Pe aceeași temă
Joi, 14 aprilie, Grupul pentru Dialog Social a organizat o nouă dezbatere cu tema București - risc seismic: soluţii și responsabilități pentru reabilitarea clădirilor cu risc seismic clasa I, moderată de Radu Filipescu. La dezbatere au participat reprezentanţi ai Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, ai Primăriei Municipiului Bucureşti, ai mediului academic şi ai asociaţiilor de proprietari. Este a doua dezbatere de acest fel organizată de GDS anul acesta, prima având loc în urmă cu exact trei luni.
Publicăm în continuare fragmente din discuţiile care au avut loc la acest eveniment.
RADU FILIPESCU
(Grupul pentru Dialog Social):
Am încercat să organizăm dezbaterea stabilind anumite categorii de teme pe care să le discutăm. În principal, ne vom axa pe problema clădirilor cu clasa I de risc seismic, care sunt ocupate și de locatari, persoane fizice.
Pentru a demara o consolidare, este nevoie de o hotărâre a asociației de proprietari și un acord al tuturor proprietarilor pentru ca această activitate să poată fi pornită. Situația se complică foarte mult, deoarece acordul personal al proprietarului intervine de câteva ori în procesul de reabilitare. Chiar dacă proprietarii își dau iniţial acordul, ei au posibilitatea să blocheze procesul de reabilitare pe parcurs. În zona aceasta e nevoie de îmbunătățiri clare în legislație, în reglementări, în legea asociațiilor de proprietari.
Primăria Capitalei şi asociaţiile de proprietari
AURELIA RADU
(Primăria Municipiului Bucureşti):
Problema acestor clădiri cu destinație de locuință, din experiența noastră de peste 20 de ani, este că depindem de decizia fiecărui proprietar. Știu că aceste acțiuni greoaie din partea Primăriei îi nemulțumesc. Vreau să precizez că, dacă cetățeanului care aplică în Primărie i se pare birocratică și dificilă toată acțiunea, pentru noi este de trei ori mai dificil. Noi nu putem face nimic în plus decât prevede legea. Fiecare blocaj care poate pentru dvs. este minor pentru noi înseamnă deja o ruptură în acțiunea respectivă.
Avem exemplul unui imobil la care s-a semnat contractul de execuție, am avut autorizația de construire și urma să încheiem contractele de finanțare. În momentul încheierii contractului acestuia, jumătate dintre proprietari ne-au notificat să nu continuăm lucrările, în condițiile în care și-au dat acordurile notariale. Jumătatea cealaltă, care a fost de acord să consolidăm, i-a acționat în instanță și am venit și noi împreună cu ei.
RADU ALEXANDRU
(Asociaţia „SOS Clădiri cu Risc Seismic“):
Sunt mici inserții care, dacă se introduc în lege, rezolvă cele două probleme majore ale Primăriei: obligativitatea să demareze procedura de proiectare și de execuție chiar și fără acceptul proprietarilor pentru clădirile încadrate în clasa I de risc seismic care sunt pericol public şi efectuarea cadastrării acestor imobile. Mai e o problemă de bun-simț. Noi am adresat o adresă ANAF-ului, în care am spus: ne-ați somat să nu mai avem activități și ne dați niște amenzi foarte mari, pe proprietatea noastră, dar atunci vă rugăm să ne scutiți de impozitul pe proprietate, pentru că nu putem să folosim proprietatea. ANAF răspunde: nu putem să facem acest lucru pentru că, după cum vedeți, nu aveți cadru legislativ.
Am înaintat aceste probleme fiecărui consilier general al PMB și tuturor primarilor, și celor interimari. N-am primit niciun răspuns. De fapt, instituția Primăriei, cel puțin de şase luni, e o instituție blocată, nu face nimic, din cauza situației la nivel de conducere. Și noi suportăm.
