Pe aceeași temă
Luni, 18 noiembrie, Grupul pentru Dialog Social (GDS) a organizat dezbaterea cu tema Securitatea – de la teroare la supravegherea totală, moderată de Ioan Stanomir. La discuţii au participat, printre alţii, reprezentanţi ai Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii (CNSAS), ai Serviciului Român de Informaţii (SRI) şi ai societăţii civile. Publicăm în continuare fragmente din această dezbatere.
MAGDA CÂRNECI (GDS):
Sediul GDS, primul ONG înființat în decembrie 1989 după revoluţie, a cunoscut de-a lungul acestor 23 de ani nenumărate dezbateri – politice, sociale, culturale, sindicale, ideologice – care au fasonat conștiința publică a României din aceste decenii postcomuniste. Iată că această tradiție, responsabilă și nobilă, a GDS e continuată de această dezbatere, pe care v-o propunem în virtutea coroborării mai multor elemente care s-au adunat în viața publică din ultima vreme. În primul rând, apariția unor cărţi remarcabile, legate de subiectul recuperării active a ceea ce s-a întâmplat în vremea comunismului. Amintesc aici cărțile lui Ion Ioanid, Vladimir Tismăneanu, recentul volum Dragul meu turnător al lui Gabriel Liiceanu și alte asemenea titluri importante. În ultima vreme au ieșit la iveală numele unor torţionari care au fost descoperiți și propuși judecății publice în mod simbolic, şi nu numai. În acest orizont agitat din nou de problema dificilă a felului în care ne raportăm la forțele constrângătoare ale Securității și la ceea ce s-a întâmplat cu ele ulterior, am organizat această dezbatere.
Experienţa trecutului şi consolidarea democratică
IOAN STANOMIR (GDS):
Acesta este un tip de dezbatere special, provocat de un tip de experienţă specială, cea a comunismului. Titlul dezbaterii mi se pare că rezumă perfect această trecere peste vârstele comunismului, de la o primă etapă, în care teroarea contează, la o etapă în care există o supraveghere difuză și foarte eficientă a societății. Cartea lui Gabriel Liiceanu este cea mai recentă dintr-o lungă serie de încercări de înțelegere a trecutului, care este de o extremă importanță pentru prezent. Actualitatea cărții lui Gabriel Liiceanu și actualitatea temei decurg din relația care se stabilește între experiența trecutului și consolidarea democratică. A vorbi despre trecutul comunist nu este numai o provocare istoriografică. Este o provocare etică și, în primul rând, o provocare politică ținând de capacitatea noastră de a alcătui o societate din care aceste toxine totalitare să fie, pe cât posibil, eliminate. Faptul că există și acum, la peste 20 de ani de la revoluție, dezbateri cu privire la întârzierea lustrației, la limitele procesului de decomunizare, arată că această dezbatere nu este pur academică, ci o dezbatere cu atât mai traumatică, cu cât se leagă de unele dintre cele mai delicate experiențe ale lumii moderne. Este foarte important pentru o societate să aibă capacitatea de a privi răul în față. România trebuie să calce pe urmele altor societăți occidentale care au avut acest curaj. Nu se poate clădi nimic pe minciună. Ceea ce se clădește pe minciună este inevitabil să aibă o viață scurtă, toxică și mai cu seamă o „viață de după viață“ la fel de toxică și, din păcate, mult mai lungă.
Despre „birou“ şi lagăr
GABRIEL LIICEANU (GDS):
Am să vorbesc despre raportul, care a existat în toate statele în care a fost practicată teroarea (așadar și la nivelul Securității noastre), dintre birou și lagăr. Conform datelor unor istorici, angajații fostei Securități sunt contabilizați la 14.300. Iar informatorii cu care lucrau, la 450.000. Marea majoritate erau oameni care lucrau în birouri. În clipa în care am avut curiozitatea, fericită spun eu, să mă duc în 2006 și să-mi văd, la CNSAS, propriul dosar de urmărire informativă, m-am confruntat cu o masă uriașă de documente și, astfel, indirect, cu funcționarii din spatele lor, cu artizanii dosarelor. Citindu-mi dosarul, am avut revelația nu a răului spectaculos, pe care-l știam din literatura de tip Soljenițîn sau, la noi, de tip Ioanid, dedicată lagărelor, penitenciarelor, anchetelor și torturilor, ci a răului nespectaculos, a rutinei răului, a „banalității răului“, cu expresia faimoasă folosită de Hannah Arendt, atunci când și-a propus să găsească o încadrare a crimelor înfăptuite de Eichmann în spațiul nazismului. Pe scurt, a birocrației răului. Procesul intentat lui Eichmann în 1960 și cartea pe care a scris-o Hannah Arendt în marginea lui, Eichmann la Ierusalim, sunt importante, pentru că atunci s-a pus pentru prima oară cu claritate problema raportului dintre omul care construiește răul în birou și propagarea lui până la capătul lanțului. Eichmann a spus textual: eu nu am omorât niciodată niciun evreu și, în general, nicio ființă omenească. Atunci de ce a fost condamnat Eichmann? Pentru că făcuse listele cu cei care trebuiau ridicați și duși în camerele de gazare. Altminteri se pare, nu-i așa? că avea „mâinile curate“. Iată de ce în sentința pronunțată de tribunal atunci se spune clar: „Măsura în care fiecare dintre acești mulți criminali se găsea mai aproape sau mai departe de ucigașul efectiv al victimei nu impietează cu nimic în ceea ce privește responsabilitatea celui în cauză. Dimpotrivă, în general gradul de responsabilitate crește pe măsură ce ne depărtăm de omul care folosește cu propriile sale mâini instrumentul fatal“.
