De același autor
14. Pompierul incendiator
După ce diagnosticul de îndrăcire s-a impus la Tanacu, tânărul ieromonah și-a asumat un rol de salvator – doar curajul său de exorcist o mai putea scăpa pe Irina din jalnica ei rătăcire. Într-o astfel de cultură duhovnicească, pentru un astfel de caz disperat există o ultima ratio. Puțini sunt, însă, cei care se încumetă într-o astfel de luptă corp la corp cu diavolul. Tocmai de aceea, cei mai curajoși au conștiința unei misiuni de elită – își riscă isihia în favoarea celor prea necăjiți. Ca un cavaler al Duhului, Daniel Corogeanu a vrut să alunge balaurul ce-i luase mințile Irinei. Dar pretins nobilele sale intenții – împletite probabil și cu o prea umană ambiție – au nesocotit o împrejurare elocventă: inedita tulburare a fetei s-a produs la mănăstire. Altfel spus, la Tanacu nimeni nu s-a gândit vreo clipă că tocmai purgativul penitenței ce i s-a oferit (firesc) ca atâtor altora – pentru mântuire – ar putea fi cauza exasperantei sale crize. Și, în consecință, au trecut la o medicație duhovnicească și mai agresivă, pentru a corecta efectele celei dintâi. Psihiatrul, singurul, în acest caz, care o putea rupe din această legătură toxică, o retrimite la mănăstire – din comoditate și pioșenie. Premiza sa – ca și a multora dintre noi – a compensat dilemele deontologice: religia nu poate face decât (mai) bine. În loc de a fi scoasă din acest univers (pentru ea) terorizant, iar bombele duhovnicești plasate ca leacuri în conștiința ei vulnerabilă dezamorsate, Irina s-a întors, încrezătoare, în bolnița Domnului. Iar celui care a iscat – nu din rea-voință, ci în conformitate cu o venerabilă tradiție – focul care i-a năpădit sufletul nu i-a mai rămas decât să-și asume îndrăzneț misiunea de pompier. De fapt, religia nu face numai bine – merită să medităm mai serios la butada unui teolog ca Alexander Schmemann, care preciza că aceasta pe jumătate e de la Dumnezeu și pe jumătate de la diavol. Irinei, în mod evident, nu i-a făcut bine. Dar odată pornit, mecanismul duhovnicesc nu a mai putut fi oprit – singura alternativă era extragerea ei, dar nu a avut om pentru asta. A afirma că spovedania doar a scos la iveală un dezechilibru deja bine adâncit în sufletul ei e o simplă ipoteză – utilă în a minimaliza rolul duhovnicului. Tot o ipoteză e și a afirma că simpla sa îndepărtare de focarul religios ar fi condus la o restabilire acceptabilă. Dar un terapeut mai lucid ar fi început de aici. În unele profesii, cel puțin, pioșenia necesită o responsabilă autocenzură.
15. Cerul pe pământ
Unul dintre motivele pentru care acest exorcism a scăpat de sub control a fost jena – ieromonahul nu era, totuși, pregătit pentru un astfel de rol în văzul mulțimilor. I-a fost teamă de reacția credincioșilor care veneau în număr mai mare la slujbele mănăstirii la sfârșit de săptămână. Astfel încât Irina a așteptat legată două zile. Într-adevăr, între o liturghie sublimă, la care sute de oameni stau câteva ore într-o concentrare evlavioasă, la care strana de măicuțe cântă cu glasuri îngerești, iar preotul slujește hieratic în odăjdii strălucitoare, și un exorcism unde cel vizat face ca toți dracii e o diferență semnificativă. Ortodoxia e mândră de relatarea convertirii rușilor: ambasadorii lor au declarat, după o liturghie în Sfânta Sofia, acum peste un mileniu, că au văzut cerul pe pământ. La un exorcism, în schimb, chiar și cu un final fericit, impresia e, inevitabil, mai degrabă de iad. A apropia aceste două extreme ale duhovniciei e rar și hazardat. Daniel Corogeanu nu a riscat. Dar s-a luat într-atât cu slujbele încât a așteptat (două zile) plecarea tuturor pelerinilor – între timp, Irina a rămas nu doar legată, ci și redusă la tăcere printr-un căluș bine îndesat. În loc să lase cele 99(0) de oițe și să se ocupe de cea rătăcită, a lăsat-o pe aceasta pradă unui jalnic calvar. În limbaj duhovnicesc, o astfel de atitudine are un diagnostic clar: slavă deșartă.
