Pe aceeași temă
La 23 octombrie 1969, în Buletinul Oficial al RSR numărul 115, Partea I, apărea Decretul 724 privind „protejarea şi păstrarea bunurilor de interes naţional ce reprezintă valori artistice, istorice sau documentare, precum şi a unor obiecte conţinând metale preţioase şi pietre preţioase de valoare deosebită“. Semnat de Nicolae Ceauşescu în calitatea sa de preşedinte al Consiliului de Stat, el reprezenta, chipurile, o tentativă de organizare a haosului din domeniul patrimoniului cultural naţional.
La două zile după publicarea amintitului act în Buletinul Oficial a fost emis Ordinul Circular nr. 91622/27.10.1969 prin care, în cadrul Securităţii, era constituit un colectiv format din 11 ofiţeri conduşi de vicepreşedintele CSS, generalul-maior Constantin Stoica. Scopul acestuia? Exploatarea datelor obţinute în cadrul a două acţiuni demarate succesiv şi purtând numele de cod „Îmbogăţirea“ şi „Patrimoniul“.
Concepute din start de către Nicolae Ceauşescu ca operaţiuni dirijate împotriva inamicilor politici din rândul „burgheziei roşii“, aceste anchete au realizat o documentare parţială a modului în care au fost jefuite averile „duşmanilor poporului“ în anii de început ai comunismului românesc.
O cafea cu tovarăşa Martha
Dacă cineva îşi va propune vreodată să transpună cinematografic istoria furtului sistematic şi organizat pe care l-au executat „reprezentanţii poporului“ asupra României în cei aproape 50 de ani de comunism, atunci ar putea să înceapă cu următoarea scenă.
Palatul de la Mogoşoaia pe vremea Marthei Bibescu
Să ne imaginăm o dimineaţă de vară din, să zicem, anul 1954, în Bucureşti. O limuzină neagră opreşte sub geamurile clădirii administrative a Biroului Vile Speciale aparţinând Ministerului de Interne. Din maşină coboară ciripind vesele un cârd de tovarăşe, îmbrăcate puţin cam prea elegant pentru câtă modestie vestimentară ar fi impus „etica de partid“. În fruntea lor, cu gesturi sigure care trădau postura de amfitrioană, se află soţia unuia dintre cei mai puternici şi detestaţi oameni ai momentului, ministrul de Interne Alexandru Drăghici. Tovarăşa Martha.
Grupul este întâmpinat cu temenele şi condus spre o magazie aflată în curtea din spate a clădirii de birouri, ferită de ochii indiscreţi. Ira Apostolescu, responsabila cu administrarea „bunurilor cu destinaţie specială“, descuie lacătul de la uşa de intrare cu o cheie care nu-i părăseşte niciodată cingătoarea. Femeile se complimentează reciproc. Sunt cunoştinţe vechi. Printre angajaţii biroului se ştie că în unele dimineţi (de obicei în cele în care „se bagă marfă“) tovarăşa Ira sună la un anumit număr de telefon, după care, la puţin timp, apare acea maşină neagră pe care toată lumea o cunoaşte ca aparţinând temutului ministru de Interne. Şefa merge „la o cafea“, la tovarăşa Martha. Nu că ar îndrăzni cineva să o întrebe ceva. Face bine totuşi puţină paradă, mai ales într-o lume în care chiar contează cu cine te însoţeşti. Diferenţa între viaţă şi moarte.
Vizita tovarăşelor vine de obicei chiar a doua zi după „cafea“. Scopul? Este momentul ca în scenă să apară martorul ocular: „Subsemnata a.c. [angajat civil, n.n.] Niţă Oprica, declar următoarele: (...) în ce priveşte bunurile din magazie pot arăta că într-una din magazii mai erau unele obiecte pe care tovarăşa Ira Apostolescu a spus că acelea (sic!) nu fac parte din lucrurile pe care le voi gestiona, deoarece le are dânsa în primire, în bază de proces-verbal luate din altă parte. De aceste bunuri nu se poate atinge nimeni. Tovarăşa Ira a spus că toate aceste bunuri pe care le păstra în acea magazie sunt luate de la diverşi deţinuţi politici. Le-am văzut şi eu din ce se compuneau: metraje din stofă – diferite culori şi calităţi - unele paltoane, altele costume de haine, mătăsuri, rochii, ciorapi de mătase, poşete, pantofi şi sandale de damă, baticuri de mătase naturală, cravate şi alte diferite pânzeturi, iar ca instrument muzical era un banjo, mai erau şi 4-5 tablouri, însă erau mici şi nu cu picturi prea frumoase“.
