Pe aceeași temă
In anii 1980 ati anuntat ivirea unei lumi "dezvrajite". Nu sunteti, acum, surprins de revenirea brutala a religiei pe scena politica internationala?
Nu. Revolutia islamica din Iran ma mirase, ca pe toata lumea, dar din acel moment am început sa ma gandesc ca aceasta dubla miscare paradoxala de "iesire" din religie care se accelereaza în Occident - cazul Statelor Unite este atipic - si de reactivare a identitatilor religioase în restul lumii ne rezerva înca multe surprize. Insist: ceea ce vedem acum nu este o "întoarcere" dupa toate regulile la religie, ci o resurectie a identitatilor cu caracter religios.
Problema europenilor este ca nu mai reusesc sa înteleaga ce înseamna religia pentru acele societati în care ea are înca o forta foarte structuranta. Europenii si-au uitat propriul trecut. Pentru ei religia a devenit un sistem de credinte individuale si private. Or, restul lumii nu functioneaza astfel. Nici el nu este crutat de "iesirea" din religie, pe care, dimpotriva, mondializarea o accelereaza. Numai ca aceasta "iesire" dintr-o organizare religioasa a lumii, macinata de urbanizare, de economismul de tip occidental, de rationamentul liberal, de eficacitatea tehnica si de consum coabiteaza cu aspiratia la regasirea religiei traditionale.
Se ajunge in felul acesta la o reactivare care se explica si prin esecul formelor anterioare de modernizare...
Asa este. Occidentalizarea în mars fortat, dezvoltarea, nationalismul arab, panarabismul, socialismul, toate au dat gres. Ce a mai ramas din ele? Identitatea religioasa, constiinta colectiva stransa în jurul unei traditii. Impingeti aceasta miscare de regasire pana la ultimele consecinte si veti vedea ca va aflati în fata fundamentalismului, care nu presupune doar regasirea religiozitatii obisnuite, ci si a adevarului originilor deturnate de coruperea proprie vremurilor pe care le traim.
Scandalul-pretext al caricaturilor lui Mahomed a scos la iveala imensul resentiment al unor populatii care se simt dispretuite, aruncate la marginea istoriei, într-o situatie de vesnic esec fata de un Occident care nu îsi da seama ce forta distructiva au modurile sale de a actiona si de a gandi pentru raporturile sociale împamantenite, mai ales în acel islam care nu este doar o credinta, ci si, în aceeasi masura, o regula de viata. Occidentul este orb la efectele acestei mondializari a economiei si a moravurilor - în ceea ce priveste dezagregarea familiei traditionale, schimbarea violenta a relatiei dintre barbati si femei, a raporturilor între generatii.
Libertatea de gandire si de expresie
Cum va explicati aceasta "orbire" a occidentalilor?
Intre primul razboi mondial si pana la sfarsitul colonizarii, constiinta împacata a europenilor-dominatori a cunoscut un moment de criza. Europenii au încercat sa înteleaga acele culturi si civilizatii pe care le calcasera atata vreme în picioare. Astazi, s-a terminat cu examenele de constiinta. Una peste alta, europenii s-au împacat cu istoria lor. Nu mai au pretentii imperiale, sunt partizanii coexistentei pasnice a culturilor, ridica în slavi diferenta, dar tot ce nu este persoana lor nu îi intereseaza peste masura.
Mai mult, dupa esecul proiectului de revolutie socialista si prabusirea blocului sovietic, s-a ajuns la concluzia ca democratia este un sistem fara rival si ca economia de piata si-a dovedit viabilitatea. Acest consens privitor la functionarea societatilor noastre nu ne îndeamna defel sa relativizam felul în care ne uitam la restul lumii. Nu exista decat un singur fel de a fi modern... Toti cei care nu au înca norocul sa posede democratia, libertatea de expresie, piata libera, drepturile omului trebuie sa se grabeasca sa le obtina!
De ce resentimentul este mai puternic in tarile islamice decat oriunde in alta parte?
Pentru ca proximitatea actioneaza ca un factor agravant. Islamul este al treilea monoteism, o religie care se plaseaza pe sine în continuarea iudaismului si a crestinismului si care se prezinta ca sigiliul Profetului, revelatia ultima si definitiva. Or, astazi, credinciosii Profetului se afla, în mod inexplicabil, în situatie de învinsi, de dominati - si nu numai într-o singura privinta. Au fost supusi colonizarii. Conflictul israelo-palestinian este trait de ei ca un simbol al perpetuarii acestei umiliri coloniale. Si, pe deasupra, aceasta dezvoltare de tip occidental care le este impusa nu functioneaza.
In aceasta consta si diferenta fata de tari ca India si China, unde, cu siguranta, resentimentul nationalist nu este mai mic, numai ca aceste tari se bazeaza pe o coeziune colectiva si pe structuri politice datorita carora pot sa-si însuseasca fara probleme, asa cum a facut-o Japonia la vremea ei, tehnica occidentala si modul de rationament economic aferent. Ele îsi pot permite ambitia de a-i bate pe occidentali pe propriul lor teren si, în acelasi timp, sa stapaneasca procesul si sa ramana ele însele.
