Omagiu lui IonescoThéatre de la Huchette in tara minunilor

Valentin Dumitrescu | 20.10.2006

Pe aceeași temă

La cantatrice chauve

 

Distribution

Monsieur Smith - Jacques Legré

Madame Smith - Marcelle-Jeanne Bretonnière

Monsieur Martin - Roger Défossez

Madame Martin - Simone Mozef

La bonne - Nicole Huc

Le capitaine des pompiers - Claude Leblond

Mise en scène - Nicolas Bataille

Décors et costumes - Jacques Noël

Régie - Ider Amekhoun

 

 Directoarea  Teatrului Odeon, actrita Dorina Lazar, marturisea in cadrul conferintei de presa desfasurata luni, 25 septembrie, reactia sa la vestea acestui turneu. Iata, asadar, "Teatrul lui Ionesco" ajunge la Bucuresti, o premiera pe cat de seducatoare, pe atat de fericita in fascinanta noastra aventura cotidiana unde comicul pastreaza nealterat spiritul absurdului. Initiativa apartine  Radio France Internationale, alaturi de RFI Romania in rol de moderator si principal organizator, scriitorul Mircea Iorgulescu facilitand comunicarea cu ziaristii anglofili presupunem, de vreme ce s-au limitat strict la limba romana. Exceptia confirma regula, chiar daca aceasta va suprapune accente de sorginte moldava armonicelor rostirii din Hexagon. Analogie cu un logo ce face pe varii lungimi de unda cariera - "Actualitatea, altfel". Incat intrebarile adresate invitatilor ne-au reamintit cumva faimoasa metoda  "Lassimil", in varianta autohtona si in plin Sommet: franceza fara profesor. Dincolo de anecdotic, suculent cand recompune trecutul-prezent al peripetiilor impartasite impreuna cu dramaturgul, al carui nume, nostim in opinia criticilor parizieni, nu parea promitator, prezentul-trecut despre care se poate glosa la nesfarsit, invitatii si-au asumat o profesiune de credinta. "Lumea de azi este ionesciana."

 Au luat loc pe scena regizorul si interpretii ce, timp de trei seri, aveau sa ofere publicului spectacolul  Cantareata cheala, piesa reprezentata neintrerupt la Théatre de la Huchette din 1957, anul primei consacrari a dramaturgiei lui Eugène Ionesco, pe acelasi afis de o jumatate de secol, purtandu-i fara ostentatie patina. Si, mai ales, fara sa o transforme, dupa logica atat de comuna chiar noilor veniti, in cliseu.

 Sunt marturii de intemeietori, cei ce, asemenea membrilor vechiului ordin al constructorilor, si-au transmis prin generatii secretele profesiunii. Distributia a suferit, fireste, modificari, chiar daca "in familie", spiritul originar ramane o autentica provocare. Ceea ce a conferit acestei mici sali din Cartierul Latin prestigiul unui loc de pelerinaj. Poate pentru ca, spre deosebire de celelalte sase trupe atasate in epoca expresiei renovatoare cu montari din Beckett sau Genet, este singurul supravietuitor. Perfect ionescian, de-altminteri, in sensul recomandarii atat de sugestive prin care Monica Lovinescu anunta in 1950 existenta unui autor " imposibil de jucat"... Pariul a fost insusit de Nicolas Bataille in acelasi an la Théatre des Noctambules intr-o perioada livrata gustului oficializat de un Jean Annouihl, atractia postbelica pentru realism si conspectul psihologizant. A doua cadere are loc in ’53, dar nu mai putin interesanta este geneza operei. Textul se configureaza la limita irealului, din farame de experienta intima si contactul deloc facil cu scena ca atare, asaltata de imprevizibil. Atunci proiectul se da peste cap sau poate lua o traiectorie abia banuita, analog glisarii comicului in tragic si parodierii seriosului din care se nutresc ideologiile, cladite pe certitudini. In fata lor, creatorul teatrului insolitului - ireductibil unei "formule", absurdul fiind mai degraba o eticheta - ne reinvata uimirea, alfabet uitat dintr-o limba pe care incepem sa ne-o reamintim.

 Alaturi de regizor, cativa dintre actorii francezi sunt partenerii dintru inceput ai experientei ionesciene (Simone Mozet, de la primul gong) si, intr-un fel, mesagerii acesteia. Formeaza cu totii o echipa unitara, desi in distributie au fost prevazuti patru interpreti pentru acelasi rol, pentru ca spectacolul sa continue, oriunde si in orice conditii, seara de seara.  Cantareata cheala face sali pline la aproape cinsprezece mii de reprezentatii, cate se vor fi scurs odata ce a intrat in atentia publicului. Istoria teatrului nu cunoaste alt precedent. Théatre de la Huchette a devenit proprietatea actorilor care l-au cumparat atunci cand era amenintat sa dispara. Mai in gluma, mai in serios, cativa tineri isi propuneau sa revada spectacolul la Paris,  in celebra sala cu o suta de locuri...

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22