Nu este nevoie de un geniu regizoral pentru realizarea unui cadru care să rămână în istoria cinematografiei. Grupul de tovarăşe aparţinând „burgheziei roşii“, alegându-şi ciorapi, sandale şi paltoane care aparţinuseră unor nefericite trimise la puşcărie sau declarate „absente“, aminteşte de imaginile devenite cunoscute în toată lumea cu mormanele de haine, valize şi dinţi de aur din lagărele de exterminare naziste, unde erau duşi „suboamenii“. Poate să pară o comparaţie forţată. Nu este. Sistemul prin care „duşmanii poporului“ erau exterminaţi şi spoliaţi a fost identic, metodele similare, profitorii aceiaşi. S-a spus mereu că nazismul şi comunismul sunt feţe ale aceleiaşi monede. S-a discutat mereu despre doctrine, principii, filosofii. Irelevante toate.
Nicio altă imagine nu se constituie într-un argument mai puternic pentru identitatea genetică. Acelaşi gangsterism politic.
Costumul lui Luca
Sigur, povestea este mult mai complexă şi mai dificil de rezumat în câteva cuvinte, motiv pentru care am şi ales prezentarea ei prin secvenţa cinematografică de mai înainte. Martha Drăghici era, prin natura legăturii sale cu puternicii zilei, în vârful lanţului trofic, dar nu era nici pe departe singura profitoare. Pe lângă ea funcţiona un întreg „ecosistem“. De la ofiţerii de Securitate de la Direcţia de Anchete Penale, care furau bani, ceasuri şi bijuterii în timp ce întocmeau procese-verbale de confiscare a averii, la şefii care repartizau imediat imobilele şi bunurile devenite „vacante“, la ministrul de Interne Drăghici şi colecţia lui de verighete şi arme de vânătoare, sute de astfel de „tovarăşi“ şi-au construit averile din furt direct. Nu erau deloc excepţii sau derapaje personale, aşa cum astăzi încearcă să ne spună tot felul de reevaluatori ai sistemului comunist, care se încăpăţânează în mod absurd să pună o linie despărţitoare între perioada lui târzie şi epoca „abuzurilor“, ci regula. A fost un abuz şi un furt generalizat de la un capăt la altul.
Astăzi, urmaşii acestor hoţi trăiesc confortabil din „agoniseala bunicilor“, liniştiţi că statul român le-a asigurat impunitatea prin câteva legi bine ţintite şi prin „omerta“ care le blochează pe cele care ar mai putea repara câte ceva. Acest aspect este însă un subiect în sine şi ar merita poate investigat cândva. Sau poate trebuie lăsat exact aşa. Deranjează.
Ca să vă faceţi cât de cât o idee despre ceea ce vorbesc, într-un tabel cuprinzând „cadre MAI care au cumpărat (nu vă gândiţi că au dat vreun leu!) obiecte din confiscări“, întocmit de colectivul acţiunii „Îmbogăţirea“, figurau peste 200 de ofiţeri de Securitate (de la şefi de direcţii, la grade inferioare) doar pentru anul 1953. Şi asta era doar ceea ce se mai găsise printre actele de mână din arhive la ancheta internă demarată în 1968. În plus, după cum am arătat, ancheta era făcută doar de formă, scopul ei fiind doar răfuiala lui Nicolae Ceauşescu cu duşmanii săi politici reali sau potenţiali din rândurile „burgheziei roşii“, şi nu pedepsirea abuzurilor. Deci vorbim doar despre suprafaţa abisului.
Trebuie să precizez, ca să nu fiu acuzat din nou că sunt unul dintre cei (adevărat, destul de mulţi) care practică în scris anticomunismul „de frondă“, că hoţii noştri neaoşi nu au avut neapărat scrupule ideologice. Nu s-au dat în lături să-i „execute“ nici pe foştii liderii comunişti căzuţi în dizgraţie. Şi aici este locul pentru o frumoasă anecdotă.