Noi nu am ajuns încă la conștiința acestui fapt. Încă avem deprinderea să vedem istoria comunismului nu pe latura „birocrației răului“, ci a spectaculosului doar: Canal, Sighet, Aiud, Pitești, torționari, anchetatori etc. Dar, ca toate acestea să existe, era nevoie de armata de ofițeri din birouri, care nu erau niște simpli „trepăduși“, cum mi-a sugerat recent un ziarist, ci înșiși arhitecții din culise ai răului. Că doar nu ne imaginăm că 14.300 de oameni anchetau, torturau și conduceau penitenciare! Altfel spus, erau oameni ca maiorul Pătrulescu, „ofițerul de caz“ din dosarul lui Noica și din dosarul meu, a cărui hărnicie putea să se termine cu un „lot Noica II“, adică cu ani grei de închisoare. Ei erau cei care deschideau și netezeau drumul crimei finale. Uciderea inginerului Gheorghe Ursu în beciurile Securității a început cu turnătoria unei colege și cu dosarul deschis și instrumentat într-un birou. Iar cei care au organizat „supravegherea totală“, așa cum o descriu în Dragul meu turnător, chiar dacă nu conduceau lucrurile până la un deznodământ fatal, comiteau ceea ce procurorul francez de la Tribunalul din Nürnberg, celebrul François de Menthon, a numit „crima îndreptată împotriva statutului uman“.
Crima îndreptată împotriva statutului uman e și crima care face dintr-un om o insectă pusă sub lupă și care ajunge să despoaie, cu mijloacele supravegherii totale și după bunul lui plac, încălcând până și articole din legislația comunistă, pe oricare dintre membrii societății. În interviurile pe care le-am făcut până acum în marginea cărții mele, am fost întrebat în mai multe rânduri care e lucrul care m-a șocat cel mai mult intrând în hățișurile dosarului. Am răspuns: faptul că m-am descoperit în ipostază de gâză și că niște indivizi care-și arogau statutul de supraoameni, uitând că sunt semenii mei, „frații mei români“, cum își spuneau, mă transformau în obiectul supremului dispreț, tropăindu-mi prin casă când voiau, citindu-mi toată corespondența, punându-mă sub ascultare secundă de secundă, filându-mă și fotografiindu-mă ca pe ultimul răufăcător. Iată de ce, în fond, pentru „crima îndreptată împotriva statutului uman“, l-am dat în judecată, pe 8 noiembrie 2013, pe ofițerul de caz, pe maiorul Pătrulescu.
Ca să conchid, cred că între birou și lagăr, generic vorbind, este un raport extrem de ferm: biroul e locul unde se plănuiește răul, iar capătul drumului (lagărul, închisoarea etc.) e locul unde se înfăptuiește lucrul pus la cale în birou. Televiziunile au scos în ultima vreme la rampă pe cei pe care i-au numit „torționari“. Asta e mai pe măsura nevoii de spectaculos care le ghidează activitatea. Dar nu s-au gândit să le pună în lumină pe vedetele birourilor, cele despre care sentința din care am citat spune că au un grad de responsabilitate care crește pe măsură ce ne depărtăm de omul care folosește cu propriile sale mâini instrumentul fatal. Într-adevăr, putem spune că responsabilitatea celui care i-a expediat un glonț în cap lui Lucrețiu Pătrășcanu era mai mare decât cea a lui Gheorghiu-Dej, care a decis lichidarea lui? Iar în cazul lui Gheorghe Ursu, a cui responsabilitate e mai mare? A ofițerului care l-a omorât în bătaie în celulă? Sau a celui care a hotărât omorârea lui între pereții unui cabinet?
Laitmotivul în amărâtul meu „dosar de urmărire informativă“, laitmotivul muncii ofițerului de caz este plan de măsuri. „Planul de măsuri“ e simbolul activității din birou. În el se punea la punct și felul în care urma să se intre în apartamentul meu, și felul în care urma să se instaleze „tehnica operativă“ și tot restul. Iar hotărârea de a vira sau nu dosarul către Direcția Anchete tot dintr-un birou venea.
Nu cred că ar trebui să fim preocupați de cum am putea provoca remușcări celor care au făcut crime. Important ar fi fost, de la bun început, să risipim aerul de normalitate care învăluie aceste crime. Să nu fi făcut din uitarea lor lucrul cel mai normal din lume. Primejdia e ca, în conștiința comunității, să se instaleze firescul unei „armonii a răului“ și ca această armonie să se perpetueze. Poate pentru că nimeni n-a evaluat daunele făcute, în urmă cu câteva decenii, de „oamenii din birouri“, ne aflăm astăzi unde ne aflăm. Parte dintre aceștia au dispărut, parte au pensiile acele impudic de mari în raport cu fostele lor victime, parte au devenit prosperi oameni de afaceri parazitând bugetul statului, parte au intrat în viața politică și au ocupat poziții importante în stat. Iată de ce cred că tema propusă dezbaterii de către GDS este încă actuală.
Ruptura SRI de vechea Securitate
Col. DUMITRU DUMBRAVĂ (SRI):
Pentru noi, în general, e o sarcină dificilă să vorbim în public. Le mulțumesc organizatorilor pentru invitație și vreau să amintesc că nu e în firea unui serviciu de informații să fie transparent. Prezența noastră aici este cumva rodul deschiderii din ultima perioadă și al efortului de deschidere către societatea civilă, către zona universitară-academică și încercăm să comunicăm mai bine.
Dezbaterea nu este despre SRI, ci despre Securitate. SRI nu mai este succesorul Securității decât administrativ, pentru că, potrivit legii, am preluat anumite documente și arhiva Securității, pe care, într-un proces de reformă, am predat-o între timp actualului „custode“. În SRI, după două decenii de reformă, media de vârstă a ofițerilor este undeva la 37 de ani, deci a fost un proces complicat de reformă, de educare a tinerei generații de ofițeri care trăiesc în cu totul alte paradigme de securitate. Ei fac apel la o etică, la o deontologie profesională de cu totul altă factură decât cele ale vechii structuri.
Predarea arhivelor a fost un efort instituțional pe care l-am făcut în comunicare permanentă cu instituția care a preluat documentele, efort care a necesitat alocări suplimentare de resurse umane, materiale şi procedurale. Dar odată încheiat acest proces, considerăm că s-a produs și ruptura definitivă și irevocabilă în SRI de veriga care ne mai ținea legați de Securitate, instrument al statului totalitar. Din discuțiile pe care le am cu d-l Dragoș Petrescu, există un entuziasm în rândul tinerilor de a merge în arhive, de a studia, a cerceta, de a expune public anumite lucruri care s-au întâmplat. Eu cred, și vorbesc și în calitate de fost procuror, că ceea ce e preluat de acolo trebuie coroborat cu alte mijloace de probă, pentru că s-ar putea ca această arhivă a Securității să nu reprezinte o radiografie exactă a realității obiective din acea perioadă. Știu, din ceea ce am surprins în instituție, că au fost multe exagerări, că erau multe lucruri denaturate, alături de elementele obiective, care erau înregistrările sau fotografiile făcute la colțul străzii. Ofițerii şi informatorii Securității denaturau mult realitatea, tocmai pentru a se înscrie în acel trend care era dictat de la vârf.