E nevoie de o unitate de coordonare la Ministerul Dezvoltării
NICOLAE NOICA
(fost ministru al Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului - MLPAT):
Legea pentru crearea fondului de protecție seismică, pe care am promovat-o prin ministerul în care eram, a trecut în Senatul României în decembrie 2000, iar în 2002 a fost retrasă în Camera Deputaților. Prin această lege se strângea un fond pentru protecția seismică a celor 100 de clădiri cărora le-am pus bulină. Casele astea care au fost făcute înainte de 1940 au fost lăsate de izbeliște în perioada comunistă, nimeni nu le-a întreținut. Cu legea de cumpărare din anul 2000, toată lumea, de bună-credință sau nu, a cumpărat. Dar nu poți să spui acum: tu ești proprietar, pune mâna și consolidează. Efortul nu este foarte mare și este obligația societății să rezolve treaba. Pentru că în 1940 nu erau cunoștințele tehnice respective, ele au apărut după cutremurele din 1940 și 1977. Aceste clădiri trebuie consolidate pe banul statului. Am şi soluţia pentru suma de bani necesară pentru rezolvarea acestei chestiuni. Inspecția de Stat în Construcții ia un anumit procent pentru controlul pe care îl face pentru diverse construcții, la o autostradă, la o clădire etc. Ştiți care este suma pe care o primește Inspecția de Stat pe an din această taxă? 40 de milioane de euro. Gândirea mea a fost aşa: din acești 40 de milioane de euro, 20 de milioane merg la dânșii pentru a-și plăti salarii și alte probleme, 20 de milioane rămân la dispoziția ministerului. De câțiva ani, banii respectivi merg la buget. A-i arunca la buget înseamnă că nu mai răspunde nimeni de ei. Bani există. Acum câteva zile guvernul a zis că alocă o sumă de 25 de milioane de euro pentru aceste consolidări. Primăria a promovat prin bugetul anului ăsta 40 de milioane de euro pentru consolidări. Astea sunt lucruri aruncate în fața oamenilor.
Tot spunem că locatarii sunt de vină. Haideţi să găsim soluții de proiectare cu cetățenii în case, fără să-i evacuăm! Se pot găsi, nu peste tot, bineînțeles, dar trebuie să se facă pe banii statului şi, cel mai greu, trebuie firme de construcții care să fie specializate în astfel de lucrări și care să termine lucrarea în 6-8 luni. Se poate, dar pentru asta firmele respective trebuie să plece de la început pe ideea că nu vor câștiga mai mult profit decât 10%, că n-o să câștigi niciodată acel 50% pe care îl fac la asfaltări. Deci, sunt probleme la nivel de țară și aparțin guvernului, nu numai Ministerului Dezvoltării. Unde e Ministerul Culturii, cu teatrele, cu monumentele? Unde e Ministerul Educației, cu școlile? Unde e Ministerul Sănătății, cu spitalele? Doamne ferește să vină acum un cutremur, că avem câteva spitale în situație jalnică. Singurul lucru pe care i l-aș cere Ministerului Dezvoltării e să se facă o unitate, în cadrul ministerului sau separat, care să se ocupe de coordonarea și punerea în practică a activității de consolidare, să aibă oameni de specialitate care să coordoneze, să ia măsurile necesare, să facă proiecte. În felul ăsta Primăria și toți ceilalți vor avea un îndrumător în toată această treabă. Apoi, trebuie să alegem doi-trei constructori - tot aud vorbindu-se despre concurență aici, unde e vorba de viață şi de moarte! Nu oricine face o consolidare. Și atunci, găsim două-trei firme care au dovedit că pot să facă asta, le iau la compania de investiții a Ministerului Dezvoltării și vă asigur că se vor găsi firme care vor avea în următorii cinci ani de lucru permanent.