După cum se ştie, Vasile Luca a fost epurat de tovarăşii săi în anul 1952 sub pretextul celebrei „devieri de dreapta“. A urmat ancheta, bătăile, în fine, tot tacâmul de rigoare în astfel de cazuri. A venit apoi momentul în care „trădătorul“ trebuia să apară în faţa Tribunalului Poporului pentru a-şi primi cuvenita pedeapsă. Cum era obiceiul, a urmat un regim de „punere pe picioare“, astfel încât să nu se vadă în timpul „procesului“ că a fost bătut şi înfometat. S-a dispus şi îmbrăcarea lui cu un costum decent, pentru că, nu-i aşa, nu putea să apară în zdrenţele în care era ţinut la beci. Logic, organizatorii şaradei le-au cerut celor de la Penitenciare să îi pună la dispoziţie deţinutului costumul cu care fusese îmbrăcat în momentul predării la arest. Zis şi făcut.
A doua zi, scandal mare. Deţinutul Luca refuza să se îmbrace şi să apară la tribunal. Zbârnie telefoanele, se agită tovarăşii de la Securitate, se agită chiar şi tovarăşii de la Partid. Tovarăşul Dej însuşi face o criză de nervi, pus în faţa posibilităţii ca toată regia construită cu atâta grijă să se ducă pe apa sâmbetei. Până la urmă se lămureşte problema. Tovarăşul Luca refuza să se îmbrace cu respectivul costum pentru că respectivul costum nu îi aparţinea. Al lui fusese furat din magazie şi vândut, iar cei de la Penitenciare încercaseră să îl înlocuiască cu altul, de o calitate inferioară (Luca strâmbase din nas şi le comunicase gardienilor că el n-ar fi purtat niciodată, nici când era sărac, un costum cu o asemenea croială) aparţinând altui deţinut. Mai era şi scurt la mâneci. Notele de subsol ale istoriei.
Ceea ce nu este deloc o notă de subsol a istoriei este însă ce s-a întâmplat cu palatul de la Mogoşoaia.
Cealaltă Martha. Doamna
Despre Martha Bibescu s-au scris mii de pagini şi cel mai probabil vor continua să se mai scrie alte câteva mii. Nici nu este greu, având în vedere biografia ei demnă de un film de Hollywood. A fost, pentru cei puţini care nu au auzit vreodată de ea, una dintre cele mai fascinante şi influente femei care au trăit vreodată în România şi o privilegiată a Istoriei, în centrul căreia şi-a petrecut întreaga viaţă. Le pune în umbră, de departe, pe toate celelalte pretendente la titlu.
Povestea de faţă nu este însă despre ea. Nu este vorba despre personalitatea ei, despre relaţiile amoroase, despre opera literară sau despre modul în care a participat la făurirea istoriei contemporane a Europei. Este vorba doar despre o parte din ea. Despre ceea ce a preţuit mai mult decât orice. Iubitul ei palat de la Mogoşoaia.
Spre deosebire de mulţi dintre contemporanii săi, Martha Bibescu a intuit de foarte devreme în ce ape se scăldau noii stăpâni ai României şi a luat hotărârea să plece atunci când acest lucru nu presupunea încă fuga printre gloanţele grănicerilor. Înainte de această plecare sau, mai precis, rămânere în străinătate, a vrut să se asigure că palatul de la Mogoşoaia nu va fi din nou prădat, aşa cum se întâmplase în timpul ocupaţiei germane din primul război mondial. În consecinţă, a încheiat cu autorităţile comuniste o înţelegere prin care întreaga moşie (cu biserica brâncovenească, palatul şi anexele) urma să intre în „patrimoniul naţional“. După cum vom vedea, „reprezentanţii poporului“ nu dădeau doi bani pe înţelegeri, istorie sau patrimoniu. Apreciau însă, aşa cum am tot arătat, furtul.