Deconspirările făcute de CNSAS
DRAGOȘ PETRESCU (CNSAS):
Problema arhivei fostei Securități este extrem de importantă, numai că ea reprezintă doar o parte din ceea ce numim acum procesul de reconciliere cu trecutul comunist. Justificat, ne concentrăm asupra ofițerilor și colaboratorilor fostei Securități, însă dimensiunea reconcilierii cu trecutul comunist cuprinde și o discuție cu privire la nomenclatură, la partidul comunist, la cei care în permanență au dat ordine Securității. Avem aici de a face cu cel puțin trei planuri – planul legal, planul moral și al treilea, la fel de important, al reconstrucției științifice a trecutului comunist, dar și al memoriei. Planul legal a lăsat, din păcate, nomenclatura în afara acestui proces. Nomenclatura comunistă a scăpat nevătămată în postcomunism și acel triunghi relațional între nomenclatură, ofițerii și colaboratorii fostei Securități s-a transformat peste noapte, după 1989, într-un alt triunghi - în termenii sociologiei politice i-am spune „capitalul social rău“ -, care unește politică, media și afaceri.
Ajung la cei peste 24 km de arhivă a fostei Securități, și ea continuă să crească, administrată de CNSAS. Din nou ne întâlnim cu cele trei planuri – legal, moral și al reconstrucției istorice și memorizării. Cadrul legal, așa cum este el după Decizia 51/31 ianuarie 2008 a CCR, care a impus schimbarea legii - Ordonanța 24/2008 completată prin Legea 293 din același an -, vizează accesul persoanelor îndreptățite la dosar, deconspirarea Securității prin verificări din oficiu sau la cerere, dar, mai mult decât atât, obligă instituția noastră, dacă un caz nu poate să meargă către secția de contencios administrativ, în instanță, să emită o adeverință. Dar este planul moral, în cazurile în care instituția nu găsește sau nu există în dosare elemente suficiente pentru a asigura principiul simultaneității: pentru a trimite un caz în instanță, legea impune nu numai să dovedești încălcarea drepturilor fundamentale ale omului, dar și denunțarea de atitudini sau acțiuni anticomuniste. Acest principiu al simultaneității face ca legea să fie extrem de restrictivă. Dimensiunea morală apare în momentul în care ești obligat, ca instituție, să emiți adeverință. Există un preambul în care instituția este obligată să listeze toate documentele care au fost descoperite în dosare. Și atunci, această dimensiune permite o condamnare morală. Pentru că găsești acolo şi note cu caracter tehnic, care au fost poate utilizate de Securitate, uneori fără știrea celui care le dădea unei alte instituții. Dar vezi dacă este o perioadă de o lună de colaborare și au fost numai două întâlniri cu ofițerul sau este o perioadă de 10, 15 sau 25 de ani. Lucrurile astea sunt importante și ele permit la un moment dat această dimensiune a condamnării morale, în momentul în care persoana respectivă candidează pentru o funcție publică. Și mai este a treia dimensiune, care cred că e la fel de importantă, aceea a memorizării și a reconstrucției istorice a trecutului comunist. Prin acest proces legal și moral, prin emiterea de adeverințe, dar și prin cazurile aduse în instanță, prin popularizarea lor, există elemente de reconstrucție a acelei părți din trecutul comunist. Cartea despre care s-a vorbit aici, în mod interesant, îmbină cele trei planuri și prin decizia autorului de a-l acționa în instanță într-un proces civil pe unul dintre ofițerii care l-au urmărit.
Cred că este extrem de important ca, o dată pentru totdeauna, procesul de a reconstrui acel trecut comunist să înceapă și să nu mai poată fi oprit. E vorba nu numai despre partea de represiune sau de supraveghere, prin acțiunile fostei Securități, dar şi de faptul că de multe ori lucrurile sunt mai complicate, pentru că este foarte important să vedem ce au făcut și persoanele „atrase“ la colaborare, deci istoria colaborării. De multe ori este tristă, de multe ori este sordidă. Iar lucrurile astea ne pot face să înțelegem mai bine de ce tranziția din România a fost atât de lungă, de ce nu au existat decât cazuri de oameni curajoși care s-au opus regimului comunist, dar nu au existat rezistența structurată.
GERMINA NAGÂȚ (CNSAS):
Legea CNSAS a fost promulgată în 1999, iar instituția a început să lucreze în anul 2000 şi în 2002 a existat un moment când activitatea Colegiului s-a întrerupt brusc. Motivul a fost acela că nu se dorea sau cel puţin nu se găsea o soluţie legală şi procedurală pentru verificarea foştilor ofiţeri de Securitate. Acela a fost motivul public al scindării CNSAS în două grupuri. Tot acela a fost momentul în care o bună parte dintre dumneavoastră şi organizaţiile pe care le reprezentaţi aţi susţinut Consiliul şi Legea Ticu (am să continui să îi spun aşa, pentru că 10 ani din viaţa domnului Ticu Dumitrescu merită să spunem măcar atât despre lege), făcând inclusiv un lanţ viu în jurul parlamentului. S-a înfiinţat în scurt timp o comisie parlamentară care a descins la CNSAS ca să verifice în ce măsură activitatea instituţiei mai poate continua. În 2003 au apărut primii 46 de ofiţeri de Securitate verificaţi şi pentru care Colegiul a dat, conform vechii legi, decizii de poliţie politică. Dacă aţi lua rapoartele de activitate ale CNSAS către parlament, aţi vedea că de la 46 am ajuns acum la 1.163 de ofiţeri trimişi în instanţă în urma accesului la propriul dosar şi 62 în calitate de deţinători de funcţii oficiale sau de calităţi oficiale prevăzute de articolul 3 al noii legi. Am parcurs cu toţii un drum de aproape 11 ani, în care am ajuns de la sub 50 de ofiţeri care puteau fi verificaţi la 1.225 pentru care s-a decis trimiterea în instanţă pentru încălcari ale drepturilor omului. Acesta este criteriul cu care a operat atât legea veche, cât şi legea nouă. În plus, pe lângă cei care sunt în instanţă şi cu care unele procese continuă (altele au fost câştigate de CNSAS), mai sunt 2.235 de persoane pe site-ul CNSAS pentru care aveţi fişe biografice şi profesionale. Nici fişele biografice, nici acţiunile în constatare trimise nu sunt posibile fără transmiterea de date biografice elementare, datele de identitate ale unui ofiţer. Noi în dosare găsim activitatea, dar nu găsim data naşterii, fiul cui este ş.a.m.d. Există o relaţie partenerială cu SRI, fără de care acest lucru nu ar fi fost posibil. E limpede că a existat o poziţie de natură decizională, probabil politică, în a se transmite aceste date şi acum suntem într-o altă eră a acestei relaţii, din 2005-2006.