Clădiri reabilitate, dar nefuncționale
BOGDAN SUDITU
(Universitatea din Bucureşti):
E o problematică importantă, dar şi foarte sensibilă. Trebuie să dăm mai multe informații, să facem mai multă comunicare către populația implicată direct, referitoare la cine sunt oamenii din aceste blocuri, care sunt aceste blocuri, ce implicații are pentru zona publică prezența acestor blocuri cu risc seismic. Ar trebui să existe o abordare și o analiză fină făcută de entităţile implicate - aici ar trebui puse la un loc instituții publice, instituții private interesate, universități -, ca să știm exact: care sunt clădirile, ce caracteristici au ele, care sunt în interior structurile de ocupare. Dacă sunt ocupate de proprietari, poate că aceştia au un anumit raționament de a dori sau a nu dori să se implice. Multe dintre clădiri sunt închiriate, altele sunt ocupate de societăți comerciale, iar multe sunt neocupate. Acest aspect ar trebui să fie cunoscut, pentru că, în raport de o dominanță sau alta, ar trebui să existe o soluție juridică, simplificată, și nu vreau să mă duc către Legea 230/2001 cu privire la asociațiile de proprietari, care în momentul ăsta este o piedică. Noul Cod Civil a modificat definiția ideii de condominium, care nu a fost operată de către legiuitor, în așa fel încât noile maniere de asociere să respecte normele legate de ceea ce înseamnă condominium după 2011. Mai mult, tot în Legea 230 există o obligație pentru asociațiile de locatari - sau pentru condominiile definite conform legii și Codului - să se constituie ca structuri juridice, respectiv asociații de proprietari. Nu avem o penalitate pentru cei care nu se constituie. Iar imobilele în care nu există asociație de proprietari nu pot să fie parteneri în cadrul programului de reabilitare, pentru că acolo trebuie să fie parteneri juridici. Deci lucrurile astea țin de legiuitor.
Mă refer apoi la chestiunea economică, pentru că multe dintre imobile trebuie să fie analizate și din această perspectivă, nu numai din perspectiva riscului. Cunosc un caz pe str. Doamnei, un imobil din anii ‘40, la care, în perioada comunistă, nimeni nu a intervenit, apoi oamenii care au devenit sau redevenit proprietari n-au avut bani să investească în permanență în infrastructura blocului sau în părțile comune. În momentul ăsta, putem să reabilităm un asemenea bloc, dar nu putem să-l salvăm de faptul că el nu are apă caldă, nu are apă rece, liftul nu mai funcționează și are foarte multe datorii față de societățile care asigurau aceste facilităţi. Deci, avem un bloc care este stabil din punct de vedere seismic, dar nefuncțional. De aceea ar trebui să facem această evaluare economică. E dificil să spui public că la unele dintre ele investiția este într-o clădire depășită tehnic, de aceea zic că aceste lucruri sunt de rafinament, poate că există soluții financiare, juridice de compensare. Există foarte multe state - Franța, Spania, Israel -, care spun: tu trebuie să pleci de aici pentru că această zonă este insalubră etc., apartamentul tău oricum nu mai poate fi vândut decât contra cash, nicio bancă nu mai dă credit, nu mai poate fi asigurat; apartamentul tău face atât, eu, ca primar, îți garantez că după ce îți primești banii sau te relochezi, ulterior mai pui tu bani dacă vrei să stai în blocul nou care se va construi, deci aceste amplasamente rezervate. Trebuie să vedem și această situație de demolare și înlocuire a clădirii, cu o foarte atentă despăgubire a proprietarului și un foarte bun acompaniament social al acestuia pe perioada achiziției, vânzării, relocării etc.
Ultima chestiune este una tehnică: soluția actuală de consolidare, care aparent lasă niște urme în interiorul apartamentului, îl recompartimentează, ar putea să fie revăzută sau să fie adaptată pentru fiecare tip de construcție.
Cred că problema informării e foarte importantă, pentru că foarte multă lume nu se implică sau are atitudine negativă, pentru că folclorul negativ funcționează mai bine decât informarea publică. Cred că ar trebuie explicat ce înseamnă programul, ce costuri are, cum se recuperează, cine sunt cei vizați - cred că nu sunt foarte multe blocuri în această categorie, mai puţin de 10% din populația Bucureștiului -, în așa fel încât într-un singur ghid să existe toate aceste informații.