Aceste lucruri sunt de neconceput în lumea arabo-musulmana. Acolo statele sunt slabe si tiranice totodata. Nu exista instrumente de modernizare si atunci se aleg doar cu ponoasele unei occidentalizari de mana a doua, fara sa mai ajunga si la beneficiile ei. Nu poti sa nu vezi în pretentia lor de a-si pune religia la adapost de orice discutie o profunda nesiguranta cu privire la soliditatea acestei religii.
Libertatea de expresie, din care Occidentul face un absolut, trebuie limitata din motive religioase?
Nu, ar fi o ipocrizie inutila. Indiferent de limitele pe care s-ar preface ca si le impune, Occidentul ar ramane ceea ce este. Nu poti sa le ceri musulmanilor sa renunte la ceea ce sunt, asa cum nu poti sa le ceri nici occidentalilor sa renunte la castigul lor cel mai simbolic si mai de pret: libertatea de gandire si de expresie.
A limita libertatea de expresie, a legitima exceptiile din motive religioase ar însemna sa dai un raspuns gresit la o întrebare corecta. In primul rand, guvernele occidentale trebuie sa-si dovedeasca, prin acte tangibile, capacitatea de a tine seama de situatia unei lumi islamice fata de care, sa o recunoastem, atitudinea noastra se reduce la o indiferenta globala, din care ne smulgem din cand în cand agitati de diverse temeri punctuale. Tocmai pentru ca suntem o civilizatie a autocriticii, avem datoria sa aratam ca suntem dispusi sa ne punem si în locul altora. Este o problema de responsabilitate politica la scara constiintei colective. Intre alte initiative, o institutionalizare europeana consecventa si deschisa a cunoasterii islamului ar da un semnal exemplar: suntem taramul cunoasterii critice - de ce sa ne ascundem dupa degete -, dar în acest cadru suntem dispusi sa primim si ceea ce nu suntem noi.
"Iesirea" din religie
Nu sunteti frapat de ascensiunea deriziunii care isi ia ca tinta toate religiile?
Ba da. Deriziunea care se practica de, sa zicem, doua-trei decenii în Europa prezinta un element de noutate. Ea ilustreaza accelerarea "iesirii" din religie despre care vorbeam. Am trecut dincolo de critica antireligioasa pe care o cunosteam odinioara si care exprima o ostilitate de principiu fata de un sistem pe care îl combati pentru ca este contrar spiritului libertatii. Oricat de violenta, opozitia presupunea un soi de întelegere între opozanti: voi credeti în autoritatea revelatiei, noi credem în autonomia ratiunii. Disensiunea era ireconciliabila, în schimb exista un consens implicit în legatura cu miza înfruntarii - inclusiv în privinta ridicolului care ucide.
Deriziunea ne împinge în afara acestui acord implicit prin desfiintarea terenului pe care se situeaza credinta. In felul acesta, deriziunea este chiar mai jignitoare pentru o constiinta religioasa decat anticlericalismul sau ateismul traditionale, care puteau rani, dar care aveau o solida ratiune de a fi. Deriziunea raneste constiinta religioasa în ce are ea mai profund: sentimentul ca existenta are o anumita gravitate, sensul întrebarilor ultime în fata mortii, lumea de dincolo, mantuirea. Toate acestea sunt batjocorite cu o superficialitate satisfacuta.
Nici lumea politica nu scapa de deriziune...
Bineînteles ca nu. Nimic din ce este considerat serios nu scapa. Deriziunea a devenit un soi de criteriu pentru hipermodernitate. Este, fara îndoiala, un reflex de copil rasfatat pentru societatile de mare prosperitate. Un epifenomen ideologic care împinge la extrem crezul liberal al societatilor noastre: daca toate merg asa de bine - de ce sa ne mai punem întrebari dramatice? Nu se mai poarta gravitatea... Desigur, cu cat esti mai angajat în credinta ta sau în actiunea politica pe care o duci, cu atat esti mai lovit de refuzul seriozitatii. Si sa ne mai miram de reactia societatilor în care dificultatea de a trai si-a pastrat toata ponderea...?
Consemnul respectarii credintelor este suficient?
Nu are legatura. Cred chiar ca expresia în sine este periculoasa. Deoarece confunda doua lucruri. Pe de o parte, trebuie sa-i respectam pe credinciosi. Dar, pe de alta parte, exista dreptul inalienabil la lipsa de respect fata de credinte, adica dreptul de a le supune examenului critic, ca pe orice alt sistem de gandire. Nimic nu poate fi protejat de acidul dezbaterii publice. Aceasta este regula lumii noastre si este absurd sa îi impui limite. Inseamna sa te renegi, fara sa ai nici cea mai mica sansa de a ajunge la un rezultat.
Interviu realizat de Henri Tincq
(Adaptare de Luminita Braileanu dupa Le Monde din 11 martie 2006)
(Subtitlurile apartin redactiei)