22 PLUS, nr. 320: Creştin-democraţia

Costel Stavarache | 06.09.2011

Pe aceeași temă

Valorile centrale ale creştin-democraţiei – demnitatea umană, libertatea, subsidiaritatea şi solidaritatea – sunt derivate, în principal, din doctrina socială catolică de secol XIX. Interpretarea lor face din creştin-democraţie o doctrină de centru-dreapta. Aceste valori sunt reafirmate în secolul XX în economia socială de piaţă a creştin-democraţilor germani postbelici. Valoarea demnităţii umane la care aderă creştin-democraţii provine din tradiţia iudeo-creştină, conform căreia omul este creat după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu. Omul este subiect, nu obiect al istoriei, este scop, nu mijloc.

O altă valoare importantă este subsidiaritatea. Statul trebuie să intervină în rezolvarea unei probleme numai atunci când individul, familia, organizaţiile voluntare sau comunităţile locale nu o pot face.

Solidaritatea creştin-democraţilor diferă, însă, de cea a socialiştilor. Chiar atunci când susţin politici sociale, aceştia nu susţin ca totul să aibă loc prin mecanisme de stat. Organizaţiile civice au un rol important în ameliorarea problemelor sociale. Apoi, politicile sociale ale creştin-democraţilor sunt mai degrabă reactive şi compensative, nu preventive, ca ale social-democraţilor. Solidaritatea trebuie să se îndrepte către cei care au cu adevărat nevoie de ea şi sunt ajutaţi doar cei care nu se pot ajuta.

Cele mai influente lucrări ale creştin-democraţiei sunt enciclicele papale Rerum Novarum a lui Leon al XIII-lea şi Quadragesimo anno a lui Pius al XI-lea. Acestea sunt fundamentele doctrinei sociale catolice, doctrină care stă la baza creştin-democraţiei, iar programele politice ale partidelor creştin-democrate reflectă opţiunile valorice exprimate în cele două enciclice papale.

Creştin-democraţia s-a dorit, încă de la început, o cale de mijloc între capitalism şi socialism. Aceasta se pronunţă şi împotriva unui capitalism nelimitat, şi împotriva unei planificari centralizate cu abolirea proprietăţii private, şi împotriva distribuţiei egalitare a resurselor prin stat, ca în socialism. Trebuie asigurat numai un prag minim al bunăstării în vederea autonomiei cetăţeanului. Konrad Adenauer optează pentru economia socială de piaţă, adică pentru un aranjament instituţional interesat atât de piaţa liberă, cât şi de protecţia socială. La fel, pentru Ludwig Erhard, economia socială de piaţă combină capitalismul cu protecţia socială. Numai dacă funcţionează economia, rămân mai multe resurse pentru ameliorarea problemelor sociale.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22