Pe aceeași temă
În faţa provocărilor economiei, noua conducere executivă a ţării va trebui să aleagă un traseu prudent.
Scena politică a livrat alegătorilor-contribuabili o schimbare semnificativă a puterii executive a ţării, cu câteva săptămâni înainte de alegerile locale. La Palatul Victoria se va instala coaliţia parafată conjunctural între social-democraţi, liberali şi conservatori. Deocamdată,
avem un premier desemnat şi o listă de propuneri pentru portofoliile de miniştri. Probabil la ora publicării acestui articol, jilţurile ministeriale se vor fi ocupat. Fosta opoziţie se va confrunta, brusc, cu toate problemele pe care le ridică o economie care se zbate încă în încercarea de a depăşi criza şi efectele ei devastatoare asupra bunăstării generale şi individuale.
Încă înainte de a avea un cabinet complet, Victor Ponta, premierul desemnat, a fost nevoit să se aşeze la masa negocierilor cu echipa condusă de Fondul Monetar Internaţional, coordonată de Comisia Europeană şi asistată de Banca Mondială. Primele discuţii au temperat elanul revoluţionar afişat anterior de Victor Ponta, care a ales să comenteze calm traseul negocierilor. Nu va fi uşor, deoarece experimentaţii negociatori internaţionali îi vor arunca în focurile complicatelor decizii economice pe noii miniştri, chiar din prima zi a mandatului. Retorica agitată a opoziţiei nu se va mai potrivi cu realitatea cifrelor, cu dificultatea ţinerii economiei pe un traseu stabil şi cu riscurile imense pe care conjunctura externă le transferă economiei româneşti. În faţa provocărilor economiei, noua conducere executivă a ţării va trebui să aleagă un traseu prudent.
Ţinte comune |
---|
Potrivit corespondenţei publice purtate de actualul premier desemnat cu fostul şef al guvernului, cele două cabinete îmbrăţişează obiective comune. Cum ar fi reîntregirea salariilor bugetarilor, reducerea CAS cu 5%, impozitarea averilor mari, depolitizarea administraţiei şi tăierea accesului „băieţilor deştepţi“ la contracte de energie favorabile acestora. Majorarea salariului minim este o cerere pe care orice cabinet trebuie să o negocieze şi cu patronatele. Reducerea TVA la alimente ar produce o gaură în buget şi riscă să lase preţurile la acelaşi nivel. |
Stabilitate fragilă
Cabinetul Victor Ponta preia frâiele guvernării având în faţă o economie stabilizată. Echilibrarea economiei a cerut sacrificii de neimaginat pentru un partid de stânga, cum ar fi tăierea cheltuielilor salariale, de pildă, deci partea cea mai dificilă a fost depăşită.
Numai că stabilitatea obţinută prin aceste sacrificii şi sub presiunea echipei conduse de FMI nu a îndepărtat pericolele, este încă fragilă. România are una dintre cele mai încete rate de creştere a economiei din regiunea central şi est-europeană şi este dependentă prin canale comerciale, investiţionale şi financiare de ţări cu mari probleme în acest moment, cum ar fi Spania, Italia şi Grecia. Putem aminti doar dependenţa masivă a contului curent, acea balanţă care aliniază valuta care intră în ţară şi cea care iese din ţară, de banii „stranierilor“ care muncesc în Spania şi Italia. Anul electoral întunecă şi el perspectiva economică a ţării, deoarece este perceput ca un interval de maximă tensiune politică şi, ca atare, are capacitatea de a-i ţine departe pe investitori.
Principala fragilitate a economiei româneşti rămâne moneda naţională. Cursul leului depinde într-o măsură extremă de calmul din interiorul ţării şi de semnale transmise de agenţiile de rating. Două dintre marile agenţii de rating, Moody’s şi Fitch, au lămurit investitorii că incertitudinea politică, inclusiv posibilitatea schimbării puterii executive, este un element pe care l-au prevăzut şi care a fost deja inclus în evaluarea calificativului de ţară. Totuşi, agenţia de evaluare financiară Fitch a avertizat că stă cu ochii pe finanţele ţării şi ratingul depinde de ştampila FMI. Într-un nefericit scenariu în care FMI se declară nemulţumit, agenţiile de rating sar în acţiune şi devalorizarea leului este o certitudine. Amplitudinea căderii leului nu poate fi însă decât bănuită. O devalorizare majoră a leului ar arunca în incapacitate de plată o mulţime de familii şi afaceri care au credite în valută. O cădere a leului ar influenţa însă şi inflaţia, deoarece toate produsele de import s-ar scumpi şi unele tarife calculate în euro ar urca brusc. Un puseu de inflaţie majorează dobânzile şi deteriorează rambursarea creditelor în lei. Situaţia actuală nu este roză. Românii au preferat împrumuturile în valută. Mai mult de două treimi (67,1%) din creditele luate de populaţie sunt rambursate în valută. Avem deja peste un milion de credite care nu mai pot fi plătite la timp de către peste 708.000 de familii.
