Pe aceeași temă
Criza migratorie din ultimele luni a dat un suflu nou dezbaterii pe tema modelului de societate pe care vrem să îl construim în Uniunea Europeană, iar aceasta a cuprins pentru prima dată și fostele state comuniste.
Până de curând, est-europenii erau mai degrabă favorabili extinderii UE chiar către state noneuropene, precum țările Caucazului și Turcia. Mulți dintre ei nu vor fi înțeles atunci când Nicolas Sarkozy, la acea vreme ministru de Interne, îi declara filozofului André Glucksmann: „Ce se va întâmpla dacă vom integra în Europa 100 de milioane de turci musulmani? Turcia este Asia Mică, iar noi vorbim de construcția europeană! Eu nu voi putea explica școlarilor francezi că Europa are frontiere cu Irakul și Siria. (...) Nu ne va mai rămâne decât să facem din Hamas și Hezbollah probleme europene, pentru că, dacă vom considera că Turcia este europeană, va trebui să ne gândim imediat la Liban, fără a uita de Israel, care este mai european decât Turcia“. Iată că posibilitatea de a avea permanent pe propriul teritoriu câteva mii și zeci de mii de refugiați din Siria, din Irak și din Afganistan i-a făcut și pe europenii din Est să se întrebe despre felul în care vor să arate Europa și propria lor societate. Confruntarea cu populații și modele noneuropene îi face acum pe cehi, polonezi, unguri, români etc. să se gândească la ei înșiși ca europeni, cu alte cuvinte, ca oameni care sunt diferiți de populațiile venite din Orientul Mijlociu și Apropiat sau din Africa Subsahariană. Istoricul francez René Girault considera că acest aspect a fost, de-a lungul timpului, chiar unul dintre factorii majori ai cristalizării unei identități europene, pe modelul existent în perioada cruciadelor: creștini/necredincioși.
Revoltă într-o suburbie a Parisului (2014)
Chiar dacă, în țările est-europene, discuțiile pe tema felului în care sutele de mii de imigranți noneuropeni se vor putea adapta modului nostru de viață sunt mult mai aprinse, este fals să vorbim de două Europe: una occidentală, adepta societății multietnice și multirasiale, și alta orientală, în favoarea unei societăți etnoculturale. Chiar fostele state coloniale, obișnuite să primească milioane de imigranți de culturi diferite, au devenit refractare, iar acum consideră că multiculturalismul înseamnă de fapt comunitarizare. În Marea Britanie, atentatele teroriste de la Londra, din iulie 2005, au accentuat această tendință: mai mulți responsabili au denuntat „Londonistanul“ din inima țării. În Olanda, considerată drept etalon al modelului de societate multiculturală, în anul 2000, jurnalistul Paul Scheffer a publicat o carte devenită manifest, cu titlul Dezastrul multicultural. Scheffer devenea astfel purtătorul de cuvânt al unui curent de opinie tot mai consistent, care ajunsese la concluzia că modelul de integrare olandez este un eșec deoarece permite imigranților să se ghetoizeze și să nu asimileze valorile societății olandeze. Acest curent avea să se amplifice în urma asasinării lui Pim Fortuyn, lider al extremei drepte, ucis în anul 2002 de un ecologist radical ce pretindea că acționează în numele comunității musulmane, apoi a realizatorului Théo Van Gogh, ucis în 2004 de către un islamist. În Franța, huiduirea Marseillezei de către algerienii născuți în Franța înaintea fiecărui meci de fotbal cu naționala algeriană, violențele urbane din așa-numitele „banlieues“ (suburbii), atentatele islamiste din martie 2012 de la Toulouse și Montauban (așa-numita afacere Mérah), înrolarea în rândul Statului Islamic a mai multor tineri francezi de origine maghrebiană au lărgit rândurile celor care consideră societatea multiculturală drept o utopie. Acest curent este susținut de intelectuali de marcă, precum filosoful Régis Debray, autor a două eseuri cu titluri cât se poate de sugestive: Un mit contemporan: dialogul civilizațiilor (2007) și Elogiul frontierelor (2010). De altfel, în Franța a fost pentru prima dată tras semnalul de alarmă cu privire la eșecul previzibil al modelului multicultural european: încă din 1994, demograful și istoricul francez Emmanuel Todd a publicat o carte, Destinul imigranților, în care arată capacitățile societății franceze de a comunitariza, iar nu de a integra (conform tradiției republicane) populațiile venite de pe alte continente. În sfârșit, în 2012, recunoașterea eșecului modelului de societate multiculturală a fost făcută la nivel politic de către cei mai importanți lideri occidentali, Nicolas Sarkozy și David Cameron. Această luare de poziție venea pe fondul creșterii în sondaje a partidelor de extremă-dreaptă, opuse politicii porților deschise și promotoare ale unei anumite omogenități a națiunii și a corpului social. Însăși Angela Merkel s-a declarat pentru înlocuirea multiculturalismului cu integrarea. În ciuda promovării inițiale a politicii porților deschise în fața valurilor de refugiați, nu trebuie uitate manifestațiile antiimigranți ale mișcării Pegida și faptul că, de la începutul anului, peste 200 de centre de primire a refugiaților au fost incendiate.
Incertitudinea viitorului – declinul demografic, intensificarea fluxurilor migratorii din Orient și din Sud, radicalismul islamic – îi determină acum pe europeni să caute un nou model societal pentru construirea spațiului comun european. Trebuie oare acesta fondat pe principii identitare? De găsirea unui răspuns depinde, fără îndoială, viitorul casei comune.