Legea salarizării unice.
TANIA RADU (ICR):
Semnalez absurdul solicitării ca numirile vicepreşedinţilor ICR să fie înlocuite cu un concurs. Este, probabil, visul Senatului. O numire este o asumare a unei decizii de a prelua un mandat, urmând ca legitimitatea acestei alegeri să fie măsurată în realizări.
Vreau să invoc aici iritarea constantă a Curţii de Conturi în raport cu ceea ce se făcea la ICR. Obişnuinţele lor în raport cu instituţiile publice erau că, în cazul acestora, sunt câteva capitole bugetare de investigat, pe când la ICR erau de evaluat mii şi mii de proiecte, care înseamnă mii şi mii de operaţiuni contabile în fiecare an. Ni s-au cerut documente care ocupă o hală! Nu este o obişnuinţă cu instituţiile din România şi îmi pare rău că le dăm de furcă.
SORIN ALEXANDRESCU (GDS):
A început o ofensivă generală a actualei puteri împotriva intelectualilor independenţi şi împotriva democraţiei în această ţară. Asta e problema. Faptul că este atacat ICR nu e nou, dar atacarea ICR a declanşat un lanţ de modificări. De exemplu, a fost dat afară Dorin Dobrincu de la Arhivele Naţionale, care n-au nicio legătură cu ICR, şi atâţia alţi oameni, nu pentru că nu au procedat bine în instituţiile respective, ci tocmai pentru că au performat. Actuala putere judecă doar politic, nu cultural, nici administrativ, nici măcar contabil. Puţin le pasă dacă se pierde banul public, să fim serioşi! Problema e că îi deranjează anumite instituţii şi anumiţi intelectuali. Ce putem face ca să apărăm democraţia şi independenţa intelectuală? A fost blocat Mircea Diaconu, dar pentru cu totul alte motive, nu datorită nouă, ci datorită unor judecători cât de cât cinstiţi. Ce putem face ca să salvăm ce se mai poate salva? Nu sunt jurist, nu am nici cea mai mică idee cum se poate interveni, nu sunt om politic, sunt pur şi simplu un intelectual, dacă vreţi, un om din această ţară îngrijorat de ce ne aşteaptă. Şi vreau să nu ne predăm cu capul înainte şi cu funia de gât.
ANDREI OIŞTEANU (GDS):
Principala acuză care se aduce, atât de la autorităţile politice, cât şi din partea mass-media, este coloratura politică a ICR. La acest lucru n-aş nega coloratura politică, ci aş spune că nu mă interesează opiniile politice ale conducătorului unei instituţii, atât timp cât ele nu se regăsesc în programele ei. Ce ar însemna dacă mâine USL ar hotărî să-l schimbe pe Ion Caramitru de la direcţia Teatrului Naţional pentru că a fost afiliat PNŢCD sau că are idei monarhiste sau de orice altă natură? O a doua acuzaţie care se aduce este că scriitorii şi artiştii care au beneficiat de programele ICR sunt aleşi pe criterii politice. În măsura în care mi-am putut da seama, participând la programele ICR, dar şi vizitând ICR-urile acolo unde eram cu alte prilejuri, în diverse capitale, nu am văzut nicio virgulă politică în programele ICR-urilor din lumea largă. Mai mult, ştiu foarte bine programele de traducere a scriitorilor, pentru că sunt interesat de ele. Scriitori în mod evident adversari politici, cum sunt Varujan Vosganian, chiar Vasile Ernu şi mulţi alţii, au fost traduşi prin programul TPS. Mai mult, ştiu că jurizarea se face transparent, este externalizată, nu decid oamenii din ICR, ci un juriu de specialişti din afară. Am apreciat întotdeauna modul acesta de funcţionare al externalizării deciziei, extrem de liberal: informaţia se găseşte întotdeauna pe site-ul instituţiei, întotdeauna poţi vedea ce edituri au cerut, ce subvenţii, care este juriul şi ce s-a acordat.
SORIN IONIŢĂ (Expert Forum):
În 5 luni avem alegeri, diaspora este importantă electoral, iar unul dintre sensurile mişcării e şi de a folosi bugetul de 8 milioane al ICR pentru a duce în străinătate căluşarii electorali. Apoi, ICR are o importanţă simbolică şi, cu cât stârneşte mai multă indignare, cu atât face mai bine actualei puteri. Ei îşi aleg nişte ţinte vizibile şi simbolice şi le dărâmă, ca să arate că „Noi nu ne jucăm. Voi protestaţi, dar noi nu ne jucăm“. E un semnal important pe care îl dau tuturor liderilor de opinie, nu numai din Bucureşti, ci din ţară, tuturor directorilor de publicaţii, tuturor patronilor de mici afaceri, tuturor oamenilor care, la un moment dat, pot fi apucaţi de undeva: iată, dacă şi Patapievici, cât este el în centrul Bucureştiului, poate fi dat jos fără niciun motiv, în ciuda protestelor, aveţi grijă ce faceţi în toamnă. Ăsta este semnalul.
