Pe aceeași temă
Vor afecta rezultatele alegerilor din Franța motorul tradițional franco-german?
În primul rând, consider că relațiile dintre cele două țări, între cele două guverne sunt excelente și vor fi excelente și cu noul Executiv francez. Chiar în ziua învestirii sale în funcţie, preşedintele francez, François Hollande, a dat curs invitaţiei doamnei cancelar Merkel de a efectua o vizită oficială la Berlin. Doamna cancelar Merkel şi preşedintele Hollande au exprimat, de fapt, că Germania şi Franţa sunt conştiente de răspunderea care le revine pentru o bună dezvoltare a Europei, subliniind că vor conlucra deosebit de strâns în săptămânile şi lunile ce vor urma la pregătirea unor decizii europene.
Relația franco-germană rămâne marcată de o profundă continuitate, iar anul viitor vom sărbători în mod deosebit 50 de ani de la semnarea Tratatului de la Elysée.
François Hollande propune o modificare a Pactului Fiscal (construit pe austeritate) completându-l cu un Pact al Creșterii. Cum se vede din Germania această propunere?
Cerinţa avansată, de modificare a Pactului Fiscal, este una pe care noi nu o sprijinim dintr-un motiv foarte simplu. Există deja 25 de state membre ale UE care au ratificat și semnat acest Pact. Inclusiv România. Dar acesta nu este unicul motiv. Calea pe care Europa trebuie să o parcurgă pentru a ieși din criză nu poate fi decât una marcată de însănătoșirea, revigorarea economiei și depășirea crizei datoriilor. Aceasta nu exclude, desigur, că vom avea un schimb intens de idei referitor la modul în care poate fi generată creştere economică.
Contra eurobondurilor |
---|
Motivul pentru care ne opunem emiterii unor euroobligațiuni ține de diferențele de bonitate ale statelor emitente. Noi suntem cei care ar putea avea cele mai minore probleme în acest context, însă există alte țări europene din categoria ratingului AAA, care s-ar putea să se vadă retrogradate. Totodată, acele țări care au anumite dificultăți în efortul lor de restructurare s-ar putea să fie tentate să încetinească ritmul reformelor. |
În ce măsură criza euro a transformat relația franco-germană?
Criza europeană nu a făcut decât să întărească în mod suplimentar relația franco-germană. Criza datoriilor suverane a reprezentat un moment extraordinar, care a solicitat foarte puternic o implicare a unei mâini ferme în Europa. Or, Franța și Germania și-au asumat acest rol în trecutul apropiat. Este un rol pe care și-l vor asuma și în viitor, într-o strânsă cooperare cu celelalte state membre ale UE. Pe de altă parte, consider că diferențele care ar putea exista între noul Executiv francez și opiniile Executivului german sunt mult mai mici decât s-ar părea. Pentru că și noi am poziționat accentul în Europa nu doar pe depășirea acestei crize a datoriilor, ci și pe o creștere economică susținută. Iar acest lucru trebuie să se întâmple în mod primordial prin reforme structurale. Un exemplu îl reprezintă reducerea birocrației, capitol la care România a înregistrat succese considerabile. Modul în care poate fi revigorată creșterea economică în Europa reprezintă deseori un subiect de discuție pe continent și va reprezenta și un subiect important în cadrul Consiliului European din iunie. Câteva propuneri demne de a fi luate în considerație sunt cele care vizează creșterea mijloacelor financiare ale Băncii Europene de Investiții, dar și euroobligațiunile pe proiecte de infrastructură, avansate de premierul italian, Mario Monti.
Există o reticență germană a asumării leadershipului în Europa? În discursul de anul trecut de la Berlin, ministrul polonez de Externe, Radosław Sikorski, spunea: „Mă tem mai puțin de puterea germană decât de inactivitatea Germaniei“.
Prima parte a întrebării se referea la acea reticență a Germaniei vis à vis de preluarea răspunderii și a leadershipului în Europa. Este un aspect care poate fi parțial adevărat. Nu ne-am propus mental să preluăm acest leadership în Europa. Or, suntem chemați să ne asumăm răspunderea în calitatea noastră de cea mai puternică economie europeană. Și o facem. Pe de altă parte, discursul atât de important al domnului Sikorski reflectă o perspectivă pe care eu o înțeleg ușor altfel. Înțeleg acest citat al domnului Sikorski prin prisma cetățeniei sale, un polonez care întinde mâna Germaniei și care vrea să spună că nu se mai teme de această țară pe care o simte și o percepe ca o putere în Europa. Or, această declarație trebuie văzută la valoarea istorică pe care ea o reprezintă, o valoare importantă.
Ce fel de Europă îşi doreşte Germania?