Mituri urbane despre consolidarea clădirilor
RADU VĂCĂREANU
(Universitatea Tehnică de Construcții din Bucureşti):
E foarte important ce mesaj transmitem. În momentul de față, circulă niște mituri urbane care trebuie desființate. Cred că cel mai mare dușman al consolidării sau al îmbrățișării ideii de consolidare în prezent sunt niște mituri urbane prostești, care sunt întreținute și alimentate.
Primul dintre ele este: „clădirea aceasta a rezistat în ‘40, a rezistat și în ‘77, e o clădire puternică care va rezista și la următorul cutremur“. Clădirile nu se antrenează în timpul unui cutremur, ele se strică în timpul unui cutremur și fiecare cutremur, de fapt, produce o avariere care este cumulativă. Fiecare mișcare seismică puternică ce trece peste o clădire îi mănâncă ceva din capacitatea ei inițială de rezistență, pe care a avut-o întâmplător, fiindcă nu a existat niciun fel de proiectare pentru cutremur la clădirile despre care vorbim. Dacă au avut o rezistență la cutremur a fost întâmplătoare, dintr-o dispunere fericită a unor pereți, a unui sistem structural, nu e o rezistență gândită.
Al doilea mit urban: „clădirea a fost consolidată după 1977“. După 1977 s-au făcut niște reparații, atât. Diferența între reparații și consolidare este fundamentală. Reparația înseamnă că o aduci la stadiul de dinainte de cutremur, deci rămâne la fel de proastă, consolidarea înseamnă că o faci să reziste unui cutremur puternic.
Al treilea mit urban: „știm noi că de fapt soluția de consolidare o să facă mai rău“. Nu există așa ceva. Aceste clădiri, cum am spus, nu au o structură de rezistență la încărcări seismice. Au o structură de rezistență gândită pentru încărcări gravitaționale, sunt niște structuri care pot fi minunate din punct de vedere al unei viziuni pe care ar fi avut-o arhitectul în momentul respectiv, dar ele nu au o structură de rezistență la cutremur. Din cauza aceasta, consolidarea e extrem de scumpă, pentru că, de fapt, eu trebuie să îi confer o structură de rezistență la încărcări laterale sau seismice. Clădirile acestea vulnerabile nu au planșee, ele au niște plăci ca să nu cazi dintr-un etaj în altul, să poți să stai pe ele cu mobilă cu tot. Deci trebuie să-i fac în primul rând un planșeu, care are un rol fundamental în cazul unui cutremur. Trebuie să-i fac structură verticală de rezistență, apoi să-i fac niște fundații care să transfere la teren tot ceea ce îi permite să se încarce în timpul unui cutremur. Sunt niște lucrări extrem de costisitoare, atât ca bani, cât şi ca timp, de aceea trebuie analizată funcționalitatea lor. La sfârșit, putem avem o clădire care stă pe picioare la cutremur, dar care are funcționalitatea din anii ‘20, instalațiile din anii ‘30 și centrala termică de la sfârșitul anilor ‘40!
Un alt mitul urban: „lista de clădiri cu risc seismic este greșită pentru că expertizele sunt greșite“. Eu cred că, atunci când era d-l Noica ministru, acea listă cu 120 de clădiri (care a mai fost completată între timp) de fapt este vârful riscului seismic identificat în București, pentru că e vorba de clădiri cu regim mare de înălțime. Sunt sute și mii de clădiri cu parter sau parter și un etaj vulnerabile seismic, dar nu cu risc seismic. Pentru că riscul înseamnă și expunere: câte persoane am pe suprafața expusă? În momentul în care judec un P+10 și spun că e risc seismic I, la fel ca la o clădire doar cu parter pe care se pune bulina roșie dintr-o întâmplare, atunci înseamnă că noi minimizăm problema, o aruncăm în ridicol și ocolim vârful acesta. Programul Ministerului Dezvoltării aici se adresează.