Imagine din filmul După dealuri, regizat de Cristian Mungiu, bazat pe romanele nonficţionale ale Tatianei Niculescu Bran despre cazul Tanacu
16. Lanțuri de câine
Când a sosit momentul exorcismului, Irina a fost legată cu prosoape și lanțuri – o soluție la care s-a recurs pentru că, singure, cele dintâi erau ineficiente. Această înlănțuire are un precedent prestigios: referitor la unul dintre demonizații exorcizați de Iisus, evanghelistul Luca menționează forța de a tot rupe lanțurile prin care se încerca imobilizarea lui. Din păcate pentru Irina, dracii săi nu au fost la fel de puternici ca cei cărora li s-a permis, într-un târziu, să intre într-o turmă de porci. Lanțurile – recent achiziționate pentru câini – au contribuit și la deznodământul penal, învinuirea fiind de privare de libertate urmată de moartea victimei. În fond, exorcismul constă doar din recitarea unui text – nu foarte lung – din Molitfelnic, nimic mai mult. Trebuie să recunoaștem că apariția neurolepticelor a antrenat o revoluție sociologică pentru cei tulburați psihic. Ospiciile s-au mai golit, astfel încât agresivitatea haotică a multora a putut fi controlată fără apelul la vechiul regim de cvasi-detenție. Momentele de criză pot solicita imobilizarea pacientului, dar miza sunt efectele sedative ale medicamentației. În lipsa acestora, până la reușita exorcismului, cel imobilizat se va zbate ca orice animal prins în cursă. Și nu e vorba atât de chinul echivalent unei operații fără anestezie, cât de credința că ceea ce contează e puterea de a disciplina. Așa cum omul domesticește animalul, duhul e menit a disciplina trupul, iar harul a pune la respect dracii. Îndrăcitul e (eventual) legat până la (rapid așteptata) vindecare. Tocmai scurtimea unei astfel de terapii denotă o perspectivă care acordă prea puțin libertății umane.
17. Cu rugăciune și cu post
Asocierea exorcismului cu postul are, de asemenea, o referință evanghelică. Unor exorciști confruntați cu un eșec frustrant, Iisus le sugerează cheia succesului: diavoli de acest soi se scot doar cu post și rugăciune. Astfel încât și exorcistul de la Tanacu a decretat un post negru generalizat în același scop. Prima vizată a fost chiar Irina, doar că dintr-un alt motiv. Practica ortodoxă a împărtășaniei presupune un post alimentar – după masa de seară până la momentul euharistic de a doua zi e interzisă orice altă ingestie. Mai mult decât atât, chiar și pentru cei care nu se împărtășesc e necesar un asemenea post, dacă doresc să primească anafură și agheasmă – două produse net inferioare, haric vorbind, euharistiei. După aproape două zile de zbatere în izolarea chiliei, legată și deseori cu căluș în gură, în care numai poftă de mâncare nu a avut, postul ei s-a prelungit oficial – ceea ce, inevitabil, a grăbit fatalul deznodământ. Instituirea acestui mic post pre-euharistic ține de aceeași mentalitate a vredniciei – să dai prioritate Domnului în fața alimentelor și să amâni cu puțin micul dejun, ca nu cumva să crezi că ai primit chiar pe degeaba un asemenea măreț dar – totuși, mai bine s-ar cere să fi făcut înainte vreo faptă bună oarecare, dacă tot trebuie să punem condiții. Dar și această miză pe post – fie și minimal – are referințe venerabile. Unul dintre temeiurile înțelepciunii ascetice e deducerea tuturor patimilor din cea a lăcomiei pântecului. Dar chiar și îmbibată de mentalitate filocalică, practica ortodoxă renunță la exigența postului în cazul bolnavilor. Irina nu a meritat o astfel de mică dispensă.
18. Crucea
Pentru a fi dusă cu forța în biserică, Irina a fost țintuită de niște scânduri. Din motive practice, scândurile au ajuns să fie asamblate în formă de cruce. A fost o inițiativă de moment, fără nici o altă conotație asumată. Totuși, în ciuda unui vădit impact simbolic, rezultatul nu a schimbat cu nimic demersul celor implicați. Într-o cultură religioasă dominată de cruce, în care ortodocșii – și cu atât mai mult călugării – își fac semnul ei în nenumărate ocazii, poziția crucificată în care a ajuns Irina ar fi trebuit să atragă atenția – și, eventual, să tulbure conștiințele. Poziția a fost aleasă pentru a-i ușura chinurile datorate înlănțuirii – dar crucea însăși a ajuns obiect de tortură privilegiat fiindcă reușea să prelungească supliciul, care devenea mai îndelung suportabil. Crucea improvizată de la Tanacu a fost la fel de fatală precum cea în numele căreia se chinuiau să scotă dracii.
Irina, în scurta ei viață, s-a temut grozav de viol – o amenințare permanentă mai ales în universul promiscuu al orfelinatului. A exersat mișcări de karate și a reușit să se apere eficient – a murit, de altfel, virgină. A fost, însă, cu totul nepregătită în fața a ceea ce am putea numi violul duhovnicesc. Irina a nimerit cu totul întâmplător în ograda Ortodoxiei, dar diversele avansuri ale acesteia i-au stârnit reacții ambivalente, iar nimeni nu a fost prin preajmă pentru a o smulge dintr-o astfel de inefabilă îmbrățișare. Învățați – ca noi toți – cu ideea că religia e, dacă nu tămăduitoare, cel puțin benignă, asceții de la Tanacu nu s-au gândit de două ori înainte de a-i tot oferi mostre de dragoste duhovnicească, de la spovedanie la exorcism. Au forțat-o să se urce în patul lui Procust al Ortodoxiei. Iar Irina nu a fost atât de docilă pe cât se așteptau. Reacția ei, așa haotică cum a fost, a însemnat și un strigăt de refuz. Un nu! care trebuia luat în serios, nu catalogat facil drept îndârjire de îndrăcită. //
Primele patru părţi ale articolului pot fi citite aici, aici, aici şi aici.