22 PLUS, nr. 320: Obiectivismul lui Ayn Rand

Sorin Manica | 06.09.2011

Pe aceeași temă

Obiectivismul este o concepţie morală cu extensii în axiologie, metafizică, epistemologie, psihologie şi mai ales în filosofia politică, unde reprezintă o luare de poziţie militantă împotriva oricărei forme pe care o poate îmbrăca socialismul.

Mai mult, obiectiviştii adoptă o poziţie radicală faţă de rădăcina cea mai respectabilă a socialismului, altruismul. Din aceeaşi familie cu misticismul comunitar şi al sacrificiului de sine, doctrinele altruiste sugerează că beneficiul unuia este costul altuia, or, acest lucru a fost infirmat de capitalism. În practica politică, altruismul ajunge să legitimeze colectivisme care, în cele din urmă, pun toţi membrii societăţii în slujba elitei statului. Nici caritatea privată nu este privită cu simpatie. Aceasta distruge respectul de sine al persoanelor implicate şi iroseşte resurse.

Într-adevăr, filosofia conturată la jumătatea secolului XX odată cu romanele extrem de populare ale lui Ayn Rand, autoarea de origine rusă marcată de adolescenţa petrecută în timpul revoluţiei bolşevice, cu Nathaniel Branden, pshihoterapeutul preocupat de ideea respectului de sine, cu Leonard Peikoff, viitorul fondator al Institutului „Ayn Rand“, cu Alan Greenspan, care avea să devină guvernator al băncii centrale americane, se învârte în jurul conceptului de egoism raţional. Numele de obiectivism exprimă ideea că atât realitatea înconjurătoare, cât şi realitatea valorilor sunt obiective şi pot fi cunoscute cu ajutorul raţiunii. Cum sursa valorii este viaţa în sine, egoismul raţional - manifestat productiv în capitalism - este unicul principiu capabil să protejeze viaţa şi aspiraţiile de împlinire a vieţii.

Dincolo de relativa sa infertilitate în lumea profesioniştilor liberalismului din lumea academică, obiectivismul înregistrează încă succese remarcabile de ordin motivaţional în rândul oamenilor de afaceri, managerilor şi tinerilor care încep să înţeleagă efectele statului asupra societăţii şi economiei. Odată eliberaţi de confuzia dintre capitalismul de tip laissez faire, în care statul garantează libertatea întreprinderii şi realitatea marcată de susţinerea intereselor economice speciale cu ajutorul legii statului, aceştia se eliberează şi de preferinţa generală pentru controlul statului asupra economiei. În cadrul „teoriilor şi şcolilor dreptei contemporane occidentale“, soluţia obiectiviştilor rămâne una radicală: în cuvintele lui Ayn Rand, statul trebuie separat de economie în acelaşi mod şi pentru aceleaşi raţiuni pentru care statul a fost separat de Biserică.

SORIN MANICĂ

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22