Ce putem să facem? Există colegi din societatea civilă care deja au iniţiat petiţii către Avocatul Poporului, singura instituţie care poate ataca la Curtea Constituţională ordonanţa vădit neconstituţională. Juriştii spun că această ordonanţă pică în justiţie şi că e suficient să se sesizeze această Curte.
GABRIEL LIICEANU (GDS):
Rezolvarea problemei care ne stă în faţă ţine de capaciatea noastră de a ne solidariza în momente cruciale, de criză ale societăţi democratice. Asta s-a întâmplat cu GDS din 1990 şi până azi, e drept, cu intermitenţe şi „căderi de tensiune“. Când s-a înfiinţat, GDS a spus că are de gând să urmărească derapajele puterii în raport cu legislaţia şi cu cadrele democraţiei. Asistăm astăzi la un asemenea derapaj. Ceea ce s-a întâmplat acum este semnalul pentru începerea marii răfuieli, una pe care, văzând cum evolua actuala putere când era în opoziţie, o aşteptam cu toţii. Ceea ce se întâmplă însă cu ICR şi, în speţă, cu Horia Patapievici este răfuiala în forma ei simbolică. Trebuie să fim atenţi la ceea ce urmează! Am văzut pe Internet o poveste care mi-a plăcut foarte mult: „Când au venit să-i caute pe protestanţi, am tăcut, pentru că eu nu eram protestant. Când au venit să-i ia pe cei de dreapta am tăcut, pentru că eu nu eram de dreapta. Când au venit să-i ia pe evrei, am tăcut, pentru că eu nu eram evreu. Când au venit să-i ia pe catolici, n-am protestat, pentru că eu nu eram catolic. Când au venit să mă ia pe mine, nu mai era nimeni care să protesteze“.
Ceea ce vă propun este să nu rămânem niciodată singuri, niciodată izolaţi! Să ne pese de ceea ce se întâmplă cu celălalt. Înainte de ‘90 noi am trăit coşmarul celui care se simte singur, izolat de lume şi, astfel, rămas la bunul plac al puterii discreţionare. Eram izolaţi în Europa, eram izolaţi pe mapamond, se făcea cu noi ce se voia.
Acum, dacă l-am fi lăsat singur pe Horia Patapievici, devenit obiect al unei răfuieli simbolice, lucrul s-ar fi întors în curând împotriva noastră a fiecăruia. Ne va veni, se pare, fiecăruia rândul să dăm seama pentru votul nostru politic. Căci aici am ajuns: să fim culpabilizaţi public pentru opţiunile noastre politice într-o democraţie, să ni se criminalizeze, cum spunea chiar Horia, votul.
Şi acum, în încheiere, vă trec rapid în revistă problemele civice cu care suntem, dincolo de problema ICR-ului, confruntaţi. Povestea cu Televiziunea, faţă de care nici GDS şi nimeni altcineva n-a făcut nimic ca să ia taurul de coarne. TVR e una dintre cele mai urâte probleme ale societăţii româneşti, din ‘90 până azi. Această instituţie, virusată de modelul ei socialist din care s-a născut, este mizerabil managerizată (există acolo o pletoră de salariaţi inutili) şi continuă să fie vânată ca armă de luptă în recuzita oricărui partid care ajunge la putere. (Cel mai puţin s-a întâmplat asta sub Alexandru Lăzescu.) Apoi, avem în faţă problema CNSAS, care ne priveşte pe toţi, pentru că, în clipa de faţă, cine vrea să ne batjocorească public se acreditează ca cercetător şi intră pe teritoriul vieţii noastre intime, bătut milimetru cu milimetru de securiştii care ne întocmeau dosarele de urmărire. Ceea ce s-a obţinut atunci de către oameni plătiţi ca să se uite pe gaura cheii în apartamentele noastre e folosit acum încă o dată, la lumină, impudic şi calomniator, de urmaşii celor de atunci. La fel, avem în faţă problema CNA-ului, care a permis canalelor private de televiziune să atingă cote nebănuite în materie de vulgaritate, manipulare şi mercenariat politic.
Trebuie, aşadar, asumându-ne aceste probleme, să ne asumăm din nou titlul de intelectuali antipatici, de victime privilegiate ale urii şi defăimării organizate. Asta e! Uneori, în ţări ca ale noastre, e tare greu să fii intelectual.
Pagini realizate de RĂZVAN BRĂILEANU