De același autor
Trecerea moțiunii de cenzură nu a rezolvat criza declanșată după retragerea de către PSD a sprijinului politic pentru premierul Sorin Grindeanu și accentuată după refuzul acestuia de a demisiona, chiar și după ce fusese părăsit de practic întreaga echipă de miniștri. Căderea unui guvern aflat într-o astfel de situație nu trebuie analizată în primul rând ca un eveniment care tranșează raporturile de forțe dintr-un partid, fie el și PSD, ci ca unul de restaurare a logicii instituționale.
Se va spune că exact acesta a fost și discursul PSD. Da, dar întrebarea este de ce i s-a lăsat PSD-ului monopolul asupra acestui discurs. Strategic vorbind, răspunsul e simplu: nu trebuie să întrerupi un adversar care greșește. PSD declanșase criza, el trebuia să o rezolve. Totuși, această logică devine greșită atunci când proporțiile crizei riscă să pună în discuție stabilitatea întregului sistem instituțional.
PSD a dovedit o rară iresponsabilitate în toate aceste șase luni de guvernare, s-a compromis grav la începutul anului, apoi prin populismul economic afișat de unii miniștri. Faimosul raport Vâlcov asupra propriei guvernări a fost o sinucidere publică. Dar când partidul dominant își dă foc la propria casă, vecinii nu ar trebui să privească de pe margine satisfăcuți. Și casa lor ar putea lua foc.
Din motive „de imagine“ opoziția parlamentară și șeful statului s-au ținut departe și au așteptat ca PSD să stingă singur focul, plecând de la ideea falsă că povestea se petrecea numai în curtea majorității guvernamentale, atunci când de fapt ea ajunsese o criză instituțională. Minimalizarea proporțiilor acestei crize a fost de fapt în interesul celui care era responsabil de ea: PSD. Acesta profită de politica struțului promovată de adversarii săi politici și, din vinovat iresponsabil, se transformă în cel care rezolvă dimensiunea instituțională a crizei.
Așa cum s-a mai spus de multe ori, sistemul nostru constituțional nu are mecanismele necesare rezolvării unor crize majore. Astfel, crizele politice în mod repetat tind să se transforme în crize instituționale. În situația de față, moțiunea de urgență era singurul mecanism prin care un prim-ministru care se baricadează în Palatul Victoria putea fi înlăturat. Prin boicotarea moțiunii de cenzură, opoziția sprijinea adâncirea crizei instituționale pentru că nici o altă soluție realistă nu era pe masă.
Mai mult, se crea un precedent, cel din 1999 fiind astfel reactualizat și agravat. Rămânerea premierului care își pierduse sprijinul politic era contrară interesului tuturor partidelor și amintea în mod nefericit de momentul Tăriceanu din 2007, care a dus la prima suspendare a președintelui și la apropierea PNL de PSD. Paralela poate fi făcută și cu momentul 2012, atunci când puterea logicii anti-Băsescu, majoritară la nivel parlamentar și la nivelul populației, părea că poate justifica orice forțare instituțională. Nu am învățat mare lucru din acel episod. E de altfel semnificativ faptul că actorul principal din 2012, Victor Ponta, se afla și acum „la datorie“.
Actuala criză politico-instituțională e a patra după intrarea noastră în UE. Primele două au pornit de la ruperea coaliției guvernamentale (2007, 2009), prima a fost rezolvată după un referendum și prin intervenția Curții Constituționale, a doua după alegerile prezidențiale. A treia, cea din 2012, s-a remarcat nu numai prin rolul CCR, dar și prin cel al partenerilor noștri occidentali. În plus, în toate cele trei cazuri, rolul instituției prezidențiale a fost central. Ar fi remarcabil ca în 2017 să asistăm la alte mecanisme de rezolvare a crizei. Ar însemna că ceva esențial din logica de funcționare a raporturilor între principalele instituții politice s-a schimbat. La sfârșitul acestei secvențe politice vom putea spune mai clar și ce s-a schimbat.
Deocamdată trebuie să privim cu atenție ce fac acești actori care pot (re)deveni decisivi: șeful statului, CCR-ul, partenerii occidentali. În acest sens devine semnificativă deja faimoasa hotărâre a CCR privitoare la dreptul președintelui acesteia de a interveni în redactarea opiniilor separate ce pot fi publicate împreună cu deciziile acestei instituții.
Fragilitatea noastră instituțională a transformat Curtea Constituțională în arbitrul de ultimă instanță. Cei atenți la ordinea constituțională trebuie să recunoască această situație. Cu atât mai mult o astfel de decizie luată în plină criză trezește suspiciuni. Actualul președinte CCR Valer Dorneanu era cel care în 2012 a condus instituția Avocatului Poporului în momentele controversate de după ce USL-ul îi demisese pe 3 iulie pe șefii celor două camere și pe Avocatul Poporului și anunțase că îl va suspenda pe președinte. Prin decizia sa, Dorneanu reactivează amintirea acelui moment și expune credibilitatea întregii instituții. O retragere rapidă nu numai a hotărârii respective, ci și a sa din fruntea CCR ar întări credibilitatea instituției, o credibilitate de care întregul sistem politic e dependent.
Dacă relatările din presă sunt corecte și opiniile concurente care au deranjat cel mai mult sunt cele ale fostei șefe a ÎCCJ, Livia Stanciu, atunci putem avea și o interpretare politică plecând de la faptul că aceasta e singura din CCR numită de Klaus Iohannis. O situație la care putem adăuga presiunile asupra Codruței Kövesi, numită tot de Iohannis, precum și preluarea PNL de către Ludovic Orban în detrimentul lui Cristian Bușoi. Fie președintele se află sub o presiune majoră, fie tinde să își schimbe baza de putere inițială. Deznodământul actualei crize ne va da un răspuns și în acest sens.