E important că cea mai mare parte dintre aceste personaje trimise în instanță, între care şi maiorul Pătrulescu, sunt verificate la solicitarea celor care şi-au văzut dosarele de urmărire. Adică, la cererea victimelor. Asta înseamnă că există o reacţie în rândul celor care, în chinuri uneori, parcurg aceste documente şi sunt oripilaţi de ceea ce găsesc. Văd intestinele statului totalitar, tot ce a avut el mai urât, toată partea aceea aparent nonviolentă care a dus la situaţia României aşa cum a fost atunci şi aşa cum este şi astăzi. N-am avut o opoziţie coagulată în România, n-am avut o disidenţă şi mişcări de rezistenţă organizate. Am avut o teroare generalizată. Aşa înţelegem cum am ajuns să fim pasivi sau să suportăm ceea ce s-a întâmplat şi cum de atât de greu ieşim din situaţia aceea. Mă bucur enorm de câte ori apare o nouă cerere de verificare a ofiţerilor, mă bucur atunci când văd că oamenii sunt revoltaţi şi mulţi spun „şi dacă nu apucăm noi să vedem rezultatul acestui proces, faceţi-o voi pentru noi“. Asta spune foarte multe despre recâştigarea conştiinţei de cetăţean, dacă nu doar pentru victime, ci şi pentru copii şi pentru cei care vin după şi cei care într-un fel sau altul vor ajunge la această informaţie. Bine ar fi să ajungă mai repede, prin manuale, prin lecţii de istorie şi prin lecţii de drept.
Teroarea psihologică
ANA BLANDIANA (Fundaţia Academia Civică):
Eu, ca persoană particulară, nu mi-am văzut dosarul. L-am cerut, iar înainte de a se mări într-un mod semnificativ numărul de dosare pe care le-a primit CNSAS, în mod clar el n-a existat, dar n-a apărut nici după aceea. În perioada când Ticu Dumitrescu, de care eram extrem de apropiați, făcea parte din Consiliu, am insistat enorm să mă conving că, într-adevăr, nu există. Ideea lui Ticu Dumitrescu era că, indiferent dacă nu se găsesc dosarele, ele există fotocopiate, deci indiferent dacă nu se găsește acum sau în timpul vieții mele, el cândva va apărea. Vreau să vă spun, nu fără puțin umor, dar și cu o mică doză de lașitate, că mi-ar plăcea să se găsească nu în timpul vieții mele, ci după. În felul ăsta s-ar și afla adevărul, dar nici n-aș trece eu prin asta, pentru că e înspăimântător să vezi oamenii care suferă citindu-și dosarul. În ceea ce mă privește, aș fi vulnerabilă mai ales la prezenţa unor prieteni care ar fi putut fi descoperiți acolo.
În orice caz, într-o a doua fază, am primit în jur de o sută de pagini din diverse dosare. De exemplu, am găsit din dosarul Europa Liberă transcrieri de emisiuni în care eram menționată sau se vorbea despre mine. Un singur lucru a fost pentru mine interesant în acea sută de pagini: faptul că, după apariția cărții mele pentru copii, s-a dat dispoziția, semnată se pare chiar de Iulian Vlad, să fie retrasă cartea. Nu știu exact câte zile au trecut de la apariția cărții în librării și ordinul de retragere. Dar mi s-a părut amuzant, dacă despre asemenea lucruri poți să ai umor, însă și extrarodinar de semnificativ psihologic faptul că am găsit un răspuns al șefului Securității din Timiș, care se scuza că tirajul se epuizase - fuseseră câteva mii -, și el găsise numai câteva exemplare, sub zece. Avea un fel de a-și pune cenușă în cap în acest act oficial, ca și cum ar fi avut vreo vină pentru faptul că tirajul se epuizase. Așa puteai să-ți dai seama de profilul personajelor despre care vorbea Gabriel Liiceanu. Nu numai că făceau liste, nu numai că făceau rău, dar erau și îngrozitor de lași, de lingușitori.
Am o pagină din cartea mea netipărită încă, în care e vorba nu numai despre faptul că eram urmăriți, ci mă refer la o perioadă în care nu aveam voie să public, în care stătea o mașină în fața casei, în care nu mai venea poșta deloc și în care telefonul de cele mai multe ori nu funcționa, ceea ce nu-l împiedica să sune:
„Apoi, începând de pe la sfârşitul lui ‘88, telefonul nostru nu avea ton decât când voia el. Şi nu voia decât câteva minute, încât dacă din întâmplare, ridicând receptorul, funcţiona şi ne repezeam să formăm un număr, convorbirea abia începută se întrerupea, într-un joc umilitor şi pervers. Faptul însă că nu puteam să telefonăm noi nu împiedica aparatul să sune, de preferinţă noaptea, lăsând să se audă o voce nefiresc de subţire, care ar fi putut fi a unui copil extrem de mic – prea mic pentru a şti să vorbească – dacă nu s-ar fi simţit în ea o nuanţă de demenţă aproape de nesuportat. Vocea spunea de câteva ori Alo într-un fel care făcea să-mi treacă fiori reci pe suprafaţa pielii, apoi întreba «De ce vrei să o superi pe Tanti Elena?» sau «De ce nu o iubeşti pe Tanti Elena?», iar dacă eu, exasperată, răspundeam «Nu cunosc nicio Tanti Elena. Cine este Tanti Elena?», râsul care urma era atât de înspăimântător, atât de drăcesc, aş zice, în amestecul lui de tonuri infantile şi oligofrene, dar în acelaşi timp evident pervers, malefic, programat, încât mi se făcea rău, un rău fizic născut atât din teamă, cât şi din oroare şi dezgust. Dacă închideam telefonul el suna în secunda următoare din nou, ca şi cum numărul ar fi fost format înainte să închid şi vocea spunea din nou de câteva ori alo, apoi «De ce închizi? Nu-ţi place să vorbeşti despre Tanti Elena?». Dacă scoteam telefonul din priză, imediat ce îl reconectam, soneria se auzea ca şi cum ar fi sunat tot timpul, ceea ce îmi dădea o stare vecină cu nebunia, neexplicabilă în mod logic. Dacă aş fi întrebată de ce mi-a fost cel mai frică înainte de ‘89, aş răspunde «De Voce», vocea existând în sine, nu ca un atribut al unei fiinţe. Am încercat fără să reuşesc să-mi imaginez fiinţa căreia îi aparţinea şi am ajuns până la a mă întreba dacă nu cumva este o voce sintetizată artificial, pentru a putea cuprinde toate ingredientele în stare să declanşeze în mine, cu o violenţă aproape inexplicabilă, răul şi spaima. Soluţia a fost că, în cele din urmă, am scos telefonul definitiv din priză şi l-am desfiinţat.“
Era ceva cu adevărat înspăimântător și, în același timp, era clar că nu mă schingiuiește nimeni, că nu este vorba de o teroare fizică. Și totuși, răul asupra mea era nu numai de natură psihologică, ci aproape fizică.