Apoi, e mitul consolidării rapide și cu locatarii înăuntru. E extrem de dificil, pentru că noi ar trebui să redăm o structură de rezistență. Asta ce înseamnă? Intru cu picamerul, sparg plăcile, torn planșeele, armez pereți și cineva stă pe scaun și se uită la televizor? Evident, nu e posibil.
Trebuie să dăm un mesaj referitor la demolarea acestor mituri urbane. Problema este că trăim într-o societate în care nimeni nu mai are credibilitate. Noi spunem ceva astăzi și mâine vine un deștept și spune că el în ‘77 a văzut că s-a consolidat cu „tencuială seismică“, prostiile care erau la vremea respectivă.
CRISTIAN STAMATIADE
(Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice):
În toate situațiile alea, 18 sau 19 clădiri foarte înalte, în care asociația a dorit, s-a rezolvat. Nu Primăria, nu ministerul au rezolvat, ci asociațiile. Dacă asociația nu are putere și nu e în stare să rezolve, nu vine nimeni din afară să rezolve problema. Nu că nu vrem, ci nu se poate practic - nu poți să te duci să spargi cu toporul ușa omului, nici să-i dai în cap, nici să-l iei de mână şi să-l pui în mijlocul străzii. Am văzut în alte state că autoritatea te somează, îți spune să părăsești casa, vine să te evacueze. Noi nu am adoptat această măsură dură și nu vrem să o adoptăm. Deci, în măsura în care asociația reușește să-i lămurească pe membrii ei, treaba merge. Sprijin totdeauna a fost, și la primărie, și la minister, bani sunt întotdeauna.
În cazul acesta, e ca la doctor. Doctorul spune ce boală ai și ce tratament trebuie să iei. Nu poate să-și asume riscul să faci jumate de tratament, că, dacă se întâmplă ceva, el intră în penal. Așa și expertul, care spune tot ce trebuie să faci ca să ieși din risc.
RADU VĂCĂREANU:
Mai avem o problemă, pentru că experiența noastră e unică: noi nu avem cu cine să ne consultăm. Am avut proiect cu japonezii, cu Banca Mondială, cu experți americani și am întrebat: „cum ați rezolvat problema asta?“. Și ne-au zis: „Nu avem clădiri în care să fie 100 de proprietari. E un singur proprietar care închiriază 100 de apartamente“.
Consolidare sau demolare?
VIOREL POPA
(Universitatea Tehnică de Construcții din Bucureşti):
Lucrările acestea de consolidare sunt extrem de greoaie. Deși aceste lucrări nu sunt mari, ele se execută cu foarte multă manoperă, în porții mici, durează mult și sunt, în general, scumpe. Asta este clar. Deseori, după o consolidare, preţul, cu tot cu finisaje și cu refacerea instalațiilor care se deteriorează, ajunge la prețul unei construcții noi. Să nu uităm că, dintr-o construcție din aceasta veche, nu mai păstrăm decât niște pereți de zidărie care nu valorează mare lucru; restul, cam totul, se face din nou - planșee de beton, pereți, instalații etc.
Proiectarea lucrărilor de consolidare pentru construcții existente se face la cerințe inferioare, comparativ cu construcțiile noi. Deci nu ajungem la nivelul de siguranță al construcțiilor noi. Autoritatea publică ştie dificultatea implementării acestor proiecte şi, în toată lumea, nu numai la noi, se creează pentru construcțiile existente niște niveluri de exigență mai reduse decât pentru construcțiile noi în ce privește siguranța la acțiuni seismice.
Sală:
Deci e mai bine să demolăm?
VIOREL POPA:
Dacă nu sunt monumente istorice și de arhitectură, cu siguranță, în toată lumea se demolează și se fac altele. Dacă sunt monumente, e altă discuție. Când vorbesc despre demolare, nu spun că se rade totul. De exemplu, la Gambrinus s-a demolat interiorul și a rămas fațada originală. Faţă de o clădire nouă, cu siguranță după consolidare ai o casă mai proastă, mai puțin sigură, cu funcționalitate discutabilă.
A consemnat RĂZVAN BRĂILEANU