Martha Bibescu la Mogoşoaia
La 27 martie 1950, o delegaţie de revizori contabili de la Comitetul Provizoriu al Capitalei au fost trimişi să verifice „operaţiunile de preluare, administrare, distribuire şi conservare a lotului de avere mobilă, preluată de întreprinderea Steagul Roşu din castelul fost Martha Bibescu Mogoşoaia (sic!)“. Iată ce au constatat şi au pus pe hârtie sub forma unui raport: „La 24 martie 1949, cu nr. 3820 fosta Direcţiune a Administraţiei Bunurilor din PMB, ulterior întreprinderea Steagul Roşu a însărcinat pe salariaţii Petrescu Alexandru, Vasiliu Dumitru şi Radu Elena, de a lua în primire clădirile de la moşia Mogoşoaia şi mobilierul aflat în ele, a încheia actele de predare-primire, bunurile mobile urmând a fi lăsate pe loc în păstrarea noului administrator al Primăriei Bucureşti, care va semna pentru luarea în primire. În executarea acestei dispoziţii, numiţii delegaţi s-au prezentat în comuna Mogoşoaia, unde la data de 29 martie 1949 au luat în primire cu proces-verbal bunurile mişcătoare aflate în clădirile anexe Castelului (...) Toate bunurile prevăzute în acel proces-verbal inventar au rămas pe loc şi date în păstrarea administratorului Popp Valeriu, numit de Primăria Bucureşti, care a contrasemnat de primire. La data de 28 martie 1949, aceeaşi delegaţie a luat în primire castelul Mogoşoaia împreună cu tot inventarul mişcător aflat în el“. Cât de cât, totul părea a respecta normele comuniste ale naţionalizărilor. Dar...
„Pentru consemnarea primirii-predării s-a încheiat un proces-verbal sumar, la care s-a anexat un inventar general, redactat înainte de această transmitere de către Comisiunea comunală locală pentru definitivarea reformei agrare. Acest inventar, după care s-a luat în primire nu este semnat de către delegaţii primăriei, prin care să confirme direct primirea bunurilor specificate în el. Mai mult, inventarul de care s-au servit, cuprinde la un loc înregistrarea bunurilor mobile şi imobile, fără numerotarea poziţiilor cu descrierea extrem de sumară şi de multe ori nepotrivită cu obiectul în cauză. Acest fapt ne face să tragem concluzia că organele comunale însărcinate cu preluarea acestei averi, au procedat cu uşurinţă şi neglijenţă [din nou, plăcerea eufemismului!], mulţumindu-se a lua în primire o avere după un inventar incomplet redactat, fără a redacta şi însuşi un inventar exact din punct de vedere cantitativ şi descriptiv al tuturor bunurilor luate în primire. După terminarea operaţiunilor de preluare, inventarul mobil a fost lăsat pe loc, castelul fiind închis, iar cheiele lăsate la administratorul moşiei Mogoşoaia (Popp Valeriu).“
Până la acest moment, rezultă destul de clar că oricine putea lua „bunuri“ de pe moşia Mogoşoaia, din moment ce nici măcar nu exista vreo evidenţă a lor. Mă rog, nu chiar oricine. Dacă presupuneţi că după această fază a „Vestului Sălbatic“ lucrurile s-au reglat, vă înşelaţi din nou. A urmat faza organizată a devalizării.
„Una s-a spart şi cealaltă mi-au furat-o!“
„Din analiza actelor cuprinse în dosarul Mogoşoaia s-a constatat că ulterior acestei preluări, o parte din bunurile din castel au fost predate în custodie la diferite instituţii sau persoane pe bază de simple dispoziţii verbale, cuvenitele procese-verbale încheindu-se mult ulterior [adică niciodată n.n.] acestor predări în custodie. Pe de altă parte, întreprinderea Steagul Roşu a procedat la eliberarea altor bunuri prin alţi salariaţi, fără prezenţa delegatului său Petrescu Alexandru, care în mod legal avea responsabilitatea administrării şi conservării acestui lot de avere. În luna decembrie 1949, restul bunurilor rămase în castel au fost transportate şi depozitate la magazia unităţii din Bucureşti, formele scriptice de predare fiind făcute abia la 10 martie a.c. [1950, n.n.] când s-a tăiat bonul de înmagazinare nr. 65.“
Până să vedem ce a mai rămas din bunurile de la Mogoşoaia în magazia încăpătoare a Steagului Roşu, mai avem de făcut o escală pentru a contabiliza o nouă etapă a furtului. Şi anume, între încărcarea lor în camioane la Mogoşoaia şi descărcarea lor la depozitul amintitei întreprinderi. Câte obiecte s-au furat? Sute. Datorită existenţei actelor de încărcare şi a celor de descărcare ştim şi ce anume „s-a pierdut pe drum“. Nu lucruri neapărat valoroase sau de mare importanţă, ceea ce ajută şi la conturarea profilului autorilor: pahare, căni, farfurii, capace de cratiţe, perdele, fuste, ghete, lămpi, oglinzi, lame de bărbierit, săpunuri etc.