Închei povestindu-vă că alaltăieri eram la un ghișeu la care trebuia să completez un formular și trebuia să pun data. L-am întrebat pe tânărul funcţionar în ce zi suntem, mi-a răspuns „15 noiembrie“, am spus „A, ziua revoltei de la Brașov!“. „Ce revoltă?“, „Nu ați auzit niciodată de revolta de la Brașov?“ „Nu, ce revoltă? A fost acum vreo manifestație?“ „Nu, a fost în 1987“, am spus eu și i-am povestit în două cuvinte ce s-a întâmplat. Deci, într-adevăr, ceea ce trebuie este ca adevărul să se repete la nesfârșit, până când această „banalitate a răului“ trecut să devină o „banalitate a științei“ despre răul trecut.
Aș vrea să o întreb pe d-na Nagâț: acele dosare ajunse în justiție ale ofițerilor de Securitate care s-au terminat prin hotărârea că au făcut poliție politică ce însemnătate au? Pur și simplu s-a constatat că noțiunea de poliție politică a existat în România? Sau persoanele respective au plătit într-un fel faptul că au făcut poliție politică? Sau s-a considerat că doar statul era cel vinovat pentru că ei primeau ordin să facă ceea ce făceau?
GERMINA NAGÂȚ:
Nu se întâmplă nimic, aparent. După o decizie definitivă prin care o instanţă a recunoscut că un ofiţer de Securitate a încălcat drepturile omului, ea se publică în Monitorul Oficial, dacă avem bani. În momentul ăsta sunt cam 200 de decizii definitive transcrise, dar mai sunt şi cele care sunt încă netranscrise, pe care nu le putem publica din lipsă de bani. Deci, dacă avem bani, ajunge decizia cu motivare cu tot în Monitorul Oficial. Mai departe, pentru cei care nu au funcţii publice sau nu ocupă funcţii prevăzute de articolul 3 al legii nu urmează nimic. Am spus că erau 62 de foşti ofiţeri de Securitate care au fost verificaţi în virtutea faptului că au funcţii publice. Cei care candidează dau nişte declaraţii cum că au avut sau n-au avut calitatea de colaboratori, respectiv de ofiţeri ai Securităţii. După cum ştiţi, declaraţia este pe proprie răspundere şi întotdeauna comportă acest element. După competenţele pe care le am în momentul în care semnez declaraţia, aş putea să declar în mod inocent că nu ştiu dacă am încălcat drepturile omului şi nu ştiu nici dacă am fost colaborator în sensul legii. În felul acesta, un personaj ca Dan Voiculescu, care nu a fost colaborator în sensul legii, la data aceea neexistând o decizie definitivă a instanţei, poate să pretindă că a dat declaraţia cu bună-credinţă. La întrebarea legată de ce se întâmplă, vă răspund că se întâmplă în funcţie de ce anume permite legea şi de ce anume stabileşte eventual un procuror care este sesizat sau se autosesizează pentru fals în declaraţii. În cazul revoluţionarilor, ar trebui să se întâmple ceva: să nu mai existe certificatul de revoluţionar şi să se piardă, în consecinţă, nişte drepturi, în primul rând băneşti. Dar, dincolo de asta, vă întreb cum comentaţi faptul că un fost ofiţer de Securitate încasează simultan pensia şi indemnizaţia de revoluţionar? Până să ajungem la o decizie a instanţei, cum arată lucrurile astea pentru România? Deci abia după ce decizia devine definitivă, Secretariatul de Stat anulează respectivul certificat de revoluţionar şi se pierd nişte drepturi băneşti şi multe alte drepturi colaterale.
În legătură cu cei care sunt verificaţi în urma accesului la dosar, avem un exemplu concret, cazul Huianu de la Piatra Neamţ. Este vorba despre un medic ginecolog urmărit de Securitate şi care şi-a dat ofiţerii în judecată în civil. A câştigat definitiv, a primit o sumă, dacă îmi amintesc bine 10.000 de lei de la fiecare dintre cele cinci părţi - trei ofiţeri şi Ministerul de Interne, plus încă o instituţie, Inspectoratul Judeţean. Banii pot fi mai puţini, mai mulţi, nu are importanţă; important este că a reacţionat un cetăţean vizavi de abuzurile la care a fost supus şi instanţa i-a dat dreptate definitiv. Îi urez domnului Liiceanu succes în această privinţă, din acelaşi motiv, nu pentru banii aceia, ci pentru lecţia pe care o dă. Dacă legile făcute de politicieni permit să nu se întâmple nimic, atunci există această cale a reacţiei personale în plan civic, de la suferinţa pe care o simţi când îţi citeşti dosarul şi depunerea unei cereri la CNSAS, până la a merge în instanţă individual.
Latura educaţională a CNSAS
ANDREI CORNEA (GDS):
Aveți colaborări cu școlile, există grupuri de elevi care vin la CNSAS să vadă ce se întâmplă acolo, să le explicați?
