De același autor
Lumea universitară cunoaște zilele acestea o sumă de scandaluri legate fie de cerere și dare de mită, fie de solicitare de favoruri sexuale în schimbul unor avantaje la evaluare.
Un act de mult așteptat a pus capăt mandatului rectorului UMF Iași, Vasile Astărăstoae, care și-a depus demisia din funcția pe care ar fi trebuit de altfel să o părăsească din vara anului trecut. Înalta Curte de Casație și Justiție dăduse un verdict definitiv în acest sens pe 3 iulie 2014, iar ANI îi amendase în luna octombrie a anului trecut pe membrii Senatului UMF Iași pentru refuzul de a-l demite pe rectorul în funcție. La începutul lunii februarie a acestui an, DNA a dispus începerea urmăririi penale pentru abuz în serviciu în cazul Vasile Astărăstoae, rector al unei instituții de învățământ superior implicată în ultima perioadă în mai multe cazuri de corupție și abuz în serviciu.
Lumea universitară cunoaște zilele acestea o sumă de scandaluri legate fie de cerere și dare de mită, fie de solicitare de favoruri sexuale în schimbul unor avantaje la evaluare. Toate sunt însă legate de abuzul de putere și de incapacitatea celor aflați în funcții de a gestiona legal și etic influența și accesul la puterea de decizie. Deruta pare să fie cu atât mai mare, cu cât corespunde unui val fără precedent de dezvăluiri legate de marea corupție la nivel înalt a clasei politice românești. Sume amețitoare sunt învârtite în înregistrări sau declarații, ierarhiile se cuantifică, solid și rece, în milioane. O lume unde vânzarea și cumpărarea de funcții, de note, de lucrări copiate, de locuri în parlament, de candidaturi sunt gesturi firești, de supraviețuire. Ba chiar, în unele medii, considerate rețete ale succesului social: o lume unde cu prejudiciul recuparat dintr-un singur mare dosar de corupție s-ar putea ușor sălta cu cel puțin un procent suma din PIB alocată pentru Educație.
În acest timp, în lumea paralelă a finanțatorilor involuntari și inocenți ai corupției instituționalizate - plătitorii de impozite -, s-a mai încheiat o sesiune de examene în universități. Învățământul superior se pregătește să intre într-un nou semestru: învățământul onorabil, unde nu se dă șpagă la examen, unde nu se dau note de zece în schimbul favorurilor de diverse tipuri, unde există încă iluzia că mai poți schimba ceva măcar pe termen mediu explicând studenților că plagiatul nu e un plan recomandabil de carieră, deși e greu să îi convingi, când primul ministru dă în continuare lecții de moralitate în prime time. Acest tip de învățământ încă mai există, deși pare a fi scenariul unei distopii hollywoodiene, dar nu va mai putea supraviețui la infinit, atâta vreme cât programele de guvernare par să-și propună, legislatură după legislatură și buget după buget, contrariul.
De doi ani încoace, de la primul buget USL, care a tăiat în carne vie fondurile alocate cercetării, cu precădere în științele umane, finanțarea cercetării nu a încetat să scadă. Or, în actualul sistem de salarizare existent în învățământul superior (nu mai vorbesc de cel din preuniversitar, unde lucrurile stau și mai prost), existența unei finanțări suplimentare pe programe de cercetare reprezenta adesea un colac de salvare. În paralel, se perpetuează de la un ministru la altul, de la un guvern la altul sistemul finanțării pe cap de student, cu un impact devastator asupra calității selectării populației studențești. Constrânse de rigorile finanțării, universitățile relaxează până la sublimare criteriile de admitere; în consecință, nivelul general al performanței scade, se relaxează evaluarea în cursul celor trei ani de licență și doi de master. Tot mai multe voci din mediul universitar deplâng calitatea din ce în ce mai problematică a performanței academice și nivelul mediocru al absolvenților. Problema ar trebui însă privită global: pe de o parte, există o problemă demografică generală, legată de îmbătrânirea populației și de scăderea în dimensiuni a generațiilor de viitori studenți. În România, aceiași actori pe „piața universitară“ își împart - oricât de cinic ar suna - efective din ce în ce mai reduse, de la an la an, de studenți. Cum la capitolul „stimularea natalității“ autorii de politici publice nu dau semne că ar înțelege implicațiile catastrofale pe termen lung ale lipsei lor de inițiativă și de viziune, măcar responsabilii din învățământ ar trebui să realizeze importanța reluării unui demers de clasificare a universităților și de diferențiere, pe baza unor criterii legate de performanță. Ultimul demers întreprins de Daniel Funeriu - cu toate neajunsurile realizării lui practice - s-a stins în instanță, atacat de ministrul Liviu Pop, artizanul primei redute a plagiatului lui Victor Ponta, și de Corina Dumitrescu, pe atunci rectorul unei universități particulare clasate, cum altfel, în categoria C.
Ajunși însă în acest punct, se închide cercul vicios al intereselor unor cercuri de inițiați, direct interesați în supraviețuirea fabricilor de diplome. Despre unii poate mai auzim la următoarele știri venite de la DNA. Reforma în învățământ poate să mai aștepte...