Pe aceeași temă
Cum de s-a ajuns să discutăm în România secolului XXI despre restricţionarea avortului?
IUSTINA IONESCU (avocat de drepturile omului, manager de programe al ECPI – Centrul Euroregional pentru Iniţiative Publice):
Nu e tocmai dificil să ne amintim cum am ajuns în situaţia de a discuta despre proiectul de lege Barbu-Dugulescu, descalificant pentru parlamentarii semnatari şi toxic pentru femeile din România. Un partid parlamentar aflat la începutul anului 2012 încă la guvernare s-a aliat, sub bagheta lui Teodor Baconschi şi cu consimţământul Sulfinei Barbu, cu organizaţii de tip „Pro-Vita“. Vorbim aici despre acele organizaţii al căror principal scop este interzicerea avortului, între alte încercări ale acestora de a restrânge drepturile sexuale şi reproductive câştigate după prăbuşirea regimului Ceauşescu. Ştim bine unde au dus acest tip de alianţe în ţări din imediata noastră vecinătate, pentru a nu da decât cazul Ungariei drept exemplu la îndemână. Mai ştim că parte dintre aceste organizaţii au încercat, în anul 2009, restricţionarea accesului femeilor la avortul terapeutic, destinat să salveze viaţa mamei în condiţii de urgenţă medicală la orice vârstă a sarcinii. Aceştia sunt cei care vorbesc despre binele femeii şi despre demnitatea ei. Politicieni precum Sulfina Barbu, Sever Voinescu, Elena Udrea, Raluca Turcan, pentru a selecta doar numele mai sonore, au ales a-i sprijini şi legitima public, asumându-şi numitul proiect de lege. Această nefericită asociere contrazice flagrant poziţiile exprimate public că nu se urmăreşte revenirea la o legislaţie represivă care, în România regimului Ceauşescu, a dus la moartea a mii de femei, cauzată de avorturi efectuate în condiţii nesigure. Dacă într-adevăr nu vrei asta, nu te aliezi la scenă deschisă cu cei care doresc interzicerea avortului.
S-a spus iniţial că e o încercare de a energiza, de a relansa creşterea demografică din România.
Dr. BORBALA KOO (medic ginecolog şi directoare executivă a SECS - Societatea de Educaţie Contraceptivă şi Sexuală):
Proiectul de lege pleacă de la această intenţie aparent nobilă, dar care e greşită pe fond şi periculoasă prin efectele pe care le antrenează. Aşa-zisul argument demografic a fost respins şi negat chiar de către Vasile Astărăstoaie de la Colegiul Medicilor, unul dintre susţinătorii cu rezerve ai proiectului de lege. E un argument pe care niciun medic profesionist nu-l poate susţine, într-adevăr. Din cel puţin trei motive. Primul se leagă de folosirea metodelor de planificare familială, care şi-au demonstrat din plin eficienţa prin scăderea semnificativă a numărului de avorturi din România. Al doilea vizează îngreunarea accesului la avort prin adaosuri de bariere administrative. Ştim bine unde se va ajunge: va creşte numărul femeilor care vor recurge empiric la provocarea avortului şi care riscă să moară în urma acestor manevre nesigure medical. Femeile şi familiile lor au găsit şi vor găsi întotdeauna soluţii de întrerupere a sarcinii nedorite, cu riscul deloc de neglijat şi pe care doresc să-l repet, căci este unul consistent: acela de a-şi pune în pericol sănătatea sau chiar viaţa. Vorbind despre cel de-al treilea argument şi ultimul, vă amintesc pe scurt că în România rata medie a avortului practicat în condiţii de ilegalitate (în perioada 1967-1989) este practic aceeaşi cu cea a avortului făcut în deplină siguranţă şi legalitate (vezi perioada de stabilitate începând din 1997). Statisticile nu mint, e suficient să ai onestitatea să le cauţi şi să le iei în serios, fără prejudecăţi induse şi mai ales fără politicianisme ieftine.
Citind proiectul de lege, îmi pare evident că se încearcă acreditarea conceptului legal de copil nenăscut încă, care, odată încetăţenit, înseamnă practic începutul sfârşitului avortului în România, ca serviciu medical efectuat în condiţiile legii. Exagerez?
IUSTINA IONESCU:
Nu exageraţi deloc. Pericolul pe care-l numiţi este unul real, într-adevăr. Acolo riscăm să ajungem, de aceea am reuşit să ne mobilizăm o parte importantă a societăţii civile din România, cea pentru care drepturile omului, drepturile femeii sunt importante. Din punct de vedere legal, „copil“, în înţelesul Convenţiei Internaţionale a Drepturilor Copilului, reprezintă persoana de la naştere până la 18 ani. În mod impropriu şi manipulator, iniţiatorii folosesc termenul „copil“ înainte de naştere. Se folosesc interşanjabil pentru sarcină şi produs de concepţie termenii de „sarcină“, „embrion“, „făt“, „fiinţă umană“, „viaţă“, „copil“, fără ca iniţiatorii să-i definească, ca şi cum înseamnă acelaşi lucru. Acestea sunt neadevăruri cu pretenţii de legalitate, sancţionate de altfel de către Consiliul Legislativ.