DRAGOȘ PETRESCU:
Da. Mai mult decât atât, de mai mult de trei ani avem grupuri de studenți de la Facultatea de Litere a Universității din București, de la Facultatea de Istorie, Facultatea de Științe Politice, de la Drept care fac practica la CNSAS - cam 60-70 de studenți anual. În plus, avem niște expoziții itinerante şi sunt multe alte lucruri pe care încercăm să le facem, pentru că, într-adevăr, dimensiunea programelor educaționale este fundamentală. Cine are curiozitatea să intre pe site-ul CNSAS va găsi 100.000 de pagini de documente în original. Am făcut această platformă digitală tocmai pentru a-i ajuta pe cei care vor să introducă în lecțiile despre istoria comunismului dimensiunea istoriei Securității. Pentru cei care vor să vadă modul de a gândi al aparatului de Securitate recomand revista Securitatea, scrisă de securiști pentru securiști, strict secretă, aflată aproape integral pe site-ul CNSAS, ne lipsesc doar trei numere. E foarte interesantă, pentru că acolo vedeți importanța dată de aparatul de Securitate anumitor teme, infiltrarea cultelor, siguranța aeronavelor, străinii, turismul.
Relativizarea răului
ANDREI CORNEA:
Nenorocirea este că noi trăim acum o perioadă în care societatea nu numai că devine amnezică în raport cu comunismul și în general cu Securitatea, dar pur și simplu nici nu mai vrea să știe. Ba mai mult, se ajunge la relativizare și la ideea că, la urma urmei, regimul acela nu a fost așa de rău și că nici ăsta de acum nu e mult mai bun. S-a vorbit aici puțin și despre continuități, despre cei care au condus după ‘89 și nu au niciun interes să facă prea multe lucruri. Dar nu putem să uităm că de câțiva ani ni se tot spune la diverse posturi de televiziune că avem un președinte dictator ca în Belarus, iar atunci când apar stenograme în mod legal obținute de la DNA, sub autoritate judecătorească, ni se spune că avem poliție politică. Tânărul ce să mai înțeleagă? Vasăzică, avem poliție politică, așa cum am avut și înainte poliție politică, nu? Ceea ce e poate mai puțin grav în momentul de față, dar mai mult în perspectivă e faptul că oamenii sunt derutați cu tot felul de teorii, să le spunem revizioniste sau neomarxisto-stângiste, care relativizează enorm și noi nu dăm nicio replică. Acum Internetul este foarte accesibil tuturor și aflăm că de fapt regimul a fost mai degrabă bun, că ăsta e regimul rău și că, iată, și americanii ascultă convorbiri, de ce n-ar fi ascultat și Securitatea sau STASI? Deci suntem într-o epocă a relativizării absolute, pe toate planurile și noi stăm și nu dăm replici. Am auzit explicația, în unele cazuri, că nu e cazul să te bați cu oamenii ăștia, că faci să le crească importanța. Importanța lor există pe măsură ce-și difuzează tezele. Iar tineretul studios, tineretul universitar nu mai știe nimic. Și nu numai că nu știe, dar nici nu mai vrea să știe. Ideea principală este că noi, generațiile care am trăit cel puțin o parte importantă a vieții în comunism, nu am reușit să educăm generațiile viitoare, din diverse motive. Și acum vom plăti acest lucru și nu știu cum se va putea recupera.
GABRIEL LIICEANU:
D-le colonel, recent, o tânără jurnalistă la o televiziune mi-a pus următoarea întrebare: „Bine, a fost cum spuneți, dar în clipa de față suntem în pericolul să fim ascultați de americani“. Ca să înțeleagă care e deosebirea între una și alta, ce-i răspundeți?
Col. DUMITRU DUMBRAVĂ:
Deosebirea e că, și ca urmare a acestor lecții din trecut, Serviciul a fost nevoit să-și constituie niște instrumente extrem de eficiente de cenzură, niște filtre de legalitate și de oportunitate extrem de multe și foarte efective. Suntem mai catolici decât Papa când interpretăm o propunere care vine din zona operativă, o propunere de restrângere temporară a unor drepturi și libertăți fundamentale și în general toate au un aviz de legalitate care e dat de un ofițer care este independent și judecă cumva din exterior. Asta vine după un filtru de oportunitate, pe care fiecare comandant responsabil, indiferent de palierul de comandă, îl exercită. Apoi, există un filtru exterior.
RADU FILIPESCU (GDS):
Ceea ce a spus d-na Blandiana ne arată că nu am prins esența a ceea ce s-a întâmplat înainte de ‘89. Eu am avut câteva experiențe pe o perioadă mai lungă. Prima a fost o condamnare la zece ani închisoare, cu trei ani de închisoare efectivă, fără pic de violență. În ‘87 a fost o perioadă de zece zile, dintre care o zi cu anchetă violentă la limita suportării. După aceea, pentru că au fost intervenții din străinătate, am fost eliberat. Mă gândeam: ce preferi - să stai la închisoare trei ani fără să fii anchetat violent sau să stai zece zile, cu o zi violentă? Cum funcționează teroarea? Teroare înseamnă că te amenință cineva că vei păți ceva. De multe ori, ei preferau să te terorizeze fără să-ți facă rău. Erau cei mai fericiți dacă tu stăteai speriat. Asta e diferența între ce trăim acum și ce se trăia atunci. Nu se poate compara cu regimul comunist.
RADU. F. ALEXANDRU (PDL):
Dacă s-ar face un sondaj de opinie în numele cetățenilor României, am avea cu siguranță surpriza stupefiantă să vedem că procentul celor care au ferma convingere că trăim într-un regim de supraveghere totală este la o cotă absolut aiuritoare. De ce s-a ajuns la această psihoză? Pentru că este una dintre picăturile de otravă prin care, zi de zi, oameni politici, formatori de opinie, gazetari de prestigiu nu fac decât să repete invariabil și să spună același lucru.
D-le Petrescu, ați spus că CNSAS are 24 km de dosare. Știți și numărul dosarelor?
