Pe aceeași temă
Merită cântărită posibilitatea croirii unui nou sistem de fiscalizare petrolieră, modern, flexibil și stabil, care să ofere mai mult decât un echilibru paliativ, cu orizont de timp de cel mult câțiva ani.
„Sunt puține domeniile politicilor publice în care beneficiile deciziilor bune sunt atât de mari, iar pedepsele pentru deciziile proaste sunt atât de dure, precum managementul resurselor naturale“, remarca Philip Daniel, un reputat expert al FMI. Iar între instrumentele de management al resurselor naturale, cadrul fiscal al activităților de explorare și producție a petrolului este de prim ordin.
Fiscalitatea petrolieră este o pârghie de politică economică prin care statele producătoare urmăresc să-și însușească o parte cât mai mare a rentei economice generate de extracția de țiței și gaze naturale. Guvernele promovează, totodată, și obiective de tip social și economic: locuri de muncă, transfer de tehnologie, construcția de infrastructură, menținerea stabilității macroeconomice prin generarea de venituri bugetare constante etc. Când producția este realizată în regim de concesiune, titularii licențelor urmăresc să obțină profituri proporționale cu gradul de risc asumat prin investițiile în explorarea și dezvoltarea zăcămintelor. Pentru aceasta, este necesar un mediu de reglementare transparent, predictibil și competitiv pe plan internațional.
Dezideratul stabilității este însă tot mai dificil de realizat în condițiile în care, în ultimii 15 ani, piețele petroliere internaționale au manifestat o volatilitate fără precedent. Între 2002 și 2008, prețul barilului de țiței Brent a crescut de cinci ori, până la nivelul istoric de 147 de dolari, pentru a se prăbuși până la 46 de dolari în trei luni; a urmat apoi o creștere relativ constantă până la 127 de dolari, la începutul lui 2011, și o perioadă relativ stabilă până în vara lui 2014, când s-a prăbușit, de la 114 dolari, la 48 de dolari în prezent.
Volatilitatea cotațiilor internaționale ale barilului constituie principalul factor de presiune asupra sistemelor naționale de fiscalitate petrolieră. Astfel, începând cu mijlocul anilor 2000, mai multe state producătoare de petrol s-au arătat frustrate de incapacitatea termenilor contractuali de a le aduce renta economică așteptată. Guvernele respective au dorit revizuirea termenilor fiscali într-un sens mai avantajos statelor. Pe de altă parte, petrolul ieftin întărește hotărârea companiilor de a obține un tratament fiscal mai blând, sau chiar stimulare fiscală, pentru a putea continua planurile de investiții în dezvoltarea zăcămintelor. Cum ciclul de viață al unui proiect petrolier este de circa 30 de ani, e o adevărată provocare ca un regim de fiscalitate petrolieră să rămână stabil pe o durată atât de lungă, în condiții de volatilitate ridicată a piețelor de țiței.
La începutul anului 2015, Guvernul României a demarat un proces de revizuire a sistemului fiscal aplicat producției de țiței și gaze naturale. Acest lucru s-a produs sub presiunea publică izvorâtă dintr-o falsă convingere privind expirarea vechiului cadru de redevențe la sfârșitul lui 2014. A fost la mijloc o confuzie, întreținută frecvent prin manifestări de oportunism politic, între clauza de stabilitate pe 10 ani din contractul de privatizare a Petrom SA din 2004 și presupusa durată de aplicabilitate a redevențelor. Or, clauza de stabilitate (care este o stipulare contractuală practicată la nivel mondial și care oferă o garanție suplimentară investitorului cu privire la menținerea reglementărilor fiscale de la momentul preluării concesiunii) a expirat la finele lui 2014, fără a împiedica în vreun fel schimbarea regimului fiscal petrolier. Dar, bineînțeles, o atare schimbare nu ar fi putut fi retroactivă, ea putându-se aplica doar noilor acorduri petroliere.
Aspect din timpul evenimentului România durabilă – Fiscalitate pentru energie durabilă, din 1 octombrie 2015.
Noua abordare fiscală propusă de Guvernul României pentru sectorul producției de petrol și gaze are însă toate datele unui sistem rigid, a cărui stabilitate nu poate fi de termen lung. În afară de o ușoară modificare a redevențelor – care variază, în prezent, între 3,5 și 13,5% pentru țiței, respectiv între 3,5 și 13% pentru gaze naturale, în funcție de volumul trimestrial al producției –, se adaugă un nou impozit pe profit, în cuantum încă necunoscut public, care ar ridica povara fiscală a companiilor petroliere investitoare în România la cote considerabil peste cele din țările comparabile din punct de vedere geologic și al nivelului de risc politic. Mai mult, este neclar dacă impozitul suplimentar pe profit se va aplica sau nu concesiunilor existente. Dacă se va aplica, va constitui o încălcare flagrantă a principiului de neretrospectivitate a reglementărilor, fapt cu atât mai greu de acceptat, cu cât ar constitui o dublă impozitare a profitului companiilor, aplicată selectiv și pe durată nespecificată unei singure industrii. Pe de altă parte, dacă nu se va aplica concesiunilor existente, ci numai celor noi, noul impozit va constitui un prag greu de justificat și de trecut pentru investitorii interesați de noua rundă de licitații a ANRM pentru licențe de petrol și gaze.