Cred că este destul de greu să formulezi obiectivul final a ceea ce ar trebui să însemne o Europă perfectă. Europa nu poate fi văzută ca un obiect, ca o mașină care, odată ieșită din producție, este considerată un produs perfect. Cred că mai degrabă ar trebui să construim o Europă care să reușească să facă față provocărilor cu care se confruntă. Or, mult timp, Germania a considerat că poate să construiască Europa fără să avem o politică economică comună. Însă, din experiențele recente ale crizei datoriilor suverane și ale monedei euro, am realizat că avem nevoie de o politică economică și fiscală comună. Aceasta ar fi perspectiva internă. În ceea ce privește perspectiva internațională, cred că aceasta ar trebui să se bazeze pe capacitatea noastră de a acţiona la nivel global, pe o dezvoltare continuă a capabilităților noastre în politica externă comună. Nu ne dorim în niciun caz o Europă uniformizată. Într-un astfel de caz, nici România nu ar mai fi atât de șarmantă ca țară, dar nici Germania. În plus, politica externă şi cea de securitate a UE trebuie să fie un proces în continuă dezvoltare. Lucrurile nu se pot întâmpla de azi pe mâine. De aceea, se impune și ca Serviciul European de Acţiune Externă să reușească să își definească pe termen lung propriul domeniu de activitate.
Scutul antirachetă |
---|
La Lisabona, s-a stabilit că apărarea antirachetă ar trebui să fie o misiune care ar aparține întregii comunități NATO. La Chicago, se va stabili că se impune o capabilitate inițială de apărare antibalistică. În cadrul acestui proiect, cele mai importante eforturi aparțin, cu siguranță, SUA, prin intermediul filosofiei Phase Adaptive Approach, dar și celelalte state NATO își vor aduce propria contribuție la acest concept de apărare. |
Globalizarea presupune, în parte, externalizarea industriilor tradiționale și dezvoltarea masivă a serviciilor. Un model îmbrățișat de SUA, Marea Britanie, chiar Franţa. Cum a reuşit Germania să rămână competitivă fără a se dezindustrializa?
Nu e vorba de a păstra ceva ce ai avut dintotdeauna în materie de competitivitate, ci de a recupera ceva care se pierduse. Și noi, în Germania, am avut o fază în care economia noastră a stagnat. Cred că elementul principal care a permis Germaniei un grad înalt de competitivitate la nivel global este faptul că ne-am bazat dintotdeauna economia pe întreprinderi de talie mică și mijlocie. De lucrul acesta ține un grad înalt al specializării companiilor noastre. Pe de altă parte, există o strânsă colaborare între aceste întreprinderi de talie mică și mijlocie și institute și entități din domeniul cercetării și dezvoltării. Ceea ce nu înseamnă că noi nu externalizăm anumite activităţii economice. Investițiile care se fac în afara Germaniei au datoria de a spori competitivitatea acestor companii germane. De pildă, suntem recunoscuți la nivel global pentru tehnica de protecție a mediului. Ne-am păstrat în Germania o bază foarte puternică a industriei noastre, fără să investim în mod primordial sau exclusiv în servicii. Nu știu dacă această metodă poate fi transferată și în alte țări, pentru că, în ultimă instanță, totul are și o dimensiune culturală. Dar se impun anumite reguli valabile pentru orice model economic modern, precum flexibilizarea pieței muncii, disciplina salarială și condiții cadru stabile.
De curând, Ambasada Germaniei a organizat, la București, seminarul intitulat Transparenţă și Business. Ce ar trebui să învețe mediul de afaceri din România din experiența germană?
Nu am arătat cu degetul spre România, ci am vrut să expunem ceea ce am reușit noi să facem în materie de transparență și business. Subiectul principal abordat în cadrul seminarului a fost cazul companiei Siemens, care s-a confruntat, în trecut, cu un scandal de corupţie de mare amploare și a reușit, în timp, să implementeze un nou sistem de compliance, preluat ca model și de alte companii. Iar reprezentantul companiei Siemens în România spunea că și aici se pot face afaceri bune, fără să fii corupt. Dacă acest mesaj va fi propagat și de companii românești, cred că se poate contribui, cu succes, la combaterea fenomenului corupției. Există o tentativă de a combate acest fenomen din partea statului, dar cred că și companiile trebuie să-și aducă aportul lor.
Recent, Institutul Francez, împreună cu Institutul Goethe, au organizat festivalul de film ARTE. Ce reprezintă ARTE pentru parteneriatul franco-german? Ce simbolizează ARTE pentru cele două societăți?
A fost o poveste unică, extraordinară. Un canal de televiziune care fost conceput de două națiuni atât de diverse, pentru că în viața de zi cu zi, pentru germani și francezi, lucrurile nu stau atât de simplu. Mă refer la lucruri precum percepția asupra creativității, a organizării. A fost un experiment de anvergură, care s-a soldat cu o calitate deosebită în televiziune. Acesta este, de fapt, mesajul de fond adresat întregii Europe. M-aș bucura enorm dacă acest Canal ARTE va reuși să fie mult mai prezent în rândul distribuitorilor de televiziune din România. Problema care se întrevede momentan este necesitatea subtitrării acestor programe TV. Or, în opinia mea, România, o țară atât de cosmopolită și poliglotă, ai cărei cetățeni vorbesc franceza și germana, nu are nevoie de subtitrare. ARTE ar putea fi emis și fără aceste subtitrări.
Interviu cu Excelenţa Sa, ambasadorul Germaniei la Bucureşti, ANDREAS VON METTENHEIM, realizat de OCTAVIAN MANEA