DRAGOȘ PETRESCU:
2.200.000
RADU. F. ALEXANDRU:
Nu știu câți oameni din acești două milioane de „insecte“ știu că se află în acest insectar care înseamnă arhiva CNSAS, dar cred că merită făcut acest efort fizic și material ca fiecare om care are un dosar acolo să primească o înștiințare din partea CNSAS. Cred că reacția pe care a avut-o d-l Liiceanu cu acțiunea în instanță nu ar mai fi izolată și aceşti două milioane de oameni pot contrabalansa și pot produce o schimbare majoră și esențială în perspectiva a ceea ce a fost până în ‘89 și a ceea ce s-a întâmplat în România din ‘89 până azi.
Justiţia comunistă şi cea actuală
CRISTIAN DANILEȚ (CSM):
A face o similitudine între SRI și fosta Securitate e tot atât de grav și scabros ca a face o asemănare între justiția de azi și justiția de dinainte de ‘89. Trebuie să fim foarte atenți, să nu ne jucăm cu cuvintele, să nu tragem în autorități care stau la temeiul acestui stat și al funcționării sale. Cred că nu putem compara un proces al lui Maniu sau al lui Noica cu un proces care se desfășoară azi în România. Poate ar trebui să comparăm care erau condițiile din pușcăriile comuniste cu cele din penitenciarele de azi. Ce vedem astăzi în justiția română? Vedem dosare care ajung de la CNSAS la noi și noi confirmăm faptul și munca acestor oameni, investigațiile lor legate de persoane care au încălcat drepturi pe vremea comuniștilor. Avem procese pentru daune morale împotriva celor care au încălcat aceste drepturi fundamentale, care se finalizează cu acordarea lor. Dar să ne referim și la justiția de ieri, de dinainte de ‘89, pentru că trebuie să fim foarte realiști și să ne asumăm faptul că, dacă sistemul comunist a dăinuit atât în România, s-a datorat într-o măsură mai mare sau mai mică și justiției sau lipsei de justiție de atunci. Pentru că în comunism organele judiciare au fost practic o prelungire a organelor de partid, a organelor de stat: procurorii erau obligați prin legile de funcționare a procuraturii să ducă la îndeplinire politica partidului. Judecătorii erau obligați prin legea de organizare judecătorească să apere, de exemplu, valorile socialiste. La un moment dat, se făcea recrutarea judecătorilor și procurorilor dintre fiii de muncitori și țărani cu minimum patru clase, care urmau o școlarizare fulger de un an, apoi de doi ani, într-o așa-zisă școală, și ei deveneau judecători sau procurori, eliberând din funcție magistrații care fuseseră de carieră și aveau școală în spatele lor.
Am și am avut colegi care au fost lucrători în organele de Securitate înainte de ‘89 sau care au fost colaboratori ai Securității. Nu știm exact numărul lor. M-am oprit asupra unor cifre ale CNSAS: ei se ridicau spre 50, cei deconspirați. Cel puțin jumătate dintre ei au fost confirmați în instanțele din România că au fost lucrători sau colaboratori ai Securității. Poate puțină lume știe că în sistemul nostru a devenit aplicabilă o lege din 2005, datorată ministrului de atunci, care a avut inițiativa să introducă în legea noastră un fel de lustrație, și anume, am fost obligați judecătorii, procurorii și personalul auxialiar din instanțe și parchete să declarăm dacă am fost colabortatori sau agenți ai Securității. Cu toții dăm aceste declarații în fiecare an. De ce le dăm așa? Pentru că, dacă cineva în 2005 sau 2006 a mințit, să nu se împlinească între timp termenul de prescripție. Mă uit în Legea CNSAS și văd că ea prevede în art. 3 dreptul de acces al oricărui cetățean român la informații în legătură cu colaborarea sau lucrătorii din Securitate. Dar aceste declarații ale judecătorilor sau procurorilor nu sunt publice și n-au fost niciodată. Cred că a fost o scăpare. Nici eu, ca membru CSM, nu am acces la declarațiile colegilor mei de la CSM. Spun cu certitudine că există colegi care au declarat că au fost agenți sau colaboratori ai Securității și care astăzi sunt în instanțele și parchetele românești. Singura interdicție pe care legiuitorul a prevăzut-o în 2005 a fost aceea de a ocupa funcții de conducere în instanțe și parchete sau de a deveni membri CSM ori judecător la Înalta Curte. Cu alte cuvinte, dacă înainte de ‘89 ai fost securist și ești azi în justiția română, poți fi în continuare ca judecător sau procuror, dar să nu ocupi o funcție de conducere. Eu am o dilemă ce înseamnă funcție de conducere, dacă limitează la președintele și vicepreședintele instanței, de exemplu, sau include și colegiul de conducere, pentru că personal cunosc un caz de magistrat care a fost lucrător la Securitate înainte de ‘89 și este azi într-un colegiu de conducere al unei importante instanțe din România și toată lumea spune: e în colegiul de conducere, nu e organ de conducere.
Am urmărit câteva dosare cu judecători și procurori ajunse în instanțele din România, unde au fost declarați colaboratori sau agenți ai Securității. Am vrut să văd cum justifică ei acea colaborare. Unul a spus: așa au fost vremurile de atunci. O alta: eram tânără și nu știam ce fac. Iar un al treilea: mi-am apărat țara sau mi-am făcut datoria. Am citit un document în ianuarie 2013 - presa a descoperit informații despre un magistrat și i-a solicitat un punct de vedere înainte de a scrie. Și el a răspuns prin intermediul biroului de presă al instanței: întreaga perioadă în care a lucrat ca locotenent major la Securitatea municipiului București și-a îndeplinit doar îndatoririle de serviciu, cu profesionalism, în conformitate cu legea, dar și cu fișa postului. Un astfel de om este azi în justiția română și se cheamă că face dreptate, protejează drepturile și libertățile cetățenilor.
Să știți că nu există nicio reglementare cu privire la colaborarea cu Securitatea pentru celelalte profesii juridice – notari, executori sau avocați. Mă furnică atunci când mă gândesc că prea des o văd la televizor pe o doamnă ajunsă la o vârstă respectabilă, avocat, dar care a fost declarată colaborator al Securității.
Umor involuntar în dosarele Securităţii
ANDREI OIȘTEANU (GDS):
În procesul de la Nürnberg, liderii naziști se disculpau spunând: acestea au fost ordinele, astea au fost legile. Eichmann spunea același lucru la Ierusalim în ‘61. Foștii ofițeri de Securitate spun același lucru astăzi. Este și asta o perspectivă a banalizării răului. Legea îți permitea să faci răul, iar unora chiar le cerea asta. În dosarul meu de Securitate, despre care am vorbit în revista 22, era un plan de măsuri la sfârșitul anilor ‘70 în care se cerea să se fure chei de la „obiectivul Oșteanu“ - acesta era codul meu -, pentru a intra în casă și a pune tehnică operativă. Nicio Constituție din lume, nicio lege nu permite așa ceva.
