Bac-ul profesional, o inițiativă electorală

Raluca Alexandrescu 11.09.2012

De același autor

Introducerea bacalaureatului profesional, deși se dorește a fi o „despărțire a apelor“, sună mai degrabă a tentativă populistă de atragere a cohortelor de absolvenți prost pregătiți.

După rezultatele dezastruoase ale sesiunii de toamnă a bacalaureatului, care nu au făcut de­cât să le confirme pe cele din vară, Eca­te­rina Andronescu, eternul – și unicul existent, judecând după șirul de op­ți­uni anterioare ale PSD – mi­nistru al Învățământului, a anun­țat inițierea unui proiect de lege intrat săptămâna aceasta în dezbaterea Se­na­tului, privind introducerea unui bacalaureat diferențiat.

Soluția este, la prima vedere, satisfăcătoare pentru aproape jumătate din populația șco­la­ră absolventă de liceu. Liceele tehnice pre­gă­tesc generații întregi, care, după cum s-a vă­zut doi ani la rând, nu sunt în stare să treacă un examen de dificultate medie. Trecând pes­te constatările evidente despre starea în­vă­ță­mântului, despre marasmul creierelor in­hi­ba­te până la dispariție de stimulii alternativi ai civilizației contemporane, orice ministru al În­vățământului este îndreptățit să-și pună o în­trebare pe cât de simplă în formulare, pe atât de anevoioasă în soluții: ce fac aceste ge­ne­rații de tineri absolvenți de liceu, incapabili să obțină documentul final, Diploma de ba­ca­la­u­reat?

Legea educației naționale, în vigoare, deși re­prezentanții USL au tendința să uite acest de­taliu, prevede introducerea bacalaureatului di­ferențiat pentru generația de elevi care va intra anul acesta la liceu. O soluție exista deci, dar, pen­tru ca lucrurile să se petreacă în ritmurile firești ale ge­ne­ra­țiilor școlare, ea ar fi trebuit să urmeze măcar pe­rio­di­ci­ta­tea ciclurilor de învățământ, adică patru ani. Pentru că ori­entarea școlară nu poate mer­ge pe sistemul campaniilor pro­moționale de su­per­ma­ga­zin, de azi pe mâine, deși mai toți reformatorii învățământului românesc din ultimii 20 de ani cam așa au gândit-o, iar fructele amare ale politicilor la botul calului – electoral, de pre­ferință – le culegem an de an.

Inițiativa doamnei Andronescu ar fi deci jus­ti­ficabilă, dacă nu ar fi făcută atât de grăbit și atât de evident populist. Mai sunt doar trei luni până la alegeri, iar funia se apropie de par. Banii din pușculița de pomeni electorale sunt puțini, domnul Ponta a decis tăierea fi­națărilor pentru investiții ca să dea prime de mu­rături și a crescut faimosul fond de re­zer­vă al guvernului, același fond pentru care a fost demis Guvernul Ungureanu prin moțiunea de cenzură. Ce soluție mai bună și mai ieftină de atragere a simpatiei electoratului decât flu­turarea unui proiect care ușurează drumul că­tre diplomă pentru aproximativ 100.000 de tineri votanți și înseninează ușor orizontul ne­gru al familiilor lor?

Proiectul susținut de Ecaterina Andronescu pre­vede că Bac-ul profesional va avea în co­mun cu Bac-ul național probele de com­pe­ten­ță, adică examenele orale de limba română și de limbă străină, precum și competențele di­gitale. Se va adăuga susținerea unui proiect, o probă practică și un examen scris la dis­ci­plina „educație antreprenorială“.

Un examen ușor pentru o diplomă la fel de ușor obținută. Teoretic, nu e nimic rău în iden­tificarea unor soluții alternative pentru tinerii fără vocație universitară, dar de ce trebuie să se numească tot bacalaureat? Dacă această di­plomă nu reprezintă o testare a ansamblului de cunoștințe reprezentative dobândite de elev de-a lungul liceului, ci mai degrabă un soi de confirmare facilă a foii matricole și a diplomei de absolvire, de ce trebuie introdusă în piața muncii o asemenea ambiguitate a ti­tulaturii? Ni se spune că diploma de ba­ca­laureat profesional nu va da dreptul titularului să se înscrie la facultate. Dar ce garanție exis­tă că această situație nu se va modifica, poa­te, la anul? Dacă în sesiunea iulie 2013 nu­mărul absolvenților de Bac profesional, fără acces la înscrierea în universități, va fi mult su­perior titularilor de Bac național? Oare mi­nistrul de atunci al Educației, oricare ar fi ace­la, nu va ceda plângerilor universităților par­ti­culare lăsate fără clienți? Oare nu se va cons­tata o stare de urgență națională, iar ba­ca­la­ureatul profesional va fi trecut, printr-o or­do­nanță, în categoria superioară? Toate aceste întrebări își au rostul lor: să nu uităm că doam­na Andronescu făcea prima pagină a jur­nalelor în urmă cu un an printr-o propunere pe cât de năstrușnică, pe atât de ne­liniș­ti­toa­re. După dezastrul din sesiunile iulie-sep­tembrie 2011, senatoarea PSD iniția un proiect de lege care propunea introducerea unui an pre­gătitor la facultate pentru cei picați la Bac. În cazul promovării examenului de Bac în se­siunea din iunie 2012, anul pregătitor urma să fie echivalat integral cu anul I de facultate. Introducerea bacalaureatului profesional, deși se dorește a fi o „despărțire a apelor“, cum spune doamna ministru, sună mai degrabă a tentativă populistă, în același registru, de atra­gere a cohortelor de absolvenți prost pre­gă­tiți. Încă o hârtie care nu rezolvă decât an­goasele electorale ale USL. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22