A urmat apoi „distribuirea“ din magazie. De exemplu, o maşină electrică de călcat a fost „dată în folosinţă Casei Prieteniei Româno-Sovietice“, fără proces-verbal, desigur, iar maşina de scris Remington a ajuns la postul de miliţie Mogoşoaia spre justa ei folosire. Prietenul gestionarului de la Steagul Roşu, un anume tovarăş Leopold Lupescu, a primit cadou „obiectul prevăzut la pct. 974“ („Lulea ce reprezintă un nud de femeie“), de unde se vede că era, pe lângă un fumător înrăit, şi un iubitor al frumuseţii feminine. În limitele tovărăşeşti, desigur.
Să nu vă imaginaţi că gestionarul Petrescu nu avea o justificare pentru dispariţia tuturor acestor bunuri. Iată ce le-a spus el cenzorilor: „(...) unele obiecte fragile s-au spart în timpul transportării lor la Bucureşti, altele i-ar fi fost sustrase şi unele au fost ridicate şi date în custodie fără ştiinţa sa şi fără să se încheie formele legale de predare“. Spre lămurirea comisei, Alexandru Petrescu i-a condus în magazia de la Steagul Roşu şi le-a arătat un morman de cioburi. Cam asta mai rămăsese din transporturile de la Mogoşoaia. Comisia a propus „luarea de măsuri disciplinare contra salariatului“, dar nu rezultă în ce fel a fost pedepsit el. Mă gândesc că deloc.
Nu toate bunurile din palatul Mogoşoaia au fost jefuite în stilul acesta. Multe dintre obiectele de valoare, tablourile, de exemplu, au urmat calea sinuoasă şi „legală“ spre muzeele patriei. Astfel, 33 de tablouri (Pallady, Mirea etc.), desene şi icoane au fost duse la muzeul „Teodor Aman“, altele la muzeul „Simu“. Şeaua turcească de călărie şi alte câteva tablouri au fost predate „Muzeului Sfatului Popular al Oraşului Bucureşti“, iar tablourile „cu personaje istorice“ (Napoleon, Brâncoveanu) au fost duse, logic, la „Muzeul Militar Central“, unde au ajuns şi „cîteva săbii, statuete, mobilă şi un covor“.
Pianul „Bechstein“ a fost „repartizat“ tovarăşului Ion Săndulescu „din MAI“, 97 de poziţii (mobilă, articole de menaj) la CC al PMR, 68 de poziţii (covoare, mobilă etc.) la Sindicatul Gospodăriei Locale etc. Au existat şi obiecte „despre care nu se ştie cum au fost rezolvate“: „un medalion de aur cu inscripţie rusească, montat într-un colţ al unui tablou“, „un lănţişor cu cruciuliţă şi pietre albastre“, „două cununii de argint aurite“, „una cupă cu picior argintat“ etc. Au fost „rezolvate“, mai mult ca sigur, în stilul clasic.
Nu am putut reconstitui, din păcate, întreaga poveste a devalizării palatului Mogoşoaia de către comunişti. Lipsesc, ca şi în atâtea alte cazuri similare, inventare precise ale bunurilor rămase, nu se ştie pe unde sunt cele care au fost furate, nu se poate spune ce se întâmplă cu cele care se mai găsesc astăzi prin diverse colecţii ale muzeelor. Între timp, problema patrimoniului naţional va rămâne, cel mai probabil, o chestiune care nu va fi vreodată clarificată. Tocmai pentru că se întemeiază pe o istorie de furturi, interese oculte, iar în zilele noastre pe mari speculaţii financiare. Periodic, la casele de licitaţii din România şi din străinătate sunt puse spre vânzare colecţii despre al căror trecut nu se ştie mare lucru sau, dacă se ştie, este trecut sub tăcere (vezi cazul colecţiei „General Constantin Doncea“). La 27 de ani de la căderea comunismului, bunurile furate în timpul acestui regim îi îmbogăţesc în continuare pe profitori şi pe urmaşii lor.
Dezamăgită după prima sa experienţă sexuală, Martha Bibescu nota în jurnalul ei: „A da o virgină pe mâna unui bărbat este ca şi cum ai da un Stradivarius pe mâna unei maimuţe“. Ce ar fi spus dacă ar fi ştiut ce s-a ales de palatul Mogoşoaia?
*Continuare la „Nesimţirea Pământului“
(Va urma)
Primele două părţi ale serialului „Nesimţirea Pământului“ pot fi citite aici şi aici.