Parte dintre conceptele enumerate au o puternică simbolistică în spaţiul public, pe fondul opiniilor teologice despre avort şi sarcină. În calitatea pe care o aveţi, de lider şi moderatoare a Metropolitan Community Churches (MCC), cum definiţi avortul şi unde vă situaţi în raport cu polemicile întreţinute de diferite grupări religioase ce doresc restricţionarea sa?
Rev. Elder NANCY WILSON (Metropolitan Community Churches):
Este obligaţia mea spirituală să pun în practică valorile şi credinţele care mă definesc ca preot femeie. Cunoscând realitatea din Statele Unite, daţi-mi voie să vă avertizez asupra presiunilor constante ale grupărilor fundamentaliste de a restricţiona accesul la contracepţie, educaţie sexuală şi întreruperea sarcinii, presiuni care se regăsesc şi în România. Efectele acestor politici au avut un impact dezastruos în viaţa femeilor de pretutindeni. Femeile din România, cele care au cunoscut regimul Ceauşescu, ştiu cel mai bine că încercările de a forţa aducerea pe lume a sarcinilor nedorite şi neplanificate au dus la mii de decese. Unele dintre cele care au murit atunci erau mamele voastre, sora, prietena, colega de serviciu sau una dintre femeile cunoscute la biserică. Acele timpuri oribile nu trebuie repetate în România! Noi credem în valoarea sacră a vieţii şi în libera conştiinţă a femeilor de a lua cele mai bune decizii pentru ele şi familiile lor: niciuna dintre ele nu ar trebui forţată să facă un avort sau supusă obligaţiei de a naşte. Niciuna dintre femei nu ar trebui să fie subiectul unei consilieri obligatorii, care înseamnă practic o consiliere forţată.
Sper să mă pot face clar înţeleasă: nu încurajăm avortul ca măsură contraceptivă. Niciun lider religios nu face asta. În acelaşi timp, noi, cei care avem responsabilitatea comunităţii credincioşilor, putem invoca şi cita Scripturile atât într-o direcţie, cât şi în alta, clamând senin că Dumnezeu e de partea noastră. Onest este să spunem că Scripturile nu sunt şi nu au fost concepute ca manual-îndeptar pentru viaţa sexuală şi, de asemenea, că nu există o referinţă explicită şi care să nu fie supusă interpretărilor de semn contrar în materie de avort.
Avortul este un subiect complex, cu nenumărate sensuri, în multe domenii: medical, legal, etic, politic, ideologic şi aşa mai departe. Deasupra tuturor se află însă decizia eminamente personală a femeii, pe care trebuie să o protejăm de intervenţii de tip coercitiv şi abuziv, precum cele existente în proiectul de lege din România iniţiat de pastorul baptist Dugulescu. Este inacceptabil să vezi că întreaga dispută publică face referinţă la viaţa fetală, la proceduri şi efecte medicale, în timp ce femeia e un apendice. Această subordonare a femeii nu este nici normală, nici morală. Trupurile noastre sunt casa noastră, corpurile noastre sunt noi înşine, din punct de vedere fizic, mental, emoţional, spiritual. Aceasta este poziţia mea teologică. Aşa cum femeile nu sunt proprietarele copiilor lor odată născuţi, în aceeaşi măsură ele nu pot fi constrânse să găzduiască viaţa unui embrion. Experienţa perioadei de sarcină este pentru femeie una puternică şi unică a ospitalităţii corporale, nu o condamnare coşmarescă la arest corporal. Am întâlnit nenumărate femei în virtutea profesiei mele ecleziastice şi am învăţat de la ele că a spune astăzi un „nu“ sincer şi responsabil unei sarcini nedorite şi neplanificate poate însemna pe mai târziu un „da“ deplin şi asumat. Aceasta este o decizie morală şi merită respectată.
Dr. BORBALA KOO:
Una dintre problemele reale pe care le ridică proiectul de lege la care facem referire are ca fundament concepţia tradiţionalist-creştină a vieţii umane din chiar momentul concepţiei. Acest proiect de lege deschide calea interzicerii accesului şi utilizării unor metode moderne de contracepţie.
Sunt de acord cu Nancy Wilson atunci când atrăgea atenţia asupra presiunilor concertate atât în ceea ce priveşte restricţionarea avortului, cât şi asupra reducerii accesului la contracepţie şi educaţie sexuală. Închei, spunând că acest proiect de lege nu poate fi îmbunătăţit. Trebuie fie retras, fie respins. Nu putem accepta propuneri legislative formulate fără consultarea reală a celor care vor fi afectaţi şi care pot duce la consecinţe dramatice asupra unei largi categorii de populaţie.