Pe aceeași temă
Ministrul Transporturilor joacă la cacialma un sfert de miliard de euro. Cel puţin.
Ambiţiosul proiect de instalare a managerilor privaţi la cârma companiilor statului se dovedeşte a fi un imens eşec, provocat de implicarea masivă a ghearelor politice în afacere. Nu e o surpriză. Cei de la Franklin Templeton, compania care gestionează Fondul Proprietatea, au avertizat constant asupra neregulilor în chestiunea introducerii managementului privat, lăsând să se înţeleagă că întreaga operaţiune s-a transformat într-o campanie de aşezare a unor favoriţi politici la butoanele marilor firme ale statului.
Managerii naivi, cei care, după cucerirea unui post de conducere, au dat bir cu fugiţii la contactul cu realitatea dură a afacerilor statului, descriu împrejurările alungării lor din funcţia câştigată prin concurs în termeni care nu lasă loc interpretărilor: presiuni politice şi interese clientelare. Cel mai interesant povestitor este Lucian Isar, fostul preşedinte al Consiliului de Administraţie, un economist strălucit, dar rebel, care a condus, timp de 113 zile, CFR SA. El descrie, pe pagina personală de Internet, detaliile presiunilor la care conducerea CFR a fost supusă pentru a dirija un contract de 300 de milioane de euro, finanţat majoritar din bani europeni, către consorţiul de firme FCC Construccion-Alpine Bau–Azvi-Straco Grup. Evident, după alungarea echipei Isar-Sophocleous (fostul director general al companiei), contractul a fost câştigat de către consorţiul cu pricina.
Contractul de 300 de milioane de euro
Dincolo de presiuni, surprinde inconştienţa, tupeul şi vitejia cu care sunt sfidate legile în chestiunea contractului pentru reabilitarea tronsonului Vinţu de Jos-Simeria, care asigură legătura feroviară între centrul şi vestul ţării, în valoare de 1,255 miliarde de lei, fără TVA (290,6 milioane de euro). Isar relatează că s-a opus dirijării bănosului contract către acest consorţiu din cauza „unei decizii definitive şi irevocabile a Curţii de Apel Bucureşti, care arăta că oferta FCC este inadmisibilă şi stabilea cum CFR SA trebuia atât să constate inadmisibilitatea ofertei în cauză, cât şi să respingă ofertele neconforme“. Decizia Curţii de Apel fusese iniţial pitită de Ministerul Transporturilor, din motive lesne de inţeles. Isar evocă şi filmul presiunilor: un director adjunct, paraşutat cu delegaţie din Iaşi, oraşul natal al ministrului Relu Fenechiu, un anume Florin Trandafirescu, fost consilier PNL la Iaşi, dă buzna în biroul directorului general şi în cel al preşedintelui Consiliului de Administraţie, fâlfâie nişte foi şi cere o semnătură. Lectura documentului îi amuţeşte pe aceştia. Era vorba de un contract de 290 de milioane de euro, din care 250 sunt bani europeni. Oamenii cer timp de gândire şi analiză, cer o verificare a Corpului de control al ministerului. Deranj mare, controlul nu vine, dar răspunde scurt: „Semnaţi, că se pierd fondurile europene şi veţi fi traşi la răspundere“. După sesizarea OLAF şi a Curţii de Conturi, apare şi decizia buclucaşă a Curţii de Apel, ministerul încearcă să treacă gestionarea fondurilor europene în ograda sa, nu-i merge, aşa că trimite Corpul de control să-i investigheze pe managerii privaţi. Între timp, îşi aminteşte Isar, a debutat „o campanie de presiune în aceleaşi vehicule media în care CEO-ul era asociat cu diferite personalităţi politice, prin text şi colaje de poze“. Iată un aspect interesant, în fond o tentativă de şantaj mediatic prin ameninţarea linşării. Managerii privaţi au luptat o vreme, pe calea legală, dar finalul era previzibil: Isar şi echipa au fost alungaţi, iar contractul a fost atribuit consorţiului favorit al ministerului.
Urmarea e şi ea firească: noul director George Micu, fost preşedinte CFR Marfă, a reluat încă din prima zi de numire procedurile de achiziţie publică a unor servicii de consultanţă tehnică, în valoare totală de 120,85 de milioane de lei, blocate de fosta echipă. În aceste condiţii, nici nu miră semnarea contractului pentru consorţiul dorit de minister.
Pierderi asumate?
