Pe aceeași temă
După doi ani în care progresele au fost minore în raport cu promisiunile angajate, întrebarea care apare este dacă acordul cu FMI poate contribui substanțial și prompt la creștere economică.
Chiar și adepții moderați ai politicilor FMI au început să se întrebe dacă nu cumva actualul cadru, în care se negociează doar listări și privatizări, reforme dificile în energie și sănătate și parametrii monetari stricți, nu are nimic de-a face cu obiectivul principal al anului – creșterea economică. Aproape cu orice preț, creșterea economică este un obiectiv social, și mai puțin politic. România nu-și mai permite să abiă o economie stagnantă. Desigur, toată discuția din anii 2004–2008 a fost legată de creșterea „nesănătoasă“ cu fluxuri de capital care au inundat economia noastră, pe fondul unei cereri spectaculoase, ceea ce a dus la un lanț vicios al împrumuturilor cu dobânzi ridicate. Politicile publice au trăit o politică a iluziilor suplimentare, exagerând un sector care nu putea să se dezvolte pe baze sănătoase și, de aici, excesele. Concomitent, cu un alt ritm, e drept, au apărut investiții, dezvoltări urbane, servicii. Adică o economie care, cel puțin în termeni cantitativi, a crescut. Iar la dimensiunea PIB-ului României, deocamdată cantitatea este ceea ce contează. PIB-ul Greciei, o țară cu 60% din populația României, care se prăbușește de 5 ani cu procente bune, rămâne cu aproape o treime mai mare decât cel al nostru și prin asta înțelegem lipsa dimensiunii cantitative de care vorbeam.
Ce propune FMI în acest context? De fapt, FMI a propus aceste lucruri acum doi ani, când contextul era altul. Acum doi ani, economia românească era încă în perioada de stabilizare. Acesta era obiectivul și, de aici, propunerile de a intra cu forcepsul în companiile publice, care destabilizau economia. Sunt peste 1.000 de companii de stat, dintre care 240 foarte mari. Ele cuprind 20-30.000 de angajați, 10% din totalul forței de muncă angajate în economie, și produc 10% din venitul anual total al economiei. În anumite sectoare - energie, transporturi, poştă, minerit – au între 25 și peste 50% din totalul pieței. Comparativ cu celelalte state estice, doar Polonia are un sector public mai dezvoltat (și evident mai performant). La jumătatea anului trecut, aveau arierate și datorii de peste 20 de miliarde de lei și asta la un PIB de puțin peste 600 miliarde de lei, adică peste 3% din PIB. Subsidiile de diverse forme pe care le primesc de la bugetul central companiile publice se duc spre 0,5% din PIB.
Cifrele acestea arată caracterul destabilizator al situației. Atunci când lași arieratele să se extindă, iar subvențiile aproape că scapă de sub control, riști să aspiri banii din economie care pot produce valoarea adăugată suplimentară. Adică o creștere de PIB. La prima vedere, propunerea de a intra în micromanagementul companiilor publice (alegerea de manageri, privatizări, listări, control de cheltuieli), atipică pentru FMI, ține mai mult de atingerea unor ținte calitative ale echilibrelor macroeconomice și mai puțin de dimensiunea PIB-ului. De fapt, rolul FMI este de a ține cheltuielile guvernamentale în dimensiuni corecte, nu de a crește PIB-ul, chiar dacă oficialii români au cerut FMI să-i ajute prin acest acord pentru a atinge acest obiectiv. Avem atunci o contradicție în obiectivul fundamental, cel puțin una aparentă, pe termen scurt. Pe termen lung, lucrurile se schimbă. Reducerea subvențiilor în sectorul public și eficientizarea companiilor printr-un management performant nu pot duce decât la creștere economică. Dar nu pentru 2013, chiar dacă guvernul își ține toate angajamentele. Efectele se vor vedea în timp. Mai avem însă timp de pierdut? Anul acesta creșterea este lăsată, din nou, pe seama sectorului privat. Dacă mai poate, de vreme ce guvernul a ținut să introducă taxe și impozite în singurele domenii care pot contribui la creșterea economică acum, când exportul pare să-și fi atins limita, investițiile publice cu potențial de creștere sunt scăzute și din nou cu eventuale efecte anul viitor, iar reașezarea fondurilor în economie, din risipirea lor în sectorul public la eficientizarea lor în cel privat, efectul de fond al reformei companiilor publice – din nou, va mai întârzia. Marea problemă a noilor taxe și impozite introduse în domenii cheie - agricultură, energie, extracție minereuri, consum – nu este dimensiunea morală. Ele sunt introduse cu o precizie de apreciat pe zone care mai generează profituri și extind în mare măsură corect baza de impozitare. Problema apare când taie aripile unei creșteri cantitative atât de necesare, pentru a introduce fonduri într-un sector public încă nereformat, care toacă banii fără efecte. Deci, nu taxele sunt problema, ci momentul! Într-o economie nereformată care pierde bani și nu reușește să crească în dimensiune, taxele noi sunt, din păcate, o povară fatală care va întârzia momentul unei eventuale decolări. Dacă procesul de reformă din companiile publice se desfășura conform planului, acum taxele noi ar fi avut o justificare economică. Acum, nu! Și, de aici, senzația de caducitate a acordului cu FMI: nu acordul este depășit, noile taxe, impozite și reglementări fiscale sunt anticipate. Și, cu aceasta, creșterea economică se amână pentru 2014, cu sau fără acord cu Fondul. Aceasta presupune o opțiune politică - de susținere a marelui aparat de stat –, și nu una strategică – de creștere a PIB-ului. //