În timp, atenţia coaliţiei care se instalează la Palatul Victoria s-a concentrat asupra a ceea ce considera că este o exagerată adâncire a datoriei publice şi a criticat-o în discursuri: ne vindem ţara, rispim bani etc. Este o îngrijorare fără temei. În ciuda împrumutului pe care a fost nevoită să-l ia de la FMI & co, România are cel mai jos şi, ca atare, cel mai confortabil nivel al datoriei publice din Uniunea Europeană. Nimeni din arcul USL nu a aruncat însă o privire asupra datoriei totale a ţării, aceea care include şi împrumuturile private. Ei bine, aici este un semnal de alarmă. În 2010, datoria totală a ţării cântărea cât 96,6% din economie, iar în acest an estimările analiştilor de la ING Bank o văd urcând peste 100% din produsul naţional brut (PIB). O asemenea povară a datoriei externe aproape că sileşte leul să stea pe o traiectorie stabilă.
Deci, orice guvern care se instalează la Palatul Victoria trebuie să abandoneze discursul revanşard şi să ţină ţara în echilibru. Pentru asta este esenţial traseul acordului cu FMI.
Aranjamentul semnat cu FMI include unele aspecte pe care actuala coaliţie care se instalează la Palatul Victoria le-a demonizat, cum ar fi agenda de privatizări, mai bine spus, de listări ale unor pachete mici de acţiuni la Bursa de Valori. Este de aşteptat ca troika finanţatoare să insiste asupra respectării calendarului de listări – şi aşa întârziat de fosta echipă de guvernare, care nu a avut abilitatea de a controla situaţia. Potrivit acestui calendar, 5 companii ale statului trebuie să se listeze la bursă în acest an. Pieţele internaţionale aşteaptă un mesaj de seriozitate din partea autorităţilor de la Bucureşti. În plus, companiile statului parazitează încă bugetul ţării. Una dintre surprizele neplăcute ale facturii de cheltuieli a statului a fost o diferenţă negativă între deficitul afişat de autorităţile de la Bucureşti în primul trimestru şi cel calculat după standardele europene. Analiştii presupun că această diferenţă a fost provocată de arieratele companiilor statului. Reforma sugerată de echipele de negociatori ai FMI a inclus şi depolitizarea conducerii companiilor de stat prin gestionarea lor de către un management privat. Această reformă se mişcă lent, cu viteza melcului care alunecă pe nisip. Cum arcul politic aflat acum la guvernare a criticat politizarea excesivă a conducerii firmelor statului, ar fi de aşteptat ca, odată instalat la putere, să accelereze mişcarea.
Un scandal „salvator“ |
---|
Majorarea pensiilor cu rata inflaţiei este un obiectiv greu de atins în 2012. Piaţa muncii a devenit mai flexibilă, prin noul Cod, însă nu a echilibrat raportul dintre contribuabili şi pensionari. Deocamdată, un salariat susţine 1,3 pensionari. Majorarea pensiilor a fost ecranată de scandalul colectării incorecte a contribuţiilor pentru sănătate de la veniturile din pensii mai mici decât 740 de lei. Corectarea neghiobiei, doar pentru sumele reţinute în acest an, cere un efort bugetar estimat, superficial, la 650 milioane lei, iar veniturile sănătăţii se vor reduce cu 2 miliarde de lei. |
Fiscalitatea în „stand-by“
Riscurile cele mai mari vin din tentaţiile oricărei administraţii de a seduce electoratul cu bani. În ciuda planurilor expuse în trecut, înainte de a avea responsabilitatea guvernării, noul Executiv nu-şi va putea însă permite să ignore disciplina fiscală. Deci nu va putea livra propriului electorat iluzia creşterii veniturilor. El poate negocia cu FMI procentul cu care va majora salariile tăiate ale bugetarilor. În actuala conjunctură economică, în care economia a încetinit, se zbate în recesiune tehnică, încasările bugetului sunt încă fragile, iar partenerii comerciali au dificultăţi majore, este de aşteptat ca FMI să se opună chiar şi unei majorări a salariilor cu 16%, atât cât ar fi necesar pentru a recupera tăierea lefurilor bugetarilor în vara fierbinte a recesiunii din 2010. Oricum, fosta coaliţie de guvernare a pregătit terenul şi pare să-şi fi creat spaţiu fiscal pentru această majorare, care singură înghite 0,4% din PIB. Oricum, politicienii din arcul actualei coaliţii vor insista asupra aplicării măsurii promise de ei. Orice altă iniţiativă populistă este însă exclusă. Cabinetul Ponta nu va putea să găsească bani pentru a reduce cota de contribuţii pentru asigurările sociale, aşa cum presează acum unele patronate. Eventualele tentaţii de a umbla la fiscalitate sunt veştejite atât de limitele dure în care trebuie să se mişte deficitul fiscal, de 1,9% din PIB, după standardele europene, sau 3% din PIB, potrivit celor româneşti, cât şi de Legea responsabilităţii fiscale, care interzice orice modificări în fiscalitate cu şase luni înainte de alegeri.
De altfel, este destul de neclară perspectiva comună asupra fiscalităţii a celor două partide care constituie nucleul de bază al USL, ceea ce lasă să se întrevadă o guvernare fără schimbări majore ale sistemului fiscal şi ale politicilor economice.
Dacă vrea să-şi satisfacă orgoliile privind agenda de privatizări, pe care a demonizat-o cu un discurs parfumat de naţionalism, actuala coaliţie nu poate decât să amâne şi mai mult calendarul convenit cu FMI. E, probabil, o perspectivă pe care o vom contempla în lunile următoare. //