Acest tămbălău se poate dovedi inutil, deoarece Ministerul Transporturilor riscă atât să rămână fără cei 250 de milioane de euro de la Uniunea Europeană, cât şi să fie penalizat de către Comisia Europeană. Dacă asta se întâmplă, atunci Ministerul Transporturilor va trebui să mai plătească încă 12 milioane de euro penalizări către Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare, avertizează Isar. Şi nu este toată pierderea, dacă se spulberă afacerea, prin retragerea finanţării europene, ambele consorţii, atât cel câştigător la masa verde, cât şi cel care a cerut aplicarea deciziilor judecătoreşti, pot cere la rândul lor despăgubiri. Să fie asta miza? O miză mică, de criză, ciordeală sfioasă? Sau ne aflăm în faţa unor ameţiţi care habar n-au cum funcţionează treburile în Europa şi amână astfel rezolvarea unor nevoi ale României?
Cine sunt învingătorii?
Cine sunt însă favoriţii, cei care au îndepărtat investitorii mari şi banii lor?
În primul caz, liderul consorţiului este FCC Construction Timişoara, divizie a grupului SC CCCF SS, controlat de omul de afaceri Horia Simu, fostul director al CityBank şi preşedintele Cuprom, unicul producător de cupru electrolitic din România.
Cei de la CCCF mai controlează firmele Drum Art şi Romstrade, companii cu un portofoliu masiv de contracte publice. Potrivit relatărilor din presa vremii, CCCF SA a fost investigat în 2008 de Departamentul de Luptă Antifraudă (DLAF) pentru că ar fi folosit necorespunzător un avans dintr-un contract Phare în valoare totală de peste 10 milioane de euro pentru realizarea Centrului de testare feroviară de la Făurei. Bănuiala era că ar fi utilizat avansul de 1,1 milioane de euro în alte scopuri. Va reuşi oare CCCF Timişoara să convingă autorităţile europene să-i atribuie un contract de 250 de milioane?
Mai cu seamă că şi partenera sa de consorţiu, compania austriacă Alpine Bau GmbH, are un trecut românesc oarecum pătat de bănuieli de corupţie. Directoarea diviziei româneşti, Kovacs Agnes, a fost investigată de procurorii din cadrul Direcţiei Naţionale Anticorupţie într-un contract pentru lucrările de reabilitare drumuri urbane în staţiunea Sovata, în valoare de 5,6 milioane de euro. O miză modestă, un risc major.
Potrivit rechizitoriului întocmit de procurori în perioada aprilie - mai 2009, Kovacs Agnes i-ar fi promis unui domn, consultant la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor (MDLPL), suma de 50.000 de euro pentru a aviza unele lucrări neefectuate şi pentru a primi plata pentru toate astea de la MDLPL. Omul n-a apucat să primească decât 10.000 de euro din suma promisă, când să ia încă 4.000 l-au prins în flagrant. Care ar fi oare strategia ministrului Fenechiu în acest caz? Chiar vrea să primească 250 de milioane de euro de la UE? Nu ştim. Ne putem aminti însă de nişte versuri ale lui Matei Vişniec: „În sala de aşteptare e linişte, o monedă se rostogoleşte pe ciment“. Putem spune că ministrul Transporturilor joacă la cacialma un sfert de miliard de euro. Cel puţin.
O marfă ignorată de investitorii cu bani
Poate desluşim cotloanele gândirii strategice a Ministerului Transporturilor în afacerea privatizării CFR Marfă, un eşec calculat, urmat de relaxarea condiţiilor de intrare în competiţie. O competiţie extrem de firavă, ceea ce ridică semne de întrebare fie asupra organizării procesului de privatizare, fie, mai ales, asupra imaginii pe care trebuie să o aibă oferta românească. Într-o competiţie în care s-au înscris doar trei companii, fără mari forţe financiare, şansele ca statul să câştige, iar compania să prospere sunt minime.
Probabil, Ministerul Transporturilor are o problemă de credibilitate, de vreme ce este ocolit de competitori serioşi, cu bani şi forţă managerială. Nici nu e de mirare.
Imaginea CFR Marfă a fost alterată, la începutul lunii aprilie, de demisia preşedintelui boardului său, Aysun Mustafa, un alt câştigător al campaniei managementului privat. Deşi fostul manager al CFR Marfă a păstrat o discreţie perfectă asupra motivelor care l-au făcut să-şi ia câmpii în mai puţin de două luni, vestea s-a răspândit şi a apăsat asupra eventualelor calcule ale investitorilor serioşi de a pierde timp, bani şi speranţe prin România. N-a reuşit până acum nicio companie din lume să-şi găsească un nou proprietar serios în condiţiile unui scandal de management, fie el şi înăbuşit. Semnalul transmis investitorilor străini era că forţa argumentelor economice este blocată, în Ministerul Transporturilor, de ipocrizia politică, un eufemism pentru corupţie. //