Desigur, este dreptul suveran al unui stat să impoziteze cum crede de cuviință exploatarea resurselor sale naturale. Dar, presupunând că obiectivul strategic al statului român este de a dezvolta un sector robust al producției de hidrocarburi, date fiind resursele încă apreciabile, interesul statului pe termen lung nu poate fi decât acela de a stimula investițiile companiilor petroliere în explorare și dezvoltare. Un guvern competent, conștient de consecințele deciziilor sale, trebuie să poată realiza că înăsprirea drastică a termenilor fiscali (după o logică ce putea fi eventual acceptată acum un deceniu, când prețurile petrolului erau la nivel record și în creștere, dar sigur nu astăzi, cât prețul este la un nivel de 30% față de atunci) poate aduce unele câștiguri pe termen scurt – unu-doi ani –, dar va cauza cu siguranță pierderi mult mai mari pe termen lung: investiții nerealizate, încasări bugetare mult diminuate, locuri de muncă pierdute, pierderea efectului de multiplicare în economie etc. Stimularea investițiilor prelungește durata de viață a proiectelor petroliere, întrucât motivează companiile să investească și atunci când costurile de extracție cresc, pe măsura epuizării zăcămintelor. În plus, un sistem fiscal flexibil dezvoltă contraciclicitatea proiectelor, deoarece fluxurile investiționale constante asigură suficientă capacitate productivă de rezervă pentru a atenua efectele volatilității prețurilor.
Dar cum trebuie să arate un cadru de fiscalitate petrolieră flexibil și stabil? Nu există un model ideal, aplicabil indiferent de condițiile geologice, economice și politice ale fiecărei țări în parte. Totuși, orice asemenea cadru trebuie să întrunească unele condiții minimale:
– trebuie să fie progresiv, adică să coreleze renta economică ce revine guvernului cu nivelul investițiilor de capital efectuate de concesionari. Impozite precum cel pe construcțiile speciale, cunoscut drept „taxa pe stâlp“, sunt elemente profund regresive și imprevizibile, care reduc drastic capacitatea investițională a operatorilor.
– trebuie să includă prețul petrolului ca variabilă ce culisează într-un interval larg de valori, de la niveluri foarte scăzute (10-15 dolari/baril) la niveluri foarte ridicate (150 de dolari), astfel încât renta economică să fie mereu corelată cu nivelul prețului petrolului. Astfel, la prețuri mari ale petrolului, statului trebuie să-i revină o parte proporțional mai mare a profiturilor, în vreme ce, la prețuri mici, statul trebuie nu doar să-și reducă pretențiile fiscale, ci să și ofere stimulente investiționale – cum ar fi „redevențele negative“ sau creditele fiscale – care să motiveze efortul investițional al operatorilor.
– trebuie să rămână neutră la eventuala adăugare a unor noi distincții referitoare la noi tehnologii și/sau rezerve conținute în noi tipuri de formațiuni geologice, a căror dezvoltare viabilă necesită un tratament fiscal separat.
În plus, cadrul fiscal trebuie să conțină cât mai puține impozite independente de profitabilitatea proiectelor, precum și un sistem adecvat de deductibilități, prin care operatorul își reduce riscul investițional. Aici ar trebui inclusă deductibilitatea (măcar parțială) a cheltuielilor de explorare, care constituie unul dintre cele mai semnificative riscuri cu care se confruntă proiectele de petrol și gaze.
În fine, un cadru de fiscalitate petrolieră nu poate fi stabil, dacă complexitatea sa nu e corelată cu capacitatea instituțională și administrativă a instituțiilor de reglementare, monitorizare și audit. Prin urmare, un astfel de cadru fiscal trebuie să fie suficient de simplu pentru a putea fi gestionat eficient în limitele capacității instituționale existente.
In România, calendarul introducerii noului cadru fiscal pentru petrol și gaze este încă incert. Nu se știe dacă – și când – va intra în dezbatere parlamentară varianta discutată public la nivel conceptual. Este puțin probabil să ofere o soluție durabilă, dată fiind inadecvarea sa evidentă la prezentul context al industriei petroliere globale. De aceea, merită cântărită posibilitatea croirii unui nou sistem de fiscalizare petrolieră, modern, flexibil și stabil, care să ofere mai mult decât un echilibru paliativ, cu orizont de timp de cel mult câțiva ani.
* Director, Energy Policy Group