Remarc faptul că tot acest sistem absurd are partea lui sinistră, dar şi partea lui de un uriaș comic, de umor involuntar. Din cartea d-lui Liiceanu se vede asta. Și eu, când am scris articolul meu despre dosar, l-am intitulat Râsu’-plânsu’. E o combinație de Kafka și de Gogol. D-l Liiceanu a găsit tonul adecvat ca să pună în pagină și părțile sinistre, și cele de umor involuntar. Una dintre ele mi-a atras atenția. Știți că rapoartele făcute de ofițerii de Securitate erau bătute la mașină, în cele mai multe cazuri. Dar la unele, în dreptul numelui, erau trei puncte și se completa de mână. M-am întrebat de ce. Și în dosarul meu era așa. Mi s-a explicat că dactilografa nu era considerată a fi de încredere la fel ca ofițerul și, pentru ca ea să nu transmită că se face un dosar pentru X sau Y, bătea la mașină niște situații abstracte, fără nume, și pe urmă ofițerul completa numele, astel încât într-una dintre paginile dosarului d-lui Liiceanu apare scris cu mâna „tovarășul David Armeanu“. Acesta era un filosof din sec. al V-lea care scria în greaca veche, pe care d-l Liiceanu voia să-l traducă, și care în acest fel devine un dușman al poporului, mai ales că se scrie mai încolo că ideologia lui este împotriva orânduirii socialiste. Dacă Burebista era un protocomunist, David Armeanu era un protodușman al poporului.
DANIEL CRISTEA-ENACHE (GDS):
Ion D. Sîrbu era fost ilegalist comunist, eliberat din închisoare după ani de pușcărie politică. În cartea Zidul de sticlă, Ion D. Sîrbu în arhivele Securității, apărută la Curtea Veche, apare lista convorbirilor din casa Sîrbu. Regimul comunist l-a ascultat prin instituția sa represivă numită Securitate pe un om de stânga, fost ilegalist, din 1968 până în 1988. Asta făcea epoca de aur Ceaușescu cu oricine din această țară, inclusiv cu foști ilegaliști și care până la moarte au nutrit idealuri de stânga. Cred că ar trebui să-i facem și pe tinerii din generațiile următoare, care nu au apucat aceste vremuri și ar putea crede că e vorba de niște basme, să înțeleagă că asta a fost realitatea factuală. Îl felicit sincer pe d-l Liiceanu pentru perseverența de a spune că așa s-au întâmplat lucrurile și că aici nu e ficțiune, e vorba de date și de o radiografiere a lor foarte aproape de terenul în care s-au petrecut. Pasul doi, în opinia mea, e că toate aceste date și radiografii trebuie puse și în niște narațiuni epice, dramatice, trebuie să se servească și de formele artistice și literare pentru a permea conștiința publică și a oferi conștiinței publice acest adevăr de care e nevoie.
DAN CRISTIAN TURTURICĂ (România liberă):
Vreau să fac un comentariu la ce spunea d-l Radu F. Alexandru, că populaţia nu are în acest moment clar în fața ochilor o separare a ceea ce a făcut Securitatea înainte de ‘90 și ce face SRI. Explicația e clară: am sărit dintr-un sistem în altul foarte repede după momentul 11 septembrie 2001. Multă vreme după ‘90 SRI a făcut exact ce a făcut Securitatea. Să ne amintim de dezvăluirile din anii ‘90 - groapa de la Berevoiești, Terasa Anda etc. Curățirea SRI a început foarte târziu, în ultimii 7-8 ani. Dacă n-ar fi existat momentul 11 septembrie 2001, nu sunt foarte convins că ar fi existat o evoluție sănătoasă a Serviciului.
GABRIEL LIICEANU:
D-le colonel, permiteți-mi să vă pun o întrebare, în speranța că m-ați putea ajuta. În 1971, ofițerul de caz din dosarul meu face o descriere amănunțită a operațiunii de instalare în propria-mi locuință a tehnicii de ascultare „ICO“, botezată așa în 1965 de ministrul de Interne Alexandru Drăghici. ICO însemna „interceptarea convorbirilor obiectivului“ în propria lui casă. De atunci au trecut decenii și nu-mi dă pace o întrebare: unde e tehnica asta acum? E la dumneavoastră sau e la mine? M-am gândit așa: era o tehnică scumpă. Se afla, desigur, pe inventar. Bănuiesc că, la un moment dat, ați preluat inventarele Securității. Aparatura asta unde e? A fost sau nu retrasă? Din 1990 am zugrăvit de două ori și n-am găsit-o. Vă întreb serios: cine ar putea să-mi spună unde e?
Col. DUMITRU DUMBRAVĂ:
Dacă tehnica a fost uitată în pereții dvs., ceea ce nu cred, pentru că exista multă parcimonie în gestionarea pieselor de inventar, m-aș mira să mai funcționeze în clipa de față, dată fiind uzura tehnică sau materială. În afară de asta, în pofida a ceea ce se spune, Securitatea nu avea o tehnologie de vârf și Serviciul a renunțat foarte rapid la ea, pentru că totul s-a digitalizat în prezent. Așa cum există un plan de introducere a tehnicii, există și un plan de scoatere a tehnicii.
IOAN STANOMIR:
În încheiere, aș spune că, dincolo de detaliile uneori fascinante care au fost date, rămân niște lucruri clare. În primul rând, că această asumare a trecutului nu este un moft, ci este o chestiune fără de care nu poți să construiești un viitor. Sună banal, dar trebuie repetat până la sațietate. În al doilea rând, dacă nu există educație democratică, această amnezie de care s-a vorbit se va întâlni cu fanatismul ideologic importat din Occident, iar această întâlnire s-ar putea să fie fatală democrației. În al treilea rând, cel mai neliniștitor, în această țară nu s-a pus niciodată în discuție discontinuitatea dintre regimuri.
A consemnat RĂZVAN BRĂILEANU
Fotografii de FLORIN EŞANU